haha..druk met school..ik ook met afstuderen..marketingplan is een plan voor een bedrijf met puur het doel meer omzet te genereren...marketingdoelstellingen/doelgroepn/strategie bla bla etc...
adviesrapport of nota is een document waar je voor een organisatie een advies uitbrengt over bijv. een door te voeren verandering in een organisatie..hier geef je een situatieanalyse..doelstellingen en vervolgens geef je vaak een drietal maatregelen/alternatieven aan met bijbehorende voor-en nadelen(door jou bedacht) vervolgens geef je in je conclusie aan wat jij de beste maatregel vindt plus je waarom(argumentatie). Na de conclusie geef je in een hoofdstuk aanbevelingen waar de organisatie aan moet denken om de veranderingen of whatever goed te laten verlopen..zonder wanklank bij medewerkers. Denk hierbij bijv. aan dat er maandelijks overleg moet plaatsvinden..evaluatie..tegen eilandvorming bla bla bla..laatste hoofdstuk bibliografietje..inhoudsopgave..geil voorkantje..inbinden en klaar..ciao hoop dat je er wat an hebt..ben zelf niet echt productief..beetje ernstig gaar van awake! bye....trouwens origineel topic whaha!
adviesrapport of nota is een document waar je voor een organisatie een advies uitbrengt over bijv. een door te voeren verandering in een organisatie..hier geef je een situatieanalyse..doelstellingen en vervolgens geef je vaak een drietal maatregelen/alternatieven aan met bijbehorende voor-en nadelen(door jou bedacht) vervolgens geef je in je conclusie aan wat jij de beste maatregel vindt plus je waarom(argumentatie). Na de conclusie geef je in een hoofdstuk aanbevelingen waar de organisatie aan moet denken om de veranderingen of whatever goed te laten verlopen..zonder wanklank bij medewerkers. Denk hierbij bijv. aan dat er maandelijks overleg moet plaatsvinden..evaluatie..tegen eilandvorming bla bla bla..laatste hoofdstuk bibliografietje..inhoudsopgave..geil voorkantje..inbinden en klaar..ciao hoop dat je er wat an hebt..ben zelf niet echt productief..beetje ernstig gaar van awake! bye....trouwens origineel topic whaha!
Tommie : Omzet genereren hoeft geen doelstelling van een Marketingplan te zijn. Ene meneer Kooijstra uit Amsterdam maakt marketingplannen om zijn tenten failliet te krijgen, las ik laatst . Het gaat erom welke marketingdoelstellingen een organisatie stelt, vaak is dat wel een omzetstijging oid.
Adviesrapport is een rapport dat je door een extern bureau laat schrijven voor heel geld en dat je meteen daarna wegflikkert of gebruikt om je eigen ideen in een organisatie mee door te drukken
Adviesrapport is een rapport dat je door een extern bureau laat schrijven voor heel geld en dat je meteen daarna wegflikkert of gebruikt om je eigen ideen in een organisatie mee door te drukken
ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn doelstelling is een omzetdaling om te zetten in een 0-daling of in een omzetstijging. Hierna heb ik adviezen gegeven hoe dit probleem mogelijk verholpen kan worden in de toekomst. Nu zei mijn begeleider dat het daarom een adviesrapport was ipv een marketingplan. Maar mijn vraag blijft dan nog steeds waarom dit geen marketingplan kan zijn?
Advies is op een hogere abstractie niveau. Marketingplan is veelal meer praktisch en sluit meer aan bij een communicatieplan. ZIe anders Floor en Van Raaij, marketingcommunicatiestrategie bv.
Marketingplan is niets anders dan de omgevingsfactoren voor de 4 p's/6 p's of 3 c's invullen en uitwerken. Prijs, product, plaats, promotie, presentatie, personeel
Daar een goede mix van maken en presenteren in praktische termen. MAW. Als we onze prijs verlagen met 10%, zal waarschijnlijk een omzetstijging van 6% te zien geven. Daarnaast budget voor reclame per publieksgroep, plaats waar je producten aanbiedt, en welke positie je op de markt wil gaan innemen.
