Partyflock
 
­ Nederland

De teloorgang van Sensation

gepubliceerd op
De teloorgang van Sensation
2 juli 2006
‘Be part of the night, dress in white’. Kennelijk is er toch meer nodig om je onderdeel te voelen van de nacht die Sensation White heet. De witte variant, die ooit begon ter nagedachtenis aan een overleden dierbare is verworden tot een individualistisch, hedonistisch paradepaardje van een organisatie, waarvan verhalen de ronde gaan dat ze zich in zwaar weer bevindt.

Miles Stutterheim overleed aan een auto-ongeval en als eerbetoon vond er in de Amsterdam Arena een feest plaats waarbij iedereen in het wit verscheen. Heerlijke trance, een massa mensen met hetzelfde gevoel en dezelfde instelling: samen ‘part of the night’ zijn en met zijn allen een feestje bouwen waar je een jaar op kunt teren. Kippenvelmomenten tijdens het feest en bij het herbeleven, waardoor je het jaar erop met zenuwen in je buik thuiszit, omdat het weer zover is. Na de editie van afgelopen juli zeg ik: als ik nog een keer heenmoet heb ik een knoop in mijn buik omdat ik er tegenop zie. Zelden heb ik me in een zaal vol mensen zo alleen gevoeld.

‘Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow’. Ik geef het ID&T na: ze probeerden het wel. Het was een mooi thema en de gebruikte uitspraak van James Dean deed me hopen op een heerlijke nacht, waarbij de dromen en voorpret voor Sensation werkelijkheid zouden worden. Ik kwam van een koude kermis thuis. Welke droom? Hebben ‘we’ nog wel dromen? Of zijn deze dromen en idealen verworden tot individuele ambities die niet verder rijken dan het ‘ik’? Als iets voor mijn gevoel ontbrak aan Sensation was het een groepsgevoel. Iedereen in dezelfde kleur gekleed zou een gevoel van eenheid en samensmelting van mensen, gedachten en gevoelens makkelijk moeten maken. Maar het werd niet begrepen. Het publiek luisterde niet, het publiek voelde niet. Maar ze kunnen voortaan wel zeggen ‘ik was bij Sensation white’. En de meesten zullen volhouden dat het fantastisch was. Want toegeven dat het haar glans, haar charme en haar eigenlijke bedoeling totaal vergeten en commercieel voorbijgestreefd is, zou betekenen dat die €60 het niet waard was. Misschien kan dit schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie opgenomen worden in de theorieboeken voor psychologiestudies. ID&T verdient het!

De organisatie bood, de door haar tot grote hoogte gehypte, Tiësto een podium voor zijn droom: een wereld zonder aids. Hij heeft zich als ambassadeur verbonden aan Dance 4 Life, maar de enige persoon die empathie toonde aan dit doel was de MC die ons de boodschap gaf om aids te stoppen door te dansen. Geen reactie, een dooie zaal met mensen die slechts ongeduldig kunnen fluiten omdat er een stilte valt in de muziek. Pas als Tiësto zijn uitgemolken duet met Kane op de draaitafels legt, gaat men los.

Misschien ben ik cynisch, misschien had ik toch een snoepje moeten nemen, maar wat mij betreft had de MC gelijk met zijn vraag: 'Why are we here?'

381 opmerkingen

Uitspraak van Kempie op maandag 3 juli 2006 om 21:32:
Waar baseer je dat op?



Dat je toen TRANCE had, waar het feest groot me is gewoorden. je had ook grooteren naamen. Meer kippevel momenten en iedereen stond te dansen, iedereen song mee. Het was toen GE WEL DIG! !!!! laste keer dat ik ben gegaan... Stonden zij still, en de sfeer was ook niet top... Misschien lach het aan waar ik stond... Heb me tuurlijk wel vermaakt. Maar vondt de evaring Minder. Daar basseer ik het op.... Ga nu al 5 jaar lang naar elk groot en klein feest. Niet allemaal maar ik probeer het wel.

