Partyflock

Forumonderwerp · 601901
10 volgers · 176405x bekeken

Waarschuw beheerder
We hebben lang moeten wachten maar het zit er nu toch echt weer aan te komen:

:bounce:
het nieuwe Formule 1 seizoen!!!!!!!! :bounce:

Ik ben zeer benieuwd hoe het zal gaan lopen met het nieuwe reglement en hoop op een zeer spannend seizoen.....

De volledige kalender voor 2012:
18 maart: Australië
25 maart: Maleisië
15 april: China
22 april: Bahrein
13 mei: Spanje
27 mei: Monaco
10 juni: Canada
24 juni: Europa (Valencia)
8 juli: Groot-Brittannië
22 juli: Duitsland
29 juli: Hongarije
2 september: België
9 september: Italië
23 september: Singapore
7 oktober: Japan
14 oktober: Zuid-Korea
28 oktober: India
4 november: Abu Dhabi
18 november: Verenigde Staten
25 november: Brazilië
laatste aanpassing door een beheerder

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op vrijdag 12 juni 2009 om 20:02:
De FOTA maakt de Formule 1 kapot omdat het niet open staat voor veranderingen van de FIA die, tot op heden, zelden slecht hebben uitgepakt. Dat stelletje muiters moet worden gekielhaald en daarna zonder pardon uit de Formule 1 worden geflikkerd.

Kan aan mij liggen, maar hebben wij als fans niet makkelijk praten achter onze PC/laptop? wij hoeven die beslissingen niet te maken, dus stel je je zelf nou eens voor in hun schoenen en ik denk dat je dan wel anders praat.

Maar goed dit wordt toch weer afgekeurt of door Fortuna of Maso, want ik praat toch alleen maar onzin met spelfouten..
Waarschuw beheerder
donateur
Dat alle teambazen niets meer dan een stel in het pak gehesen pennelikkers zijn.

Ja, miljoenen uitgeven doe je nou eenmaal niet in je spijkerbroek.....

dan moeten ze individueel per team in conclaaf met de FIA gaan

Ik denk dat je als groep wel meer kan bereiken.

Maar ik vind het momenteel allemaal een beetje gezeik, van beide kanten. Zelfde als met de tour de france, ik wil gewoon lekker zien dat mensen zich 3 weken lang het snot voor de ogen rijden. Interesseert mij dat nou of ze doping gebruiken. Liever een sport met doping, dan een sport waar men alleen maar loopt te zeiken.
En hier dus ook gewoon liever een sport met een budget limiet, dan een sport waar iedereen continu loopt te huilen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 juni 2009 om 22:33:
wij hoeven die beslissingen niet te maken, dus stel je je zelf nou eens voor in hun schoenen en ik denk dat je dan wel anders praat.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 juni 2009 om 22:33:
dit wordt toch weer afgekeurt of door Fortuna

:roflol:

Afgekeurd niet hoor. Enkel denk ik er anders over. De teambazen zitten toch in de Formule 1 om de liefde voor de sport en niet om geld te verdienen of eraan te denken?
Maargoed, mijn gedachten behoren dan tot oude garde.

Uitspraak van Damien op vrijdag 12 juni 2009 om 22:42:
Ja, miljoenen uitgeven doe je nou eenmaal niet in je spijkerbroek.....

Kan heel makkelijk, zelfs in een kaki broek, zie Richard Branson ;)

Uitspraak van Damien op vrijdag 12 juni 2009 om 22:42:
ik wil gewoon lekker zien dat mensen zich 3 weken lang het snot voor de ogen rijden. Interesseert mij dat nou of ze doping gebruiken. Liever een sport met doping, dan een sport waar men alleen maar loopt te zeiken.
En hier dus ook gewoon liever een sport met een budget limiet, dan een sport waar iedereen continu loopt te huilen.

Ik heb em vijf keer gelezen, en vijf keer sprakeloos. Echt niets aan toe te voegen :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Automobielindustrie bemoeit zich nu ook met F1

De samenwerkende Europese automobielindustrie gaat zich nu ook bemoeien met de problemen met de F1, en zegt dat de huidige manier van bestuur over de sport niet op deze manier kan doorgaan. Gisteren was de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) in Brussel bijeen voor overleg, en het thema F1 stond ook daar op de Agenda.

Na afloop van de vergadering kwam de ACEA met een verklaring naar buiten: "Vandaag kwamen de leden van bestuur van de ACEA bijeen en hebben de huidige situatie binnen de Formule 1 besproken, en we zijn tot de conclusie gekomen dat de huidige manier van bestuur niet zo door kan gaan."

"De ACEA is tot de conclusie gekomen dat de FIA een gemoderniseerde en transparante manier van bestuur en processen nodig heeft, inclusief het herzien van haar organisatie, om zeker te zijn dat de stem van haar leden, de deelnemers aan de autosport en motorsport over de gehele wereld, op de juiste manier vertolkt wordt."

"De ACEA leden stellen zich geheel op achter de activiteiten en doelen van de Formule1 teams die zich verenigd hebben in de FOTA, die willen dat er een stabiel bestuur komt, duidelijke en transparante regels komen die voor een ieder gelijk zijn en een betere verdeling van de inkomsten, zodat ze een duurzame attractieve sport kunnen vormen voor het wereldwijde publiek."

