Ik vond onderstaande op radio.nl, erg vaag wat er gebeurd. Het schijnt dat ID&T morgen Slam FM gaat heten en geen dance meer gaat draaien. Maar 538 is er tegen of zo?
Radio 538 spant een kort geding aan tegen ID&T Radio. Volgens 538 houdt ID&T zich niet aan het format op basis waarvan de radiozender zijn frequentie heeft gekregen. Het station wil dat ID&T binnen vijf werkdagen zijn programmering verandert, anders stapt het bedrijf naar de rechter.
ID&T gaat niet in op de eisen van 538. "We draaien 75 procent dance en de overige 25 procent is urban. Daarmee blijven we binnen het format," stelde Michel de Winter van ID&T vandaag.
Tot voor kort werd bij ID&T alleen dance gedraaid. De zender zal volgende week haar format wijziging officieel doorvoeren, vanaf dan zal het station onder nieuwe naam Slam!FM te beluisteren zijn.
------------------------------------------------------
Radio 538 wil ID&T Radio voor de rechter slepen. Tenminste, als ze zich niet binnen vijf dagen aan de formatvoorschiften gaan houden. De voorschriften die ID&T grotendeels aan zichzelf te danken heeft. En de voorschriften die hun kaveltje een dikke 50 miljoen goedkoper maakte dan die van 538. Maar ja, ID&T wil lekker hits gaan draaien. Excusez moi, gewijzigde versies van platen die, natuurlijk geheel toevallig, in de top 40 staan. Dat niemand het verschil tussen het origineel en de edit hoort, tja, dat is een vervelend bijverschijnsel. Het is ronduit irritant voor ID&T dat juist het bijverschijnsel er voor zorgt dat Radio 538, geheel terecht, de aanval kiest.
Laten we nog even terug gaan naar 2003. De overheid besloot, in al haar wijsheid, een enorm gedrocht te gebruiken om de frequenties te verdelen. De consequenties – stations waar het geld met miljoenen tegelijk de deur uit gaat in plaats van binnenkomt – zijn u bekend. Echter, naast vier ‘vrije’ kavels, wilde de Nederlandse Staat ook wat afwijkende stations een kans geven om een etherfrequentie te bemachtigen. Daarnaast was het uiteraard niet de bedoeling dat de publieke omroepen te veel concurrentie zouden krijgen, dus voor dat doeleinde was het oormerken van een vijftal frequentiepakketten ook geen onhandig middel.
Van die vijf pakketten was er eentje voorzien van het oormerk ‘recente bijzondere muziek’. Oftewel: alle recente muziek die geen Top 40 notering had. Om een dergelijk pakket commercieel nog een beetje exploitabel te maken was er besloten dat maximaal 25 procent van de muziek een hit mocht zijn, maar de radiozenders mochten zelf met een beter (lees: voor de publieke omroep minder concurrerend) bod komen. ID&T besloot toen zelf – ik herhaal: zelf - haar bod vast te stellen op maximaal 7,5% hits. En iets van 50 procent muziek die de leeftijd van een jaar niet zou overschrijden. In ruil daarvoor betaalde de zender een kleine 2,5 miljoen euro per jaar voor haar frequentiekavel. Dat is een schijntje vergeleken met de 57 miljoen (plus 1 miljoen voor een AM frequentie) die Radio 538 heeft betaald.
ID&T probeerde het toen even met haar dancezender. Om vervolgens het woord ‘flop’ te voorzien van een sterk aangescherpte definitie. De FM-frequentie leverde ze de facto niets op. Na wat gezwabber en formatwijzigingen leek bijna het moment daar dat ID&T de handdoek in de ring zou gaan gooien. Maar nee, ze besloten om eens lekker creatief met vergunningsvoorwaarden om te gaan en de concurrentie met Radio 538 aan te gaan.
Vooropgesteld: dat gaat ze niet lukken. Om een fatsoenlijke concurrent voor Radio 538 op de bouwen heb je geduld nodig, iets wat bij ID&T niet bepaald in overvloed aanwezig blijkt te zijn. Reken er rustig op dat je een jaar of drie, vier aan het werk bent voordat Radio 538 überhaupt last begint te krijgen van je aanwezigheid in de markt. Denk aan de < href=http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/003.columns/default.asp?IntArticleID=93764&int_currentpage=1>kruidenmix</a> uit de column van collega Danny. Daarnaast moet je messcherp zijn, niet bang om een keer op je muil te gaan en nog een paar jaar wachten.
