3052x bekeken
Ik ga een versterker van 1100 watt kopen met een subwoofer van 900watt (leuk om mee te beginnen..) maar nu zijn er van die berekeningen waar je de grote van de zekering uit moet kunnen rekenen.. Alleen ik snap er de @%#! niet van...
Geen voorbeeld van een berekening dan?
Meestal gebruik je een zekering die hetzelfde amperage aankan als je versterker.
Je versterker zelf is ook gezekerd, een zekering direct achter de accu is om te hoge piekstromen te voorkomen.
Kijk gewoon even in het boekje van je versterker hoeveel ampere de zekering is die deze nodig heeft, meestal is dit rond de 40 of 50 ampere (in bijzondere gevallen 60 of hoger) kijk of dit strookt met de nominale stroom die je accu levert en klaar
Je versterker zelf is ook gezekerd, een zekering direct achter de accu is om te hoge piekstromen te voorkomen.
Kijk gewoon even in het boekje van je versterker hoeveel ampere de zekering is die deze nodig heeft, meestal is dit rond de 40 of 50 ampere (in bijzondere gevallen 60 of hoger) kijk of dit strookt met de nominale stroom die je accu levert en klaar
uhmm...je hebt het over een versterker van 1100 watt continu vermogen en een sub van 900 watt RMS
nee, ik geloof geen 900watt rms...
toevallig jbl gto 6000?
die s ook 1100 watt, k heb dr n zekering van 70A tussen zitten
ik weet eerlijk gezegd niet welk merk of het is..
ik heb het zo via de telefoon gekocht.. (heb wel in zijn auto gezeten en gehoord hoe lekker het knalt
ik heb al wel een advies gehad van 50A ... maar die jongen zei erbij.. "dan zit je altijd wel goed" en dat vertrouw ik dus niet echt..
ik heb alleen zo weinig opgelet bij natuurkunde over Amperes en die zooi.. hehe
haha..dat ken ik
nee maar het maakt niet echt veel uit hoor.
wat is al zei: als je zekering te klein is dan klapt ie er tog wel tussenuit. en dan gooi je er ff een zwaardere tussen en het probleem is verholpen
wat is al zei: als je zekering te klein is dan klapt ie er tog wel tussenuit. en dan gooi je er ff een zwaardere tussen en het probleem is verholpen
hehe maar dan denk ik toch dat ik er eentje tussen doe van 50A.. lijkt mij dan ook wel genoeg.. maar de bekabeling van 10mm is ook dik zat denk ik toch..?!
maar ik denk dat die zekering ook zo te zien is..?!
dus als ik de zekering net zo groot heb als die al in de versterker zelf zit, moet ik goed zitten..?!
Enne die berekening (ook al heb je er geen zak aan) is als volgt:
Stroom
P = U x I
P = Vermogen in W
U = Spanning in V
I = Stroom in A
Stel je hebt een 12V accu die 50A levert dan heb je dus:
12 x 50 = 600 W
Andersom rekenen geeft dus in jou geval:
1100W = 12V x ?A
1100W / 12V = 91,6A
Aangezien je accu nooit constant exact (ook al zou je een condensator hebben) 12V levert mag je hier zowiezo al niet vanuit gaan.
Gewoon netjes afzekeren zoals je versterker of iets lager
(versterker 80A dan kabel afzekeren op 75A of 70A)
Mocht je accu een piekstroom krijgen die hoger is dan die van je zekering, dan klapt je zekering er weliswaar uit, alleen kan er alsnog een deel van de stroom over de kabel gaan lopen die de zekering bij de versterker ook door kan laten gaan.
In extreme gevallen kan zelfs een deel van de stroom over de zekering van de versterker slaan en je versterker dus de nek omdraaien.
Als de zekering bij de accu lager is als die van de versterker maar wel hoger dan die van de accu voorkom je dat de stroom die over kan slaan beperkt word en aan de versterker eigenlijk al geen schade meer aan kan richten i.v.m. stroomverlies over de lengte van de kabel (koperverlies).
Hoe langer de kabel hoe meer verlies
Door de kabel dikker te houden wordt er minder stroom verloren wat dus nadelig is voor piekstromen.
Vanwege de kabeldikte mag je zekering dus ook maar maximaal 40cm van je accu afzitten.
Het kost me teveel tijd (en moeite
Kijk je kan het proberen, het kan geen kwaad op zich, de kans bestaat gewoon dat er enkele aders in je kabel verkolen en dus niet meer werken, wat resulteert in een mindere spannings/stroomoverdracht 
Je kan hem er wel gewoon in laten zitten, het kan iig geen schade aanrichten, maar het kan dus zijn dat je kabel na verloop van tijd minder functioneerd en je dus en nieuwe moet
Je kan hem er wel gewoon in laten zitten, het kan iig geen schade aanrichten, maar het kan dus zijn dat je kabel na verloop van tijd minder functioneerd en je dus en nieuwe moet
Ik ga een versterker van 1100 watt kopen met een subwoofer van 900watt (leuk om mee te beginnen..) maar nu zijn er van die berekeningen waar je de grote van de zekering uit moet kunnen rekenen.. Alleen ik snap er de @%#! niet van...
weet iemand hier toevallig hoe groot de zekering moet zijn..?!
hahahha
KICKER mot je hebben mark
en niet die troep van micha
hahahha
GRAPIE
KICKER mot je hebben mark
hehe thomas, kheb niet zo'n vet betaalde bana als jouw
en niet die troep van micha
de troep van micha klinkt perfect
http://www.12vhifi.nl/
hier kan je het uitrekene hoeveel ampere zekering je nodig hebt
hoeveel rms geeft de versterker?
monoblock?
hier kan je het uitrekene hoeveel ampere zekering je nodig hebt
hoeveel rms geeft de versterker?
monoblock?
laatste aanpassing
zou je dan niet eerst ff een goeie auto kopen
aan je teksten te lezen is je instalatie nog duurder dan je auto zelf
mijn auto'tje
In een kadett heb je er ongeveer 900W RMS voor nodig
oooh dan.. enige wat bij mij in de auto dan aan het trillen komt zijn de spiegels en mn trommelvliezen
oooooooo das te doen 900 rms
ghehe in jouw wagen straks wel jah8) idioot met je kicker