Partyflock

Forumonderwerp · 607651

18 jaar de bak in

dus is ie na goed gedrag en aftrek van voorarrest na 11 jaar weer vrij

Nederland zuigt

:(

(volkert van der graaf dan ;)
laatste aanpassing
Vervroegd in vrijheid stellen
Artikel 15, wetboek van strafrecht

1. De veroordeelde tot vrijheidsstraf waarvan het onvoorwaardelijke ten uitvoer te leggen gedeelte ten hoogste een jaar bedraagd wordt vervroegd in vrijheid gesteld wanneer de vrijheidsbeneming ten minste 6 maanden heeft geduurd en van het alsdan nog ten uitvoer te leggen gedeelte van de straf een derde gedeelte is ondergaan.

2. De veroordeelde tot tijdelijke vrijheidsstraf waarvan het onvoorwaardelijke ten uitvoer te leggen gedeelte meer dan een jaar bedraagd wordt vervroegd in vrijheid gesteld wanneer hij twee derde gedeelte daarvan heeft ondergaan

3. Voor de toepassing van de vorige leden wordt de tijd die door de veroordeelde voor de tenuitvoerlegging van de uitspraak in verzekering, in voorlopige hechtenis of in detentie in het buitenland ingevolge een Nederlands verzoek om uitlevering is doorgebracht onder de termijn begrepen, tenzij die tijd, met toepassing van artikel 68, eerste lid, laatste volzin, van het wetboek van strafvordering reeds in mindering gebracht op een andere straf die de veroordeelde heeft ondergaan.

4. Het eerste lid (dit artikel) is van overeenkomstige toepassing indien op grond van artikel 14g, eerste lid (zie onder), de tenuitvoering van het geheel of een gedeelte van een vrijheidsstraf is gelast

5. Indien de veroordeelde meer dan 1 vrijheidsstraf geheel of gedeeltelijk heeft te ondergaan, worden deze zo enigzins mogelijk aaneensluitend ten uitvoergelegd. In dat geval worden de tenuitvoer te leggen gedeelten gezamenlijk, met uitzonderingen van voorlopige hechtenis, als 1 vrijheidsstraf aangemerkt, waarop dit artikel en artikel 15a toepasselijk zijn.

6. De artikelen 570 en 570a van het wetboek van strafvordering zijn toepasselijk

* artikel 14g: die is vet lang, op verzoek kan ik hem plaatsen ;-)
laatste aanpassing
Wat wou je doen dan Bob ?? Hem zelf een kogel door z´n kop jassen zodat jij 18 jaar de bak inkan ??

Tja, deze straf is tenminste nog íets dan die gemiddelde 4 jaar die je hier normaliter krijgt. En die Volkert kan na z´n vrijlating toch nooit meer echt een normaal leven leiden. Hij zal altijd bekend blijven staan als de moordenaar van Pim en zal zodoende altijd een stigma met zich mee blijven dragen, en dat is ook al een straf op zich...als je door de maatschappij volledig uitgekotst wordt...
laatste aanpassing
Ach ze moeten um gewoon vogelvrij verklaren... samen met die stiefvader van het meisje van Nulde, en dan ze ergens op laten jagen in een bos ofzo... langzaam martelen.... en dan aan de ballen ophangen aan de hoogste boom.

Kmoet erbij zeggen dat ik dat van dat meisje Rowema 20.000 keer erger vind as wat met Pim is gebeurd.
laatste aanpassing
ik denk dat over 18 of 11 jaar iig als hij vrij komt de emoties zeker niet zo hoog zijn als nu.

ik vind dat elke moordenaar de rest van zijn leven achter de tralies moet doorbrengen of dit nou een politieke moord is of niet dat maakt niet uit, je hebt iemand van z`n leven beroofd en ik vind dat een straf van 5 tot 15 jaar die gemiddeld in nederland gegeven wordt veel te weinig.

De meeste moordenaars kunnen na die straf gewoon hun normale leven weer opbouwen. Folkert denk ik minder dan iemand anders.

Het is toch wel heel raar dat je iemand doodschiet en hooguit 20 jaar later weer gewoon rondloopt.