ID&T is best scherp – alleen niet op radiogebied. Bang om op hun muil te gaan zijn ze niet, maar ze zijn wel te vroeg met een aanval op 538. Radio 538 is nog niet in slaap gevallen – en een aanval inzetten tijdens een introductie van enige vorm van digitale radio is wellicht veel slimmer. Nog even afgezien van het feit dat veel luisteraars tegen die tijd Evers-moe beginnen te worden. Wie dan 538 een koekje van eigen deeg geeft door eens lekker tegen die ‘saaie’ concurrent aan te schoppen – zoals 538 dat vroeger deed met Radio 3 (arme Jeanne en Peter) kan best wel eens succesvol zijn. Daarnaast geef je 538 zo de kans om met nog een paar ‘I Love Radio’ achtige TV-spots te komen. Met zo’n TV-spot heb je geen concurrenten meer nodig.
Goed, toch is Radio 538 niet blij met de actie. Terecht. Niet dat ze direct bang moeten worden van ID&T, maar het is zacht omschreven vreemd dat een zender die 2,5 miljoen heeft betaald feitelijk hetzelfde mag doen met een frequentiepakket als een zender die een veelvoud daarvan heeft betaald. Principieel heeft Radio 538 dus een zeer terecht punt. En het is ook begrijpelijk dat ze het voor een rechter willen krijgen Blijft de vraag of ID&T fout zit of de Nederlandse Staat. Als ID&T namelijk binnen de regelgeving opereert (wat mogelijk zou kunnen zijn natuurlijk) hebben een paar ambtenaren hun werk niet goed gedaan. Wat 538, Sky, Yorin en Noordzee dan alle kans geeft om een deel van de betaalde bedragen terug te vorderen. En ook bij anderen een grijns zal veroorzaken: RTL FM kan een edit plotseling een Nederlands product noemen (de edit is immers in Nederland gemaakt) en ook de definitie van Jazz zou plotseling wel eens stukken breder blijken te zijn.
Maar dat zijn gevolgen voor de langere termijn. Op korte termijn kan 538’s reactie op ID&T’s wanhoopsactie grote gevolgen hebben voor ID&T / Slam!FM zelf. Zoals u uit de titel van dit schrijfseltje op kunt maken, speculeer ik op een overname van ID&T, wat de uitkomst ook moge zijn.
Indien ID&T namelijk gelijk krijgt en op het frequentiepakket relatief vrij is, kan Duncan Stutterheim binnen no-time kwartetten met de afspraken in zijn agenda met vertegenwoordigers van verschillende andere radiobedrijven. Radio 538 zal de potentiële concurrent wellicht uit de markt willen kopen, Talpa mag nog een extra station erbij hebben en dan is ID&T een lekker hapje en wellicht dat anderen ook nog wilde plannen hebben. Het lijkt dan dus logisch dat verschillende dames en heren de heer Stutterheim even gaan voorrekenen dat het voor hem uitermate lucratief kan zijn het radiobedrijf te verkopen.
Dan de optie dat ID&T geen gelijk krijgt. Dan MOET het station zich aan de voorschriften houden, met als gevolg dat het verlies behoorlijk zal zijn (Stutterheim had het zelf over twee miljoen per jaar en liet doorschemeren dat niet leuk te vinden). Nou zijn er andere radiostations die wellicht in de formatregels zouden passen en zichzelf betere kansen toedichten op het kavel. Ga er maar rustig vanuit dat ID&T dan met alle liefde haar probleem bij een ander zal dumpen, onder vermelding van een verhaal dat de overheid / 538 / de As van het Kwaad / de benzine accijnzen (doorhalen wat niet van toepassing is) de kansen voor het station om zeep hebben geholpen.
Enfin, het scenario waarbij ID&T zelf doormoddert en uit alle macht probeert om Slam!FM op korte termijn verder te brengen in de vaart der volkeren is vrij onwaarschijnlijk. Het is zeer de vraag of ze het geduld op kunnen brengen om Slam!FM op te bouwen. Hoe het rechterlijke kwartje ook gaat vallen, de optie ‘verkopen’ is in alle gevallen waarschijnlijk beter. Want een bedrijf als 538 of Talpa zal een stuk beter weten hoe je een radiostation echt op poten zet dan ID&T zelf. Dat is een kwestie van ervaring en kennis, waarvan ze bij andere bedrijven meer in huis hebben dan bij ID&T. Alhoewel dat bij het organiseren van dance feesten natuurlijk weer precies andersom is.
Trouwens, nog even voor ID&T: jullie hebben net de plannen voor de TV-zender in de ijskast gezet. Zoek eens op Internet, daar staan hele leuke dingen over de opkomst van digitale televisie en de mogelijkheden die dat biedt. Versatel en Wanadoo willen ook het nodige uitvreten op dat gebied. Dat soort bedrijven zoeken content. En, nog leuker, ze willen er voor betalen. Toch maar weer wat plannen ontdooien?
