Partyflock
 

De nieuwe mainstream

door , gepubliceerd op
De nieuwe mainstream
Nustyle en Rawstyle. Mainstream en Industrial. De euforische melodieën en de rauwe beukende geluiden. De ellenlange breaks en de harde bassen. De muziek waar we met z’n allen zo van houden.

Steeds vaker merk ik echter dat er mensen binnen beide scenes, hardstyle en hardcore, heel erg naar één kant neigen. En steeds vaker is er de discussie waarom de ene kant beter zou zijn. En in mijn sociale omgeving wordt er vanuit de Industrial Hardcore en Crossbreed liefhebbers dan altijd geroepen dat de Mainstream Hardcore totaal stilstaat en dat de Industrial en Crossbreed zich tenminste ontwikkelen. In mijn ogen totale onzin. The Outside Agency wordt volgens mij gezien als de (mede-)grondlegger van de Crossbreed. Eigenlijk is dit ook een vrij logische vooruitgang. Eye-D & Hidden, samen The Outside Agency, maken onder die aliassen Drum and Bass. Het is dus eigenlijk niet zo gek dat er dan een mengvorm tussen de industriële hardcore en DnB als volgende stap ontstaat; Crossbreed.

Wat ik me dan afvraag is waarom de Mainstream stil zou staan, als daar precies hetzelfde gebeurt. Het schoolvoorbeeld van de Mainstream is op dit moment natuurlijk Evil Activities. Dezelfde Evil Activities die onder Max Enforcer Hardstyle produceert en draait. Zo gek is het dan ook niet dat “Extreme Audio†bijna als een hardstyle album geclassificeerd kan worden, waar veel crossbreed en industrial hardcore releases (neem maar weer even TOA als voorbeeld) veel weghebben van DnB.

Wat dat betreft denk ik dat Evil Activities heel goed kan worden gezien als een (mede-)grondlegger van een nieuwe stijl, een nieuw soort Mainstream Hardcore. Revolutionair en nooit vertoond. Met nog langere breaks, Hardstyle-achtige melodielijnen en nog zachtere kicks. Met nog vaker dezelfde tracks (Broken vliegt me tegemoet als ik het filmpje van Q-Base bekijk, ik heb deze vernieuwer toch maar even overgeslagen om te eindigen bij AmaDrokz), en nog vaker dezelfde trucjes.

Ik zou hier uitlichten waarom het hele Extreme Audio album veel wegheeft van deze nieuwe, revolutionaire stijl, maar er staat al een recensie van dit album op Partyflock. Maar ik vind dat degenen die over de Mainstream Hardcore, en Evil Activities in het bijzonder, klagen dat het niet vernieuwend genoeg is hun oren moeten openen. De man is een revolutionist die, zoals zoveel andere artiesten in zoveel andere (sub)genres, het beste van zijn twee aliassen combineert. De Mainstream Hardcore staat allerminst stil, en Evil Activities is een van de mensen die deze nieuwe vorm op sleeptouw neemt.

Dat gezegd hebbende zet ik als hardcore liefhebber toch snel maar weer de nieuwe Genosha 175 op. Al die melodietjes en ellenlange breaks lijken me toch wat te veel op elkaar, dan kan ik net zo goed Nustyle gaan luisteren met de pitch op +25%.

340 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Cubic Nomad -Walker is wel extreem baas
 
Waarschuw beheerder
Enne timmer: tijd geleden dat we het zo eens waren
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 19:20:
Hier is 1 uitzondering op: UK hardcore, van dat Breeze & Styles, Ultrabeat, Scott Brown en Dougal & Gammer-spul. Zitten soms distorted kicks in maar meestal niet. In feite is dat hele genre gewoon handz up trance á Scooter, Special D. en Brooklyn Bounce maar dan op 170 bpm.


