Partyflock

Forumonderwerp · 840406

Waarschuw beheerder
donateur
[img width=337 height=253]http://www.planet.nl/upload_mm/2/5/9/1944464873_1999997863_13.jpg[/img]

Dertien is het getal van verwoesting en op vrijdag kun je maar beter niets nieuws beginnen.

Wie deze twee bijgeloven combineert, durft op vrijdag de dertiende zijn huis niet eens meer uit. Komende vrijdag is het de eerste dertiende van 2006, een dag waar Nederlanders zeggen zich niet anders te gedragen, maar stiekem toch proberen de goden niet te verzoeken.

Paraskevidekatriafobie

Waar de angst voor vrijdag de dertiende, ook wel paraskevidekatriafobie genoemd, precies vandaan komt, is niet duidelijk. Volgens I. Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur is het bijgeloof voor die dag van generatie op generatie overgeleverd.

"Het getal dertien was in de tijd van de Babyloniërs al het getal van verwoesting. Ook is het getal niet deelbaar, behalve door zichzelf. Dat zorgde ook voor een bepaald wantrouwen."

Zekere voor onzekere

Veel Nederlanders nemen volgens Strouken het zekere voor het onzekere op de ongeluksdag. "Ik heb ooit zelf eens op vrijdag de dertiende in een televisieprogramma gezegd dat ik niet geloof dat die dag ongeluk brengt. Dat was de dag dat ik mijn eerste auto-ongeluk had. Sindsdien roep ik het niet meer. Dat is zo met veel Nederlanders. Ze nemen het zekere voor het onzekere." Voorlopig zijn de bijgelovigen weer even van het ongeluk af. De volgende vrijdag de dertiende valt in oktober.

Wie is hier bang voor vrijdag de 13e ??

Bron
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 januari 2006 om 22:34:
ik ben geboren op vrijdag de 13e:-)

is niet te zien aan je ;-)
Waarschuw beheerder
ik moet zeggen dat ik de zaterdag goed stoned ben ingegaan :O
Waarschuw beheerder
donateur
ik moet zeggen dat ik de zaterdag goed stoned ben ingegaan

... sterf!

... :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Gelukkig niks van gemerkt vrijdag :d

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Nexonai op vrijdag 13 januari 2006 om 00:04:
ik ben al 4 minuten jarig

iets aan de late kant,maar nog gefeliciteerd
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 15 januari 2006 om 02:16:
Gelukkig niks van gemerkt vrijdag

ik ook niet, een dag als alle andere

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 09:33:
niks van gemerkt vrijdag

:yes: was een gewoon dagje :yes:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van actief op zondag 15 januari 2006 om 17:29:
was een gewoon dagje

precies, of t elke dag vrijdag de 13de bij me:P

Waarschuw beheerder
donateur
nou ik heb anders een klotedag gehad, verslapen, op me bek gegaan met de fiets (ik was nog nuchter) en me tabak 3 keer verloren (1 keer in de wc pot, ik keer laten slingeren in de kantine op me werk (dus gejat, fijne collegas:D) en 1 keer tijdens het stappen (ik was toen nog steeds nuchter)

Waarschuw beheerder
vrijdag is er ingebroken op me moeder haar werk. zijn een stelltje sukkels binnen gekomen hebben van de telefooncentrale alle draden doorgeknipt hebben daarna deze centrale kapot gemaakt, hebben nog wat bewegingsmelders enzo stuk gemaakt toen ging t alarm af en hebben ze de stoppenkast kapot gemaakt en ze hebben niets gejat stelletje sukkels... zinloos... maar is wel op vrijdag de 13e dus konden ze verwachten :/

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 januari 2006 om 12:28:
vrijdag is er ingebroken op me moeder haar werk. zijn een stelltje sukkels binnen gekomen hebben van de telefooncentrale alle draden doorgeknipt hebben daarna deze centrale kapot gemaakt, hebben nog wat bewegingsmelders enzo stuk gemaakt toen ging t alarm af en hebben ze de stoppenkast kapot gemaakt en ze hebben niets gejat stelletje sukkels... zinloos... maar is wel op vrijdag de 13e dus konden ze verwachten

stelletje zielepoten die zoiets doen:(
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 januari 2006 om 12:28:
vrijdag is er ingebroken op me moeder haar werk. zijn een stelltje sukkels binnen gekomen hebben van de telefooncentrale alle draden doorgeknipt hebben daarna deze centrale kapot gemaakt, hebben nog wat bewegingsmelders enzo stuk gemaakt toen ging t alarm af en hebben ze de stoppenkast kapot gemaakt en ze hebben niets gejat stelletje sukkels... zinloos... maar is wel op vrijdag de 13e dus konden ze verwachten

:aai:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 januari 2006 om 13:10:
stelletje zielepoten die zoiets doen

precies maar ze werkt met werklozen en die willen niet werken.

het vorige pand wat ze hadden is in de fik gestoken, en kijk je mag niet iemand verdenken maar vind het toch vaag. en nu weer die inbraak en dit pand is al een week open :(
Waarschuw beheerder
k ben niet op vrijdag de 13e geboren, dus ongeluk kan ook op andere dagen komen...

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 januari 2006 om 15:36:
precies maar ze werkt met werklozen en die willen niet werken.

het vorige pand wat ze hadden is in de fik gestoken, en kijk je mag niet iemand verdenken maar vind het toch vaag. en nu weer die inbraak en dit pand is al een week open

dan denk je t goed te doen,maar dan overkomt je dit:(
waar houdt t op?