Radio 538 spant een kort geding aan tegen ID&T Radio. Volgens 538 houdt ID&T zich niet aan het format op basis waarvan de radiozender zijn frequentie heeft gekregen. Het station wil dat ID&T binnen vijf werkdagen zijn programmering verandert, anders stapt het bedrijf naar de rechter.
ID&T gaat niet in op de eisen van 538. "We draaien 75 procent dance en de overige 25 procent is urban. Daarmee blijven we binnen het format," stelde Michel de Winter van ID&T vandaag.
Tot voor kort werd bij ID&T alleen dance gedraaid. De zender zal volgende week haar format wijziging officieel doorvoeren, vanaf dan zal het station onder nieuwe naam Slam!FM te beluisteren zijn.
------------------------------------------------------
Radio 538 wil ID&T Radio voor de rechter slepen. Tenminste, als ze zich niet binnen vijf dagen aan de formatvoorschiften gaan houden. De voorschriften die ID&T grotendeels aan zichzelf te danken heeft. En de voorschriften die hun kaveltje een dikke 50 miljoen goedkoper maakte dan die van 538. Maar ja, ID&T wil lekker hits gaan draaien. Excusez moi, gewijzigde versies van platen die, natuurlijk geheel toevallig, in de top 40 staan. Dat niemand het verschil tussen het origineel en de edit hoort, tja, dat is een vervelend bijverschijnsel. Het is ronduit irritant voor ID&T dat juist het bijverschijnsel er voor zorgt dat Radio 538, geheel terecht, de aanval kiest.
Laten we nog even terug gaan naar 2003. De overheid besloot, in al haar wijsheid, een enorm gedrocht te gebruiken om de frequenties te verdelen. De consequenties – stations waar het geld met miljoenen tegelijk de deur uit gaat in plaats van binnenkomt – zijn u bekend. Echter, naast vier ‘vrije’ kavels, wilde de Nederlandse Staat ook wat afwijkende stations een kans geven om een etherfrequentie te bemachtigen. Daarnaast was het uiteraard niet de bedoeling dat de publieke omroepen te veel concurrentie zouden krijgen, dus voor dat doeleinde was het oormerken van een vijftal frequentiepakketten ook geen onhandig middel.
Van die vijf pakketten was er eentje voorzien van het oormerk ‘recente bijzondere muziek’. Oftewel: alle recente muziek die geen Top 40 notering had. Om een dergelijk pakket commercieel nog een beetje exploitabel te maken was er besloten dat maximaal 25 procent van de muziek een hit mocht zijn, maar de radiozenders mochten zelf met een beter (lees: voor de publieke omroep minder concurrerend) bod komen. ID&T besloot toen zelf – ik herhaal: zelf - haar bod vast te stellen op maximaal 7,5% hits. En iets van 50 procent muziek die de leeftijd van een jaar niet zou overschrijden. In ruil daarvoor betaalde de zender een kleine 2,5 miljoen euro per jaar voor haar frequentiekavel. Dat is een schijntje vergeleken met de 57 miljoen (plus 1 miljoen voor een AM frequentie) die Radio 538 heeft betaald.
ID&T probeerde het toen even met haar dancezender. Om vervolgens het woord ‘flop’ te voorzien van een sterk aangescherpte definitie. De FM-frequentie leverde ze de facto niets op. Na wat gezwabber en formatwijzigingen leek bijna het moment daar dat ID&T de handdoek in de ring zou gaan gooien. Maar nee, ze besloten om eens lekker creatief met vergunningsvoorwaarden om te gaan en de concurrentie met Radio 538 aan te gaan.
Vooropgesteld: dat gaat ze niet lukken. Om een fatsoenlijke concurrent voor Radio 538 op de bouwen heb je geduld nodig, iets wat bij ID&T niet bepaald in overvloed aanwezig blijkt te zijn. Reken er rustig op dat je een jaar of drie, vier aan het werk bent voordat Radio 538 überhaupt last begint te krijgen van je aanwezigheid in de markt. Denk aan de < href=http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/003.columns/default.asp?IntArticleID=93764&int_currentpage=1>kruidenmix</a> uit de column van collega Danny. Daarnaast moet je messcherp zijn, niet bang om een keer op je muil te gaan en nog een paar jaar wachten.