Voor de mensen die genoten hebben Toppie :D ben blij voor hun.
ciao
ik ben er in 2000,2001 en 2003 geweest....en in 2003 was het al precies zo sfeerloos en kil, zoals vele mensen voor mij beschrijven. Ieder jaar dezelfde reacties en ieder jaar dezelfde ontgoocheling...pfft...mensen zijn hardleers..
Dit was mijn eerste x Sensation, maar vond het na al de negatieve verhalen over de eerdere edities toch 100% meevallen. qua geluid en muziek.
Sensation draait al een aantal jaar niet meer om de muziek.
Het is een complete belevenis geworden, ook voor mensen die niet direct met dance verbonden zijn en dus verder nooit naar feesten gaan.
Het is een complete nacht uit met show, spektakel, mooie mensen etc. Mensen hebben daar blijkbaar ruim 60 euro voor over.
Voor de 'echte' dance-muziek liefhebber zal dit feestje dan ook niet al te populair meer zijn. Voor mensen die houden van een nachtje entertainment des te meer.
Zelf ben ik er nog nooit geweest. Ik vind het simpelweg te duur en de gedachte dat er zoveel dagjesmensen komen staat me niet zo erg aan.

Zo lang Sensation (White) elk jaar binnen een paar dagen uitverkoopt, is het concept echter nog lang niet dood.
Werkzaam bij E-Fraga
Uitspraak van Edwardo op dinsdag 4 juli 2006 om 06:03:
Dat je toen TRANCE had,


Hoe komt iedereen daar toch bij?

Line-up 2000:

Carl Cox
Jean
Judge Jules
Sven Väth
Tiësto

Line-up 2001:

Erick E
Jean
Marco V
Michel de Hey
Rank 1
Roog

Line-up 2002:

Armin van Buuren
Erick E
Jean
Johan Gielen
Marcello

Line-up 2003:

Armin van Buuren
Ferry Corsten
Johan Gielen
Marco V
Marnix

Line-up 2004:

Benjamin Bates
Brian S
Erick Morillo
Joost van Bellen
Paul van Dyk
Sander Kleinenberg

Line-up 2005:

Armin van Buuren
Audio Bullys
David Guetta
Jean
Laidback Luke
Marco V

Nou, de helft is niet eens een trance-dj. Alleen de editie van 2003 springt er als 'overwegend trance'-editie uit... de anderen stuk voor stuk niet.
 
Ben niet naar sensation geweest maar kan me der wel een beetje in vinden..
Alle grote parties gaan vroeg of laat wat ten onder aan hun eigen succes. :yes:


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 00:48:
geloof me sensation maakt winst voor id&t..


Dat denk ik ook wel ja $$$€€€
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 26805, 44848}
Uitspraak van Princepolley op dinsdag 4 juli 2006 om 09:19:
Zo lang Sensation (White) elk jaar binnen een paar dagen uitverkoopt, is het concept echter nog lang niet dood.




Kijk en daar zeg je nu precies het goede.
Vandaag zijn er wat die zeiken, maar volgend jaar zit er gewoon weer 40.000 man hoor.

De line-up is bij kaartverkoop bekend tegenwoordig, dus je weet wie er staan en wat er ongeveer te verwachten valt.

Vorig jaar ben ik geweest omdat de line-up mij aanstond, en heb ik een geweldige avond gehad.
Dit jaar stond ie me niet aan, dus had ik er niks te zoeken.

Ik ga voor de muziek,niet eens zo zeer voor de rest van de show.
Hou je van Trance (zoals ik) dan ga je naar Trance Energy, maar loop dan niet te zeuren over dat er daar geen show element is..

Dat Sensation 1 groot wanabe feest is daar prik ik doorheen, immers zoals ik al zei, ik ga er heen voor de muziek..
laatste aanpassing
Uitspraak van Analyze op maandag 3 juli 2006 om 22:04:
Ik vond t een kutfeest, sfeerloos, slecht geluid, ook erg zacht, kon gewoon kletsen, t leek wel een grote kroeg!!


ik mag hopen dat ze daar iets aan gedaan hebben volgende week met black :S
 
What the fuck heeft Martin Luther King met deze column te maken? :frusty:

Sjezus.....
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 11:37:
What the fuck heeft Martin Luther King met deze column te maken?

