roken tijdens de zwangerschap belemmert de groei van de baby en zal wellicht ook zijn intelligentie nadelig benvloeden. Bovendien verhoogt het de kans op een miskraam en kan ernstige complicaties gedurende de zwangerschap en bij de bevalling veroorzaken (zoals bijvoorbeeld het loskomen van de placenta, wat fataal kan zijn).
Roken verhoogt de kans op overlijden van de baby, kort voor of kort na de geboorte. Bij een van de meest uitgebreide en diepgaande onderzoeken - het US Collaborative Perinatal Project - werden meer dan 50.000 zwangerschappen onderzocht. Dit onderzoek strekte zich uit over 12 grote ziekenhuizen in de Verenigde Staten en leverde een lange lijst op van risico's die roken voor de foetus of pasgeborene met zich meebrengt.
Het roken van sigaretten houdt in dat het organisme van moeder en foetus herhaaldelijk wordt blootgesteld aan een mengsel van substanties die teratogeen - dus afwijkingen veroorzakend - kunnen zijn: nicotine, koolmonoxide, kankerverwekkende stoffen als diazobenzopyreen, een stof die mutaties kan veroorzaken.
Een zwangere vrouw die dagelijks twintig sigaretten rookt zal dit mengsel gedurende haar negen maanden zwangerschap ongeveer 11.000 keer inademen, terwijl ze ongeveer 10 procent van haar dag rokend doorbrengt
Ik zou zeker wel stoppen als ik zwanger zou zijn.
Nu ben ik toevallig net gestopt,dus dat hoeft al niet meer,maar ik vind het toch net wat teveel risico's,iedereen moet het zelf weten,maar ik vind het onverstandig!