"Als niet tegemoet gekomen wordt aan de wensen van Ferrari, Mercedes, BMW, Toyota en Renault en de andere teams, dan zijn deze vastbesloten om een andere manier te vinden om deze sport te beoefenen op een manier die helder is, stabiel op het vlak van de regelgeving en een eerlijke manier van verdelen van de inkomsten uit de sport."

De ACEA is in 1991 opgericht en bestaat uit 15 leden : de BMW Group, DAF Trucks, Daimler, FIAT Group, Ford Europa, General Motors Europa, Jaguar Land Rover, MAN Nutzfahrzeuge, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Toyota Motor Europa, Volkswagen Groep en Volvo.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op vrijdag 12 juni 2009 om 23:21:
Kan heel makkelijk, zelfs in een kaki broek, zie Richard Branson ;)

Ja, kom maar weer met een voorbeeld waardoor ik totaal ben uitgeluld.
Uitspraak van Fortuna op vrijdag 12 juni 2009 om 23:21:
Ik heb em vijf keer gelezen, en vijf keer sprakeloos. Echt niets aan toe te voegen :)

Dank!

Waarschuw beheerder
donateur
De FOTA maakt de Formule 1 kapot omdat het niet open staat voor veranderingen van de FIA die, tot op heden, zelden slecht hebben uitgepakt.

:lol: Dit is wel even iets anders dan die andere veranderingen die ze door hebben gevoerd, de FOTA is juist goed anders hadden we in de Formule 1 helemaal een compleet nazi beleid met Max Mosley als dictator. Het is juist goed van die teams om samen te werken, want je weet hoe het gaat als je 1 op 1 met ze gaat praten, de 1 gaat zich inschrijven en dan moet de ander er wel achteraan. Ze kunnen nu lekker rustig kijken, en je ziet dat de FIA nu ook wel bang begint te worden door alles alweer op te schuiven. Laat de sport lekker zoals die was, en laat FOM en de FIA maar wat meer geld aan de kleine teams geven, en laat de groten lekker doen waar ze zin in hebben. Geen debiele vleugeltjes meer, ik wil ook technologie zien geen misbaksels van auto's x-wings walvisneus niet alles standariseren juist een beetje speling creeeren zodat de kleine teams teams zoals Jordan konden in de jaren 98 99 ook prima mee terwijl dat budget echt niet in verhouding stond.

Straks krijg je ook situaties dat 1 team een auto heeft gebouwd die een halve seconde sneller is, en dan kun je ze beter direct de prijs in 1x geven omdat ontwikkeling gewoon nog amper mogelijk is.
Het kat en muis spel maakt het juist zo leuk. Moet echt niet denken aan die budgetcap, dan ga je gewoon in 1x 20 jaar terug in de tijd maarja toen was alles beter volgens de oudjes.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Duidelijk van Di Montezemolo :)

Montezemolo: Reorganisatie van de FIA of we zijn weg

Luca di Montezemolo was vanmiddag te gast bij de 24 uur van Le Mans die momenteel verreden wordt, en heeft de race gestart. Natuurlijk kwam de Ferrari topman niet onder een interview heen, en zoals verwacht trok Luca weer vel van leer tegen de FIA. Hij benadrukte nogmaals dat Ferrari de sport verlaat indien de FIA zich niet aanpast.

"Over een paar jaar zullen de problemen rond de Formule-1 opgelost zijn, en ik hoop dat het gaat zoals we het willen met een verantwoordelijke FIA, of zoals ook in andere sporten gebeurd door een eigen serie op te starten. Wanneer je motoren, versnellingsbakken, merken, technologie, organisatie en mogelijkheden tot investeren hebt dan is het niet zo moeilijk. Dus het probleem wordt opgelost, en ik hoop erg snel."

"We kunnen niet iedere dag blijven roepen dat we de sport zullen verlaten, en ik wil het er eigenlijk hier ook niet over hebben. We zitten hier met een goede sfeer, en ik wil daar van genieten. Ik hoop gewoon dat we de problemen kunnen oplossen. Ik werk al sinds 1973 voor het merk, en het merk is al vanaf het begin bij de F1 betrokken. De F1 zit in de genen van Ferrari, en dezelfde genen zitten ook in de F1. Ik ben niet blij, wij zijn niet blij, vooral om de situatie voor het publiek. We willen niet dat de F1 een soort F3 wordt."

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Damien op zaterdag 13 juni 2009 om 11:58:
Ja, kom maar weer met een voorbeeld waardoor ik totaal ben uitgeluld.

Hugh Hefner?
Ik heb even geen tijd om Zoms verhaal te beantwoorden. Doe ik vanavond wel wanneer ik weer in Nederland zit ;)

Waarschuw beheerder
nog mensen naar duitsland?

Werkzaam bij Basslinerz Music
Waarschuw beheerder
nope. ik niet.

maar heb zeker een vermakelijk auto-/motorsport-op-tv-kijken weekend gehad :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 13 juni 2009 om 12:30:
want je weet hoe het gaat als je 1 op 1 met ze gaat praten, de 1 gaat zich inschrijven en dan moet de ander er wel achteraan

Nee, nu denkt een team: "ik ben met de FIA het ansich wel eens, maar laat de andere teams maar vechten met de FIA, dan sla ik er ook een slaatje uit"

Laat de sport lekker zoals die was, en laat FOM en de FIA maar wat meer geld aan de kleine teams geven, en laat de groten lekker doen waar ze zin in hebben. Geen debiele vleugeltjes meer, ik wil ook technologie zien geen misbaksels van auto's x-wings walvisneus niet alles standariseren juist een beetje speling creeeren zodat de kleine teams teams zoals Jordan konden in de jaren 98 99 ook prima mee terwijl dat budget echt niet in verhouding stond.

