Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 20:44:Beetje kort door de bocht die grafiek, hoe ziet het inflatie gecorrigeerd eruit?
Dit is een interessanter plaatje imho
nee de situatie is nu compleet anders, onder truman had amerika net de 2e wereldoorlog gewonnen en was het de enige economische wereldmacht. Het BBP van de VS was toen goed voor 75% van de wereldeconomie, nu is dat 25%, kleiner dan het BBP van de EU landen. Je zou dus kunnen zeggen dat de relatieve macht van de VS in 60 jaar zo goed als verdampt is, ze hebben tegenwoordig alleen nog maar hun militaire macht.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 20:48:Overigens zit Nederland in 2005 op 58% van het BBP (GDP)
In 1994 zat Nederland nog op 77,9%
Ter vergelijking, op dit niveau zit de VS nog lang niet
Dit is dus het percentage van de staatsschuld t.o.v. het Bruto Nationaal Product.
jah maar voor de mondiale wereldeconomie is nederland niet belangrijk, amerika wel. Namelijk 80% van het kapitaal op de wereld staat uit in dollars. Als amerika zo onverantwoord blijft lenen van de wereld is dat zeer zorgwekkend voor de wereld, aangezien de dollar wel eens in elkaar kunnen zakken, dan verdampt dus 80% van het wereldwijde kapitaal.
trouwens je houd ook geen rekening met de schulden van de huishoudens in de VS dan komt amerika uit op een schuld van rond de 300% van het BBP, dat is ongehoord er is in de hele wereldgeschiedenis geen land geweest met zo'n disproportionele schuld.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 20:56:jah maar voor de mondiale wereldeconomie is nederland niet belangrijk, amerika wel. Namelijk 80% van het kapitaal op de wereld staat uit in dollars. Als amerika zo onverantwoord blijft lenen van de wereld is dat zeer zorgwekkend voor de wereld, aangezien de dollar wel eens in elkaar kunnen zakken, dan verdampt dus 80% van het wereldwijde kapitaal
Ben ik met je eens, alleen in dit topic is het vooral een Amerika bash, daar ging het me meer om.
Overigens is het mondiaal kapitalistisch stelsel dusdanig flexibel dat het makkelijk economien kan maken en breken. Gevaarlijk is dus de correlatie tussen de verschillende wereld economien. Komt er op neer dat er een zéér groot risico is dat een kaartenhuis instort.
Dit hebben we al in het klein gezien bij de Azie crisis en de Rusland crisis halverwege/eind jaren 90
Ben zelf een groot voorstander van een soort monetaire wereldbank (de huidige wereldbank is een goed instrument maar mist daadkracht en middelen
Dollar 80% is een beetje overdreven, ik kan geen specifieke getallen erbij pakken maar ik geloof niet dat de Yen, GBP, Euro, CHF slechts 20% uitmaken
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 20:56:jah maar voor de mondiale wereldeconomie is nederland niet belangrijk, amerika wel. Namelijk 80% van het kapitaal op de wereld staat uit in dollars. Als amerika zo onverantwoord blijft lenen van de wereld is dat zeer zorgwekkend voor de wereld, aangezien de dollar wel eens in elkaar kunnen zakken, dan verdampt dus 80% van het wereldwijde kapitaal.
trouwens je houd ook geen rekening met de schulden van de huishoudens in de VS dan komt amerika uit op een schuld van rond de 300% van het BBP, dat is ongehoord er is in de hele wereldgeschiedenis geen land geweest met zo'n disproportionele schuld.
Precies,en wij gaan mee naar beneden als de boel in de V.S inelkaar zou klappen,das toch minder grappig.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 21:04:Precies,en wij gaan mee naar beneden als de boel in de V.S inelkaar zou klappen,das toch minder grappig.
inderdaad, mocht de dollar instorten, dan zijn wij meteen onze afzetmarkt en ons handelsoverschot kwijt (ik redeneer nu voor de hele EU)
trouwens veel banken zullen het ook niet overleven, neem ING dat het grootste deel van zijn omzet uit de VS haalt, als zo'n bank kapot gaat, dan kun je fluiten naar je spaargeld aangezien zo'n grote bank onmogelijk te verzekeren is
maargoed, nu ga ik wel heel erg speculeren
laatste aanpassing
En je begrijpt neem ik aan ook dat dat niet in 5 jaar gebeurt? 
