66 volgers · 1122677x bekeken
Trouwens: ik werk ook op die concept-gebonden manier.
Grappig, ik hoor dat idd van best veel andere producers.. Dit bevalt mij idd ook stukken beter, bij "van A naar B" moest ik maar net geluk hebben of de ideeën bleven aanhouden. En zo niet, was het veel geworstel en vindingrijkheid nodig hebben om het uiteindelijk toch tot een geheel te breien. Nu vind ik recente m'n tracks ook veel meer als "geheel" klinken omdat het allemaal om hetzelfde thema draait, als je snapt wat ik bedoel.
Werk je trouwens al vanaf het begin zo, of ging dit geleidelijk aan?
Bij dezen: Machine is moddervet en blijft hopelijk niet te lang meer liggen
Thanks!
Mijn plan voor de meeste tracks is om ze in 2015 langzaam eruit te gooien.. Verdeeld over meerdere releases, op meerdere labels. Ik heb heel even zitten twijfelen om een album te doen, maar meerdere releases vind ik iets beter voor de exposure.. Vooral na zo'n lange afwezigheid.
laatste aanpassing
Veranderingen in je leven zorgen altijd voor veranderingen in je muziek. Als mensen daarom vragen: waarom maak je geen tracks meer zoals [naam track] is dat soms simpelweg omdat je een ander levenspad bewandelt en dus niet meer de mindset hebt die je had toen je [naam track] maakte. Een dergelijke vraag is dus eigenlijk vragen of iemand terug wil gaan naar hoe hij/zij op dat moment dacht en hoe hij/zij zich op dat moment voelde.
dat de tracks min of meer zichzelf schreven in een paar dagen tijd..
Heb ik ook wel vaker ja
Als dat toch eens letterlijk zou kunnen he...DAT noem ik een ghostproductie
Ik zit serieus te overwegen een of ander programmaatje een keer te maken die automatisch Frenchcore of EDM ofzo maakt
Verdeeld over meerdere releases, op meerdere labels. Ik heb heel even zitten twijfelen om een album te doen, maar meerdere releases vind ik iets beter voor de exposure.. Vooral na zo'n lange afwezigheid.
Ah, vind ik wel een beetje jammer, vind het altijd wel leuk om een fysieke release te hebben van een album. Maar de reden erachter snap ik verder wel.
Enigszins met je eens. Een goed album valt echter veel meer op dan hier en daar een release met een enkele goede track. Denk bijv eens naar een Mindustries met deus ex machina.
Hmm, ja en nee. Naar mijn mening kan een album idd soms meer impact hebben dan een EP.. Maar, en dan spreek ik vanuit mijn eigen beleving, bij een album pik ik er meestal maar een handjevol favoriete tracks uit.. Ook als 2/3 van het album eigenlijk vet is. Hierdoor vallen bepaalde tracks mij soms niet zo op, terwijl als ze op bv. een EP waren gereleased me wél meer waren opgevallen..
Bij een groot aantal tracks in 1 keer luister ik makkelijker over bepaalde tracks heen.. Dat is me vaker opgevallen bij albums.
Grappig dat deze discussie een feest van herkenning is voor mij, en dat terwijl muzikantje spelen toch echt niet in mijn straatje ligt.
Ik herken bijvoorbeeld de manieren die jullie beschrijven, hoe jullie een track maken. Wat de invloed is van de luisteraars (in mijn geval kijkers en lezers) en de algehele gedachtengang.
En tof dat er eindelijk weer eens een beetje leven is hier.
Ik herken bijvoorbeeld de manieren die jullie beschrijven, hoe jullie een track maken. Wat de invloed is van de luisteraars (in mijn geval kijkers en lezers) en de algehele gedachtengang.
En tof dat er eindelijk weer eens een beetje leven is hier.
Hmm, ja en nee. Naar mijn mening kan een album idd soms meer impact hebben dan een EP.. Maar, en dan spreek ik vanuit mijn eigen beleving, bij een album pik ik er meestal maar een handjevol favoriete tracks uit.. Ook als 2/3 van het album eigenlijk vet is. Hierdoor vallen bepaalde tracks mij soms niet zo op, terwijl als ze op bv. een EP waren gereleased me wél meer waren opgevallen..
Dit. Hoewel ik zelf best een heel album kan waarderen, als de tracks maar goed genoeg zijn, heb ik het idee dat heel veel mensen een album zoals hierboven beschreven ervaren.
Daar komt nog bij dat "de dj's" allemaal een andere favoriet zouden kunnen hebben, wat er ook nog voor zorgt dat niet één track op je CD een hit wordt...