KvK heeft ook wel handige info, kijk hier maar eens
Marketingplan is niets anders dan de omgevingsfactoren voor de 4 p's/6 p's of 3 c's invullen en uitwerken. Prijs, product, plaats, promotie, presentatie, personeel
Daar een goede mix van maken en presenteren in praktische termen. MAW. Als we onze prijs verlagen met 10%, zal waarschijnlijk een omzetstijging van 6% te zien geven. Daarnaast budget voor reclame per publieksgroep, plaats waar je producten aanbiedt, en welke positie je op de markt wil gaan innemen.
KvK heeft ook wel handige info, kijk hier maar eens
laatste aanpassing
En nog een kant-en-klaar plan ter info uiteraard.
En nog eentje kant-en-klaar plan ter info uiteraard.
En standaard opzetje :
BASISOPZET VAN HET MARKETINGPLAN
HOOFDINDELING
1. HUIDIGE MARKTSITUATIE
a. Informatie over het bedrijf zelf
b. Informatie over de vraag
c. Informatie over het aanbod
d. Omgevingsfactoren
2. MOGELIJKHEDEN EN BEDREIGINGEN
3. STERKTE/ZWAKTE ANALYSE
4. CONFRONTATIE MARKT EN BEDRIJF
5. DOELSTELLINGEN
6. STRATEGIEËN
7. ACTIEPLAN
8. WINST- EN VERLIESOVERZICHT
9. CONTROLE
AD. 1. HUIDIGE MARKTSITUATIE
Ad 1a. Informatie over het bedrijf zelf
Formulering van de missie van de onderneming
• Primaire taak
• Doelstellingen middellange en lange termijn, financieel en marketingtechnisch
• Verantwoordelijkheden
Formulering van de visie van de onderneming
• Strategieën
• Waarden en normen
Financiële situatie
• REV en RTV
• Solvabiliteit
• Current ratio
• Hefboomfactor
• Bruto marge
• Bedrijfsresultaat
• Break-even-punt
Organisatie
• Organisatiestructuur
• Communicatiestructuur
• Beslissingsstructuur
• Personeelsbeleid
• Imago
Tevredenheid van de klanten ten aanzien van het producten-/dienstenpakket
• Productenpakket
• Service
• Prijs/kwaliteitsverhouding
• Klantentrouw
• Ervaring SCA
AD. 1. HUIDIGE MARKTSITUATIE (vervolg)
Ad 1a. Informatie over het bedrijf zelf (vervolg)
Organisatie en resultaten van de verkoop
• Welke segmenten worden nu bewerkt?
• Welke producten voor welke segmenten, met welke omzetten en welke marges?
• Portfolio-analyse
• Marktaandelen
• Communicatie- en promotion technieken
• Accountmanagerssysteem
Analyse van de inkoop
• Plaats van de inkoop in de organisatie
• Organisatie van de inkoop
Ad. 1b. Informatie over de vraag
• Hoe groot is de totale vraag in eenheden, volume en geld?
• Welke segmenten zijn er in de markt te onderscheiden?
• Hoe groot is de vraag per segment in eenheden, volume en geld?
• Welke marges gelden voor de individuele segmenten?
• Wat zijn de specifieke wensen van de segmenten?
• Waarop baseren de segmenten hun beslissingen?
Ad. 1c. Informatie over het aanbod
• Hoe is de bedrijfskolom gestructureerd?
• Hoe liggen de verhoudingen in de bedrijfskolom?
• Hoe liggen de machtsverhoudingen in de bedrijfstakken?
• Hoe zijn de bedrijfstakken georganiseerd?
• Hoe zijn de ontwikkelingen op het terreinen van winstgevendheid, kostenstructuur,
• distributiekanalen, markttrends en belangrijke succesfactoren?
• Wie zijn onze concurrenten?
• Welke productenpakketten bieden onze concurrenten?
• Welke invloed heeft het buitenland op de markt?
