Uitspraak van verwijderd op maandag 18 december 2006 om 19:12:
In tegenwoordige tijd is het een t, ja.
Bij de ik-vorm hoef je van het werkwoord (bijv. worden) alleen maar 'en' af te halen en dan heb je de goeie vorm (ik word).
Bij de jij/hij/zij/het-vorm plak je er een t achter. Dus: wordt.
Vragende vorm is het weer anders: 'word jij', 'word ik'...maar met zij/hij/het is het weer 'wordt zij'.
Als je zit te twijfelen over de schrijfwijze van een woord, neem dan een simpel werkwoord. Bijv. ik speel, jij speelt, hij/zij speelt, het speelt. Speel ik, speel jij, speelT hij/zij. Dan kun je het het makkelijkst vergelijken en weet je dus hoe je het moet schrijven.
Voltooide deelwoorden zijn ook heel makkelijk. Als je twijfelt of het 'gespeeld' of 'gespeelt' is, denk je ff aan de verleden tijd: is het speelde of speelte?
Nou, als het speelde is, dan weet je dus dat het voltooid deelwoord ook met een d wordt geschreven, en dat het 'gespeeld' is.
Bedoelen = jij bedoelde = dus 'ik heb bedoeld' en niet 'bedoelt'. En zo gaat het voor alles op.
Heel simpel ezelsbruggetje.
Dank je meis
Eindelijk iemand die me gewoon uitlegt ipv van te zeggen dat ik ned moet gaan leren en schrijven/typen..
Respect voor jou, weet ook dat er mooie mensen bestaan met een goed hart..
Door altijd gehaat te worden en altijd opmerkingen te krijgen breekt je hart soms en ga je ook terug haten..
Ik weet nu dat er normale verstandige flockers tussen zitten en daar ben jij levend bewsijs van..
Ik zal me best doen en proberen wijzer met me grammatica om te gaan ..
Ik moet het ff onder de knie krijgen, maar toch bedankt hey...
Je ben lief dat je ff moeite neemt om me wegwijs te maken...
Of je irriteerde je ook aan me spelfouten, of je wilt nie dat ik voor schut sta...
Dank je wel toff van je