Ook nog een vraag voor de TOA's, wat vinden jullie van Lowroller's producties? Naar mijn idee zit het technisch goed in elkaar en ook denk ik dat hij originele combinaties gebruikt van stijlen en geluiden. Eens of oneens? Valt een track als "Partycles" of "The Fallen" onder crossbreed?
En wat N3AR en Micromakine doen? Crossbreed ja of nee?
Niet om het maar in een hokje te moeten duwen, maar meer omdat ik het wil doorgronden, jullie visie. Crossbreed mag juist geen hokje zijn volgens DJ Hidden, dus vraag me dan af; valt dit ver genoeg van hardcore om onder crossbreed te vallen? Of is dit meer een vorm van 'eindelijk eens wat niet-standaard hardcore'? Of is het juist wel heel standaard?
Niet om het maar in een hokje te moeten duwen, maar meer omdat ik het wil doorgronden, jullie visie. Crossbreed mag juist geen hokje zijn volgens DJ Hidden, dus vraag me dan af; valt dit ver genoeg van hardcore om onder crossbreed te vallen? Of is dit meer een vorm van 'eindelijk eens wat niet-standaard hardcore'? Of is het juist wel heel standaard?
laatste aanpassing
Daar komt nog bij dat "de dj's" allemaal een andere favoriet zouden kunnen hebben, wat er ook nog voor zorgt dat niet één track op je CD een hit wordt...
Dan gaat denk ik dit onderstaande waarschijnlijk weer in werking:
Ik vind het ook jammer idd. Ik denk dat dit ook deels samenhangt met de aard van de mens.. In vrijwel elk "systeem" (hetzij een maatschappij, een bedrijf, hierarchie of muziekgenre) heb je een merendeel van volgers (die de zgn. "passieve" rol aannemen en de normen/regels van anderen laten afhangen), en slechts enkele ondernemers/leiders (die de "actieve" rol aannemen en zelf de normen/regels bepalen en aanpassen). Als we nu puur in muzikale termen spreken, verklaart dat ook waarom je altijd maar enkele grondleggers ziet en een merendeel die zich daarop aanpast en de bestaande "normen" (stijl) verder ontwikkelt... tot uiteindelijk de verzadiging van een stijl/subgenre bereikt wordt en er weer nieuwe "normen" worden gevonden. Etc etc etc.. Het is een constant herhalend proces.
Ook denk ik wel dat je met 3 of 4 EP's meer verdiend dan 1 album. Maar dan is lastig te onderbouwen.
Ligt er maar net aan wat voor nummers op de EP staan, en de timing ervan. Kan je idd moeilijk onderbouwen...
laatste aanpassing
Ligt er maar net aan wat voor nummers op de EP staan, en de timing ervan. Kan je idd moeilijk onderbouwen...
Precies, je kan het moeilijk testen. Ik weet alleen dat in de digitale wereld je voor een EP meestal al snel 1,25 euro of meer per track betaald, terwijl je voor een album ongeveer 10 euro mag lappen. Bij gelijke verkoop aantallen is een EP dan lucratiever lijkt me.
Micromakine
Ik vond dat eerste album eerlijk gezegd enorm tegenvallen. Die tracks klonken amateuristisch en alleen de collabs sprongen eruit.
Ook denk ik wel dat je met 3 of 4 EP's meer verdiend dan 1 album. Maar dat is lastig te onderbouwen.
Hehe, sinds het download tijdperk verdien je amper nog een drol met platen uitbrengen*, tenzij je ontzettend veel uitbrengt.. Dus daar doe ik het niet om.
* Hoewel ik niet weet hoe het inmiddels is, sinds dingen als bandcamp etc. bestaan.. Can someone shed some light on this?
laatste aanpassing
De PRSPCT releases lijken (met de nadruk op lijken) mij wat sneller in elkaar te bouwen vanwege het "simpeler" patroon kenmerkend voor het label, in vergelijking tot je andere producties.
Klopt dat?
Vraag je dit aan mij?
Veel van de PRSPCT tracks zijn dansvloer gericht en bijvoorbeeld op Peer to Peer Pressure, hebben we alle intros daarom ook met die insteek gemaakt. Op mijn Ad Noiseam albums neem ik meer vrijheden - maar dit zijn dan ook (deels) luisteralbums.
Werk je trouwens al vanaf het begin zo, of ging dit geleidelijk aan?
Ik werk vaak zo maar soms heb ik ook tracks die wel heel erg van A naar B gaan. Maar... dat is op zich ook een concept benadering - alleen werk je dan op een meer lineaire manier.