ID&T is best scherp – alleen niet op radiogebied. Bang om op hun muil te gaan zijn ze niet, maar ze zijn wel te vroeg met een aanval op 538. Radio 538 is nog niet in slaap gevallen – en een aanval inzetten tijdens een introductie van enige vorm van digitale radio is wellicht veel slimmer. Nog even afgezien van het feit dat veel luisteraars tegen die tijd Evers-moe beginnen te worden. Wie dan 538 een koekje van eigen deeg geeft door eens lekker tegen die ‘saaie’ concurrent aan te schoppen – zoals 538 dat vroeger deed met Radio 3 (arme Jeanne en Peter) kan best wel eens succesvol zijn. Daarnaast geef je 538 zo de kans om met nog een paar ‘I Love Radio’ achtige TV-spots te komen. Met zo’n TV-spot heb je geen concurrenten meer nodig.
Goed, toch is Radio 538 niet blij met de actie. Terecht. Niet dat ze direct bang moeten worden van ID&T, maar het is zacht omschreven vreemd dat een zender die 2,5 miljoen heeft betaald feitelijk hetzelfde mag doen met een frequentiepakket als een zender die een veelvoud daarvan heeft betaald. Principieel heeft Radio 538 dus een zeer terecht punt. En het is ook begrijpelijk dat ze het voor een rechter willen krijgen Blijft de vraag of ID&T fout zit of de Nederlandse Staat. Als ID&T namelijk binnen de regelgeving opereert (wat mogelijk zou kunnen zijn natuurlijk) hebben een paar ambtenaren hun werk niet goed gedaan. Wat 538, Sky, Yorin en Noordzee dan alle kans geeft om een deel van de betaalde bedragen terug te vorderen. En ook bij anderen een grijns zal veroorzaken: RTL FM kan een edit plotseling een Nederlands product noemen (de edit is immers in Nederland gemaakt) en ook de definitie van Jazz zou plotseling wel eens stukken breder blijken te zijn.
Maar dat zijn gevolgen voor de langere termijn. Op korte termijn kan 538’s reactie op ID&T’s wanhoopsactie grote gevolgen hebben voor ID&T / Slam!FM zelf. Zoals u uit de titel van dit schrijfseltje op kunt maken, speculeer ik op een overname van ID&T, wat de uitkomst ook moge zijn.
Indien ID&T namelijk gelijk krijgt en op het frequentiepakket relatief vrij is, kan Duncan Stutterheim binnen no-time kwartetten met de afspraken in zijn agenda met vertegenwoordigers van verschillende andere radiobedrijven. Radio 538 zal de potentiële concurrent wellicht uit de markt willen kopen, Talpa mag nog een extra station erbij hebben en dan is ID&T een lekker hapje en wellicht dat anderen ook nog wilde plannen hebben. Het lijkt dan dus logisch dat verschillende dames en heren de heer Stutterheim even gaan voorrekenen dat het voor hem uitermate lucratief kan zijn het radiobedrijf te verkopen.
Dan de optie dat ID&T geen gelijk krijgt. Dan MOET het station zich aan de voorschriften houden, met als gevolg dat het verlies behoorlijk zal zijn (Stutterheim had het zelf over twee miljoen per jaar en liet doorschemeren dat niet leuk te vinden). Nou zijn er andere radiostations die wellicht in de formatregels zouden passen en zichzelf betere kansen toedichten op het kavel. Ga er maar rustig vanuit dat ID&T dan met alle liefde haar probleem bij een ander zal dumpen, onder vermelding van een verhaal dat de overheid / 538 / de As van het Kwaad / de benzine accijnzen (doorhalen wat niet van toepassing is) de kansen voor het station om zeep hebben geholpen.
Enfin, het scenario waarbij ID&T zelf doormoddert en uit alle macht probeert om Slam!FM op korte termijn verder te brengen in de vaart der volkeren is vrij onwaarschijnlijk. Het is zeer de vraag of ze het geduld op kunnen brengen om Slam!FM op te bouwen. Hoe het rechterlijke kwartje ook gaat vallen, de optie ‘verkopen’ is in alle gevallen waarschijnlijk beter. Want een bedrijf als 538 of Talpa zal een stuk beter weten hoe je een radiostation echt op poten zet dan ID&T zelf. Dat is een kwestie van ervaring en kennis, waarvan ze bij andere bedrijven meer in huis hebben dan bij ID&T. Alhoewel dat bij het organiseren van dance feesten natuurlijk weer precies andersom is.
Trouwens, nog even voor ID&T: jullie hebben net de plannen voor de TV-zender in de ijskast gezet. Zoek eens op Internet, daar staan hele leuke dingen over de opkomst van digitale televisie en de mogelijkheden die dat biedt. Versatel en Wanadoo willen ook het nodige uitvreten op dat gebied. Dat soort bedrijven zoeken content. En, nog leuker, ze willen er voor betalen. Toch maar weer wat plannen ontdooien?