Mee eens, alleen vergeet de macht van het geld niet. John Booth (Manor GP) geeft zelf het volgende al aan:
"De huidige Formule 1-teams zoeken eerst geld en gaan dan verzinnen wat ze daarmee gaan doen. Wij gaan eerst bekijken wat we écht nodig hebben en daar het geld bij zoeken. Dan zal je zien dat die enorme budgetten van nu helemaal niet nodig zijn."

Ik denk dat er maar een twee a drie teams op de grid staan die nu ook al zo te werk gaan. De rest heeft een budget voor en jaar, en dat zal en moet op gaan WANT, hoe meer geld hoe sneller we zijn.
Nouja, het werd al eerder aangegeven:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 juni 2009 om 17:31:
het budget van Toyota is vele malen groter, maar die hebben nix bereikt..

Het feit dat geld zo'n belangrijke rol speelt binnen een sport maakt het gewoon moeilijk hanteerbaar.
Zelf zie ik liever de technische vrijheid die de teams gedurende de jaren 80 hadden, met misschien wat aanvullingen erbij. De mogelijkheid om vrij te experimenteren op aerodynamisch, als wel op mechanisch vlak. V6 turbo motoren met een rev limit van 19.000 toeren, technische ondersteuning aan "klantenteams" verplichten, fabrikanten die zich opener openstellen tot het leveren van klantenmotoren, etc, etc. Dat zou simpelweg voor de chemie tussen de teams al wonderen doen. Dan krijg je minder taferelen zoals de hele hype rond de dubbeldeks diffuser of het KERS gebeuren.
Maar ook het geld uitgeven van die tijd, "hospitality units? Ja champagne en kaviaar kun je krijgen in die tent daar."
De instelling van de coureurs. Reutemann die voor de race nog een saffie wegpaft of een Piquet die Salazar bijna uit zijn helm mept.
Maarja, zoals je zelf al zegt:
dan ga je gewoon in 1x 20 jaar terug in de tijd maarja toen was alles beter volgens de oudjes

Ik reken me niet tot de groep oudjes, maar wel tot de groep die de tijd toen beter vond.

Het kat en muis spel maakt het juist zo leuk.

Dat kat en muis spelletje kan ook wel voor vele malen minder. Alleen de uitvoering van de budgetcap zal moeten veranderen, anders komt die er dus nooit. Maar als die er komt, ben ik een gelukkig man. Al is het alleen maar vanwege:
teams zoals Jordan

Dat deze teams ook weer mee kunnen strijden. Want je weet zelf ook, enkel met technische vrijheid maak je de rijksten ook weer een stuk sneller. De kleine teams zullen wel met innovatieve dingen komen, maar kunnen, zoals je ook al aan het begin van dit seizoen aangaf, de ontwikkelingssnelheid van de rijksten nooit volgen :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
N.Technology verontwaardigd over keuze FIA
'We zijn slachtoffer van hun oorlog'
[15-06-2009] Drie teams mogen er in elk geval debuteren in de Formule 1 volgend seizoen, maar daar zit N.Technology niet bij. Tot grote frustratie van de initiatiefnemers, die vinden dat ze ‘gebruikt’ zijn door de FIA.

N.Technology werd vooral bekend door deelname aan de WTCC de afgelopen jaren. Mauro Sipsz en Angelo Codignoni dachten dat ze met N.Technology een serieuze gooi naar een plek in de Formule 1 in 2010 konden doen. Dáchten ja, want de FIA maakte al snel korte metten met hun inschrijving.

De autosportbond liet weten dat het team de deadline voor het inleveren van financiële en technische details niet had gehaald. Maar Sipsz laat in Corriere della Sera weten dat het team alle zaakjes op orde had.

“De inschrijvingen zijn gewoon door de FIA gebruikt als pionnen in hun strijd tegen de teams”, zegt de verbitterde teamleider.

“Toro Rosso en Red Bull staan wel op de lijst, terwijl bij hen de vereiste indicatie van wie de motor gaat leveren mist. En de lijst zegt niet wie er met het budgetplafond gaan racen. Wij zijn slachtoffer van hun oorlog.”

Ondanks de enorme teleurstelling van de teamleiders, is het nog altijd mogelijk dat N.Technology op de lijst wordt gezet. Als de FIA er niet uitkomt met de FOTA-teams, komen er immers nog nieuwe plekken vrij.

Volgens Autosport staat N.Technology op de reservelijst voor die mogelijke extra plaatsen.

handig om dit soort uitspraken te doen als je nog op de reserve lijst staat :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 15 juni 2009 om 16:02:
handig om dit soort uitspraken te doen als je nog op de reserve lijst staat

Geeft alleen maar aan dat hun PVA van geen kant deugde :)
Waarschuw beheerder
En nu moeten de teams hun "harde woorden" waar gaan maken:
Onderhandelingen tussen FIA en FOTA mislukt

Er komt volgend jaar een budgetplafond van 45 miljoen euro, of de teams dat nu willen of niet. Dit heeft de internationale autosportbond FIA laten weten. Gesprekken met de financiële experts van de teams zijn op niets uitgelopen.