Er is toch niks vreemds aan dat als je iemand vermoord jezelf net zolang daarvoor moet zitten??
Tjah nu is iedereen in rep en roer, maar over 14 jaar weet niemand meer dat die vrij komt en dat zal dan ook niet openbaar gemaakt worden. Voordat de mensen dat weten zit hij al in het buitenland.

Dinsdagmiddag 14:26...Net wakker. Dat soort luie mensen moest ome Pim ook niet...
Artiest Vexer
Hoeveel mensen worden er wel niet onzinnig vermoord/verkracht/beroofd...voor hun hele leven getekend of van hun leven ontnomen.

Vindt het achterlijk wat er met Pim gebeurd is, maar wat maakt hem meer dan iemand die ook zonder reden vermoord wordt ?
De dader hiervan krijgt ook geen levenslang ?
Er moet geen onderscheid zijn in berechting, geen voorkeurs behandeling...

En ja...is een politieke moord.
Moet dan eigenlijk niet de complete 2de kamer berecht worden ?
Links & Rechts hitste wel de boel op...
tjah, alsie vrijkomt heeft hij absoluut geen leven!

maar degene die hem dan van zijn leven berooft is ook fout! is dus OOK een moordenaar!

kwaad met kwaad vergelden is geen optie! schiet je helemaal nix mee op!

laat m lekker leven! en grote tatoo op zijn voorhoofd met zijn naam erop! en m JUIST niet doodmaken! gewoon kwaad aankijken en m met woorden helemaal gek maken is nog een betere optie!
Die idioot moet levenslang krijgen! Hij heeft niet alleen een moord gepleegd, maar hij heeft ook onze hele politiek overhoop gegooid! Die moord heeft zoooo veel gevolgen. Gelukkig gaat het cda verder met vvd en lfp, maar das weer wat anders.
Verder zeggen ze nog dat de kans op herhaling niet zo groot is. Ik heb daar mijn twijfels over. Hij heeft volgens mij geen spijt van z'n daad, omdat het voor zijn overtuiging was. Over 11 (18 x 2/3 - 1) jaar heeft ie die nog steeds en als er dan weer zo'n "gevaar voor de samenleving" komt, dan schiet ie um misschien wel weer opnieuw af.
Trouwens, misschien is zo'n korte straf wel helemaal niet zo erg. Als ie op straat rondloopt is ie toch niet veilig...

DEN HAAG (ANP) - De Hoge Raad heeft het cassatieberoep van de 33-jarige C.B., veroordeeld wegens onder meer de moord op de 10-jarige Nienke Kleiss, dinsdag verworpen. De veroordeling tot achttien jaar cel en tbs blijft daarmee in stand.

De uit Vlaardingen afkomstige B. verkrachtte en wurgde het Schiedamse meisje op 22 juni 2000 op klaarlichte dag in het Beatrixpark in haar woonplaats. De 11-jarige Maikel, een vriendje van Nienke, werd op gruwelijke wijze door B. mishandeld en voor dood achtergelaten. Het jongetje overleefde het geweld maar raakte ernstig getraumatiseerd. De zaak bracht een schokgolf in het heel Nederland teweeg.

De kinderen waren op de bewuste dag in het park aan het spelen. Zij werden verrast door B., die hen de bosjes in duwde en hen dwong zich uit te kleden. Na het drama wist de zwaargewonde Maikel voorbijgangers te waarschuwen.

De politie arresteerde B. enkele maanden na de moord. Hij bekende de afschuwelijke misdrijven maar kwam daar later op terug. De rechtbank in Rotterdam veroordeelde hem tot achttien jaar cel en tbs. In hoger beroep bevestigde het gerechtshof in Den Haag die straf.

18 jaar cel voor een moord en verkrachting, dit had van mij wel 100 jaar gemogen of zelfs de doodstraf!

Maar dat Volkert van de G dezelfde straf krijgt opgelegd snap ik niet, 10 of 12 jaar vind ik zelf voldoende!
Alleen om dat het een aanslag op het democratisch proces was!
Raar wereldje leven we toch!! :S
maar hij heeft ook onze hele politiek overhoop gegooid!

wie zegt dat t MET pim allemaal WEL goed was gekomen?? :s
Wat wou je doen dan Bob ?? Hem zelf een kogel door z´n kop jassen zodat jij 18 jaar de bak inkan ??

