kheb deze nu een tijdj:
Voor het geld zou ik ff verder kijken, heb voor minder een setje Fostex PM0.5mk2 gehaald en ik kan je garanderen dat ze beter presteren [ produceerdoeleinden ]
geloof best dat ze fijn klinken, het gaat echter om de mate waarin het geluid dat de monitor weergeeft ook "klopt" met de werkelijkheid
Wat is de werkelijkheid?
Zoals de producer/componist iets in gedachten heeft, dát is de werkelijkheid die bedoeld wordt, alleen is dit heel moeilijk na te bootsen op de 1001 locaties waar het gecomponeerde/geproduceerde zal klinken, vandaar dat je het beste kan produceren op luidsprekers die zich in het hele frequentiebereik lineair gedragen.
Probleem vervolgns is weer dat het redelijk moeilijk is de hele tijd naar die lineaire sound te luisteren...uiteraard heb je in verschillende budgetten diverse keuzes.
Vorig jaar kocht ik mijn Fostex, en een kleine maand later kocht ik Yamahs HS80M erbij omdat ik toch power mistte...nu met beide sets in mijn 'studio' is het feest....ik produce op de Fostex en draai met de Yamahas en als ik wil weten hoe het laag van de track is pak ik de Yamahas erbij....erg goed vergelijkingmateriaal.....
ik heb wel eens gehad met mn oude speakers dat we in de club de bas Volledig open moesten draaien op de mixer on het bijna net zo te laten klinken als het in de studio klonk
regelmatig omgekeerd meegemaakt....

[ resultaat van produceren met baggergear ]
Bezuinig niet op je zooi....