AD. 1. HUIDIGE MARKTSITUATIE (vervolg)
Ad. 1d. Omgevingsfactoren
Meest voorkomende omgevingsfactoren die van belang kunnen zijn
• Economische aspecten
• Valutaire risico’s
• Wetgeving, regionaal/landelijk/Europees/wereldwijd
• Technologische ontwikkelingen
• Demografische ontwikkelingen
• Ontwikkelingen in de grondstoffenmarkten
• Ontwikkelingen in de arbeidsmarkt
AD. 2. MOGELIJKHEDEN EN BEDREIGINGEN
De analyse van de vraag, het aanbod en de omgevingsfactoren dient als basis voor de toekomstschets van de markt.
Welke mogelijkheden en welke bedreigingen bieden het toekomstbeeld?
AD. 3. STERKTE/ZWAKTE ANALYSE
Op welke punten is ons bedrijf sterk en op welke punten is het zwak, met betrekking tot de mogelijkheden en de bedreigingen die de markt biedt?
Onderwerpen:
• Financiën
• Organisatie
• Personeel
• Productiemiddelen
• Efficiëntie van de gehele onderneming
• Productenpakket
• Commerciële organisatie
• Rechtsvorm
• De mate dat er invloed op de bedrijfstak c.q. de bedrijfskolom kan worden uitgevoerd
• Huidige imago
• Vestigingsplaats
• Klanttevredenheid
AD. 4. CONFRONTATIE MARKT EN BEDRIJF
Confrontatie van de ontwikkelingen in de markt, de mogelijkheden en de bedreigingen met de sterke- en zwakke punten van het bedrijf.
AD. 5. DOELSTELLINGEN
• Primaire taak, doelen op middellange en lange termijn
• Rentabiliteitseisen
• Solvabiliteitseisen
• Eisen ten aanzien van de marktposities
• Imago
AD. 6. STRATEGIEËN
Welke fundamentele keuzes dienen er te worden gemaakt, wil men de doelstellingen halen?
• Differentiatie
• Lage kosten, focus of preëmtive
• Diversificatie
• Penetratie, product/marktontwikkeling
• Verticale integratie
Hoe dienen we de volgende instrumenten, in het kader van de doelstellingen en de fundamentele strategische keuzes, in te zetten.
Productstrategieën
• Productlevenscyclus
• Samenstelling van het assortiment
Prijsstrategieën
• Wat de gek ervoor geeft is de uitgangssituatie
• Positionering in de markt
• Margebeleid in het algemeen
• Margebeleid voor de verschillende segmenten
• Actiemogelijkheden
• Prijsstrategie voor nieuwe producten
• Kannibalisme
• Prijselasticiteit
• Economics of scale
AD. 6. STRATEGIEËN (vervolg)
Distributiestrategieën
• Keuze van distributiekanalen
• Aanpak per distributiekanaal
• Wijze van distribueren
• Keuze vestigingspunten
Strategie personeel
• Opleidingspolitiek
• Leeftijdsopbouw
• Motivatiepolitiek
• Beloningsstructuur
Strategie promotion
• Bepaling promotionele doelstellingen
• Doelgroepbepaling en de mate van respons
• Relatieve belangrijkheid van de promotion tools
Organisatie
• Organisatie structuur
• Organisatie cultuur
• Samenspel van functie- en taakomschrijvingen en opgestelde mission statement en vision statement
Financiën
• Hoe dienen de strategieën te worden gefinancierd, in het kader van de doelstellingen?
• Welke dividendpolitiek dient er te worden gevolgd?
AD. 7. ACTIEPLAN
In het actieplan worden de in de strategieën aangegeven richtlijnen exact uitgewerkt en de verantwoordelijke personen aangewezen.
Wie, wat, waar en wanneer.
• Wie is er verantwoordelijk voor?
• Wanneer dienen welke activiteiten te zijn afgerond?
• Welke kosten brengt het actieplan met zich mee?
AD. 8. WINST- EN VERLIESOVERZICHT
Doorberekening van alle kostenaspecten, welke aan de uitvoering van de strategieën zijn verbonden.