En dat de val van de VS er voor zal zorgen dat Europa de komende 20-30 jaar flink in 't slob komt te zitten
Weet iemand waar ik cijfers kan vinden over de schuldenlast van Nederland. Denk dat die ook redelijk fors is namelijk vanwege extreem hoge hypotheekschulden. Ik denk dat we er niet veel beter voor staan dan de VS (alleen heeft het in NL dan wel grootdeels onderpand
)
En dat de val van de VS er voor zal zorgen dat Europa de komende 20-30 jaar flink in 't slob komt te zitten
Weet iemand waar ik cijfers kan vinden over de schuldenlast van Nederland. Denk dat die ook redelijk fors is namelijk vanwege extreem hoge hypotheekschulden. Ik denk dat we er niet veel beter voor staan dan de VS (alleen heeft het in NL dan wel grootdeels onderpand
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 21:22:Weet iemand waar ik cijfers kan vinden over de schuldenlast van Nederland. Denk dat die ook redelijk fors is namelijk vanwege extreem hoge hypotheekschulden. Ik denk dat we er niet veel beter voor staan dan de VS (alleen heeft het in NL dan wel grootdeels onderpand )
dat is het hem juist, de schulden in nederland worden gecompenseerd door de reële waarde van de huizen, in amerika is het grootste gedeelte van de leningen op auto's en andere consumentenartikelen.
leuk om te zien he .
ze hebben zon grote bek maar kunnen niet eens hun rekeningen betalen . .
wat nou als de verenig de staten besluit dat alle schulden die ze hebben aan het buitenland niet terug betaald zullen worden.
een verplichte kwijtschelding zeg maar.
Niemand kan ze wat maken...
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 21:46:In hoeverre zijn die waardes nog reeel zodra Amerika instort
euro meneer, de euro is niet gekoppeld aan de dollar, en is de enige veilige voor buitenlands kapitaal, als de dollar ineenstort
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 november 2005 om 09:03:ben erg benieuwd wat de oplossing hiervoor wordt
tja idd
Heb net die Tegenlicht uitzending gezien.
Erg interessant en op sommige punten ben ik het echt mee eens (o.a. internationale instantie die voor de bijna-evenwichtsituatie zorgt).
En van sommige scenario's betwijfel ik of die zullen gebeuren. Legt de consument de link tussen de Dollar en de Euro? Ik betwijfel het, de pers zal hierin een doorslaggevende rol hebben.
Erg interessant en op sommige punten ben ik het echt mee eens (o.a. internationale instantie die voor de bijna-evenwichtsituatie zorgt).
En van sommige scenario's betwijfel ik of die zullen gebeuren. Legt de consument de link tussen de Dollar en de Euro? Ik betwijfel het, de pers zal hierin een doorslaggevende rol hebben.
Ik snap die Amerikaanse regering echt niet. Gewoon ECHT niet. Als je die cijfers ziet dat is zo moeilijk weg te werken + dat de wereld nog maar X jaar op fossiele brandstoffen kan tuffen en dus geld moet investeren in een alternatief..
en dan $20.000 betalen om een tank met reservisten 2 uurtjes te laten oefenen in een woestijn in Amerika omdat zij ook met het materiaal om moeten kunnen gaan.
terwijl je in Afrika voor $5 een kind zonder AIDS ter wereld kan laten komen. (nou kan je ook weer gaan discussieren of dat wenselijk is.. maar effe voor het idee)
is toch gewoon bizar. Ik hoop bijna dat Amerika een een lekker stevige recessie krijgt en dat dat ook eens de blanke elite treft.. ook al krijgen wij het dan ook een tijd kut. En Bush ja... laat hem maar opgejaagd worden door de boze menigte.
en dan $20.000 betalen om een tank met reservisten 2 uurtjes te laten oefenen in een woestijn in Amerika omdat zij ook met het materiaal om moeten kunnen gaan.
terwijl je in Afrika voor $5 een kind zonder AIDS ter wereld kan laten komen. (nou kan je ook weer gaan discussieren of dat wenselijk is.. maar effe voor het idee)
is toch gewoon bizar. Ik hoop bijna dat Amerika een een lekker stevige recessie krijgt en dat dat ook eens de blanke elite treft.. ook al krijgen wij het dan ook een tijd kut. En Bush ja... laat hem maar opgejaagd worden door de boze menigte.
laatste aanpassing
+ dat de wereld nog maar X jaar op fossiele brandstoffen kan tuffen en dus geld moet investeren in een alternatief..
En degene die het meest investeert in onderzoek naar alternatieve brandstoffen is najuist de VS, onder Bush worden autofabrikanten gestimuleerd met subsidies.
Oke, misschien dat Ford helemaal niet zo'n subsidie nodig heeft om een Mustang op Alcohol te laten rijden en een Mazda op waterstof, maar het gaat om het idee
Uitspraak van actief op donderdag 24 november 2005 om 13:06:hij zadelt de jeugd niet op met grote schulden zoals wel gebeurd als in bijvoorbeeld duitsland
Er wordt door balkie ook te weinig geinvesteerd in het onderwijs, sport voor de jeugd, of woningbouw.
Dus over een jaar of 10 zitten we wel met grotere problemen dan duitsland. Jeugd is de toekomst.
dit wordt vaak onderschat.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 november 2005 om 17:10:Hebben ze in een 3e wereldland een groot probleem van overgewicht? Rijdt iedereen in een derde wereldland auto? Ooit een derde wereld land met een mega economie gezien (ook per capita)
is veel opzichten is het een derde wereldland
dat er veel geld is, zegt natuurlijk niks over de leefomstandigheden van de gem. Amerikaan