Partyflock
 
­ Nederland

Medeplichtig

door , gepubliceerd op
Medeplichtig
8 juni 2006
Iedereen kent het verhaal van het bijna uitsterven van de hardcore scène wel. De overkill aan feesten, de commercie die een graantje mee wil pikken, het zwartmaken van het publiek en de slechte happy kinderhardcore nummers zoals: Daar is gabbertje, Hakkuh en Zagen en de Mosselman. Ik noem dit natuurlijk kinderhardcore omdat het allemaal nummers gebaseerd zijn op een kinderliedje/-programma.

Ondanks dat dit een diepte punt is geweest voor de hardcore, zijn er toch veel mensen die net als ik hiervoor medeplichtig zijn geweest. De nieuwe generatie die nu heeft gezorgd dat hardcore weer helemaal terug is, is opmerkelijk genoeg dezelfde groep die mee heeft gewerkt aan een “falling down†van deze muziek.

Ik weet nog goed dat ik namelijk helemaal gek was van de kinderhardcore nummers. Je kan beter zeggen kinderhardcore liedjes. Als jongetje van 8 luisterde ik naar cd’s als hollands hakkuh, waar al deze nummers op stonden. Dit vond ik toen helemaal geweldig. Ik heb zelfs nog een cd gekocht; Real Hardcore 3, alleen voor de nummers: Hakke&Zage en Gabbertje. De rest van de cd luisterde ik toen nooit. Pas nadat ik deze cd een aantal jaren geleden uit het stof haalde ben ik dit deel pas gaan luisteren. Doordat arcade zo’n cd uitgaf met zowel grote namen als buzz fuzz, the prophet, Flamman & Abraxas enz. samen met die kinder troep werd de scène natuurlijk zwaar verpest.

Na jaren later, nu ik groot liefhebber ben van hardcore en andere harde dance stijlen ben ik me een beetje gaan verdiepen in de mooie geschiedenis van deze muzieksoort. Een muzieksoort die grote invloeden heeft gehad van ons landje. Zoals de naam gabber house, dat is iets wat uit ons land komt. En de Nederlandse dj’s die net als de naam Gabber over grote delen van de wereld bekend zijn. Daar mogen we trots op zijn.

In die geschiedenis van de hardcore in Nederland, komt steeds weer dat verhaal terug van het uitsterven. Wanneer ik dat lees, bedenk ik mij dat ik daar ook schuldig aan ben. Maar wat nog mooier is, is dat een deel van diezelfde groep die daar voor verantwoordelijk is geweest, die fout ook weer heeft goed gemaakt. Doordat de generatie van nu opgegroeid is met hardcore die speciaal op deze groep was afgestemd (commerciële kinderhardcore), is dit wel in het bloed van velen blijven zitten en heeft het er voor gezorgd, dat hardcore nu weer populair is. Zo werd er een aantal jaren geleden nog gezegd, dat hardcore nooit meer zo groot zou worden als dat het geweest is, maar dat is zeker wel aan het gebeuren, al dan niet al gebeurd. Of we dat ook echt willen is natuurlijk een andere zaak.

Aan de ene kant mag de hardcore scène van mij een beetje underground blijven. Dan heb je tenminste veel echte liefhebbers op de feestjes en niet de meelopers, want die zorgen toch niet voor een goede sfeer.

Aan de andere kant is het ook weer zo dat als er meer liefhebbers van hardcore zijn, er meer inspiratie is, om veel goede muziek te maken. Die inspiratie is naar mijn mening wel een beetje nodig. En dan anders dan dat hij nu is. Er zijn naar mijn mening te veel melodieuze hardcore nummers, waarbij de energie in de track ontbreekt. Dan heb ik het vooral over de Mainstream hardcore, die naar mijn mening achteruit gaat. Daarentegen zijn de Industrial en de Jump de laatste jaren wel ontzettend vooruit gegaan. Ongeacht dat dit twee heel verschillende stijlen zijn, vind ik in allebei deze substijlen, wel de energie die ik mis in de Mainstream. Ondanks dat, is de hardcore zich alsnog met een stijgende lijn aan het ontwikkelen. Mede dus ook dankzij de vele substijlen die er zijn bijgekomen. Waar we alleen goed voor op moeten passen, is dat we niet over het top punt van die stijgende lijn heen gaan en laten gebeuren wat er 10 jaar geleden gebeurd is.