Dat staat in mijn boekje dan ook gewoon genoteerd als opgefokte hardtrance. ;)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 19:31:
Enne timmer: tijd geleden dat we het zo eens waren


Dat we het in vorige discussies oneens waren betekent niet automatisch dat we het in huidige discussies ook oneens moeten zijn; dat soort kinderachtig gedrag laat ik wel aan Den Haag over. ;)

Ik geef altijd gewoon mijn mening en wie het daarmee eens is: prachtig. Wie het daarmee oneens is: ook prachtig. :)
laatste aanpassing
Artiest Imil
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 20:02:
Dat staat in mijn boekje dan ook gewoon genoteerd als opgefokte hardtrance. ;)


Tegenwoordig eerder opgefokte electro dan, maargoed.
Dat genre heeft ook (of is) een evolutie doorgegaan (door aan het gaan), en ook daar zijn er veel fans van eerdere tijden nu teleurgesteld of zelfs compleet pissing over veel van de huidige producties en hoe anders deze zijn dan de oude(re) stijl.

Ik vind het zelf overigens wel leuke muziek (Y)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Frantic Freak op woensdag 3 oktober 2012 om 22:46:
Uitspraak van Bubba ballenbreker op woensdag 3 oktober 2012 om 19:05:

Wat vroeger mainstream was, werd ineens early rave. Wat vroeger mainstream was, werd ineens oldschool. Wat vroeger mainstream was, werd ineens millenium hardcore.

?

Vaag verhaal...


? Moet ik echt uitleggen wat ik bedoel?
Het is toch duidelijk dat de muziek mettertijd is geevolueerd, mede naar aanleiding van nieuwe geluids technieken, maar ook doordat er 'uitstapjes' gemaakt worden naar andere stijlen, door welbekende hardcore producenten?

Uitspraak van Frantic Freak op woensdag 3 oktober 2012 om 22:46:
Uitspraak van Bubba ballenbreker op woensdag 3 oktober 2012 om 19:05:

Het mooie van het nieuwe millenium, is dat alle dancevarianten die tot dan toe op 1 grote hoop werden gegooid, ineens werden onderverdeeld in kleinere scenes, wat begon met terror en darkcore, maar langzaam uitgroeide naar varianten als frenchcore, uk hardcore, industrial, crossbreed. Alle stijlen evolueren mee met de nieuwe technieken qua produceren, maar ook invloeden die in de verdere uitgaansscene een grotere rol spelen. Da's niets om over te zeiken, denk dat we blij mogen zijn deel uit te kunnen maken van zo'n geweldige evolutie, waarbij je bijna ieder jaar wel in nieuwe substijlen verzeild raakt. Heerlijk toch, vooral totaal onverwachts superdikke substylen op een piepklein feestje.

Zo beleef jij dat. Nauwelijks objectief bekeken. Wat jij ziet als verrijking ziet, zien anderen als verpaupering. Dat was toch wel al duidelijk...?


Ik heb eerlijk gezegd geen reacties gelezen, en reageerde direct op de columnist. Als alle hardcore hetzelfde klonk, wat een waardeloze scene zou het dan zijn? Ik ben juist zeer blij dat het tegenwoordig allemaal minder gesloten is. Maar goed, ik moet ook zeggen dat ik andere stijlen zoals drum n bass en tekno 'per ongeluk' heb leren op feesten 'waar ik eigenlijk hardcore verwachtte'.

Vind het enerzijds jammer dat je er zo over denkt, anderzijds denk ik dat deze 'starre' houding ook hetgeen is wat je geen windeieren heeft gelegd. Artiesten met een doel en principes, dat is iets wat je niet zomaar meer tegen komt...
 
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 20:24:
Artiesten met een doel en principes, dat is iets wat je niet zomaar meer tegen komt...


Exact; de meesten leven onder het motto "alles wat ik doe is toch wel leuk"; dit geldt voor hardstyle, mainstream hardcore maar ook trance en house.

Er zijn nog zat artiesten die hun ziel niet verkopen en puur voor hun artistieke visie gaan, maar die groep is tegenwoordig procentueel marginaal inderdaad; zogauw er wat meer centjes op tafel komen te liggen begint de ruilhandel met principes en vrijheden al. Het centrale kankergezwel in dit plaatje zijnde de grote platenmaatschappijen en organisatoren die puur voor de centjes i.p.v. de muziek en de scene gaan. Helaas is dat het merendeel tegenwoordig.
Artiest {SHOWLIST artist 54194, 10088, 75936}
Waarschuw beheerder
+1
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 20:24:
Het is toch duidelijk dat de muziek mettertijd is geevolueerd, mede naar aanleiding van nieuwe geluids technieken, maar ook doordat er 'uitstapjes' gemaakt worden naar andere stijlen, door welbekende hardcore producenten?