Maandag kwamen de financiële deskundigen van de FIA en de FOTA bij elkaar om alsnog tot een compromis te komen, maar deze bijeenkomst draaide uit op een fiasco. In de verklaring van de FIA staat: "Helaas lieten de vertegenwoordigers van de FOTA weten dat zij geen toestemming hadden gekregen om de financiële regels voor 2010 met ons te bespreken. Ze waren dus helemaal niet bereid om met ons over de regels te praten. Hierdoor was het niet meer mogelijk om de regels van de FIA naast de voorstellen van de FOTA te leggen en te kijken of er een compromis kon worden gesloten, terwijl dit eigenlijk juist het doel was van de bijeenkomst."

"Om de dialoog toch in stand te houden, hebben we nog wel naar de financiële voorstellen van de FOTA gekeken. Met de voorgestelde maatregelen blijkt het niet mogelijk om de uitgaven van een team te beperken. Een nieuwe financiële wedloop zou hierdoor onvermijdelijk zijn. Daarom blijven de financiële regels die de FIA eerder heeft gepubliceerd, onveranderd", aldus de internationale autosportbond.

Het is nu wachten op een reactie van de Formula One Teams Association. De acht teams moeten voor vrijdag aanstaande akkoord gaan met de reglementen zoals ze zijn, anders raken zij hun plekje op de 2010-grid onherroepelijk kwijt.

Waarschuw beheerder
Wordt Williams toch nog een keer kampioen:D. Die moeten Campos en Force India toch wel kunnen verslaan denk ik. Maar ja of het dan nog wat voorsteld.

Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 13:45:

Tijd voor een schone lei.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van .Timmeh op dinsdag 16 juni 2009 om 13:57:
Wordt Williams toch nog een keer kampioen

Eyz! :[

Uitspraak van .Timmeh op dinsdag 16 juni 2009 om 13:57:
Maar ja of het dan nog wat voorsteld.

Mja, stelt het nu wat voor als je een stel muitende teams hebt.
Ecclestone verwoordde het prachtig:
Ecclestone: "Dit is een machtsspelletje"

De politieke crisis in de Formule 1 gaat niet over de controversiële regels maar over macht. Dat zegt F1-baas Bernie Ecclestone.Volgens hem is het ook niet waar dat de FOTA zo verenigd is als het lijkt, en dat de grote spelers allemaal andere bedoelingen hebben.

"Flavio Briatore wil een nieuwe klasse oprichten en alles beslissen," zei Ecclestone. "Luca di Montezemolo heeft een probleem met de FIA-president. Bij John Howett vraag ik me af: wat wil hij? Ik weet zelfs niet zeker of hij het zelf wel weet."

"Alle anderen willen er gewoon mee ophouden en zich opnieuw gaan concentreren op de sport."

Ten gevraagd werd waarom de huidige stilstand blijft duren, alhoewel beide kanten ermee akkoord gaan dat er drastisch moet gesneden worden in de kosten, antwoordde hij: "Omdat het daar niet over gaat, het gaat om macht."

Volgens hen is de dreiging van een afscheidingskampioenschap ook niet serieus te nemen.

Hij zei: "Kan je je echt inbeelden om te gaan naar de bestuursraden van deze bedrijven om te zeggen 'ik heb geld nodig voor mijn nieuwe wagen, en ik heb hetzelfde bedrag nodig voor onze nieuwe raceklasse"?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 14:04:
Ecclestone verwoordde het prachtig:

Zegt de man die alleen maar macht en geld wilt hebben..

Bernie is nou niet bepaald een manneke met een schone lei..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 14:24:
Zegt de man die alleen maar macht en geld wilt hebben..

Bernie is nou niet bepaald een manneke met een schone lei..

Jij hebt dus echt geen verstand van de Formule 1 :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 14:26:
Jij hebt dus echt geen verstand van de Formule 1

Dus omdat ik niet veel weet rond die ouwe bok, weet ik nix van de F1, knap dat jij dat kan zien..

Het intresseert me nix wat tie wilt, ik wil races, mooie races zien en geen onzin zoals dit..
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
t is geen formula 1, maar als je racefan bent is dit prachtig ^^
pure spanning en emotie :yes:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 15:19:
Dus omdat ik niet veel weet rond die ouwe bok, weet ik nix van de F1

Jij gooit je klaagzang over hem uit mbt reglementen, terwijl hij absoluut niet daar over gaat. Dus leer de Formule 1 kennen, en klaag dan pas.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 15:34:
Jij gooit je klaagzang over hem uit mbt reglementen, terwijl hij absoluut niet daar over gaat. Dus leer de Formule 1 kennen, en klaag dan pas.

Klagen is menselijk en als ik over Eikelsteen wil klagen dan mag ik dat..

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 15:31:
t is geen formula 1, maar als je racefan bent is dit prachtig ^^
pure spanning en emotie

Geweldig mooi einde Forza Rossi!!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 15:39:
Klagen is menselijk en als ik over Eikelsteen wil klagen dan mag ik dat..

Je klaagt over hem betreffende dat je meer actie wilt zien. Daar moet je niet voor bij hem zijn.
Je gaat toch ook niet tegenover je commercieel manager in een bedrijf klagen dat de faciliteiten slecht zijn?

Wat een begrip van een dodo heb jij zeg, echtwaar.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 15:41:
Wat een begrip van een dodo heb jij zeg, echtwaar.

Heeft totaal nix te maken met begrip, als iemand een andere mening hebt, dan mag dat niet iedereen is het eens met jou, punt uit.