787 opmerkingen

 
Uitspraak van 131@bone op zondag 18 juni 2006 om 20:37:
ik vind het nog steeds wel leuk vooral die enne van paddo man haha
Triest, ooowwww zo triest:P
Artiest {SHOWLIST artist 62016, 34383}
't Blijft grappig, gabbers die denken dat hun scène underground is terwijl hun dj's bakken geld vragen om een uurtje te draaien, hun feestjes bol staan van de fancy lasertjes en kinky danseresjes, en hun cd'tjes in elke free record shop te vinden zijn.
Underground??? Ja hoor!!!!:p
Net stukje, vind het jammer dat het nu met legerbroeken en kisten is in plaats van ausies, cavello, nikies enzo. Maar agh...
Werkzaam bij E-Fraga
Uitspraak van Demis Haneveer op zondag 18 juni 2006 om 16:36:
slechte column idd, dude je bent 19...


Da's ook te merken aan de schrijfstijl... (n)
Iedereen moet maar zelf kijken wat je van de hardcore vind...

Ik vind het vet en daarmee klaar...
Artiest {SHOWLIST artist 88298, 33705}
De mensen die toen naar de happy/poepcore luisterde zijn dus nu ook de mense die er eigelijk nog steeds vrij weinig van begrijpen.
Het zijn vaak de mensen die er gewoon als een bezetenne bij lopen en eigelijk niet eens weten wie er staat te draaien. En wel met een t-shirtje van de desbetreffende artiest lopen. Door die mensen krijgen ook de verkeerde mensen in de hardcore het lof die ze eigelijk niet verdienen ten opzichte van de artiesten die dit zeker wel verdienen.
Gelukkig ben ik maar aan 1 ding medeplichtig. En dat is dat ik sinds ik naar hardcore luister ben blijven geloven in hardcore. De artiesten suporten die ervoor hebben gezorgd dat de hardcore nu is zoals t is. Ik weet nog goed dat ik op de middelbare school zat en in de 1e klas vrijwel iedereen een "gabbertje" was. En een paar jaar later stond iedereen mij uit te lache omdat ik nog naar hardcore luisterde. Iedereen koos voor een andere muziekstijl en keerde de rug toe tot de hardcore. Ik had scheit en kon niet begrijpen dat mensen eerst de muziek wel gaaf vonden en later niet terwijl de kwaliteit in die periode van de tracks alleen maar omhoog ging. Ik bleef erin geloven en de hardcore tracks werden alleen maar beter. Een aantal labels werde in nederland geboren die er tot vandaag de dag voor hebben gezorgd dat wij naar goeie hardcore konden en kunnen luisteren. Ik werd ook ouder en kon eindelijk wat meer naar feesten ook al waren die er in die tijd niet meer zoveel als vroeger en zoals nu. Die feesten in die tijd waren echt HEMELS. Daar stond je echt met alleen maar liefhebbers en een geweldige sfeer. Hoe populairder hardcore weer werd destemeer mensen ik tegenkwam op feesten die vroeger de rug toekeerde aan deze muziek. En nu staan bijna al die mensen weer te springen op de meeste simpele hardcore sounds. En denk ik bij mezelf waar waren jullie in die andere tijd??
laatste aanpassing
 
Ironisch dat het komt van iemand in een lacoste polootje als 19 jarige en dan spreekt van een 'gevoel' van medeplichtigheid... niet neerbuigend bedoelt, maar ik denk dat een soort colum als deze beter voor rekening had kunnen vallen van iemand van eind 20, begin 30. Iemand die 'de oude garde' bewust heeft meegemaakt (ik zelf overigens zeker niet) en dus van dat 'gevoel' kan spreken.

Verder wijst iedereen wel heel direct met z'n vinger op dat racisme en fasiscme. Met name in de richting van 'specifiek uitende kleding', en heeft daar een niet wetende mening over.

Ik durf te wedden dat als ik in kledij ga lopen met Iraanse opdruk en verheerlijking van het bewind daar dat niemand zich druk zal maken. :s
als we t over de fout hebben.
het is gelopen zoals t hoort te lopen.
fouten zijn dr om te leren
en als die fout niet was gemaakt toen was er misschien ergens anders wel een soort fout gemaakt waardoor t misschien wel echt dood zou gaan hoewel ik dat ook betwijfel want harde bass muziek is gewoon super vet.

