Partyflock

Forumonderwerp · 859824
Negerzoen wordt afgeschaft

Uitgegeven: 23 maart 2006 07:19
Laatst gewijzigd: 23 maart 2006 07:40

TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

"Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud", stelt het bakkersbedrijf op zijn website. "Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen."

Slavernij

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.

De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

:cheer:

bron is www.nu.nl

voor de gastenboek http://www.stichtingeerenherstel.nl/index.php?id=375
laatste aanpassing
Uitspraak van *Nop* op donderdag 23 maart 2006 om 17:34:
Blanke vla

Ik hou van blanke vla :[
O nog meer mensen :P
wat een onzin zeg... Ik snap die onderzoekers niet :P

En jodenkoeken... Mag dat wel :/

Uitspraak van :bier:misha:bier: op donderdag 23 maart 2006 om 18:11:
je hebt toch ook franse kaas, en belgische bonbons....
niks kwetsends aan

Jawel!
Die negers schamen zich zo voor zich zelf!!
Dat ze overal maar over gaan zeiken.
Artiest Martinez
let op mn woorden : zwarte piet mag over een tijdje ook niet meer,dan moeten er ook blanke pieten bij zijn en heten ze gewoon piet i.p.v zwarte piet.
en een jodekoek met franse kaas besmeuren en dan in de blanke vla dopen?? hoe zit het daar mee :| ;)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 19:49:
Die negers schamen zich zo voor zich zelf!!

oké... Ik verzoek je om stil te houden.. Anders word dit topic gesloten..

Vind het leuker om te lachen om deze flauwekul dan dat dit forum word gesloten door iemand van 18 die nieteens on-topic reageert (f)
Artiest {SHOWLIST artist 56346, 63293}
Pff...
jah en lange jannen (koekjes)
dat is ook lullig voor alle lange jannen :P
laatste aanpassing
Tis toch n kompliment als er iets dat zo goed smaakt naar jou ras wordt vernoemd.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 14:38:
Zwarte piet kunnen we nu ook wel afschrijven

ja daar waren ze ook al over bezig... ze wilden nu mss kleurenpieten gaan invoeren want zwarte piet had ook weer wat te maken met zwarte slavernij ofzoiets.

SLAAT ECHT HELEMAAL NERGES OP!!!!
Artiest DanM
Uitspraak van *Nop* op donderdag 23 maart 2006 om 17:34:
Afrikaantjes in de tuin?

:/.....Marokkaantjes tog....?
Pfuuuu sommige mensen willen gewoon graag wat te drammen hebben...

Dit slaat toch nergens op! Het heet al sinds ´t begin een negerzoen en nooit zeurde daar iemand over :@ maar nu zijn ze natuurlijk klaar met zeiken over lonsdale en gaan ze over de negerzoenen beginnen :@ stelletje randebielen :@
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 17:12:
verrukkelijke mousse met godgeschonken chocolade..
wat is je probleem!

:respect:
Artiest Octane
indd :D lange jannen die koekjes en dan ook nog Jodenkoeken .

En als ze zo doorgaan kunnen ze met andere woorden en werkwoorden ook nog heel wat veranderen het ligt gewoon aan puur hoe iemand eroverdenkt het is net of moeten ze iets bedenken zodat ze weer geld kunnen verdienen.

gewoon triest allemaal maar voor de meeste mensen blijft het gewoon toch een negerzoen blijft toch automatisme omdat te zeggen tsja hoe wil het anders noemen
dus jodenkoeken en blanke vla gaan binnekort ook van naam veranderen

en zo zijn er echt nog wel meer producten te verzinnen dat als je even nadenkt je er iets racistisch achter weg zou kunnen halen

ik vind het erg triest

ik heb nog nooit een gekleurd persoon gezien die zich beledigd voelde omdat hij/zij een negerzoen in de winkel ziet liggen

sterker nog ze eten ze zelf ook!!!!!!!!!

ik blijf het in ieder geval gewoon een negerzoen noemen
Uitspraak van DanM op donderdag 23 maart 2006 om 21:26:
:/.....Marokkaantjes tog....?

