Partyflock

Forumonderwerp · 920707

Waarschuw beheerder
donateur
Nou, weer eens een eurotopic 8)

Uitgegeven: 21 december 2006 13:02
Laatst gewijzigd: 21 december 2006 14:37

UTRECHT - Veel Nederlanders kunnen maar niet wennen aan de euro. Ruim de helft (53 procent) wil de gulden terug. Vooral vrouwen hebben heimwee naar de oude munt.

Zes op de tien vrouwen willen de gulden terug. Bij de mannen is dat 45 procent. Dit blijkt uit de eindejaarenquête 2006 die het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in samenwerking met RTL heeft gehouden onder 2300 mensen.

Mensen onder de 30 jaar en mensen boven de 60 geven minder vaak aan de gulden terug te willen dan mensen in de leeftijdsgroep daartussen. Vijf jaar na de invoering van de euro denkt 30 procent van de Nederlanders nog in guldens wanneer hun wordt gevraagd naar de waarde van hun woning of de prijs van een brood. Dat is evenveel als in 2005, aldus het Nibud.

Prijzen

Van de mensen die nog in guldens denken, vindt ruim 90 procent dat de prijzen zijn gestegen door de invoering van de euro. Bij de mensen die al in euro's denken is dat 75 procent.

Het instituut vermoedt dat een harde kern van Nederlanders nooit in euro's gaat denken. In 2002 gaf in een Nibud-onderzoek 20 procent van de ondervraagden dit al aan.

Rood

Uit de enquête blijkt verder dat de helft van de Nederlanders zijn financiële situatie in 2006 verslechterd vindt. Vorig jaar waren dat er nog iets meer. In 2006 hebben huishoudens iets minder rood gestaan dan in 2005 en ook het aantal mensen dat rekeningen niet op tijd kan betalen, is teruggelopen.

Mensen hebben voor 2007 iets positievere verwachtingen dan zij een jaar geleden hadden voor 2006.
Waarschuw beheerder
Ruim de helft snapt er geen ene F&%^&* van.

Waarschuw beheerder
donateur
Ik ook :D
Waarschuw beheerder
ik heb gewoon net een broodje kroket op voor 3,10 gulden :|

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 16:13:
Veel Nederlanders kunnen maar niet wennen aan de euro.

Ze hadden t volk moeten laten stemmen, wél of geen euro. :s
Zoals ze in andere democratische landen hebben gedaan...
Waarschuw beheerder
nou ik mis uhm ook :)
Waarschuw beheerder
wie niet ;p
Artiest Rhuneee
Waarschuw beheerder
Euro heeft zo zijn voordelen, maar die heb je alleen als je op reis gaat dus geef mij die gulden maar terug.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 18:15:
Vooral als je vlak bij de grens woont heeft het zeker zijn voordelen

dat is een feit maar bij ons maakte het eigenlijk niks uit hoor, je kon zowel met franken als guldens betalen
Waarschuw beheerder
donateur
Ik wil de gulden ook wel weer terug :yes:

Elke maand feest als je je salaris weer krijgt :X
Waarschuw beheerder
donateur
Willem Frederik (Wim) Duisenberg (Heerenveen, 9 juli 1935 – Faucon, Frankrijk, 31 juli 2005) was een Nederlands politicus en bankier. Hij was vooral bekend als de eerste president van de Europese Centrale Bank in Frankfurt.In die hoedanigheid was hij een van de drijvende krachten achter invoering van de euro als betaalmiddel in 12 Europese landen per 1 januari 2002.

Duisenberg bedankt :/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 18:22:
Als alle prijzen worden gehalveerd, dan wordt je salaris ook gehalveerd :\

ja, maar toen de euro in 2002 kwam werd overal een €-teken voorgezet behalve de salaris :S

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van roomsterr' op donderdag 21 december 2006 om 17:20:
Die duitsers tellen niet mee

whahaha ;p
maar die kunnen ook zeuren hoor.. wees blij dat je geen Duitser bent :rot:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Rob-Edd op donderdag 21 december 2006 om 17:36:
juist...
en niet gvd 10 gulden betalen voor een mixdrankje

ik kan me herinneren in de jaren '90 8 gulden voor een whiskey te betalen.. dat zal nu wel minimaal 5 euro zijn :s

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van ~*Sammie*~ op donderdag 21 december 2006 om 20:21:
ja, maar toen de euro in 2002 kwam werd overal een €-teken voorgezet behalve de salaris

de prijzen verdubbelde en de lonen halveerde
Waarschuw beheerder
ben nu gewend aan euro:) trouwens als we terug switchen naar gulden worden we toch wel weer opgelicht:jaja:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 16:13:
Van de mensen die nog in guldens denken, vindt ruim 90 procent dat de prijzen zijn gestegen door de invoering van de euro. Bij de mensen die al in euro's denken is dat 75 procent.

