Leesautobiografie
Dit heb ik gelezen op de basisschool
Toen ik nog heel klein was, werd ik door mijn ouders voorgelezen. Voor het slapen gaan of gewoon tussendoor. Ik vond dat hartstikke leuk.
In groep 1 en 2 leesde de juffrouw uit wat boeken voor. Welke dat waren weet ik niet meer.
In groep 3 of 4 begonnen we al zelf met boekjes lezen. We zaten in een leesgroepje en kregen om de beurt leesbeurten. Het ging om kleine eenvoudige boekjes met grote letters.
Als je erg goed in lezen was kwam je in een hoger niveau en begon je wat moeilijkere boekjes te lezen.
Een van de eerste boeken die ik ook heb gekregen is Pinkeltje. Ik weet niet meer zoveel van het boek af alleen dat Pinkeltje wat avonturen beleefde. Daarnaast kreeg ik ook boeken van Floortje. Dat ging over een meisje en bij elke uitvoering gebeurde er iets anders. Ik had de boeken Floortje leert Paardrijden en Floortjes Verjaardag. Ik vond het erg leuke boeken.
Toen ik ook al wat ouder was begon ik ook wat engere boeken te lezen.
Me broer had een hele stapel Kippenvel boeken van schrijver R.l. Stine en elke keer pakte ik een boek daarvan. Ik vond het wel leuk om een beetje weg te griezelen achter zo’n spannend boek. Gelukkig was ik niet bang en kreeg ik geen nachtmerries en dergelijke.
Ik weet ook nog wel dat er in de groepen 3 t/m 8 ook nog wat boeken zijn voorgelezen door de juf of meester.
In groep 7 werd ook voorgelezen over Meester Jaap ofzo. Dat boek was erg leuk want het ging over een meester en zijn klas. Dat was toevallig dan ook groep 7 dus was erg leuk en elke keer werd er na de pauze een stukje uit voorgelezen.
Voor school moest je ook elk jaar een boekbespreking houden. Ik weet nog wel dat dat in groep 8 mijn boekbespreking had gehouden over Afblijven van Carry Slee.
Dit vond ik zo’n goed boek en het was leuk om hem te lezen. Verder heb ik op de basisschool nog wat andere boeken moeten lezen, bijvoorbeeld die boeken die wie moesten lezen om te leren lezen. Oh ja, ik heb ook nog veel boeken gelezen van Jody, een meisje met een paard. En verder allemaal sprookjes. Want mijn oma had een sprookjesboek en elke keer als ik daar was begon ik of zij uit het boek voor te lezen.
Eigenlijk heb ik best wel veel gelezen maar de meeste boeken kan ik me echt niet meer herinneren.
En dit las ik in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs
In de eerste leesde ik nog steeds boeken van Carry Slee en maakte daar ook boekreporten van.
De loop der jaren heb ik dus voornamelijk Carry Slee gelezen en nog wat andere voor school dan.
Thuis heb ik ook in de vakantie nog een paar tinatoppers gelezen. Die gingen ook over meisjes en jongens van mijn leeftijd en dat waren dus erg leuke boekjes.
Die leesde ik voor mijn lol en niet voor school.
De komende tijd moeten we veel literatuur boeken lezen, wat ik nog nooit heb gedaan, dus dat word spannend.
Die boeken zullen ook wat moeilijker zijn.
Het komt er dus op neer dat ik op de basisschool heel veel meer heb gelezen dan tot nu toe.
Ik lees nu vooral tijdschriften en meer niet. Behalve in de vakantie dan want dan heb ik er tijd voor. Ik vind het wel belangrijk om boeken te lezen en daarom zal ik ook veel meer mijn best gaan doen.
*naam verwijderd*
Jij vind lezen duidelijk een Feest..