Ach.. tis maar 18 jaar.. :P en aangezien Volkert niet echt belangrijk is.. zit je maar 7 jaar? :D
laatste aanpassing
Tjah nu is iedereen in rep en roer, maar over 14 jaar weet niemand meer dat die vrij komt en dat zal dan ook niet openbaar gemaakt worden. Voordat de mensen dat weten zit hij al in het buitenland.

Nou, dat hoeft niet persé. Kijk maar naar Ferdi E., de moordenaar van G.J. Heyn. Ook al die jaren niks meer van gehoord, maar tegen de tijd dat hij vrij kwam werd hij door de pers ook ineens weer opgejaagd, inclusief zijn vrouw, kinderen en de mensen in het dorp waar hij woont. Kranten, tijdschriften en TV programma´s stonden er ineens weer bol van...
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 3144, 46647, 122324}
Maar buiten de familie om,wie maalde er naar?zelfs nadat hij had toegegeven dat hij de boel had belazerd.terwijl hij ook in die tijd public enemy number 1 was
dat was ook wel ff een ander geval he!

die GJ Heyn was niet te vergelijken met Pim! tenminste, pim betekende veel voor een groot deel van t volk! die GJ Heyn een stuk minder!

maar idd wat mr gers zegt: de media laat niets aan zich voorbij gaan!

Ik denk dat je op je tien vingers kunt natellen dat ALS Volkert vrijkomt de pers daar wel achter zal komen.

Misschien krijgt ie dan ook wel een schuilnaam zoals bij die Engelse jongens het geval was die die peuter hadden vermoord.

Inge
Nee okay, de vergelijking gaat niet helemaal op...maar Ferdi E. kreeg ook een vrij lange celstraf van 15 jaar voor ontvoering + moord, en daar doelde ik effe op...

Dat je na zo´n lange tijd dus echt niet altijd vergeten hoeft te zijn en een normaal anoniem leven kan leiden...de hedendaagse media zijn net aasgieren...
laatste aanpassing
Sorry, maar ik vind 18 jaar nog veel.
Niet om wat hij gedaan heeft, maar in vergelijking tot ieder andere moordenaar.
Wat maakt een politicus meer waard, dan een ander persoon? Een rechter moet hier gewoon objectief en onafhankelijk over kunnen beslissen en had dus nooit levenslang kunnen geven.

En die argumenten hier, dat Volkert een langere straf zou moeten krijgen omdat Pim Fortuyn een toekomstig minister president zou zijn, vind ik helemaal nergens op slaan.
dat ben ik met je eens mister Gers,en dat was ook nog eens veel koelbloediger,hij sprak,at, dronk en rookte met de beste man,schoot hem in de rug,en sneed een pink af,die hij vervolgens doodleuk naar de familie stuurt.gelukkig was het voor Pim niet zo,n lijdensweg,en voelde hijzelf in ieder geval weinig.

Lindaaatje,heel goed punt wat je maakt:
Wat maakt een politicus meer waard, dan een ander persoon? Een rechter moet hier gewoon objectief en onafhankelijk over kunnen beslissen en had dus nooit levenslang kunnen geven
------------------------------------------------
Zo hoort het ook

18 jaar is ook teveel voor een moord, alleen omdat het een politicus was! :S

En als je een kind van 10 vermoord en verkracht krijg je dezelfde straf! :S

bekend,onbekend maakt niet uit!!

als je iemand vermoord moet je de rest van je leven in de bak zitten en alles korter is TE KORT!!!!
tuurlijk,alleen is dat niet realistisch,en dat bedoelt linaaatje onder andere,we hebben hier wetten,en alhoewel het systeem niet altijd deugt,moeten we er ons gewoon aan houden,doe je dan niet moet je de straf krijgen die daar "wettelijk"voor staat.

daarnaast geloof ik echt wel dat in bepaalde omstandigheden,mense­n berouw kunnen tonen en veranderen
hij kan wel na 11 of 12 jaar vrij komen,maar ik denk wel dat hij na die tijd geen leven meer heeft.dat mensen alsnog voor eigen rechter gaan spelen

dat mensen alsnog voor eigen rechter gaan spelen

Dat zeiden velen ten tijde van ontvoering Heineken ook ensow.......

En wat is er gebeurd? Niks...........