:S

Denken die mensen nu dat als de gulden weer wordt ingevoerd, dat de prijzen dan omlaag gaan?! 'k Denk dat je dan weer een nieuwe golf van prijsverhogingen krijgt.. :/

Waarschuw beheerder
Ik zou voor geen goud de gulden terug willen.

Waarom niet?

Omdat ze dan de euro-prijzen omrekenen in guldens. Dus je blijft dan 10 gulden betalen voor een mixdrankje.

Als je de inflatie cijfers bekijkt zag je inderdaad met de komst van de euro dat de inflatie relatief hoog lag (geen records, geen geweldige uitblinker... gewoon relatief hoog) en de afgelopen jaren hebben we ook een redelijke inflatie gehad.

Mensen hebben alleen NU iets om aan te wijzen als schuldige terwijl je misschien met de gulden nog steeds wel dezelfde prijzen had betaald (omgerekend)

Daarnaast zijn dingen die we moeten kopen uit het buitenland relatief GOEDKOOP geworden omdat de euro er is... geen moeilijke transactie kosten die we de bank moeten betalen als we graan uit Duitsland halen... Geen extra kosten voor de duizenden bedrijven die handelen met het buitenland (en iedereen weet dat Nederland een exportbedrijf is wat drijft op geld van het buitenland)...

Alleen wat mensen dan weer zo zitten te zeuren is dat ze dat niet meteen in hun portomonnee zien... dat geld wat een bedrijf bespaard heeft misschien jouw arbeidsplek wel kunnen redden in de afgelopen jaren wat betreft de moeilijke economische periode.

Dat bedrijf kan nu meer investeren in uitbreiding en zo meer arbeidsplaatsen creeren en iemand anders nog een toekomst gunnen.

Maar goed, ondanks dat het hier bomvol SP-stemmers zit willen ze toch allemaal hun eigen portomonnee gespekt zien en niet nadenken over de medemens.

Trouwens, iemand maakte een opmerking over een zorgpremie van 200 gulden... (kleine 100 euro dit jaar)... dat heeft er al HELEMAAL NIKS mee te maken... Aangezien dat gewoon een compleet nieuw beleid is wat betreft het betaalbaar houden van de zorg.

Dat zou niet van 100 euro naar 40 gulden gaan als je de gulden terug wilt...

Nee geef mij de Euro maar! Ik vind hem geweldig!

Waarschuw beheerder
Ik denk eigenlijk heel Nederland.
Ik kan geen positief ding van de euro opnoemen.
Waarschuw beheerder
Dom gezeik!! Allereerst is het een heel normaal verschijnsel, dat alles duurder wordt. Dat is sinds de Euro zo, met de Gulden was het zo en met de Florijn was dat zo. Het is daarentegen wel lang geleden dat de inflatie zo laag was als de laatste 5 jaar met de Euro. Juist de laatste jaren van de Gulden stegen de prijzen enorm....Bovendien zijn er sinds de Euro vele alledaagse supermarktartikelen goedkoper geworden, maar daar kijkt men gemakshalve even overheen. Het is makkelijker te zeuren over de negatieve zaken. Maar dan nog, als je het te duur vindt, koop je het toch gewoon niet?!

En als je denkt dat alles met de Gulden weer goedkoper wordt, dan ben je echt een beunhaas...

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 22:08:
Mensen hebben alleen NU iets om aan te wijzen als schuldige terwijl je misschien met de gulden nog steeds wel dezelfde prijzen had betaald (omgerekend)

Dat ben ik niet met je eens. De gulden was keihard en gekoppeld aan de keiharde D-mark. Met de euro is er veel geimporteerde inflatie. En mensen zijn totaal in de war geraakt van de euro (ik zei de gek idemdito :) ). Ik ben er na 5 jaa rook nog niet echt aan gewend. Het is vreemd als je jarenlang niet anders weet dan dat er een gulden is en alle bedragen zijn ineens gedeeld door 2,20371. In Frankrijk prijzen ze nog dubbel, in Nederland niet meer. Dat vind ik niet echt handig :s

Waarschuw beheerder
Het is waar dat wij nu vatbaarder zijn voor internationale gebeurtenissen wat betreft het Euro gebied...

En ja, veel inflatie is dus ook afkomstig uit andere euro gebieden maar dan NOG is er een onwijs LAGE inflatie...

Ik herinner me pa nog dat hij het had over een ijsje van een halve gulden cent....