Ik weet ook niet wat zieliger is, dat je niet wilt accepteren dat andere mensen ook een mening hebben of dat je iemand persoonlijk aan gaat vallen..
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ach ja. word het komende weekend weer extra spannend.

leuk :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 15:51:
Heeft totaal nix te maken met begrip, als iemand een andere mening hebt, dan mag dat niet iedereen is het eens met jou, punt uit.

Onzin, ik citeer jou heel even:

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 14:24:
Zegt de man die alleen maar macht en geld wilt hebben

Je geeft je mening over een artikel waarin Ecclestone zijn mening geeft over het geheel. Jij gaat echter daarin door dat Ecclestone zelf geen mening mag hebben want hij is alleen uit op de macht en het geld.
Dan zeg ik dat je geen verstand hebt van Formule 1, omdat Ecclestone in deze situatie gewoon beter de kant van de FOTA zou kunnen kiezen als hij werkelijk een centenvrek is.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 15:19:
Dus omdat ik niet veel weet rond die ouwe bok, weet ik nix van de F1, knap dat jij dat kan zien..

Het intresseert me nix wat tie wilt, ik wil races, mooie races zien en geen onzin zoals dit..

Dus inderdaad, omdat jij niet weet hoe de wereld van de Formule 1 in elkaar steekt geef je een domme mening, dus zeg ik dat je geen verstand van de Formule 1 hebt. Je wilt echter meer actie zien, en het interesseert je geen moer.
Dan zeg ik dat je daarvoor niet bij hem moet zijn, en dat je daarmee mijn mening alleen maar sterker verwoord: dat je geen verstand van de sport hebt.

Heeft totaal nix te maken met begrip

En dat heeft dus wel te maken met begrip. :)

als iemand een andere mening hebt, dan mag dat niet iedereen is het eens met jou, punt uit

Je mag gerust een andere mening hebben, als je die goed kunt onderbouwen zoals zovelen hier doen dan kan ik best een discussie met je aangaan. Maar je moet jezelf niet gaan verdedigen om een feit wat ik opnoem, wat je ook nog later zelf duidelijk onderstreept. Dat feit is dat je er gewoon geen snars van snapt, wat Ecclestone nou precies in de Formule 1 doet.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 15:58:
Je mag gerust een andere mening hebben, als je die goed kunt onderbouwen zoals zovelen hier doen dan kan ik best een discussie met je aangaan. Maar je moet jezelf niet gaan verdedigen om een feit wat ik opnoem, wat je ook nog later zelf duidelijk onderstreept. Dat feit is dat je er gewoon geen snars van snapt, wat Ecclestone nou precies in de Formule 1 doet.

Bij de meeste fans gaat het tog om dat je waar voor je geld/tijd krijgt, oke ik weet ook wel dat Bernie de eigenaar en de grote man achter de commerciële opmars van de F1 is, dat weet iedereen.
Het gaat bij mij gewoon om het racen en de techniek en niet om de politieke rompslomp erom heen, als jij dat wel zo graag volgt, hou ik je niet tegen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 16:03:
Bij de meeste fans gaat het tog om dat je waar voor je geld/tijd krijgt, oke ik weet ook wel dat Bernie de eigenaar en de grote man achter de commerciële opmars van de F1 is, dat weet iedereen.

De eigenaar is hij niet, dat is zijn vrouw ;)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 16:03:
Het gaat bij mij gewoon om het racen en de techniek en niet om de politieke rompslomp erom heen, als jij dat wel zo graag volgt, hou ik je niet tegen.

Ga er dan ook niet over in discussie. Bovendien, als het je niets kan interesseren, dan reageer je wel erg vaak op onderwerpen waar politiek in de Formule 1 in voorkomt.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 16:07:
Bovendien, als het je niets kan interesseren, dan reageer je wel erg vaak op onderwerpen waar politiek in de Formule 1 in voorkomt.

Wat maakt jou het uit waar ik op reageer..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 16:16:
Wat maakt jou het uit waar ik op reageer

Omdat ik dan met jou in discussie ga over een debiele opmerking van jou, terwijl jij er blijkbaar helemaal geen behoefte aan hebt :)
Als je er werkelijk geen behoefte aan hebt, reageer dan niet. of accepteer dat mensen je voor gek verklaren met je loze opmerkingen over dat onderwerp :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 16:32:
Als je er werkelijk geen behoefte aan hebt, reageer dan niet. of accepteer dat mensen je voor gek verklaren met je loze opmerkingen over dat onderwerp

Wat jij wilt..
Waarschuw beheerder
Nee, het is wat jij wilt. Jij bent steeds aan het huilen als iemand commentaar op jou heeft, nu leg ik je in deze situatie uit waarom ik commentaar op jou had. Accepteer dat dan, of ga door met huiliehuilie doen :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 16:42:
Jij bent steeds aan het huilen als iemand commentaar op jou heeft, nu leg ik je in deze situatie uit waarom ik commentaar op jou had.

Huilen? ik weet niet wat jij als huilen ziet, maar ik noem het tegenwoordig er tegen in gaan of discussiëren. Maar goed als jij daar door blij wordt dat ik me hier niet meer laat zien, zo zij dat..

Houdoe..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 16:44:
Huilen? ik weet niet wat jij als huilen ziet, maar ik noem het tegenwoordig er tegen in gaan of discussiëren. Maar goed als jij daar door blij wordt dat ik me hier niet meer laat zien, zo zij dat..

Houdoe..