Ook denk ik wel dat je met 3 of 4 EP's meer verdiend dan 1 album. Maar dat is lastig te onderbouwen.
Niet per definitie, hoor. Voor losse EPs heb je hogere productiekosten. Ze zijn echter wel verspreider en dus is de exposure iets groter - of nou ja, dat *kan* hij zijn.
Ook nog een vraag voor de TOA's, wat vinden jullie van Lowroller's producties? Naar mijn idee zit het technisch goed in elkaar en ook denk ik dat hij originele combinaties gebruikt van stijlen en geluiden. Eens of oneens? Valt een track als "Partycles" of "The Fallen" onder crossbreed?
Hij heeft op een bepaald moment heel sterk gekozen voor een meer mainstream benadering en dat is zijn goed recht. Qua producties is het op technisch vlak soms nog een beetje hit or miss - maar daar is hij niet alleen in. Soms benaderen zijn tracks het concept Crossbreed beter dan andere - maar over het algemeen doet hij in ieder geval goed zijn eigen ding. De drum n bass elementen in zijn liedjes zijn vaak nog niet zo sterk als ze zouden kunnen zijn en voelen daardoor al snel als opvulling tussen de kicks - en dat is nu precies wat wij het liefst niet zien in Crossbreed tracks. Maar... zoals gezegd: soms raakt hij wel de juiste snaar (pun intended).
Idem mbt de productie-skills.
Zoals gezegd is Crossbreed voor ons een genre waarbij genres zo vertegenwoordigd zijn dat ze even sterk naar voren komen. Bij onze eigen liedjes is die balans natuurlijk ook wel eens 75%-25% e.d. - want anders zou het allemaal maar saai worden. Ik heb bijvoorbeeld nu net die Prepare to Die en Borrowed Time tracks geschreven en Prepare to Die neigt zeker meer richting hardcore... maar toch is het Crossbreed.
laatste aanpassing
Nog even over die intros: het is altijd grappig om te zien hoe mensen bepaalde dingen "horen". Ik krijg bijvoorbeeld soms te horen dat mijn stijl zo "minimalistisch" is... terwijl ik juist ontzettend veel details en dingetjes in m'n tracks stop. Twee weken geleden in Japan tijdens mijn tour daar bijvoorbeld, sprak iemand me aan en zei dat ik altijd zo'n "minimalistische" benadering had op m'n albums. Soms denk ik dan: waarmee luister je naar m'n muziek? Met name Enclosed heeft zo ontzettend veel detail in elk liedje dat ik dan alleen maar kan concluderen dat zo iemand met laptopspeakers of een hele slechte setup luistert.
Intros voor PRSPCT releases komen misschien "eenvoudig" over - maar dat is met name om ze dus mixbaar te maken voor dj's. Alles op Peer to Peer Pressure is echter wel draaibaar... van Battlefield tot Break You. Op m'n Enclosed album wil ik het nog wel eens zien dat iedereen alles mixt. Het is theoretisch gezien mogelijk maar vereist veel meer skills.
Intros voor PRSPCT releases komen misschien "eenvoudig" over - maar dat is met name om ze dus mixbaar te maken voor dj's. Alles op Peer to Peer Pressure is echter wel draaibaar... van Battlefield tot Break You. Op m'n Enclosed album wil ik het nog wel eens zien dat iedereen alles mixt. Het is theoretisch gezien mogelijk maar vereist veel meer skills.
laatste aanpassing
Ik heb bijvoorbeeld nu net die Prepare to Die en Borrowed Time tracks geschreven
Aah, ik dacht dat Prepare to Die van Frank was, is wel een beetje zijn stijltje
Ik krijg bijvoorbeeld soms te horen dat mijn stijl zo "minimalistisch" is... terwijl ik juist ontzettend veel details en dingetjes in m'n tracks stop.
Maar heeft minimalistisch niet meer met de sfeer te maken dan met het aantal details? Minimal techno heeft volgens mij ook heel veel kleine details.
laatste aanpassing
Soms denk ik dan: waarmee luister je naar m'n muziek?
Ik luister TOA altijd op m'n smartphone speakers.. Btw, ik vind dat jullie altijd zo weinig laag in je tracks stoppen.
Op m'n Enclosed album wil ik het nog wel eens zien dat iedereen alles mixt. Het is theoretisch gezien mogelijk maar vereist veel meer skills.
Hehe... Het is me ooit eens gelukt om Surface Understanding redelijk correct in een set te mixen, maar dan wel als afsluiter..