Sjezus.....

whaha ja dat vroeg ik mij dus eigenlijk ook al af

en k had met un aantal woorden wel moeite om ze te begrijpen lol :P

maar ik vind het wel un mooie column
(Y) stukje tekst... feest op zich was leuk.. maar snap de inhoud wel en kan me er deels ook wel in vinden ja ;)
leuke column, ben het wel met hem eens dat er teveel momenten waren dat ik echt met mijn armen over elkaar stond. Weinig tot geen kippevel momenten (met uizondering van born slippy), en de muziek stond echt te zacht.
Dat ik met een leuke groep was maakte veel goed, maar dit was de eerste en laatste keer sensation voor mij.
Uitspraak van Jordann op dinsdag 4 juli 2006 om 12:19:
ben het wel met hem eens dat er teveel momenten waren dat ik echt met mijn armen over elkaar stond. Weinig tot geen kippevel momenten (met uizondering van born slippy), en de muziek stond echt te zacht.
Dat ik met een leuke groep was maakte veel goed, maar dit was de eerste en laatste keer sensation voor mij.


Ik heb het vorig jaar precies zo beleefd :jaja:
Vandaar dat ik dit jaar niet gegaan ben, en blij toe zo te lezen (Y)
Uitspraak van Princepolley op dinsdag 4 juli 2006 om 09:19:
Sensation draait al een aantal jaar niet meer om de muziek.
Het is een complete belevenis geworden, ook voor mensen die niet direct met dance verbonden zijn en dus verder nooit naar feesten gaan.
Het is een complete nacht uit met show, spektakel, mooie mensen etc. Mensen hebben daar blijkbaar ruim 60 euro voor over.
Voor de 'echte' dance-muziek liefhebber zal dit feestje dan ook niet al te populair meer zijn. Voor mensen die houden van een nachtje entertainment des te meer.


Jij snapt het!

De line up was nog helemaal niet bekend toen het al uitverkocht was. Dat betekent dan toch dat (de meeste) mensen het helemaal niets boeit wie er draaien. Het gaat om het geheel. De show, de beleving. Sensation gaat niet alleen om de muziek, dus als je er puur heen zou gaan voor de muziek irriteer je je (denk ik) inderdaad aan mensen die daar niet of in mindere mate voor komen. Sensation is al lang niet meer voor de dance-liefhebber, misschien alleen de eerste 2-3 edities.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 11:37:
What the fuck heeft Martin Luther King met deze column te maken



I have a dream!!!
thema sensation!!!
Uitspraak van Riso op dinsdag 4 juli 2006 om 12:30:
De line up was nog helemaal niet bekend toen het al uitverkocht was. Dat betekent dan toch dat (de meeste) mensen het helemaal niets boeit wie er draaien.


Dat ben ik niet met je eens :no:

Veel mensen kopen alvast hun kaart met de gedachte 'dan heb ik er iig een als de line-up goed blijkt te zijn',
plus er zijn (helaas) erg veel mensen die het in- en verkopen van kaarten als een bijbaantje zien.
Uitspraak van Trinity³ op dinsdag 4 juli 2006 om 14:34:
Veel mensen kopen alvast hun kaart met de gedachte 'dan heb ik er iig een als de line-up goed blijkt te zijn'

Dit zullen er echt niet veel zijn hoor. Dik 60 euro, 'om maar vast een kaartje te hebben, want stel je voor dat de line-up goed is' gaat echt te ver.
Ik denk idd dat er veel mensen zijn die het niet veel boeit wie er draaien, omdat zij gewoon voor een avondje uit/de show en de belevenis gaan.

Uitspraak van Trinity³ op dinsdag 4 juli 2006 om 14:34:
plus er zijn (helaas) erg veel mensen die het in- en verkopen van kaarten als een bijbaantje zien

Hier heb je wel gelijk in. Uiterst irritant voor mensen die graag willen maar niet de mogelijkheid hebben om te halen/ het nog heel even af willen wachten.
 