Moeten we ook terug naar die tijd dan?

En eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje gezeur op iets wat ze eindelijk kunnen aanwijzen... dat mensen 'gek' worden en er maar niet aan kunnen wennen...

Ik vraag me af waar ze die 2300 personen hebben weggehaald... van de Drentse heide ofzo...

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 22:50:
Ik herinner me pa nog dat hij het had over een ijsje van een halve gulden cent....

Moeten we ook terug naar die tijd dan?

Dat denk ik niet.. dat kan ook niet. Tuurlijk, de prijzen blijven stijgen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de prijzen kunstmatig laag zijn gehouden hier en dat een tranparante europese markt de prijzen hier ook heeft opgedreven. Engeland was altijd al veel duurder dan Nederland, en daar hebben ze nog niet eens een euro!

Waarschuw beheerder
Klopt dus het ligt ook niet aan de euro op zichzelf dat het hier duurder is geworden...

Dus ik ben en blijf voor de euro :p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 22:42:
. In Frankrijk prijzen ze nog dubbel, in Nederland niet meer. Dat vind ik niet echt handig

in belgie ook nog :jaja: maar wat heb je daaraan? gaat alleen maar nog meer beseffen dat alles duurder is geworden.
zelf heb ik ook liever de gulden(prijzen) terug maar dat zal helaas nooit meer gebeuren
kon je tenminste nog s met 100 gulden dik op stap en aardig lam thuiskomen, probeer nu s met 45€ t zelfde gaat helaas niet meer, jammer dan punt erachter t blijft zo :(

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 23:00:
Dus ik ben en blijf voor de euro

Ach ik denk maar zo: die euro is er en het heeft voor- en nadelen. Ik zie het niet gauw gebeuren ook dat er weer een gulden komt hier. Voor goedkopere goederen en diensten hoeft er geen guldenconversie te komen iig! :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 22:50:

Maar toen waren de lonen ook veel lager weetje.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van JO-E op donderdag 21 december 2006 om 23:12:
Maar toen waren de lonen ook veel lager weetje.

Ja dat weet ik.
Waarschuw beheerder
Dan is het goed hehe.
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 3417, 168}
Werkzaam bij {SHOWLIST location 14513, 22781}
Waarschuw beheerder
donateur
Terug Terug terug :jaja:

Waarschuw beheerder
geef mij de gulden maar weer terug :jaja:
Waarschuw beheerder
I really don't give a f*ck
zolang ik maar iets heb om te verbrassen...;)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 18:22:
en de economie in laten storten

Die is er alleen maar beter op geworden sinds de euro er is!
De maatschappij is eerder ingestort als je ziet hoeveel armoede erbij is gekomen en mensen nu massaal rood staan op de bank! Huizen onbetaalbaar en belastingen omhoog, is toch voor de gekken dat voor de gulden een euro teken is gekomen en niet bij ons salaris, daarom zeg ik nou halveer dan de prijzen maar zodat de mensen weer meer kunnen kopen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 december 2006 om 08:43:
mensen nu massaal rood staan op de bank! Huizen onbetaalbaar en belastingen omhoog,

is ook zo maar is het dan verstandig dat ze "nog"
meer kunnen kopen.

De dagelijkse boodschappen die mogen idd een heeel stuk goedkoper...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
De helft maar?:s Had echt wel meer verwacht
halveer dan de prijzen maar zodat de mensen weer meer kunnen kopen

Jij bent echt een economisch wonder! waarom maken we niet alles gratis dan kunnen we alles kopen!

:S

Waarschuw beheerder
donateur
Die is er alleen maar beter op geworden sinds de euro er is!
De maatschappij is eerder ingestort als je ziet hoeveel armoede erbij is gekomen en mensen nu massaal rood staan op de bank! Huizen onbetaalbaar en belastingen omhoog, is toch voor de gekken dat voor de gulden een euro teken is gekomen en niet bij ons salaris, daarom zeg ik nou halveer dan de prijzen maar zodat de mensen weer meer kunnen kopen.laatste aanpassing 22 december 2006 08:44

Je hebt hier wel een punt. Voor economische vooruitgang betalen consumenten nu meer dan ooit de prijs, omdat mensen steeds meer worden beïnvloed door reclames (inclusief de leenreclames. Wanneer voert de overheid nou es beleid dat armoede (lees: leengedrag onder de minima) volgens strikte regels tegengaat? Het heeft dus nu juist meer met consumentengedrag dan met de euro te maken denk ik. En de overheid ziet toe en doet niks om een en ander te reguleren (ik noem voorlichting over de euro, blijven dubbelprijzen, en wat ik hiervoor zei: strikte leenregels hanteren).
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Nou ik vind de euro prima hoor :) Nooit moeite mee gehad..
Zou natuurlijk wel wat meer euro's willen O:)