Dat zei je een aantal pagina's geleden ook, en je bent er nog steeds :)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 13:45:

Inderdaad, gewoon nieuwe klasse kunnen ze zelfs alles regelen veel beter kan het volgens mij niet. Ik had er eerst nog wel vertrouwen in maar begin steeds meer te twijfelen of het nog goed komt.

Laat de F1 lekker doormodderen met die b-teams en b-coureurs, die weten zelf ook wel dat de F1 niks meer voorsteld als alle topteams eruit stappen. Maarja leuke opleidingsklasse kan het worden voor de nieuwe topklasse.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 17:36:
Inderdaad, gewoon nieuwe klasse kunnen ze zelfs alles regelen veel beter kan het volgens mij niet.

Een eigen klasse komt er niet, ze zullen eerder overstappen naar reeds bestaande series zoals Le Mans en misschien zelfs de Indy Cars.
Om een eigen klasse op te starten heb je geld nodig, geld wat de autofabrikanten zelf in deze tijden al niet hebben, en de sponsoren die meeliften in de Formule 1 zijn ook op dit moment niet draagkrachtig genoeg.
Mits er een goede investeringsmaatschappij gevonden wordt waar men op kan vertrouwen en bouwen, dus een die niet op het geld uit is, en die zijn er bijna niet, dan dicht ik een compleet nieuwe klasse een kans toe.

Maar zoals Ecclestone zelf al aangaf:
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 14:04:
"Flavio Briatore wil een nieuwe klasse oprichten en alles beslissen," zei Ecclestone. "Luca di Montezemolo heeft een probleem met de FIA-president. Bij John Howett vraag ik me af: wat wil hij? Ik weet zelfs niet zeker of hij het zelf wel weet."

En zo zie ik het al langer. Wanneer Max zal aftreden dit jaar, hoor je ineens niemand meer. Maar dan denk ik ook niet dat er een persoon als Ballestre of Mosley voor terug komt. Dan zal het voorzitterschap in een nieuwe vorm gegoten worden. Dat weet de FOTA ook wel, het is alleen nu tegen het zere been dat de FIA de poot stijf houdt. Dat hadden ze niet verwacht.
Blijkt ook wel uit een analyse van de FIA zelf, die de teams nog net geen muiters noemt, maar er wel dichtbij komt.
Press Release
The FIA and FOTA 16/06/2009

What is this dispute really all about? Is it about an attempt by some teams to take over the commercial rights to Formula One? Or to take the regulatory function away from the FIA? Or even just a clash of personalities? It has elements of all of these, but the real issue is philosophical; it goes to the fundamentals of Formula One. It is about technical freedom. It is recognition by the FIA and several teams that you can have technical freedom - the freedom to innovate - or you can have freedom to spend without limit. But you cannot sustain both.

The lesson which emerged from five years of attempts to contain engine costs was that real savings could only be achieved by the removal of technical freedom: the engine freeze. All attempts to limit expenditure by ever-tighter technical restrictions failed. This is why we currently have a frozen engine, which will soon have to be replaced. The consensus is that the replacement will have to have a budget - a limit on what can be spent on development and a limit on unit cost, just like the engines being developed for road cars. The alternative would be to go back to unlimited expenditure on racing engines by the major car companies. This was never a rational approach, but would be insane in the current climate.

If we apply these lessons to the rest of a Formula One car, we can see that attempts to rein in expenditure with detailed rules will not work. They did not work on the engine and they will not work on the chassis. Detailed rules stifle inventiveness and innovation. But, worse, they do not significantly reduce costs. As with the frozen engine, real savings could only be made with a frozen chassis, an obvious absurdity.

If we wish to see innovative technology in Formula One, the only way is to limit expenditure and allow the engineers freedom to do their best within a fixed budget. This is exactly what happens in the real world and it is the only way forward for Formula One. Without technical innovation, Formula One will wither and die. Without real cost constraints, Formula One will lose its teams. This is why the FIA is insisting on cost restraint as part of the Formula One regulations.

The final and overwhelming advantage of a cost constraint regulation is that it will provide technical freedom on a level playing field. With a limit on expenditure, the cleverest and most innovative engineering team will win. It will no longer be possible to substitute a massive budget for intellectual ability. In a technological sporting contest this must surely be the right way.

Setting the record straight

The FIA and FOM have together spent decades building the FIA Formula One World Championship into the most watched motor sport competition in history.

In light of the success of the FIA’s Championship, FOTA – made up of participants who come and go as it suits them – has set itself two clear objectives: to take over the regulation of Formula One from the FIA and to expropriate the commercial rights for itself. These are not objectives which the FIA can accept.

Background

When Honda announced their withdrawal from Formula One in December 2008, they had already entered the 2009 Championship and were contractually bound to compete. Two things were then clear to the FIA. First, any of the manufacturers could stop at any moment. The FIA would have no recourse against the main company, only against the team which would have no assets in excess of its debts. Secondly, it was quite possible that other manufacturers would stop before 2010.

Renault was dependent on the French government. It seemed doubtful that taxpayers’ money would continue to be used to contribute to this team’s high levels of spending. Toyota’s car manufacturing operations were facing their first loss in modern times and might not wish to continue to pour hundreds of millions into a race team while BMW, who were making sacrifices in their core business in order to cut costs, might not want to continue to spend heavily on their team.