voor de rest :S wat een gelul allemaal.
draag wat je wilt, luister wat je wilt.
gelul over kisten weet ik t wat.
gelijk vooroordelen o hij draagt kisten o tis een wazi :S vind je t niet leuk? kijk er dan niet naar. Op kisten glijd je niet uit als t glad is. en als iemand stampen nou leuker vind? leven en laten leven. iedereen in zn eigen waarde laten

vernieuwing is goed. als je in je "roots" blijft hangen ben je gewoon een soort hippy die erin is blijve hangen! En als je dat leuk vind ga je gang.
maar zeik niet over anderen want die ergeren zich misschien net zo aan jou met je uitgelope aussie.
en als je in de ouwe sound wilt blijven hangen ga dan naar mindcontroller of ghosttown. daar vind je geen kistenlopers.

o en ik gebruik al jaren pilletjes op feesten.
dus omdat ik drugs gebruik ben ik een mindere liefhebber? ik luister dag en nacht naar hardcore en substijlen. met alle liefde!

en wat nou commercieel. Het is altijd commercieel geweest. Als je het commercieel vind wat doe je dan op een commercieel feest.
als het je niet bevalt ga dan naar andere soort hardcore feesten toe! Er zijn zoveel andere stijlen dan alleen de main!
laatste aanpassing
Gabber is nooit dood geweest de commerciele sukkels waren gewoon weggevallen... ennuh .. ik had geen last van die nummers vond ze wel grappig.. in mijn ogen was 'de scene' nooit aangetast dus .. niet helemaal mee eens..
hardcore will never die ;P
 
Het gaat nu weer precies dezelfde kant op als toen. Op de "normale" hardcore feesten worden steeds meer slappe kut platen gedraaid, blije troep met een 2 minuten durende tralala intro begeleid door een stem met een slap verhaal, dan 20 tellen bonken en weer het volgende trance deuntje (n)
hey mensuh

ik zit zo eens al die verhalen te lezen ben het er met een stel wel eens maar ook een stel cker niet.
maar die hakkuh en zagen cd zijn echt nog wel leuk om te lezen maar idd de nieuwe hardcore is ook wel lekker.
maar de aller eerste hardcore die uitgebracht is zijn toch nog wel het mooist.
tegenwoordig is het niet meer opbouwend vroeger wel dus dit is mijn mening.
hardcore 4-ever

laterssssssss babssiebitch
Blabla...de hele scene is medeplichtig aan het ineenklappen...

De artiesten zelf vonden het op hun beurt wel cool dat ze nu meer konden verdienen met hun muziek en zijn helaas in wat gevallen wat dat betreft afgegleden omdat het succes ze iets teveel naar hun hoofd was gestegen...

Het publiek zelf op hun beurt die slikte alles wat ze in hun strot werd gedouwd...van platen en cd's tot energiedrankjes, agenda's en condooms... :p
Dat is niet de schuld van de pers of de happy hardcore of die crap van een gabberpiet...maar gewoon van de hardcorescene zelf...ze hebben zichzelf over het hoogtepunt heegetild...dat gebeurd altijd na een periode van enorm succes...dat is gewoon de prijs die je betaald voor succes...

Tevens werd het imago op den duur te belangrijk...waardoor het zijn vrije karakter verloor en ze op den duur meer een karikatuur van zichzelf werden... :/
Artiest {SHOWLIST artist 122339, 61279}
Uitspraak van *Koemans op zondag 18 juni 2006 om 20:20:
hoezo? mag je als je 19 bent je mening niet erover geven?



ojawel hoor... maar niet eerst zeggen dat die kinderhardcore etc slecht is, en dan erna gaan zegge da je er wel naar luisterde met plezier ;)

die sjitzooi heeft veel verneukt, en das een feit. de producers ervan werden niet voor nix uitgekotst door de echte helden ;)


goei voorbeeld qua tegen productie:

Tails, noizer & mc drokz - kotsen & braken ( anti gabber piet nummer )


_0_
 
hardcore als muziek genre , niks mis mee

maar als scene, waardeloos, schijtziek word je van die schapen die iets met NL TERROR PARA KUTJE WIJFFIE enz enz in hun naam hebben

lui die persee willen laten zien dat ze Hollander zijn

met de die gedichtjes van 'ik ben ik, ik ben niet volmaakt, bla bla bla'

dan zeg ik, nee idd

beetje vloekteksten brabbelen, alles wat mode is gay vinden etc.

ze moeten persee in een outfit of kostuum (lonsdale,cavello etc.) lopen (want dat zijn het)

ik schaam mij er soms voor dat ik hardcore mooi vind..
laatste aanpassing
Ik hou van bijna elke soort house muziek dus ook van hardcore.
Maar de hardcorescene bestaat gewoon te veel uit meelopers die hier allemaal een grote bek hebben. Een echte hardcore liefhebber ken zich namelijk echt niet druk maken om al dat commerciele gezeik want die gaat toch wel ze eigen weg.

