Partyflock
 

Toch rook ik! Cool? Nee. Ik ben verslaafd.

gepubliceerd op
Toch rook ik! Cool? Nee. Ik ben verslaafd.
‘Twee weken geleden, sta ik met sigaret, te wachten op het station. Valt m’n oog op een poster: ‘Ook rokers verdienen een beloning’. ‘Haha!’, dacht ik, ‘Wat dan? Een gratis setje verkankerde longen? Het asfalteren van een nieuwe spitsstrook in de longen? Niet? Wat dan wel?’ Oh, m’n oog viel op de tekst eronder: ‘’2 november niet roken en maak kans op een LCD-tv’’. ‘Oke’, dacht ik, ‘maar wie controleert in hemelsnaam wie van 4,5 miljoen rokers in Nederland dan niet rookt?’. Zonder het antwoord te weten waren mijn gedachte alweer ergens anders: ‘Het roken zou maar afgeschaft worden in discotheken, barretjes en op feesten. Poe! Maar is dit werkelijk zo slecht? Zou het de sfeer verpesten? Gesprekken die stil vallen? Mensen die niet meer dansen? Zoenende stelletjes verbaasd op laten kijken? En, dan nog iets wat zijn de pluspunten voor mij van het niet roken met uitgaan? Ik bespaar geld. Of niet? Ik sponsor Chupa Chups. Geen verrassende brandgaten in kledingstukken de volgende dag.’ Want mensen, eerlijk is eerlijk: roken kan levensgevaarlijk zijn als je bezopen bent. Zo niet bij jou dan wel bij mij. Ik wankel van links naar rechts en het komt geregeld voor dat ik iemand brand of visa versa, daarmee kom ik ook bij het volgende: ‘Ik lijd geen pijn als ik mezelf brand met een sigaret. Ik kan de sigaret niet verkeerd om aansteken. Het mag gewoon niet! En ook ben ik gezond want ik rook niet.’ Twijfelachtige uitspraak want schijnbaar kan melk ook kanker veroorzaken, en toch is het gezond. Tja! Nooit gedacht.

Dus ik zie het, rokend op het station, al voor me. Een hele boel gefrustreerde mensen op een kluitje, knijpend in hun glas, knarsend met hun tanden. En dat terwijl de rook-blazer nota bene fel blaast en de zaal vult. Haha! Wat een raar beeld, ik trek onbewust een naar gezicht, denk ik, want een mede roker blijft me even aanstaren en kijkt vervolgens verbaasd weg. Ik inhaleer, blaas de rook nadenkend uit en sta even stil bij de smaak en het gevoel. Voelt het fijn? Nee, eigenlijk niet. Op de een of andere manier rook ik altijd irrationeel. Als ik rationeel zou roken, zou ik het niet doen, toch? Als ik erover nadenk vind ik het niet lekker. Vies eigenlijk. Als ik daarna niet-rokers tegenkom ben ik besmet met rooklucht. Ondanks kauwgom, mondspray, deo en tandpasta. Het zit het in mijn poriën, in mijn haar en mijn vinger stinkt. Vies toch? Toch rook ik! Cool? Nee. Ik ben verslaafd.

Naast de rookzuil of stinkende rookpaal eigenlijk, wil ik antwoord op mijn vraag: ‘Moet roken met uitgaan verboden worden? Wat zijn de pluspunten voor de discotheek eigenlijk? Ik drink meer, want ik moet dwangmatig iets in mijn handen hebben. En natuurlijk geef ik meer uit aan een cocktailtje of shotje dan de 3.30 dat ik kwijt ben aan een pakje L&M. Ook ben ik geneigd van binnen naar buiten te lopen om toch even te kunnen roken, bij barre discotheken betekent dat ik wéér entree moet betalen.