Ja volgens mij kan het allebij:D
95% van de bevolking vindt het niet eens rasistisch, maar 1 of ander linkse kut homo vindt het weer niet kunnen... :frusty:
Uitspraak van Tha_RaveBeast op donderdag 23 maart 2006 om 08:30:
Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen

uit principe zal ik ze nooit meer kopen, stelletje triest lui :nee:
Uitspraak van :honger::gaap::X ...............:looser: op donderdag 23 maart 2006 om 22:26:
dus jodenkoeken en blanke vla gaan binnekort ook van naam veranderen

en zo zijn er echt nog wel meer producten te verzinnen dat als je even nadenkt je er iets racistisch achter weg zou kunnen halen

ik vind het erg triest

ik heb nog nooit een gekleurd persoon gezien die zich beledigd voelde omdat hij/zij een negerzoen in de winkel ziet liggen

sterker nog ze eten ze zelf ook!!!!!!!!!

Helemaal mee eens en erg overdreven gedachte om een lekkernij tot rascistisch te bestempelen.

Negerzoenen is toch juist positief of is een zoen ineens niet meer leuk ofzo.

Wie wil er nu een buis zoenen dan...ik niet iedergeval.

Dadelijk willen ze Nigeria ook ineens anders gaan noemen omdat het van het woord niger komt wat zwart betekent...toch?

Ik ben zelf links maar dit slaat nergens op.
laatste aanpassing

Uitspraak van Chris :rot: op donderdag 23 maart 2006 om 23:20:
maar 1 of ander linkse kut homo vindt het weer niet kunnen...

Een of ander Surinaamse comissie tegen slavernij heeft die klacht ingediend.

Uitspraak van Raves op donderdag 23 maart 2006 om 19:50:
zwarte piet mag over een tijdje ook niet meer,dan moeten er ook blanke pieten bij zijn en heten ze gewoon piet i.p.v zwarte piet.

Ten eerste is dat al gebeurd, naar mijn weten.
Ten tweede is de werkelijkheid wel, dat die zwarte Pieten
de slaven waren van de blanke sint, en ook uit de gedachte goed van de slavernij is onstaan.
Maar bestaat al zolang dus moet het gewoon blijven,
als geschiedenis en vermaak.

En daarbij zou ik af en toe graag een negerzoen willen zijn,
als ik zie hoe sommige dames ze op eet;)
Als de negerzoen verboden is, laten alle negers dan ook hun eigen lippen op elkaar houden. En bijzich houden. En vooral afblijven van de Nederlandse " blanke " dames!!!
Regels zijn regels, eerlijk is eerlijk.
Jullie je zin wij onze onzin!!!
Begin dan maar met alles een andere naam te geven, wat al tig jaar niet anders heet.

Dan noem een mars ook geen mars
Want tenslotte komt het niet van mars

Nou jaaaaaaa :(

Pure nostalgie die negerzoenen!! :(

Laatst is m'n zus 's avonds nog ff snel naar de albert heijn gereden om ze te halen :kwijl:

Maar goed, die tijd is dus nu voorbij :/

Ik blief geen 'Buys zoenen' :no: :@
Uitspraak van Tha_RaveBeast op donderdag 23 maart 2006 om 08:30:
De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

dan vind ik dat ze blanke vla ook maar anders moeten gaan noemen.

wat een onzin

ALS JE DER NIET TEGEN KAN DAN FLIKKER JE MAAR OP.

ja wil iemand mijn negerzoen want krijg je nie meer :p whahahahaha
Uitspraak van O:) Rob O:) op donderdag 23 maart 2006 om 09:41:
Hierbij wil het bestuur van stichting Eer en Herstel, ondersteund door tal van Afrikaans- Nederlandse grassrootsorganisaties, de vele Schaumküsse (voorheen Negerküsse in Duitsland), Bisous de mousse (voorheen tête de nègre in Frankrijk) en angel kisses (voorheen negro kiss in Engeland) consumerende vrienden en sympathisanten in Duistland, Frankrijk en Engeland u voorstellen om de naam van de Nederlandse met chocolade overgoten hap opgeklopt eiwit c.q. de negerzoen te veranderen in, bijvoorbeeld chocoladezoen, boerenzoen, boerenkop, etc.

:no: kan ook niet in boerenkop, dan gaan de boeren zich weer gediscrimineerd voelen

Artiest Judgement
gatverdamme eej...
Waar gaat t heen... :s
Strax dan ook geen blanco papier meer? :@
Of mag dat dan weer wel...
Pfff
Triest..
laatste aanpassing

Sjonge jongen wat een onzin idd zeg... :s

Alsof het woord "Neger" al bij voorbaat racistisch ook... :vaag:

Beetje jammer dit...

