Partyflock

Forumonderwerp · 676551
Groot tekort aan stageplaatsen

Uitgegeven: 6 mei 2004 08:17

AMSTERDAM - Door de slechte economische omstandigheden is het aantal stageplaatsen in Nederland sterk teruggelopen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad naar de beschikbare stageplaatsen en onkostenvergoedingen in onderwijs, handel, zorg, metaal, banksector, horeca en toerisme. Jaarlijks zijn er naar schatting 250.000 stageplaatsen voor jongeren nodig.

Studenten en leerlingen moeten steeds meer moeite doen voor een stageplaats. Wie wel onderdak vindt, moet genoegen nemen met een lage of helemaal geen vergoeding. In het onderwijs krijgt slechts 40 procent van de leerlingen een onkostenvergoeding, ondanks het feit dat de sector al jaren met personeelstekort kampt.

Het Stagebureau in Rotterdam, de grootste stagebemiddelaar van Nederland, zegt voor elke stageplaats twintig aanmeldingen te krijgen. "Dat zijn er twee keer zoveel als drie jaar geleden", aldus oprichter Laurens Simonse. Scholen en universiteiten doen er niets aan om de situatie te veranderen omdat het een zaak zou zijn tussen de student en de stageverlener.

Werkgeversorganisatie MKB Nederland vindt dit zorgelijke ontwikkelingen. "Veel ondernemers hebben personeel ontslagen en zien het nu niet zitten om stagiaires aan te nemen. Als de economie straks aantrekt, hebben deze bedrijven onvoldoende goed opgeleid personeel", aldus secretaris onderwijs K. Hoogendijk.

bron: www.nu.nl

Ik ben op het moment aan't stage lopen, en had gelukkig geen problemen een plek te vinden (thnx pa! :p). Maar ik begrijp dat het steeds moelijker word.
Hoe is jullie ervearing met een stage plek zoeken?
Moet er een oplossing komen vanuit het rijk (subsidie ofzo)?
Om ontopic te blijven/komen. Heb stage gelopen bij een org.advies bureau/accountantskantoor. Mensen van de accoutantstak waren inderdaad speciale typjes. Aardig, maar toch redelijk (wereld)vreemd. ;)
Bezigheids therapie
Voor een deel wel ja. Je moet toch iets doen, maar het ging ook dieper. Ook een deel 'laten zien' dat je door kunt. Moeilijk te omschrijven.

Begrijp het, ik heb een zusje met een ernstige hartafwijking.
Haha, het is dus niet alleen mijn ervaring! 8)
Nu al 2 dezelfde meningen, dan maar generaliseren :)
Mijn vader is overleden toen ik 13 was (toevallig ook 6 jaar ziekte), had geen lotgenoten om mee te praten behalve mijn familie dan. Ik heb zwaar in de knoop gezeten met mezelf en dáárdoor kwam school er ook niet van. Ja nu (MBO) ben ik gemotiveerd maar dat was ik de eerste jaren niet. (Mavo)

Ik kon blijkbaar niet met mijn problemen om gaan maar ik heb mijn vaders overlijden nooit als excuus gebruikt voor mijn cijfers ed.
haha, zal verwijderd niet leuk vinden.. :p
Ik trouwens ook niet... :p
Om ontopic te blijven/komen. Heb stage gelopen bij een org.advies bureau/accountantskantoor. Mensen van de accoutantstak waren inderdaad speciale typjes. Aardig, maar toch redelijk (wereld)vreemd

zoals ik al zei, ik loop nu stage bij een marketing bureau. Met een ontwerpstudio daarbij, en daar lopen ook "speciale"typetjes.
2 Capo-di-Capo : Eigenlijk is de nickname van JOB-Site ook al reclame : )
Inderdaad maar weer ontopic:

Ik loop stage bij een vakbond (en er lopen hier dus inderdaad ook "speciale typetjes ;)). Erg leuk maar ook erg weinig vergoeding. Ik snap dat er mensen kunnen zijn die hierdoor in de problemen komen (financieel gezien).

Er zouden wel betere voorwaarden kunnen komen voor het stagelopen. :yes:
2 Klapstoel : Zoals ik al zei, iedereen gaat op z'n eigen manier met z'n/haar problemen om (of niet). Geen verwijten in jouw richting btw...

2 Hansel : Stage lopen is investeren in je toekomst. Je krijgt al betaald middels je studiefinanciering, bijbaantje en ouders.
laatste aanpassing

Een ban is niet zo lief he.. :p

Ik wil alleen maar helpen :C

:D
Dat willen de mensen die de Stairmaster verkopen bij Tell Sell ook :D
En george bush :yes:

Whahaha, punt voor jullie! :p
:flower:

Topictitel geeft hoop voor mijn volgende schooljaar :(
ik heb 2 a 3 maanden moeten zoeken voor een stageplek (grafische sector)
voor mij regelen ze via school een stageplek. Ik hoef er zelf dus nix voor te doen!

alleen het laatste jaar moet ik zelf een stageplek regelen!