Maar zullen ze het afschaffen? En hoe en wat en waar?’. Het duizelt me terwijl ik nog een blik richt op mijn vriend ‘’de rookpaal’’. Beroemd en berucht. Zijn er mensen blij mee? Niet die ik gesproken heb. Eerlijk gezegd, wat een achterlijk ding! Het stinkt harder dan de rook van een enkele roker verspreidt over het perron en nog belachelijker eigenlijk: de rook van individuele rokers vervliegt direct als je in de openlucht staat! Maar bij de rookpaal? Nee hoor, die geconcentreerde stanklucht van smeulende filters ruik je vanaf tien meter afstand. ‘Welke oplossing zou de overheid verzinnen voor discotheken? Een hippe knipperde rookpaal? Een hok van twee bij twee waar je stikt in je eigen rook? Of moeten we letterlijk het dak op? En dan nog wat, wie gaat dat betalen? Wordt de prijs van de entree en de drankjes hoger omdat de eigenaar noodgedwongen maatregelen heeft moeten treffen? Misschien biedt de verkiezing die eraan zitten te komen uitkomst’. Ik zie mijn trein aankomen. Zucht! Ik deponeer mijn sigaret in de inkeping van de rookpaal en sjok de trein in. Heerlijk! Eenmaal zittend komt er een man naast me zitten. Een vrouw staat naast me in het gangpad. Als ik links kijk zie ik haar achterwerk, en rechts de man. En hij stinkt. Misschien wel erger dan de rookpaal. Ik verstik door de lucht en gebrek aan ruimte maar nergens anders is een plekje. De trein is overvol. Meneer Bos wat denkt u, zou dat ook verboden moeten worden?

816 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 12:07:
In de "rook" van die rookmachines zit geen nicotine, teer, enz. dus dat is niet echt slecht voor je.
Slap argument dus.


Zit genoeg andere zooi in, denk je dat in die vloeistof voor in de rookmachines geen chemische rommel zit?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 12:19:
Wat een onzin! Alleen rokers "vinden het erbij horen" maar blijkbaar is "rekening houden met" een 1 richtingsweg als het gaat om rokers

Nietrokers moeten rekening houden met de rokers Nietrokers moeten maar niet meer uitgaan DAN wordt 't pas ECHT rustig in de uitgaansgelegenheden! En dan is het ook lang niet zo gezellig meer.


Wat een onzin, omdat jij toevallig 7/8 jaar geleden ben gestopt, ben je opeens anti-anti-roken..!? :/
Het is geen kwestie van "de rokers vinden het erbij horen"..zo ís het nou eenmaal..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van CjurLjuntje op woensdag 15 november 2006 om 12:26:
Zit genoeg andere zooi in, denk je dat in die vloeistof voor in de rookmachines geen chemische rommel zit?


Daarom zei ik ook "niet ECHT slecht voor je" ;)

Maar als 't wel erg slecht voor je zou
zij zou 't niet gebruikt mogen worden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Cindeeey op woensdag 15 november 2006 om 12:31:
Wat een onzin, omdat jij toevallig 7/8 jaar geleden ben gestopt, ben je opeens anti-anti-roken..!?


Je bent niet INEENS anti-roken, dat wordt je langzaam.
Jij zou 't ook worden als je zou stoppen :jaja:

Uitspraak van Cindeeey op woensdag 15 november 2006 om 12:31:
Het is geen kwestie van "de rokers vinden het erbij horen"..zo ís het nou eenmaal..


Als dat DE reden moet zijn waarom
er geen rookverbod moet komen... :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 12:36:
Uitspraak van Cindeeey op woensdag 15 november 2006 om 12:31:
Het is geen kwestie van "de rokers vinden het erbij horen"..zo ís het nou eenmaal..


Als dat DE reden moet zijn waarom
er geen rookverbod moet komen...


Ik zeg tog niet dat dat de reden is..!? :/
Ik zeg uberhaupt niet of er wel of geen rookverbod moet komen...
laatste aanpassing
Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van CjurLjuntje op woensdag 15 november 2006 om 12:26:
denk je dat in die vloeistof voor in de rookmachines geen chemische rommel zit?