Werkzaam bij Triple R-Events
Artiest {SHOWLIST artist 31337, 17972, 27639}
Eigenlijk snap ik ook al dat commentaar niet. Je weet toch dat dit een 'toeristen'feestje is? Dan kan je zoiets dus gewoon verwachten.. Dit is voor mij ook een evenement wat me totaal niet trekt, maar ik ga er dan ook niet naar toe. En de mensen die wel gaan? Veel plezier.

(f)
het zal voorlopig nog wel elke editie uitverkocht zijn.
hier loop bijna iedereen te zeike over dit was slecht dat was slecht..
maar elk jaar denken er weer zoveel duizenden mensen.. hey laten we is gaan kijken ik hoor altijd goeie verhalen erover..
en hoppa geld is weer binnen en editie voor jaar erop staat weer vast
ikzelf zal er nooit heengaan niet voor de show of de sfeer.. en al zeer zeker niet voor de muziek..
en ik vin het geen ruime 60€ waard:)
 
ben het wel semi met het comentaar eens.
het idee van een lekker feest met goeie (trance) muziek viel een beetje weg door (vind ik ) een beetj everkeerde dj's. Ferry corsten en tiësto vormden een uitzondering. ik wil niet zeggen dat de andere dj's slecht waren, maar meer niet op hun plaats. Wat het gevoel van dansen betreft: er is een aanzienlijk deel van het publiek 40+ en 50+ en misschien wel wat meer. Ik heb 1 oudere vent helamaal los zien gaan, echt super, mar verder zg ik de oudere mensen meer ouwenelen dan dansen. En dan de Mc niet te vergeten, die vond ik echt ultra mis. ging bijna naar ervan dromen.
Volgend jaar: Dunno!!
Ik denk ook niet dat de columnist het feest per definitie slecht vond, maar het concept klopt niet meer.

Het feest is inderdaad in het leven geroepen na een ongeval in de familie van een van de huidige eigenaren. Het moest idd een feest worden waar iedereen zich een en samen voelde met een gemeenschappelijk doel: in liefde, harmonie en respect voor elkaar, gezamelijk genieten van goede trance, aankleding en ambiance.

Als je dat doel in het achterhoofd neemt, daarbij ook de promotie bekijkt waarbij dat doel onderstreept wordt, kan ik mij indenken dat wanneer noch het publiek, de sfeer, de aankleding en noch de DJs dat doel uitstralen, de avond wel als dance avond geslaagd is, maar niet als concept.

Daarnaast kan ik mij indenken dat wanneer een organisatie pretendeert te streven naar een bepaald hoger doel, maatschappelijk saamhorigheid en gemeenschappelijk bewustzijn, sla je de plank volkomen mis, wanneer je voor 60 euro per kaartje bezoekers binnenbabbelt en hen ook nogeens 2,50 laat betalen voor een 33 cl waterflesje. En dat terwijl sponsors als KPN, Heineken, etc. een flinke duit in het zakje stoppen en het gros van de verkoelingen nagenoeg tegen kostprijs aanbieden.

Maar goed.... Het feest zelf, de line up, en als dance event, kan ik mij indenken dat het een goed georganiseerd feest met leuke aankleding en een goede line up was. Maar is dat de vraag?

Enfin hop hop hop, naar Mysteryland in gallop!
Uitspraak van Twisted Bear op dinsdag 4 juli 2006 om 16:19:
het concept klopt niet meer

Uitspraak van Twisted Bear op dinsdag 4 juli 2006 om 16:19:
Het moest idd een feest worden waar iedereen zich een en samen voelde met een gemeenschappelijk doel: in liefde, harmonie en respect voor elkaar, gezamelijk genieten van goede trance, aankleding en ambiance

en:
Uitspraak van Twisted Bear op dinsdag 4 juli 2006 om 16:19:
Maar goed.... Het feest zelf, de line up, en als dance event, kan ik mij indenken dat het een goed georganiseerd feest met leuke aankleding en een goede line up was.

Spreek je jezelf hier nu niet tegen?