Verder weet ik zeker dat 90% van de mensen die jonger zijn dan 22 naar die commerciele "hardcore" nummertjes geluisterd hebben toen ze jong waren.
 
Uitspraak van Demis Haneveer op maandag 19 juni 2006 om 01:34:
ojawel hoor... maar niet eerst zeggen dat die kinderhardcore etc slecht is, en dan erna gaan zegge da je er wel naar luisterde met plezier

die sjitzooi heeft veel verneukt, en das een feit. de producers ervan werden niet voor nix uitgekotst door de echte helden

Dat slaat dus als een kut op een brooddeksel....helemaal nergens op!!!
Ik snap nog steeds niet hoe die kutnummers het veroorzaakt kunnen hebben dat er elke week weet ik veel hoeveel hardcore cd's uitkwamen...weet ik veel hoeveel hardcore platen...een shitload aan merchandise...noem het maar op...
Dat heeft gewoon een overkill veroorzaakt in de hardcorescene zelf...
Daar hebben veel hardcorelabels zelf aan meegeholpen door in te korte tijd teveel nieuwe platen uit te brengen...
Op den duur kocht het publiek het niet meer omdat ze het gewoon beu waren dat er elke week 100 nieuwe platen uitkwamen waarvan maar een heel klein deel nog interessant was...dat heet overkill...
Je bent een mietje als je met je vingertjes naar andere factoren gaat wijzen als oorzaak van de overkill...gebrainwashed door wat artiesten/labels etc. die de aandacht van zichzelf wilden afhalen door de schuld op een ander af te schuiven...omdat ze zelf te laf waren om toe te geven dat ze commercieel bezig zijn geweest aangezien dat een heel vies woord is... :/

Die nummers hebben wel veroorzaakt dat gabber een bepaald imago kregen maar dat is een heel ander verhaal en heeft niks van doen met het feit dat er gewoon teveel troep uitkwam in de hardcorescene zelf op den duur...
Uitspraak van Demis Haneveer op maandag 19 juni 2006 om 01:34:
die sjitzooi heeft veel verneukt, en das een feit. de producers ervan werden niet voor nix uitgekotst door de echte helden


goei voorbeeld qua tegen productie:

Tails, noizer & mc drokz - kotsen & braken ( anti gabber piet nummer )

Die Piet van Gabber Piet is zelf een gast van de scene geweest...hij was mc op feesten...
Het is hem niet in dank afgenomen dat hij terwijl hij beweerde de gabbers een warm hart toe te dragen (en zichzelf zelfs gabber noemde) ze zo neerzette alsof ze een stelletje mongolen waren om zo mee te varen op het succes van hakkuhbar...
Dat heeft het imago schade toegebracht maar niet de overkill aan hardcore zelf veroorzaakt...
Zoals men al zegt...dat spul werd uitgekotst en daarom dus niet gedraaid op feesten (waarvan er ook elk weekend ook tig waren)...dus dat spul kan de overkill in de hadcore zelf nooit veroorzaakt hebben...
Het is en blijft de hoeveelheid feesten, platen, cd's, merchandise etc. in de hardcorescene zelf die heeft veroorzaakt dat mensen op den duur zeiden...en nu is het mooi geweest...ik word er gek van...fuck off...
Hardcore was een marketing product...dan zijn de regels van marketing ook van toepassing op je...ze zijn van een "ster" een "melkkoe" geworden...
Na een alsmaar stijgende lijn houd het ooit een keer op...na het hoogtepunt volgt een daling... :)
Wat men dan dus gaat doen is iets tot in het irritante toe nog uitbuiten om het helemaal compleet uit te melken...
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 18 juni 2006 om 10:10:
Opzich kan ik Dj Pauls Happy Hardcore tegenwoordig nog steeds wel waarderen

Happy hardcore is ook wat anders als die platen gemaakt als parodie op de hardcorescene.