Er zijn er vast genoeg die berouw tonen en kunnen veranderen. Maar dat hadden ze dan van te voren maar moeten bedenken. Door berouw te tonene en te veranderen maken zij hun daad niet ongedaan, en komt het slachtoffer niet terug tot leven.

In mijn ogen heeft iemand die zonder bevoegdheid een ander mens vermoord zijn eigen rechten als mens opgegeven. Levenslang opsluiten gewoon die hap.. cellen te kort? Douw er maar 2 in een cel..of 3, of 4.. onmenselijk? Jammer..hadden ze eerder moeten bedenken.
Is te kort door de bocht vind ik,
niet elke situatie is het zelfde,niet elke moordenaar is een crimineel,er zijn genoeg uitzonderingen op de regel......

Chopper 15 april 2003 12:03
Omdat hij een leider vermoord heeft.

Hij had de president geworden.

Als je de president vermoord dan is dat toch wel iets anders dan een gewone huis tuin en keuken moord.
----------------------------
dat was juist het leuke hij was geen leider en nog zeker geen president :)

jammer joh :P

Chopper 15 april 2003 12:42
Geen enkele straf is goed genoeg.

iedreen praat er wel zo makkelijk over omdat het nooit in je buurt is gekomen.

Stel je voor dat pim je vader was.

Wat zou jij dan willen voor die moordenaar.
Wat zou rechtvaardig zijn.

Dat die vent na 11 jaar weer op vrije voeten is en van z'n leventje kan genieten?

-----------------------------
pim was gay...zou een medisch wonder zijn als hij je vader had kunnen zijn :D :P:P:P

jong je praat egt nonsens en uit een subjectief perspectief...probee­r nou gewoon eens de dingen op een objectieve manier te zien en ga daarna lekker in discussie..

hij heeft ook geen levenslang

idd 3/2 van de straf moet hij uitzitten en dan ook nog voor arrest eraf. dus in totaal 11 jaar zitten.
-----------
hahaha terwijl klauw toch wel zegt dat t 2/3 is...tering....heb je nou egt t iq van een schoenzool?:D
dat zou betekenen dat ie ipv 18 jaar 27 jaar zou moeten zitten...ahhahahahah­a kansloos :P

ozzy denk dat je 2/3 bedoelt anders moet ie meer zitten dan zijn straf :) haha

boeiuh wat die krijgt, van mij part nix. Leven is Suxor en is niet fear dus..
levenslang zou gewoon neit volgens de wet zijn...
idd. niet vollegus d wet.. maar dit heeft niks met pim te maken, maar elke moordenaar zou levenslang in dde cel moeten zitten. Ongeacht waarvoor... iemand vannut het leven beroven kan gewoon niet.

Volkert van der Graaf heeft een beslissing genomen voor het Nederlandse volk.
Dus dan vind ik dat het Nederlandse volk
over zijn leven mag beslissen.

Laten we stemmen...hehehe(6)!

Ehm ik vind dat ze hem vrij moeten laten.
Wedden dat ie niet lang leeft...
Lijkt me erger dan in zo'n beschermde cel.

Over nonsens gesproken...OZZIE

Tuurlijk ben ik subjectief ik geef ook mijn EIGEN mening.

Ik praat voor mezelf en daarom ben ik subjectief.

:S

btw : En als pim jou nou had geadopteerd.

(hahaha terwijl klauw toch wel zegt dat t 2/3 is...tering....heb je nou egt t iq van een schoenzool?)

Jij denkt trouwens wel dat je een echte slimmert bent.

Je weet wel wat er bedoelt word maar moet overal weer een opmerking bij maken.

Je voegt niks toe aan dit topic.
pim was gay...zou een medisch wonder zijn als hij je vader had kunnen zijn

ik hoop niet dat die opmerking serieus was bedoeld....zoja......kunstmatige inseminatie+surrogaat moeder.

ik heb ook vaak de opmerking gehoord: iedereen is gelijk, iedereen moet dezelfde straf krijgen als moordenaar zijnde etc etc.
als de koningin vermoord wordt, krijgt de moordenaar echt geen 18jaar cel.......

GVD die gast verdiend 4 x levenslang!!! Wat zijn dat nou voor regels... 18 jaar en met goed gedrag kun je punten sparen op je eigen pasje en als je er genoeg hebt mag je 7 jaar eerder weg... pfff wat een land!