Evolutie is prima, maar als het betekend dat er (te) weinig elementen over blijven die nog echt Hardcore te noemen zijn (of beter gezegd, teveel elementen gaat bevatten die alles behalve Hardcore zijn) is er sprake van een nieuwe stroming. Dat er nog wel wat rauwe elementen in zitten, is voor de purist geen argument om nog steeds van Hardcore te spreken. Nogmaals, de scene is nooit puur geweest want de "verkeerde" evoluties en "uitstapjes", zijn er al vanaf het begin. Geen Hardcore dus (volgens de puristen)...

De Happy "Hardcore" periode is dus een van de eerste fasen waarin organisaties en artiesten, bewust en/of onbewust, de bezoekers wisten te overtuigen dat Hardcore niet per se een harde kern hoefde te hebben. De reden is natuurlijk wel duidelijk. Zoals Tim ook al zegt, teveel mensen met een te groot gebrek aan principes en misschien ook wel te weinig eergevoel. Tenminste, ik heb me wel eens kapot geschaamd als ik tegen iemand zei dat ik graag naar Hardcore luisterde. Veel mensen namen die muziek (terecht) niet serieus, gezien de muziek die via de uiterst commerciële kanalen naar buiten kwam. En ik maar proberen "mijn zaak" te redden, maar eigenlijk hadden ze gelijk. Des te meer bizar dat veel mensen binnen de scene dit totaal niet wilde erkennen...

Jij noemt mij nu star, maar ben jij niet gewoon te ruimdenkend? Maar dat is je goedrecht hoor. Net als dat ik mijn starre visie op Hardcore mag hebben. Voor mij is rood gewoon rood. En als mensen oranje mooi(er) vinden, maar het liever rood noemen...
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 20:02:
Dat we het in vorige discussies oneens waren betekent niet automatisch dat we het in huidige discussies ook oneens moeten zijn; dat soort kinderachtig gedrag laat ik wel aan Den Haag over. ;)

Ik geef altijd gewoon mijn mening en wie het daarmee eens is: prachtig. Wie het daarmee oneens is: ook prachtig. :)


Zo bedoelde ik dat ook niet. Viel me op dat wij het is eens waren over muziek etc ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 19:20:
Hier is 1 uitzondering op: UK hardcore, van dat Breeze & Styles, Ultrabeat, Scott Brown en Dougal & Gammer-spul.


Ja, engelsen noemen dat misschien hardcore.... Denk dat de meesten hier het er wel mee eens zijn dat dat niet onder de noemer Hardcore valt :P
 
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 21:45:
Zo bedoelde ik dat ook niet. Viel me op dat wij het is eens waren over muziek etc


Weet ik; meer een algemene uitspraak aangaande discussies. ;) Qua muziek komen we aardig overeen inderdaad. :)

Uitspraak van JipTriPP op donderdag 4 oktober 2012 om 21:49:
Ja, engelsen noemen dat misschien hardcore.... Denk dat de meesten hier het er wel mee eens zijn dat dat niet onder de noemer Hardcore valt


Daar ligt de verhouding precies hetzelfde als hier:

UK dagjesvolk hardcore:



UK underground hardcore:



NL dagjesvolk hardcore:



NL underground hardcore:

Waarschuw beheerder
Even een vraagje; mag hardcore eigenlijk wel vrolijk zijn ? of moet het juist duister zijn en krijg je daar een vrolijk gevoel van ? En is het dan nog wel hardcore want een vrolijk gevoel staat wat mij betreft gelijk aan vrolijkheid/blij zijn...
Discussiepuntje ?
 
Artiest Natrion
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 20:41:
Het centrale kankergezwel in dit plaatje zijnde de grote platenmaatschappijen en organisatoren die puur voor de centjes i.p.v. de muziek en de scene gaan.