Happy hardcore was misschien vooral commercieel omdat het toegankelijker is.
ik luisterde vroeger ook mossel man en ben met de tijd mee gegaan en is als je nu kijkt gewoon bagger muziek gabber piet enzo
nu voel je dat mensen echt enegie in het draaie stoppe praat ik vooral over de terror en speedcore hardcore blijfd beetje hange das jammer
 
kijk hardcorefeesten in de aussietyden praat ik over 93 ongeveer dat waren pas feesten slonsdale generatie ken daar nu nooit aan tippen want dat gevoel van toen kryg je toch niet meer terug toen was het nog underground waren de feesies veel heftiger nou lopen er koters in slonsdale te huppelen:s
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Dromertje... op zondag 18 juni 2006 om 21:33:
Net stukje, vind het jammer dat het nu met legerbroeken en kisten is in plaats van ausies, cavello, nikies enzo. Maar agh...

precies beetje jammer weer....
ik ken overigens geeneen muziekscene waarin het altyd maar koek en ei is geweest, er worden fouten gemaakt, maar een sterke stroming als hardcore en alles wat daar omheen beweegt heeft zich weer prima herstelt en staat nu weer als en uh.. house! zegt genoeg over de stroming denk ik..
Uitspraak van TYHARO op maandag 19 juni 2006 om 14:55:
Die Piet van
Het is hem niet in dank afgenomen dat hij terwijl hij beweerde de gabbers een warm hart toe te dragen (en zichzelf zelfs gabber noemde) ze zo neerzette alsof ze een stelletje mongolen waren.


Was/is dat niet zo dan...
 
Uitspraak van Psychiatric Ass op zondag 18 juni 2006 om 22:09:
De mensen die toen naar de happy/poepcore luisterde zijn dus nu ook de mense die er eigelijk nog steeds vrij weinig van begrijpen.
Het zijn vaak de mensen die er gewoon als een bezetenne bij lopen en eigelijk niet eens weten wie er staat te draaien.


wtf loop je voor onzin te vertellen?
vanaf die poepcore tijd luister ik al, k ken de mensen uit de scene wel, en luister nu nog steeds...
Uitspraak van Noxa op maandag 19 juni 2006 om 17:43:
Was/is dat niet zo dan...

Dat ze een stelletje mongolen waren? :p

Zoals ik al zei zijn ze op den duur wel een parodie van zichzelf geworden... ;)
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 juni 2006 om 17:05:
kijk hardcorefeesten in de aussietyden praat ik over 96 ongeveer dat waren pas feesten slonsdale generatie ken daar nu nooit aan tippen want dat gevoel van toen kryg je toch niet meer terug toen was het nog underground waren de feesies veel heftiger nou lopen er koters in slonsdale te huppelen

Aussie of Lonsdale heeft er geen fuck mee te maken...dat bepaald het verschil niet...in feite was aussie in die tijd niet veel anders als lonsdale nu is...je een image aanmeten...

Underground was het ook niet meer toen...waren al feesten voor paar duizend man...dat is niet underground meer... ;)
 
sorry bedoelde ook 93 maar in ieder geval ik bedoelde te zeggen dat de sfeer beter was toen en dat er nu een kutsfeer hangt op feesten wat met name gebeurd door die slonsdale figuren
Happy Hardcore heeft de hardcore niet kapot gemaakt toendertijd , want toen was happy hardcore ook al lang uit. Nee Hardcore werd een beetje eentonig, daarna zijn ze zich meer gaan verdiepen met betere apparatuur en vooral de main hardcore heeft meer Trance (ja, Trance) melodietjes erin zitten waardoor het voor iedereen die Trance luisterde ook toegankelijker werd.

Overigens zijn er nogal veel mensen van te jonge leeftijd die een oordeel hebben over de feesten van vroeger, ik ben er nooit geweest en dus zeg ik ook niet hoe die waren, dat kan ook gewoon niet. Maar dat er mensen zijn van 21 (of jonger) die het wel weten vind ik knap. Die stonden dus al met een jaar of 12 op die feesten schijnbaar.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van TYHARO op maandag 19 juni 2006 om 18:10:
Aussie of Lonsdale heeft er geen fuck mee te maken...dat bepaald het verschil niet...in feite was aussie in die tijd niet veel anders als lonsdale nu is...je een image aanmeten...

kijk voorbeeldje je had in ongeveer 93 de ausietyd toen was het vet tydje daarna kwamen de voetbalshirtjes dat was ook wel lachen zag je hele groepen rennen gewoon:)en nu hangt er zo een rachistische sfeer mede door die slonsdalers was laatste x in de fun hemkade toen waren er gelukkig maar een paar dus was wel tof toen dus maar ik bedoel te zeggen het heb er wel mee te maken het is geen image aanmeten maar het heb met die tyd en deze tyd te maken en die is drastisch veranderd met vroeger en nu en jij ken de ausietyd niet meegemaakt hebben want je bent 24 dus toen was je 11:S