Faced with the prospect of only 18 cars in Melbourne 2009 and the possibility of worse to come in 2010, the FIA had to act. There were two obvious steps. First, approach Mr. di Montezemolo to see if the car manufacturers would guarantee the presence of their teams in 2010 so that we would not have a repeat of the Honda situation. Secondly, begin talks with FOTA about reducing costs to the point where the manufacturers would be less likely to stop, the independent teams would be viable and perhaps some new teams would enter to fill the empty spaces.

Mr. di Montezemolo promised to secure the necessary guarantees from the main car manufacturing companies (not to be confused with guarantees from the teams). He continued to promise this all through the winter, most recently at a meeting he had with the FIA’s President on 23 February 2009. Not one such letter has been forthcoming – not even from Mr. di Montezemolo's own company FIAT.

At the same time FOTA and Mr. di Montezemolo rebuffed all attempts to hold meetings to discuss cost reduction. There was no need, the FIA were told. FOTA's own measures were adequate and they would make up for the shortage of cars by each running a third car. By March it was clear that FOTA had no intention of facilitating the entry of new teams, indeed were opposed.

It was also clear that if the FIA wanted new teams in 2010, it had to publish regulations, otherwise it would be too late for a new team to build a car. The FIA also had to consider what level of expenditure would work for a new team and how to ensure that a new team with relatively limited resources would not be dangerously slow.

This led to the World Motor Sport Council (WMSC) decision of 17 March which introduced a voluntary financial regulation and technical freedoms for the capped teams to enable their cars to achieve Formula One levels of performance. Ferrari voted against the financial regulation at that meeting but not against special technical freedoms for the new teams (i.e. Ferrari did not vote against the "two-tier" system).

Even after this vote, FOTA were not prepared to talk. Neither was Mr. di Montezemolo, even privately. In the absence of any negotiation or any sign that the promised guarantees of participation from the car companies would be forthcoming, it was essential to publish detailed regulations and invite entries from new teams. Otherwise there was a real risk that there would not be enough cars for Melbourne in 2010.

The detailed regulations were discussed and voted on at the WMSC meeting of 29 April. The new Ferrari representative on the WMSC was Mr. di Montezemolo, replacing Jean Todt whose Ferrari contract finished on 31 March. Mr. di Montezemolo chose not to attend but gave a proxy to Mr. Macaluso, the Italian president of Karting, who also did not attend but joined the meeting by video link. His was one of two votes against the new rules but no reasons or alternative were offered.

An exchange of letters then began with Ferrari's lawyer and a meeting was arranged between all the FOTA teams and the president of the FIA on 15 May. John Howett as vice-chairman of FOTA led their delegation in the absence of Mr. di Montezemolo. As soon as the FIA raised the question of the financial regulation, Mr. Howett tried to lead a walk-out of the teams. This did not succeed but during the meeting it became known that Ferrari had begun emergency proceedings in the French courts seeking to prevent the introduction of the 2010 rules. It was clear that FOTA had no intention of negotiating anything but simply expected the FIA to agree to all its demands.

A further meeting was held on 22 May, this time with Mr. di Montezemolo present. FOTA explained that they had three major reservations. Rule stability, governance and the 2010 regulations, in particular the "two-tier" system. It was explained that it had already been agreed to substitute technical help from established teams for the two-tier system at the Heathrow meeting, so this was no longer an issue. This was pointed out to Mr di Montezemolo at least five times during the meeting but he and FOTA are still talking about it today.

The FIA also offered to extend the 1998 Concorde Agreement, which would take care of stability and governance at least to a degree that had satisfied all the teams for 10 years up to 2008. The FIA was asked to postpone its entry date. It was explained that the Sporting Code did not provide for such a suspension and that, in any event, potential new entrants needed to know urgently if they had a place in the Championship.

On 29 May, the eight remaining FOTA teams submitted conditional entries. Among the conditions were a requirement that the FIA forthwith sign FOTA's new Concorde Agreement (which diluted the Sporting Code, made an outside body, the CAS, the ultimate appeal court, allowed any team to veto rule changes and removed the FIA's right to insist on changes if the cars became dangerously fast). FOTA also crossed out references to the International Sporting Code on their entry forms and wanted the 2010 Rules rescinded notwithstanding that a number of new teams had already submitted entries.

A further meeting was held on 11 June at which FOTA were represented by Ross Brawn (Brawn), Stefano Domenicali (Ferrari), Christian Horner (Red Bull) and John Howett (Toyota). After nearly five hours of talks, it was agreed that the FOTA and FIA cost-reduction objectives were very close if not identical and that the financial experts from both side should meet without delay to seek a common position on detail. Also, the FIA's proposal to extend the 1998 Concorde Agreement in order to avoid interminable negotiations was well received. Agreement was also reached on some minor modifications and clarifications to the 2010 rules.

No sooner had all this been agreed than FOTA put out a statement saying no progress had been made in the meeting. This blatant falsehood demonstrates once again that elements in FOTA simply do not want agreement.

On 15 June, the meeting of the financial experts took place. However, the FOTA representatives had been forbidden to discuss the FIA’s financial regulations, thus rendering it impossible to seek a common position. The meeting did examine FOTA’s ideas on cost reduction, but, as presented, these amounted only to a voluntary system which would be incapable of preventing a wealthy team from outspending its competitors and triggering another financial arms race.