Ik vond het een leuk ritmisch puzzeltje om te doen.. Ik hou sowieso van afwijkende ritmes en te kijken hoe het alsnog bij een (4/4) maat kan passen. Zo vond ik Sixth Beings ook erg gaaf die je destijds voor ons op Symp.tom hebt gedaan.
laatste aanpassing
Nog even over die intros: het is altijd grappig om te zien hoe mensen bepaalde dingen "horen". Ik krijg bijvoorbeeld soms te horen dat mijn stijl zo "minimalistisch" is... terwijl ik juist ontzettend veel details en dingetjes in m'n tracks stop. Twee weken geleden in Japan tijdens mijn tour daar bijvoorbeld, sprak iemand me aan en zei dat ik altijd zo'n "minimalistische" benadering had op m'n albums.
Ik heb uit nieuwsgierigheid je album (Enclosed Sessions #1 - Ad Noiseam) eens opgezet, via youtube. Ik ben niet zo heel erg thuis in deze muziek verder, dus ken niet alles van jullie/jou (vond 'schermutselingen' trouwens altijd een zwaar dope nummer vroeger!! die kick
Wel vet geproduceerd iig
laatste aanpassing
Ik luister TOA altijd op m'n smartphone speakers.. Btw, ik vind dat jullie altijd zo weinig laag in je tracks stoppen.
De stereobreedte klinkt daar zeker ook heel slecht
Ik heb uit nieuwsgierigheid je album (Enclosed Sessions #1 - Ad Noiseam) eens opgezet, via youtube
Dat is slechts een mix met enkele tracks erin he
Het album kun je hier luisteren:
http://adnoiseam.bandcamp.com/album/enclosed
Wel zeker een aanrader overigens
Btw, ik vind dat jullie altijd zo weinig laag in je tracks stoppen
Dit vind ik serieus zo de laatste tijd. Bij Hours & Dreams bijvoorbeeld hoor je alleen zo'n hoog piepje in die kick en het dreunt niet echt door zoals bij Enlightened Species. En dan is er nog een andere kick die ook zo belachelijk slecht klinkt met weer zo'n hoog kutgeluidje. Dat doet me echt denken aan happy hardcore kicks (ik ben serieus).
Dit vind ik serieus zo de laatste tijd. Bij Hours & Dreams bijvoorbeeld hoor je alleen zo'n hoog piepje in die kick en het dreunt niet echt door zoals bij Enlightened Species. En dan is er nog een andere kick die ook zo belachelijk slecht klinkt met weer zo'n hoog kutgeluidje. Dat doet me echt denken aan happy hardcore kicks (ik ben serieus).
Er zit echt meer dan genoeg laag in Hours & Dreams. Het is alleen F# laag en Enlightened Species is G laag. Waarschijnlijk geven je speakers bepaalde laag-frequenties minder hard door of staan je speakers zo opgesteld dat je standing waves hebt.
Ik weet niet wat je bedoelt met "een andere kick" en "een hoog kutgeluidje" want in Hours & Dreams zit maar 1 kick en nou ja.. ik vind m'n geluidjes niet kut.
Enclosed Sessions #1 - Ad Noiseam
= een mix
= niet het album
Dit zijn overigens wel allemaal tracks van diverse van mijn albums. Maar nee... dit is geen minimalisme. Als je ze luistert via laptop speakers of van die plastic dingetjes naast een PC, raad ik je aan een koptelefoon op te zetten (nee, geen iphone dopjes) of alles te luisteren op betere speakers.
laatste aanpassing
Sixth Beings
Ik vond het ook een leuke track om te maken. Uncomfortable Silence op Enclosed heeft ook een afwijkend ritme op een soortgelijke manier.
Voor mensen die interesse hebben in dat album:
https://adnoiseam.bandcamp.com/album/enclosed
De fysieke versie is uitverkocht.
Er zit echt meer dan genoeg laag in Hours & Dreams. Het is alleen F# laag en Enlightened Species is G laag. Waarschijnlijk geven je speakers bepaalde laag-frequenties minder hard door of staan je speakers zo opgesteld dat je standing waves hebt.
Ik weet niet wat je bedoelt met "een andere kick" en "een hoog kutgeluidje" want in Hours & Dreams zit maar 1 kick en nou ja.. ik vind m'n geluidjes niet kut.
Met 'een andere kick' bedoelde ik een kick uit een andere track waar ook zo'n hoog geluidje in zit. Volgens mij is dat No One But You. Wat ik hoor is een slap bassje met een poing poing poing geluidje maar het kan best aan mijn apparatuur liggen. Ik luister met in ears en meestal vallen kicks altijd flink tegen als ik ze live hoor in vergelijking met thuis.