Opbrengst versus kosten.
Herberekening van de eisen die in de doelstellingen zijn gesteld.
AD. 9. CONTROLE
Worden de doelstellingen bereikt met de voorgestelde strategieën?
• Periodieke controle
• Profijtelijkheidscontrole
• Efficiëntie controle
• Strategische controle
En nog eentje kant-en-klaar plan ter info uiteraard.
En standaard opzetje :
BASISOPZET VAN HET MARKETINGPLAN
HOOFDINDELING
1. HUIDIGE MARKTSITUATIE
a. Informatie over het bedrijf zelf
b. Informatie over de vraag
c. Informatie over het aanbod
d. Omgevingsfactoren
2. MOGELIJKHEDEN EN BEDREIGINGEN
3. STERKTE/ZWAKTE ANALYSE
4. CONFRONTATIE MARKT EN BEDRIJF
5. DOELSTELLINGEN
6. STRATEGIEËN
7. ACTIEPLAN
8. WINST- EN VERLIESOVERZICHT
9. CONTROLE
AD. 1. HUIDIGE MARKTSITUATIE
Ad 1a. Informatie over het bedrijf zelf
Formulering van de missie van de onderneming
• Primaire taak
• Doelstellingen middellange en lange termijn, financieel en marketingtechnisch
• Verantwoordelijkheden
Formulering van de visie van de onderneming
• Strategieën
• Waarden en normen
Financiële situatie
• REV en RTV
• Solvabiliteit
• Current ratio
• Hefboomfactor
• Bruto marge
• Bedrijfsresultaat
• Break-even-punt
Organisatie
• Organisatiestructuur
• Communicatiestructuur
• Beslissingsstructuur
• Personeelsbeleid
• Imago
Tevredenheid van de klanten ten aanzien van het producten-/dienstenpakket
• Productenpakket
• Service
• Prijs/kwaliteitsverhouding
• Klantentrouw
• Ervaring SCA
AD. 1. HUIDIGE MARKTSITUATIE (vervolg)
Ad 1a. Informatie over het bedrijf zelf (vervolg)
Organisatie en resultaten van de verkoop
• Welke segmenten worden nu bewerkt?
• Welke producten voor welke segmenten, met welke omzetten en welke marges?
• Portfolio-analyse
• Marktaandelen
• Communicatie- en promotion technieken
• Accountmanagerssysteem
Analyse van de inkoop
• Plaats van de inkoop in de organisatie
• Organisatie van de inkoop
Ad. 1b. Informatie over de vraag
• Hoe groot is de totale vraag in eenheden, volume en geld?
• Welke segmenten zijn er in de markt te onderscheiden?
• Hoe groot is de vraag per segment in eenheden, volume en geld?
• Welke marges gelden voor de individuele segmenten?
• Wat zijn de specifieke wensen van de segmenten?
• Waarop baseren de segmenten hun beslissingen?
Ad. 1c. Informatie over het aanbod
• Hoe is de bedrijfskolom gestructureerd?
• Hoe liggen de verhoudingen in de bedrijfskolom?
• Hoe liggen de machtsverhoudingen in de bedrijfstakken?
• Hoe zijn de bedrijfstakken georganiseerd?
• Hoe zijn de ontwikkelingen op het terreinen van winstgevendheid, kostenstructuur,
• distributiekanalen, markttrends en belangrijke succesfactoren?
• Wie zijn onze concurrenten?
• Welke productenpakketten bieden onze concurrenten?
• Welke invloed heeft het buitenland op de markt?
AD. 1. HUIDIGE MARKTSITUATIE (vervolg)
Ad. 1d. Omgevingsfactoren
Meest voorkomende omgevingsfactoren die van belang kunnen zijn
• Economische aspecten
• Valutaire risico’s
• Wetgeving, regionaal/landelijk/Europees/wereldwijd
• Technologische ontwikkelingen
• Demografische ontwikkelingen
• Ontwikkelingen in de grondstoffenmarkten
• Ontwikkelingen in de arbeidsmarkt
AD. 2. MOGELIJKHEDEN EN BEDREIGINGEN
De analyse van de vraag, het aanbod en de omgevingsfactoren dient als basis voor de toekomstschets van de markt.