Chemische rommel? Ja. Slecht voor de gezondheid? Nee, anders mag het namelijk niet gebruikt worden ;) Het is namelijk bewerkt water(damp), wat ervoor gebruikt wordt. Dus niet schadelijk.
 
Waarschuw beheerder
Ik ben zelf net een maandje gestopt na (met een paar eerdere stop-pogingen daargelaten) in totaal ongeveer 7 jaar gerookt te hebben.

Ik denk dat je als roker zijnde er niet zoveel last van zult hebben. Als niemand om je heen zit te roken, wordt je zelf namelijk ook niet getriggerd om er een op te steken. Dat was bij mij in ieder geval vaak zo, dat ik er een opstak omdat mijn zusje er een pakte of een vriendin er een aanstak.

Zoals ze zeggen: alles went. Denk je nou echt dat je thuis blijft op zaterdagavond omdat er in jouw stamkroeg met al je gezellige vrienden, die heerlijke muziek, die knusse inrichting en dat leuke barpersoneel, geen asbakken meer staan? Uiteindelijk is een rookverbod in de horeca een stuk gezonder dan de hele avond de sigarettenrook van 200 man in staan te ademen in een slecht geventileerd kroegje.

Omdat op de werkplek al veel langer een rookverbod geld, rookte ik soms van half 9 tot 5 nog niet 1 sigaret. Daar merk je op de dag helemaal niks van, simpelweg omdat je er niet mee geconfronteerd wordt. Denk je nou echt dat die paar uurtjes op zaterdagavond dan zoveel zwaarder zijn zonder dat sigaretje in je hand?

Ik stem dus voor een rookverbod in de horeca. Als je als roker al niet de discipline kan opbrengen om een paar uurtjes dat pakje in je jas te houden, moet je je toch eens serieus achter je oren krabben of je wel zo gezond/slim bezig bent.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Cindeeey op woensdag 15 november 2006 om 12:39:
Ik zeg tog niet dat dat de reden is..!?
Ik zeg uberhaupt niet of er wel of geen rookverbod moet komen...


Maar mensen die gestopt zijn met roken vinden ECHT niet dat 't erbij hoort. Ze zijn immers gestopt met roken omdat 't slecht voor je is. En dan alsnog MEEROKEN in uitgaansgelegenheden HOORT ER DAN ECHT NIET MEER BIJ.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 12:32:
Daarom zei ik ook "niet ECHT slecht voor je"

Maar als 't wel erg slecht voor je zou
zij zou 't niet gebruikt mogen worden


Sigaretten worden ook verkocht en zijn slecht voor je..Zo zijn er nog wel meer dingen. Je weet het niet tegenwoordig :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van CjurLjuntje op woensdag 15 november 2006 om 12:44:
Sigaretten worden ook verkocht en zijn slecht voor je..


Tijden veranderen! ;P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Water Joe Junkieee op woensdag 15 november 2006 om 10:53:
Ben nooit begonnen..ook een makkie


Haha, idd.

Ik heb er zo'n grafhekel aan!

Tis toch eigelijk bizar, dat je wel naar de dokter gaat voor een griepje, maar wel lekker je eige longkanker blijft bezorgen e.d.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 12:43:
Maar mensen die gestopt zijn met roken vinden ECHT niet dat 't erbij hoort. Ze zijn immers gestopt met roken omdat 't slecht voor je is. En dan alsnog MEEROKEN in uitgaansgelegenheden HOORT ER DAN ECHT NIET MEER BIJ.


Ik zei tog ook al eerder:


Uitspraak van Cindeeey op woensdag 15 november 2006 om 12:31:
Het is geen kwestie van "de rokers vinden het erbij horen"..


laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nevz op woensdag 15 november 2006 om 00:32:
idd argumenten alsjeblie
[quote element=column_comment id=13827]{element is niet toegankelijk} Ik rook ook, ik kan er eigenlijk alleen maar kwaad om worden als iemand die niet rookt het mij verbied. Ieder zijn ding zeg ik zo maar.


Zo gaat het langs 2 kanten... ga jij hem verplichten om in je stank te zitten? Zodat hij ook passief meerookt?