Dit concept is juist het beste wat ID&T heeft!
Ze hebben zelf weleens gezegd dat het bij Sensation meer om de show en de ervaring gaat, en dat ze bij bijv. innercity de nadruk leggen op de artiesten.
Vanaf het 2e jaar is het elke keer stijf uitverkocht dus ik denk dat ze bij ID&T meer dan tevreden zijn met dit concept!
Artiest M10
geweldige line ups :frusty:
 
Waarom stoppen met het organiseren van een feest als het ieder jaar uitverkocht is... Blijkbaar trekt het nog genoeg mensen die denken een superfeest te hebben daar in Amsterdam. Ik ben vorig jaar naar Sensation Black geweest, wilde een keer meemaken of het wat was. Heb een leuke avond gehad, maar voor mij geen tweede keer meer. Trouwens, dat gezeur over winst, ID&T is ook een bedrijf en dat wil toch winst maken?? Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Al mogen de prijzen van de consumpties wel wat lager over het algemeen. Mja als de vraag hoog is, kan de prijs ook omhoog he. En mensen drinken en eten toch wel! En zolang ik nie hoef te dokken om te pissen, ben ik tevreden. Dat is pas uitmelken van mensen. Betaal liever 4,5euro voor een red bull dan dan ik 50cent betaal om dat weer te lozen!!
laatste aanpassing
Uitspraak van Kempie op dinsdag 4 juli 2006 om 09:36:
Line-up 2003:

Armin van Buuren
Ferry Corsten
Johan Gielen
Marco V
Marnix


beste line-up OOIT :D smullen ;)
Ik zeg ook niet dat ze moeten stoppen. Het is een goudmijntje voor ID&T, ze verdienen er bakken met geld aan en de mensen komen toch wel. Dus als ik ID&T was zou ik ook zeker doorgaan.

Maar past het niet bij het beeld dat het concept had moeten zijn, juist een concept met eennon-commerciele feeling, een concept datzich richte op lol, saamhorigheid, en eenheid. Dat zie je niet terug en op dat vlak is het concept dus niet wat het pretendeert te zijn.

Neemt niet weg dat het goed loopt en iedereen er dus maling aan heeft dat het hogere doel van het concept allang uit het oog verloren is, ondanks ze het nog steeds gebruiken als salespitch.

Dus concept als commercieel dance feest is zeker geslaagd, maar de andere kant van het concept zeer zeker niet.

Adios
 
Ik was er om foto's te maken, maar rond 1 uur kon ik zowat niet meer ademen daar. Ik had het benauwd en het idee dat ik de adem van iemand anders in stond te ademen. Ik wilde naar de bar om een beetje cola te gaan halen om me wat beter te voelen, maar daar stond een megarij. Ik voelde me duizelig en ben uiteindelijk maar naar huis gegaan....

Jammer en ook ik vond het niet echt een topfeest, vooral niet voor kleine mensen zoals ik :( Het podium was megahoog en ik kon er alleen wat van zien als ik op de tribune ging staan.
Artiest {SHOWLIST artist 26268, 7778}
Dat is dus precies de reden dat ik aan dat "Idee" Van ID&T niet meer meedoe!

Goed geschreven Gozer!!
Ik Snap niet wat voor onzin collum dit is....
het is gewoon van iemand die niet geeft om Sensation...zelf ben ik al een Sensation ganger voor vele jaren (black dan)
en ik moet zeggen....ID&T GO ON!
je gaat er toch niet heen voor het thema maar je gaat er toch heen voor de muziek? ik bedoel als ik voor het thema zou gaan zou ik zelf een feestje organiseren...heb ik ook geen entree geld!
Wij kunnen ons helemaal vinden in dit verhaal. Vol verwachting klopt ons hart was het vorig jaar. Licht nerveus stonden we te lang te wachten op wat 'het event' van het jaar moest worden. Ons gevoel werd bevredigd bij de knallende opening, maar helaas bleef het daarbij. Een 'commercieel dansdreunnachtje voor mainstream wannabees' gevoel bekroop ons achteraf. Eens maar nooit meer. De beelden en geluiden gehoord te hebben van editie 2006 bezorgde ons alles behalve spijt dat wij ons eigen feestje hadden.
Heb je lol gehad. TOPPIE! en dat gunnen we je ook. Wij gaan weer daar waar ons gevoel ons brengt.