'Folkert van der Graaf 18 jaar!!!!'

ow? zou je hem niet geven nee, ziet er een stuk ouder uit..

kvind t echt belachelijk,als je dat een"straf"noemt,van my mogen ze dan in dat soort"gevallen"zeker weten de doodstraf weer invoeren,kzou m idd 4 of 5 keer levenslang geven dan maken de anderen hem zelf wel af klasse justitie maar niet heus, in dit land

ik vind het rechtssysteem hier ook slecht hoor en de straffen veel te laag, ook in dit geval..

maar ik hoorde iemand anders vandaag wel iets interessants zeggen, opzich is deze straf ook best 'hard' voor hem, hij zit nu op een leeftijd dat hij kinderen zou willen lijkt mij, kan hij niet krijgen nu dus, kan ie niet zien opgroeien, als hij eruit komt is hij eigenlijk te oud ervoor, lijkt mij toch ook een behoorlijke straf..

tenzij hij geen kinderen wil natuurlijk :D
van my mogen ze dan in dat soort"gevallen"zeker weten de doodstraf weer invoeren,kzou m idd 4 of 5 keer levenslang geven dan maken de anderen hem zelf wel af klasse justitie maar niet heus, in dit land

wat bedoel je nou met dat laatste gedeelte???
tis echt heel onduidelijk...

whahaha als dat nog vader wil worde, dan vermoordt ie z kindere ook nog,dan krygt ie maar 6 jaar, justitie spoort voor geen meter hier

beter leze,en zolang ik t nou maar begryp,
Vakkiew: applaus... %-)

Die Volkert hoeft hoogstens 2/3 deel van zijn straf uit te zitten bij goed gedrag
Mits hij voor die tijd zo vreemd in zijn hoofd wordt dat hij moet worden opgenomen in een inrichting. Dan kan het zelfs langer dan 18 jaar duren voordat ie vrij komt.

Mocht ie vervroegd vrijkomen dan heeft ie absoluut geen leven meer (en terecht, moordenaars mogen ook geen leven meer hebben daarna wat mij betreft)
De media krijgt het toch wel in de smiezen, mocht hij na bijv. 13 jaar weer vrijkomen.

Punt bij mij blijft wel, dat ik vind dat levenslang de enige passende straf is voor iemand die een ander van het leven beroofd.
Enkelvoudig of niet, gewoon levenslang.

Levenslang zonder eventuele mogelijkheid op gratie, maar dat gebeurt toch zelden op nooit, omdat de "toepassingen" daarvan meestal niet tot de orde zijn bij levenslangveroordeel­den.

sugt...
dattie maar vaak zijn zeepje in de douche mag laten vallen

Ja maar met levenslang word geloof ik 20 jaar verstaan in dit land... vandaar dat dat ver 4 voudigd moet worden in dit geval :D
VAKKIEW 16 april 2003 00:12
kvind t echt belachelijk,als je dat een"straf"noemt,van my mogen ze dan in dat soort"gevallen"zeker weten de doodstraf weer invoeren,kzou m idd 4 of 5 keer levenslang geven dan maken de anderen hem zelf wel af klasse justitie maar niet heus, in dit land

====================­==============

Iemand veroordelen tot 4 x levenslang vind ik wel zo bijzonder zinloos...
Alsof iemand 1 x levenslang overleefd %-)
(en dan bedoel ik ook levenslang tot de veroordeelde overlijdt)

Amerika... vreemd land... "De eis blablablabla is 13 x levenslang"
Zeker haalbaar... wordt je dan na je dood alsnog je cel ingedouwd tot bepaalde processen je tot 13 x levenslang brengen ofzo?

dattie maar vaak zijn zeepje in de douche mag laten vallen

Misschien is het hem daar wel allemaal om te doen :D
Artiest {SHOWLIST artist 77375, 66834, 69534, 111682}
nu die eerder vrij is en maar een stompzinnig strafje krijgt zal hij toch geen leven hebben wanneer hij vrijkomt, hij zal bij het openen van de laatste gevangenis deur die leidt naar zijn vrijheid al worden afgemaakt door extreme volgelingen.

wordt je dan na je dood alsnog je cel ingedouwd tot bepaalde processen je tot 13 x levenslang brengen ofzo?

Ja dat dan weer niet he? We zitten al met cellen tekort...