Maar ik vind die tracks met die kicks dus vreselijk klinken alleen heb ik een beetje spijt hoe ik het verwoordde. Mijn excuses.
Zag deze een tijd geleden ook nog langskomen op FB btw, ook wel van toepassing op de (eerdere) discussie
Zeer goeie idd! Die kwam ik vorig jaar ook ergens tegen..
In feite geldt dat voor alles in het leven zo. Door veel tijd en energie in iets te stoppen bouw je ervaring en intuïtie op. Door jarenlange trial & error ontwikkel je jezelf en word je steeds beter. En daarvoor moet je eerst falen, falen en falen. Maar it's worth it.
De een doet dat met muziek, de ander met tekenen of schilderen, sport, videogames, een vakgebied....... iedereen ontwikkelt wel z'n specialiteiten. Zo heb ik ook wel eens Burger King commercials gezien met mensen die uitzonderlijk goed zijn in iets.
laatste aanpassing
bouw je ervaring en intuïtie op.
Ik denk dat je het iets anders bedoelt. Ervaring bouw je op maar ik geloof niet dat je intuitie kunt ontwikkelen. Ik beschouw mezelf als hypersensitief [nee ik ben allesbehalve spiritueel of zweverig], d.w.z. dat ik altijd moeite heb ik drukke ruimtes omdat ik heel veel prikkels opvang en soms 6 gesprekken tegelijk kan volgen[heel vermoeiend], ben uiterst sfeergevoelig en heel intuitief, Ik heb geleerd dat ik altijd op mijn intuitie heb kunnen vertrouwen. Je eerste gevoel, je kent het wel. Dat primitieve gevoel. In mijn optiek raken mensen dit vermogen tegenwoordig juist kwijt i.p.v. dat ze dit ontwikkelen.
Ik dwaal af trouwens.
Je punt is iig duidelijk en daar ben ik het mee eens. Ik geloof dat iedereen zich kan ontwikkelen en dat je onderweg genoeg kansen krijgt, Het is aan iemand zelf om er iets mee te doen. Uitblinkers van Malcolm Gladwell heb ik eens gelezen en daarin wordt de 10000 uren regel beschreven. Daarin stond geloof ik ook een casus die over musici ging. Het bleek dat de meeste mensen voordat ze de 10000 uur oefening gehad hadden, afhaakten. De echte toppers bleven gewoon stoicijns vlieguren maken en lieten zich niet van de wijs brengen.
Ikzelf kom bijvoorbeeld uit een nest waarin helaas werd gepropageerd; jongen doe maar gewoon, dat is niet voor ons weggelegd. Dit heeft me helaas heel lang weggehouden van enige uiting van ambitie en het nastreven ervan.
???
Maar ik vind die tracks met die kicks dus vreselijk klinken alleen heb ik een beetje spijt hoe ik het verwoordde. Mijn excuses.
En dan ineens zo heel over the top:
De mensen die naar de Outside Agency mogen luisteren vanavond zijn echt gezegend. Dat moet ongelofelijk vet zijn. Veel plezier voor diegenen.
maar ja, een grap moeten uitleggen is niet leuk
jammer dat ie niet meteen begrepen werd. nu is het ha ha ha-effect natuurlijk weg.
Het is alleen F# laag en Enlightened Species is G laag.
Denk dat dat 'm vooral is
Vind er zelf niks mis mee trouwens, maar heb al van meer kanten gehoord dat ze de kick in Hours & Dreams wat zwak vonden
Door jarenlange trial & error ontwikkel je jezelf en word je steeds beter. En daarvoor moet je eerst falen, falen en falen. Maar it's worth it.
Geen enkele artiest z'n eerste nummers zijn goed
Maar daar is het natuurlijk ook overduidelijk dat Nosferatu daar heel erg in geholpen heeft en het grootste gedeelte van het mixwerk ook op zich heeft genomen.
Denk dat hij die track gewoon zelf geproduceerd heeft.
Maar ja, money en bitchez.
Geen enkele artiest z'n eerste nummers zijn goedDenk dat veel mensen een verkeerd beeld van produceren krijgen door gevallen als Amada, die meteen haar eerste nummer al uitbrengt na pas te zijn begonnen met produceren. Maar daar is het natuurlijk ook overduidelijk dat Nosferatu daar heel erg in geholpen heeft en het grootste gedeelte van het mixwerk ook op zich heeft genomen.
Met de eerste track bedoel je de eerste release? Want dan ben ik het er niet mee eens. Zijn zo veel producers waarvan de eerste release heel tof was.