Maar is dat kankergezwel dan niet eigenlijk gewoon de downloadende luisteraar? Zoals ik het gelezen/gehoord hebt is het erg moeilijk om alleen al de kosten uit een cd-productie te halen, laat staan er winst op te maken... en hoe experimenteler/meer underground de sound is, hoe meer dit zal gelden...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 19:20:
Hier is 1 uitzondering op: UK hardcore, van dat Breeze & Styles, Ultrabeat, Scott Brown en Dougal & Gammer-spul. Zitten soms distorted kicks in maar meestal niet. In feite is dat hele genre gewoon handz up trance á Scooter, Special D. en Brooklyn Bounce maar dan op 170 bpm.


Ja en sommige van die Duitse hands up-producers spreken ook al van "Dancecore"...
Verder heb je ook nog de Freeform uit de UK
http://nl.wikipedia.org/wiki/Freeform_hardcore en de Makina uit Spanje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Makina
 
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 oktober 2012 om 01:23:
Maar is dat kankergezwel dan niet eigenlijk gewoon de downloadende luisteraar? Zoals ik het gelezen/gehoord hebt is het erg moeilijk om alleen al de kosten uit een cd-productie te halen, laat staan er winst op te maken... en hoe experimenteler/meer underground de sound is, hoe meer dit zal gelden...


Vroeger werden de bandjes ook gekopieerd, maar de verkoop lag wel hoger ja.
Ik vind dat een moeilijk vraagstuk.

Hou je als artiest vast aan je principes en krijg je daardoor misschien minder boekingen en kan je je dus niet vol op je hobby storten omdat je ergens anders je geld moet verdienen?
Of ga je mainstream maken waar wellicht meer boekingen uit voortvloeien en meer cashflow. Zodat je ten volste kan doen wat je leuk vind.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 oktober 2012 om 08:47:
Hou je als artiest vast aan je principes en krijg je daardoor misschien minder boekingen en kan je je dus niet vol op je hobby storten omdat je ergens anders je geld moet verdienen?
Of ga je mainstream maken waar wellicht meer boekingen uit voortvloeien en meer cashflow. Zodat je ten volste kan doen wat je leuk vind.


Hier zit een enorme tegenstrijdigheid in. Als je iemand bent met (zeer strakke) principes en ten volste wil doen wat je leuk vind, WIL je dus GEEN mainstream maken. Dat is dan een grotere tijdverspilling dan een baan erbij.

Maar aangezien je ziel verkopen veel makkelijker is en je als mainstream popster een veel leuker en (financieel) rijker leven hebt, ben je wel gek om het anders te doen toch? De Hardcore attitude zeg maar...

Het is dus niet:

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 oktober 2012 om 08:47:
ten volste


Maar maximaal:

ook


laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van JipTriPP op vrijdag 5 oktober 2012 om 01:05:
; mag hardcore eigenlijk wel vrolijk zijn ? of moet het juist duister zijn en krijg je daar een vrolijk gevoel van ? En is het dan nog wel hardcore want een vrolijk gevoel staat wat mij betreft gelijk aan vrolijkheid/blij zijn...


Mainstream/ popcore vrolijk niet. Blije hardstyle gepingel...

Uitspraak van Epistaxis op vrijdag 5 oktober 2012 om 08:41:
Brooklyn Bounce


Daar was ik gek op vroeger :lol:

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 oktober 2012 om 01:23:
Maar is dat kankergezwel dan niet eigenlijk gewoon de downloadende luisteraar? Zoals ik het gelezen/gehoord hebt is het erg moeilijk om alleen al de kosten uit een cd-productie te halen, laat staan er winst op te maken... en hoe experimenteler/meer underground de sound is, hoe meer dit zal gelden...


Ik koop nooit cd's, heb geen cd speler :lol: Luister alleen muziek via YouTube. Muziek kopen is leuk voor als je vinyl dj bent maar voor de rest heb je tegenwoordig zoveel programma's ook dat spotify ofzo. Of je moet een verzamelaar zijn. Ik ken echt niemand die nog cd's koopt tegenwoordig.
Ik vind dat dj's die muziek maken hun geld al ophalen door het draaien op festivals.
Als je echt goed wilt verkopen moet je een house, trance top 40 dj worden.
Waarschuw beheerder
+1
Dat is ook gewoon happy hardcore ja. En geen UK Hardcore, daar word onder verstaan Producer, Brian Furry, Deathmachine e.d.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2012 om 18:46:
Thrillseeka waardeloze plaat