Aan de andere kant kan ik er verder ook weer totaal niet van wakker liggen... :P
Maarja, beetje raar dit...

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 21:53:
Dit slaat toch nergens op! Het heet al sinds ´t begin een negerzoen en nooit zeurde daar iemand over :@ maar nu zijn ze natuurlijk klaar met zeiken over lonsdale en gaan ze over de negerzoenen beginnen :@ stelletje randebielen :@

Nounou...dit is ook weer ee tikkeltje overdreven hoor... Je zou maar woendend worden omdat de Negerzoek de naam "Buys zoen" krijgt... :d
Eerst Negerzoen dan misschien de jodekoek en natuurlijk zeker niet te vergeten ZWARTE Piet :/
echt belachelijk jaa!! shit zeg,, zijn idd genoeg andere producten met zon naam :
zwart-witjes, blanke vla idd en jodenkoeken belse mayonaise,, als ze die namen allemaal moeten verandere:S zijn ze goed lang bezich om iets te gaan verzinne..
maja je moet iets he als je nix te doen heb op je werk..

dalijk naar de appie happie heeel hard roepen: " heeeey!!! hebben jullie ook NEGERZOENEN???"

van die lekkere dikke bruine NEGERzoenen???"

dan koop ik een doosje, bijt er eentje door en dan zeg ik: 'zie je wel..van binnen zijn we allemaal wit!"

echt belachelijk.....
Gister heb ik ze nog gekocht, ze heten nog gewoon negerzoenen hoor (y)

Schande!
Boycotten die handel :[

die reclame van duo penotti schiet me ook ineens weer te binnen :D

2 kleuren in een pottie :cheer:
en dan een negerkindje met een kaaskopkindje 8)

heerlijk toch? waar is die goeie ouwe tijd?
vraag me af in wat voor wereld mijn kinderen opgroeien en wat er nog meer allemaal zal veranderen.

over 10 jaar pak ik ze op schoot en vertel ze dat ''vroeger'' alles anders was....
Uitspraak van Kimmie :cheer: op vrijdag 24 maart 2006 om 08:38:
Gister heb ik ze nog gekocht, ze heten nog gewoon negerzoenen hoor

zou je denken?

ik denk dat ze de eeerst komende maand nog negerzoen heette..

The advisor ;-)
Het pak is wel veranderd, of misschien is dat omdat ik ze al heel lang niet meer heb gekocht :/
Uitspraak van Kimmie :cheer: op vrijdag 24 maart 2006 om 09:56:
Het pak is wel veranderd, of misschien is dat omdat ik ze al heel lang niet meer heb gekocht

schande!!!

ga je schamen en in de hoek staan!

negerzoenen hoor je thuis op voorraad te hebben, is het niet alleen omdat ze erg lekker zijn

het is ook om mee te lachen!

The advisor ;-)
Ik vind ook dan dat ze de namen Blanke Vla afmoeten schaffen en de Jodenkoeken ook maar anders moeten noemen..
Wat een onzin zeg, die dingen heten al zolang negerzoenen en nu moeten ze ineens anders heten:S
hebben ze iets positiefs(negerzoen=lekker) willen ze het niet..
tja, waar wil je dan naartoe
De doelstellingen van de organisatie 8)
De stichting stelt zich ten doel:

het bundelen van de nazaten van Afro-Surinaamse en inheemse Surinaamse slaven op basis van hun koloniale verleden, culturele normen en waarden en religie, teneinde door het herdenken, bestuderen en accepteren van het verleden een traumavrije toekomst in de multiculturele Nederlandse samenleving voor hen mogelijk te maken.

eeuwen aan slavernij, maar het trauma wordt opgelost door het afschaffen van de naam negerzoen?? (Y) ze stellen wel prioriteiten bij die club (Y)
laatste aanpassing
dit is echt wel t gesprek van de dag :cheer:

deze las k op een ander forum, vond k wel wat in zitten...:

Hoe moeten we ze dan noemen?
Sambozoenen?
Kafferzoenen?
Bantoezoenen?

Niet zo janken anders ga ik een klacht indienen bij meldpunt discriminatie dat moslims alleen maar hoofddoekjes dragen om mij te intimideren en dat het vermelden dat het eten 100% halal is op de gevel van een Turks restaurant bedreigt mij in het heiden zijn...

Weg met de BOERENSTAMPPOT

Dat is een benaming voor homofiele boeren

Dus ook discriminerend:D