Mogen niet-rokers de rokers verbieden om te roken?

Same shit
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Cindeeey op woensdag 15 november 2006 om 12:39:
zo ís het nou eenmaal..


Maar dit zei je ook..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ?therapy? op woensdag 15 november 2006 om 12:50:
Zo gaat het langs 2 kanten... ga jij hem verplichten om in je stank te zitten? Zodat hij ook passief meerookt?

Mogen niet-rokers de rokers verbieden om te roken?

Same shit


En als een rokende minister van volksgezondheid zou zeggen dat ie dat rookverbod zou willen, dan zou je 't WEL goed vinden? :/
Waarschuw beheerder
leest lekker weg. mooi taalgebruik
kan me der wel in vinden

zelf vrij fanatieke roker, maar ben er niet tegen om het te verbieden in openbare ruimtes
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van * de Kale * op woensdag 15 november 2006 om 00:21:
Maar ik kan me het idd niet voorstellen een kroeg/discotheek etc in te gaan waar niet gerookt mag worden


Idd kunne ze ni maken..flikkers
 
Waarschuw beheerder
Mooi geschreven maar gaat nergens over. Er zou wel zo iets kunnen komen als Rook vrije bars en Disckos voor mensen die echt last van hebben. Maar algemeen verbod slaat nergens op.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 12:08:
T hoort er nou eenmaal bij,die heerlijke damp van meurende rook en bier en weet ik t wat in je haar, in je kleren, overal... als iedereen er echt zo'n last van had als ze zeggen gingen ze wel niet uit, en niemand laat zich door wat rook tegenhouden dus moet je nu ook niet gaan zeuren..
ZO en daarmee basta..


Haha wat een dikke bullshit:S Het hoort er nou eenmaal bij? En waarom zou ik niet uitgaan omdat de meerderheid van de rokers het stoer vinden om te roken of zich zonder sigaret geen houding kunnen geven?(want daar begint het roken toch meestal mee?) Roken afschaffen in het uitgaansleven gebeurt waarschijnlijk niet. Maar ik vind het wel ontsettend triest als je kindjes al van 14/15 jaar ziet roken (weliswaar zie je dit niet in de kroeg want ze zijn te jong;) maar 16 jaar en roken vind ik ook belachelijk), en waarom? Om er bij te horen, om stoer te doen, omdat ze zich anders geen houding weten te geven? Vindt jij het normaal om 15 jarige kindjes te zien roken? Ik weet hoe groot de verleiding is om mee te gaan roken als je voor het eerst de kroeg in komt en je ziet 3/4 roken.
We moeten ons niet zo druk bezig houden met de slachtoffers die al verslaafd zijn, maar we moeten zorgen dat die nicotine geen nieuwe slachtoffers maakt. En ik weet ook wel dat dat een ontsettend lastige taak is. En ik kan hier een heel opstel gaan zitten schrijven maar dat doe ik niet omdat ik er toch niks mee bereik:P
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 12:36:
Je bent niet INEENS anti-roken, dat wordt je langzaam.
Jij zou 't ook worden als je zou stoppen


Pardon?
Denk niet dat dat voor iedereen geldt!!
Niet gaan generaliseren, helaas werkt het niet zo..
Niet iedereen die rookt krijgt longkanker, om maar een voorbeeld te noemen!!

Ik ben een niet roker, ook nog nooit gedaan, maar heb geen hekel aan rokers, en om ze nu te gaan verbieden waar dan ook te roken, schiet niet op, ik denk niet dat het ervoor zorgt dat er mensen gaan stopppen of wat dan ook.
Immers, verboden vruchten zijn altijd lekkerder, het welbekende verhaal van Adam en Eva

Ennuh stinken na het stappen doe je toch wel, doordat bier en drankjes ergens anders eindigen als waar het zou moeten ;)

Uitspraak van Rudy303™ op woensdag 15 november 2006 om 11:00:
Bier in je haar?? Dan moet je eens niet naar die Achterhoek zuipfeesten gaan..