Welke mogelijkheden en welke bedreigingen bieden het toekomstbeeld?
AD. 3. STERKTE/ZWAKTE ANALYSE
Op welke punten is ons bedrijf sterk en op welke punten is het zwak, met betrekking tot de mogelijkheden en de bedreigingen die de markt biedt?
Onderwerpen:
• Financiën
• Organisatie
• Personeel
• Productiemiddelen
• Efficiëntie van de gehele onderneming
• Productenpakket
• Commerciële organisatie
• Rechtsvorm
• De mate dat er invloed op de bedrijfstak c.q. de bedrijfskolom kan worden uitgevoerd
• Huidige imago
• Vestigingsplaats
• Klanttevredenheid
AD. 4. CONFRONTATIE MARKT EN BEDRIJF
Confrontatie van de ontwikkelingen in de markt, de mogelijkheden en de bedreigingen met de sterke- en zwakke punten van het bedrijf.
AD. 5. DOELSTELLINGEN
• Primaire taak, doelen op middellange en lange termijn
• Rentabiliteitseisen
• Solvabiliteitseisen
• Eisen ten aanzien van de marktposities
• Imago
AD. 6. STRATEGIEËN
Welke fundamentele keuzes dienen er te worden gemaakt, wil men de doelstellingen halen?
• Differentiatie
• Lage kosten, focus of preëmtive
• Diversificatie
• Penetratie, product/marktontwikkeling
• Verticale integratie
Hoe dienen we de volgende instrumenten, in het kader van de doelstellingen en de fundamentele strategische keuzes, in te zetten.
Productstrategieën
• Productlevenscyclus
• Samenstelling van het assortiment
Prijsstrategieën
• Wat de gek ervoor geeft is de uitgangssituatie
• Positionering in de markt
• Margebeleid in het algemeen
• Margebeleid voor de verschillende segmenten
• Actiemogelijkheden
• Prijsstrategie voor nieuwe producten
• Kannibalisme
• Prijselasticiteit
• Economics of scale
AD. 6. STRATEGIEËN (vervolg)
Distributiestrategieën
• Keuze van distributiekanalen
• Aanpak per distributiekanaal
• Wijze van distribueren
• Keuze vestigingspunten
Strategie personeel
• Opleidingspolitiek
• Leeftijdsopbouw
• Motivatiepolitiek
• Beloningsstructuur
Strategie promotion
• Bepaling promotionele doelstellingen
• Doelgroepbepaling en de mate van respons
• Relatieve belangrijkheid van de promotion tools
Organisatie
• Organisatie structuur
• Organisatie cultuur
• Samenspel van functie- en taakomschrijvingen en opgestelde mission statement en vision statement
Financiën
• Hoe dienen de strategieën te worden gefinancierd, in het kader van de doelstellingen?
• Welke dividendpolitiek dient er te worden gevolgd?
AD. 7. ACTIEPLAN
In het actieplan worden de in de strategieën aangegeven richtlijnen exact uitgewerkt en de verantwoordelijke personen aangewezen.
Wie, wat, waar en wanneer.
• Wie is er verantwoordelijk voor?
• Wanneer dienen welke activiteiten te zijn afgerond?
• Welke kosten brengt het actieplan met zich mee?
AD. 8. WINST- EN VERLIESOVERZICHT
Doorberekening van alle kostenaspecten, welke aan de uitvoering van de strategieën zijn verbonden.
Opbrengst versus kosten.
Herberekening van de eisen die in de doelstellingen zijn gesteld.
AD. 9. CONTROLE
Worden de doelstellingen bereikt met de voorgestelde strategieën?
• Periodieke controle
• Profijtelijkheidscontrole
• Efficiëntie controle
• Strategische controle
laatste aanpassing