Artiest Arrivée
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 december 2006 om 11:18:
armoede (lees: leengedrag onder de minima)

Als je zo dom bent om daar in te trappen en geld gaat uitgeven dat je niet hebt, dan is het je eigen dikke schuld als je in de problemen komt.
Dan kun je die banken en/of de overheid wel de schuld geven, maar er is ook zoiets als je eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf even nadenken.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Rob-Edd op donderdag 21 december 2006 om 17:36:
niet gvd 10 gulden betalen voor een mixdrankje

Als er nog gewoon guldens waren betaalde je nu misschien wel 12 gulden.
We zullen het nooit weten... :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 december 2006 om 18:14:
De helft?
Maak daar maar iedereen van !

Ik mis de gulden

ik mis ook de gulden
alles is duur
Waarschuw beheerder
donateur
door die euro is het wel beter gegaan met de economie in heel europa, dus jah...

als we de gulden nog hadden was "alles" vast net zo duur geworden.

ps. niet alles is duurder hoor, kijk maar naar de boodschappen en naar de electronica (wat toch 1 van de grootste kosten posten zijn voor een HUISHOUDEN..)

het opstap gaan en het luxe leven, dat is idd wel gestegen.. maargoed dat zou het anders ook wel zijn omdat de vraag ook zo super gestegen is de laatste jaren

en door die euro ziet america en azie enzo europa als grote "concurrent" / import export gebied. wat was nederland nou met de gulden... nu is het: europa
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van 5924ut_)*i+05I=034uj0=tjgn49tf43n80-(_*& op vrijdag 22 december 2006 om 09:04:
waarom maken we niet alles gratis dan kunnen we alles kopen!

Ik weet niet in wat voor wereld jij in 2002 leefde maareh, wat nu in euros kost was toen nog in guldens dus ik weet nie waar jij toen was ? dus alles is wel degelijk 2x zo duur...maargoed blijf jij maar lekker naar Heino luisteren Liebe Mutter whaha.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van inactief op vrijdag 22 december 2006 om 11:28:
Als je zo dom bent om daar in te trappen en geld gaat uitgeven dat je niet hebt, dan is het je eigen dikke schuld als je in de problemen komt.
Dan kun je die banken en/of de overheid wel de schuld geven, maar er is ook zoiets als je eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf even nadenken.laatste aanpassing 22 december 2006 11:28

Tja zo kun je er tegenaan kijken. Ik kijk net ff verder, omdat ik ook oog heb voor mensen die helaas niet die natuurlijke discipline hebben om daarmee goed om te gaan. Dat is gewoon de ervaring die ik gaandeweg in mijn leven heb gekregen. In eerste instantie ligt het volledig in eigen handen hoe je omgaat met geld uitgeven. Een nadenkend mens geeft niet meer uit dan er binnen komt. De overheid of bedrijven hebben wat mij betreft geen schuld. Wel een medeverantwoordelijkheid om mensne die zo in de shit zitten niet nog verder weg te laten zakken.
Waarschuw beheerder
zoiets heet inflatie..of we nou de gulden hadden gehouden ja of nee...het zou zowiezo duurder geworden zijn.

anders vertekken jullie lekker naar curacao...daar heb je de gulden nog :p
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van stardust (k) op vrijdag 22 december 2006 om 13:32:
anders vertekken jullie lekker naar curacao...daar heb je de gulden nog

ik ga d'r wel een keer op vakantie :p
er spelen gewoon veel psychologische factoren rondom de euro. Voor velen zal het vanzelf wennen, sommige wennen er nooit aan :D
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 december 2006 om 12:22:
Ik weet niet in wat voor wereld jij in 2002 leefde maareh, wat nu in euros kost was toen nog in guldens dus ik weet nie waar jij toen was ? dus alles is wel degelijk 2x zo duur...maargoed blijf jij maar lekker naar Heino luisteren Liebe Mutter whaha

de prijzen zijn gestegen ja. dat ontken ik ook niet. Ik ga niet eens met je in discussie. Wanneer jij denkt dat problemen mbt inflatie opgelost worden door prijzen te halveren... succes...

Waarschuw beheerder
de helft?? Geloof wel 80% hoor :O

Waarschuw beheerder
ben ondertussen wel aan de PLeuro gewent, maar ik wil wel de gulden en de prijzen uit die tijd terug

of anders de salerissen verdubblen aangezien de prijzen ook zijn verdubbelt door de PLeuro :[