En nee dan hoef je niet naar een feestje in de Achterhoek, gebeurt ook in de XX hoor :P

Ook door zweten en de vieze chemische rook komen er heerlijke aroma's vrij.
Persoonlijk heb ik overigens meer last van die chemische rook als van alle rokers bij elkaar!! :(
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Moeten mensen lekker zelf weten, maar ik wil er geen last van hebben!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 13:10:
Pardon?
Denk niet dat dat voor iedereen geldt!!
Niet gaan generaliseren, helaas werkt het niet zo..


Niet rokers WILLEN niet MEEROKEN dus kan
je gerust zeggen dat ze anti-roken zijn.

Een HEKEL hebben aan rokers is weer HEEL IETS ANDERS en daar heb ik 't niet over.

Ik heb ook geen hekel aan rokers, maar ik had WEL liever dat ze mij niet zouden mee laten roken.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 13:10:
En nee dan hoef je niet naar een feestje in de Achterhoek, gebeurt ook in de XX hoor


Bier in je haar in de XX? Ik kom de volgende keer toch eens bij jullie staan, in dat wilde gedeelte :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 10:47:
En ziektes die door roken worden veroorzaakt kosten ons GEEN extra geld? Dream on...


kan dan wel extra geld kosten maar als mensen er toch eerder aan dood gaan dan is t probleem vergrijzing ook weer opgelost in nederland dus komen jongeren ook weer sneller aan t werk... dus snap jou probleem niet dus denk hier maar is over na
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 13:22:
kan dan wel extra geld kosten maar als mensen er toch eerder aan dood gaan dan is t probleem vergrijzing ook weer opgelost in nederland dus komen jongeren ook weer sneller aan t werk... dus snap jou probleem niet dus denk hier maar is over na


Jij moet de politiek in gaan :D Jij weet blijkbaar PRECIES hoe alles in elkaar steekt en jij weet alle problemen wel op te lossen.

:D :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 13:22:
kan dan wel extra geld kosten maar als mensen er toch eerder aan dood gaan dan is t probleem vergrijzing ook weer opgelost in nederland dus komen jongeren ook weer sneller aan t werk... dus snap jou probleem niet dus denk hier maar is over na


Is dit hoe we 't willen dan? Als het nou jou opa of oma, vader of moeder is..
Waarschuw beheerder
als mensen er last van hebben moeten z maar verder op gaan staan. het is wel jammr dat er verbod gaat komen voor roken in de horeca. Maarjha ik blijf gwoo doorpaffen:P
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rudy303™ op woensdag 15 november 2006 om 13:19:
Bier in je haar in de XX? Ik kom de volgende keer toch eens bij jullie staan, in dat wilde gedeelte


Klinkt gezellig :yes: ;)
Kan je ons wel vinden dan? :lol:
Waarschuw beheerder
het is gewoon weer een belachelijk item van de mensen die bang zijn om dood te gaan door dwaze gedachten dat ze dankij passief roken komen te overlijden maar waar men niet aan denkt is dat waneer ze een zooitje kankerverwekkende stof inhaleren door dat de buuren een zooitje asbest weg flikkeren schadelijker is dan iemand die een siggaret naast ze rookt maar wat ik eigenlijk wil aanduiden is het feit dat ze niets beters te doen hebben dan andere mensen maar weer irriteren met een dwaas idee om de wereld terverbeteren met stop het roken wij zijn antie rook mensen die roken gaan dood "als iemand morgen door een bus wor plat gereden is ie ook dood!"
Waarschuw beheerder
Uitspraak van (L)R(L) op woensdag 15 november 2006 om 13:30:
het is gewoon weer een belachelijk item van de mensen die bang zijn om dood te gaan door dwaze gedachten dat ze dankij passief roken komen te overlijden


Er zijn wel meer redenen waarom niet-rokers niet willen meeroken, zelfs rokers geven die redenen aan en er zijn blijkbaar genoeg rokers VOOR zo'n rookverbod. Wat vind je van hen dan? :D
laatste aanpassing