+1


Wel een revolutionaire plaat vind ik. Was hem eerst ook spuug zat, maar als ik hem nu opzet waardeer ik hem weer :).
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tumult op vrijdag 5 oktober 2012 om 11:28:
Dat is ook gewoon happy hardcore ja. En geen UK Hardcore, daar word onder verstaan Producer, Brian Furry, Deathmachine e.d.


in Engeland is dat UK Hardcore zij zijn daarmee gestart het is hun muziek. Hier maken wij van Producer, Brian Furry, Deathmachine UK Hardcore maar dat is het niet. Hun zijn eerder te plaatsen bij de industrial hardcore.
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
Waarschuw beheerder
donateur
algemene vraag > aangezien het daar oorspronkelijk over ging, post eens wat mainstream uit - laten we zeggen - de Millennium periode die men hier wél kan waarderen :') zeg 1998-2002 of eventueel tot 2004 bv. omdat je hierin ook nog een verschil hebt > eerst veel langzamer spul, daarna werd het weer sneller .. ik gooi gewoon eens wat 'hitjes' op die me nu f te binnen schieten: Drunk With A Gun, The Undead, All The Way Up, The Desolate One, Earthquake (AoF), Pain Till I Die, We Are The Future (remix), Through Inner Core, End Of Line, Promo Files (de melodische tracks), X-Terminate, I Will Have That Power, The Hustle ... and the list goes on ...

even ter vergelijking t.o.v. de laatste jaren :devil:
Waarschuw beheerder




Die cd afgebeeld is sowieso bijna helemaal perfect (L)


Heb effe simpel een paar gepakt. Weet niet echt alles uit mn hoofd
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van JipTriPP op vrijdag 5 oktober 2012 om 01:05:
Even een vraagje; mag hardcore eigenlijk wel vrolijk zijn


Nee

Uitspraak van Psychonaut op vrijdag 5 oktober 2012 om 12:27:
Heb effe simpel een paar gepakt. Weet niet echt alles uit mn hoofd


Gruwelijke platen(y)
Waarschuw beheerder
En wat een nummer die zeker niet te missen is
 
Waarschuw beheerder
De vrolijkheid etc maakte voor mij niets uit. Een mindful candy klinkt vrolijk, the undead van nosferatu klinkt vrolijk. Je kan niet alleen maar boze nummers hebben.
Het belangrijkste voor mij is een eigenzinnige sound die direct te herkennen is.
Je kan doorontwikkelen wat je wilt, maar een kick blijft een kick, een synth een synth.

Kruisbestuiving is the laatste barriere voor Hardcore en daarkomt dus nu ook de mainstream (kruisbestuiving met hardstyle) en crossbreed (kruisbestuiving met dnb) mee aan bod.
Je ziet het aan de opeens heel hippe dubstep beats in de breaks van tegenwoordig, de frenchcore die door angerfist gemixt wordt met hardcore, een omkara techichi die de darkcore met mainstream probeert te kruisen.

Er gebeurt genoeg nieuws alleen lijkt het soms wel wat formulematig in mijn ogen.

Soms komen er nog wel artiesten met een eigen sound, alleen komen die niet op een neophyte records, traxtorm of enzyme maar op de meer underground labels, of kleinere labels zoals noisj, dark descent, hard kryptic records en TTM.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 oktober 2012 om 13:52:
the undead van nosferatu klinkt vrolijk


Dat vind ik niet echt helemaal. Kick is duister synth is niet helemaal vrolijk.
Mindfull candy is precies zo'n nummer met een goede combinatie een dikke kick vette synth en niet teveel poespas.
Krijg toch weer kippenvel nu ik dit zo weer luister (L)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 oktober 2012 om 13:52:
de frenchcore die door angerfist gemixt wordt met hardcore, een omkara techichi die de darkcore met mainstream probeert te kruisen.


(y) goed spul
 
Waarschuw beheerder
true!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dynamike op vrijdag 5 oktober 2012 om 12:21:
post eens wat mainstream uit - laten we zeggen - de Millennium periode die men hier wél kan waarderen zeg 1998-2002 of eventueel tot 2004