skelp (de ~, ~en)
1 kalkachtig omhulsel dat bij weekdieren de functie van een uitwendig skelet vervult
2 het uitwendig deel van het menselijk oor
3 deel van het labyrint van de neus => neusskelp [Belg.] [Belg.]
1 kalkachtig omhulsel dat bij weekdieren de functie van een uitwendig skelet vervult
2 het uitwendig deel van het menselijk oor
3 deel van het labyrint van de neus => neusskelp [Belg.] [Belg.]
Wat is de Skelp?
De Skelp in Drachten is van huis uit een school voor slechthorende kinderen, maar al sinds heel lang kent de school een afdeling voor kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden. Het is de enige school op dit gebied in Friesland. Net als elders in het land heeft die afdeling voor spraak en taalmoeilijkheden de eigenlijke doelgroep volledig overvleugeld. Vreemd genoeg is namelijk slechts een vijfde van het aantal leerlingen slechthorend. Overigens is dat bij andere scholen in het land nog veel vreemder. Scholen voor slechthorende kinderen met nauwelijks nog slechthorende kinderen! Wij zijn van mening dat dat een slechte zaak is. Een school voor slechthorende kinderen is er voor kinderen die slecht horen. Dat is een groot goed en het is dom om dat weg te gooien. Onze ervaring is dat kinderen met een verminderd gehoor wijs en sterk worden wanneer zij - enige jaren - opgroeien in een omgeving waar ook anderen 'doodgewoon' slechthorend zijn. Niks om je voor te schamen, wees jezelf en durf daarvoor uit te komen! De kans dat je dat in je latere leven lukken zal neemt sterk toe wanneer je - in een periode dat je daarvoor gevoelig bent - meedraait in een groep kinderen die zijn net zoals jij bent. Bovendien: als je een verminderd gehoor hebt en je ouders zijn er vroeg bij, je hebt vroeg hoorapparatuur gekregen en je neemt al op jonge leeftijd deel aan het onderwijs voor slechthorende kinderen, dan is de kans dat je het gaat redden op het normale vervolgonderwijs enorm toegenomen.
Anders gezegd: vroeg naar de Skelp vergroot de kans dat je het na je twaalfde gewoon naar het vervolgonderwijs kunt!
Helaas heeft de overheid bepaald dat vanaf 1 augustus 2003 een kind aan zekere harde criteria moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze vorm van onderwijs. Het gevolg is een robotachtig toelatingsbeleid dat gedicteerd wordt door getallen en papieren. Hoe het kind zelf in elkaar steekt doet nauwelijks meer ter zake. Bezuinigingen hebben toegeslagen.
De provincie Friesland kent 1 Audiologisch Centrum en 1 school voor slechthorende kinderen. Het is voor de hand liggend dat er tussen de beide instituten een nauwe band bestaat.
De directeur van het ACF, de heer Kraft, is in zijn hoedanigheid van audioloog eenmaal per maand (als vraagbaak voor leerkrachten en kinderen) een schooldag aanwezig op de Skelp. Een van de logopedistes van het AC komt eens per maand op de Skelp gehooronderzoek doen.
Homepage de Skelp
E-mail: info@skelp.nl

De Skelp in Drachten is van huis uit een school voor slechthorende kinderen, maar al sinds heel lang kent de school een afdeling voor kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden. Het is de enige school op dit gebied in Friesland. Net als elders in het land heeft die afdeling voor spraak en taalmoeilijkheden de eigenlijke doelgroep volledig overvleugeld. Vreemd genoeg is namelijk slechts een vijfde van het aantal leerlingen slechthorend. Overigens is dat bij andere scholen in het land nog veel vreemder. Scholen voor slechthorende kinderen met nauwelijks nog slechthorende kinderen! Wij zijn van mening dat dat een slechte zaak is. Een school voor slechthorende kinderen is er voor kinderen die slecht horen. Dat is een groot goed en het is dom om dat weg te gooien. Onze ervaring is dat kinderen met een verminderd gehoor wijs en sterk worden wanneer zij - enige jaren - opgroeien in een omgeving waar ook anderen 'doodgewoon' slechthorend zijn. Niks om je voor te schamen, wees jezelf en durf daarvoor uit te komen! De kans dat je dat in je latere leven lukken zal neemt sterk toe wanneer je - in een periode dat je daarvoor gevoelig bent - meedraait in een groep kinderen die zijn net zoals jij bent. Bovendien: als je een verminderd gehoor hebt en je ouders zijn er vroeg bij, je hebt vroeg hoorapparatuur gekregen en je neemt al op jonge leeftijd deel aan het onderwijs voor slechthorende kinderen, dan is de kans dat je het gaat redden op het normale vervolgonderwijs enorm toegenomen.
Anders gezegd: vroeg naar de Skelp vergroot de kans dat je het na je twaalfde gewoon naar het vervolgonderwijs kunt!
Helaas heeft de overheid bepaald dat vanaf 1 augustus 2003 een kind aan zekere harde criteria moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze vorm van onderwijs. Het gevolg is een robotachtig toelatingsbeleid dat gedicteerd wordt door getallen en papieren. Hoe het kind zelf in elkaar steekt doet nauwelijks meer ter zake. Bezuinigingen hebben toegeslagen.
De provincie Friesland kent 1 Audiologisch Centrum en 1 school voor slechthorende kinderen. Het is voor de hand liggend dat er tussen de beide instituten een nauwe band bestaat.
De directeur van het ACF, de heer Kraft, is in zijn hoedanigheid van audioloog eenmaal per maand (als vraagbaak voor leerkrachten en kinderen) een schooldag aanwezig op de Skelp. Een van de logopedistes van het AC komt eens per maand op de Skelp gehooronderzoek doen.
Homepage de Skelp
E-mail: info@skelp.nl

ik ben het helemaal eens met die mensen