Governance

FOTA says, "the sport needs better governance." The FIA and Ferrari extended the 1998 Concorde Agreement back in 2005 and the FIA is prepared to do the same with all the teams that enter. Once that is in place the FIA and the teams can look at updating it to a 2009 version. But this is not the point. Formula One needs a strong and impartial regulator because of the nature of the sport, the high stakes and the competitors - people who want to win (literally) at any cost. There are several well-known examples of this - involving at least four FOTA members - over the past few years.

Good governance does not mean that Ferrari should govern. Ferrari now claim that the procedures followed by the FIA are contrary to their agreement with the FIA, but in reality they never objected to these procedures (indeed they voted for them) until they were not happy with the decisions themselves. Ferrari has been officially (as well as unofficially) represented on the WMSC since 1981 and never objected to the process or decisions until April and May this year.

Technology

FOTA says, "The new rules dumb down the sport". Not so, the 2009 regulations introduced greater technical freedom in several areas. The 2010 Regulations will allow even greater freedom. Compare this with the FOTA proposals: almost no testing, no KERS, homologated gearbox, homologated bodywork, limitations on factory activities, enforced shutdowns and so on. Instead of finding economic ways to do innovative things (which is the spirit of Formula One and also the challenge for the automotive industry) the FOTA proposals would impose restrictions on activities and minimise the technical challenge. When Brawn and others came up with the idea of the double diffuser, the other teams attacked them in the media, challenged them in front of the stewards at two race meetings and then took them to court. The FIA will ensure that Formula One is the most technologically challenging motor sport - and it will be financial restrictions that make this possible.

Two sets of rules

FOTA says, "Two sets of rules will ruin the sport." The 2010 regulations were structured so as to allow new entrants some technical advantages in order to enable them to get to the back of the grid. The original intention was not to have the 2009 teams race under those rules. What is interesting is that for several of the existing teams, the idea of greater technical freedom with financial constraints was very attractive. Left to their own devices, at least half the existing teams would have adopted those rules. In any event, it was agreed as far back as the Heathrow meeting that there would only be one set of rules and this was re-affirmed in Monaco and again last Thursday. Now that the new entrants are in place, one set of rules can be agreed.

Intrusiveness

FOTA says, "The FIA will be able to intrude on our businesses", referring to the FIA’s proposal to regulate the amount of money spent. If there is no intention to cheat, regulation should not present a threat. The FIA already regulates every aspect of technical performance and deals with vast amounts of confidential proprietary technical information without partiality or ‘interference’. In any case, the FIA has already agreed that the financial regulations will be managed primarily by self-verification by the team's auditors and directors.

DNA of Formula One

FOTA says "A budget cap will damage the DNA of Formula One." Setting a limit on expenditure on certain aspects of competing in Formula One evens the playing field. Isn't Formula One above all about competition? It also allows new teams to come in - the only new team into Formula One in the last several years was Super Aguri which could not survive even with manufacturer backing. But when you analyse the total cost for a manufacturer it will still be uncomfortably high, even with a €50 million cost cap. Take Ferrari: with €50 million on the chassis and racing, add the same again for drivers, about €80 million for engines and another €20 million for marketing and you have a total spend of €200 million. Perhaps that is less that the €400 to €500 million their lawyer said a top team is spending now, but surely it is enough for a team to spend on entering two cars in 20 races a year?

And finally

The FIA remains committed to finding solutions for Formula One and has always been ready to accept reasonable compromise whilst retaining the overall principle that it will continue to lead and regulate the sport for the benefit of all stakeholders. Formula One will have a full grid in 2010 with a single set of regulations. It is essential that these include clear and precise financial regulations.

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 20:18:
En zo zie ik het al langer. Wanneer Max zal aftreden dit jaar, hoor je ineens niemand meer. Maar dan denk ik ook niet dat er een persoon als Ballestre of Mosley voor terug komt. Dan zal het voorzitterschap in een nieuwe vorm gegoten worden. Dat weet de FOTA ook wel, het is alleen nu tegen het zere been dat de FIA de poot stijf houdt. Dat hadden ze niet verwacht.
Blijkt ook wel uit een analyse van de FIA zelf, die de teams nog net geen muiters noemt, maar er wel dichtbij komt.

Ja maar jij komt de hele tijd met bronnen die totaal niet objectief zijn. :gaap:
Waarschuw beheerder
Zelf vind ik vooral dit stukje sterk:
Setting the record straight

The FIA and FOM have together spent decades building the FIA Formula One World Championship into the most watched motor sport competition in history.

In light of the success of the FIA’s Championship, FOTA – MADE UP OF PARTICIPANTS WHO COME AND GO AS IT SUITS THEM – has set itself two clear objectives: to take over the regulation of Formula One from the FIA and to expropriate the commercial rights for itself. These are not objectives which the FIA can accept.

Een heerlijke, en terechte, sneer naar de zeikerds in de Formule 1. Consistentie bij de teams is ver te zoeken. Even een lijstje vanaf de aanmeldingen in 1997 tot nu.

Team - Jaar van begin/stop - Status
Ferrari - Al sinds jaar en dag lid van de Formule 1 - Actief
McLaren - Vanaf 1963 actief in de Formule 1 - Actief
Williams - Vanaf 1968 actief in de Formule 1 - Actief
(En hier komt het)
Jordan - Opgericht in 1991, verkocht in 2005 - Bestaat niet meer
Arrows - Opgericht in 1977, failliet in 2002 - Bestaat niet meer
Prost - Opgericht in 1997, failliet in 2001 - Bestaat niet meer
Lola - Opgericht in 1962, failliet in 1997 - Bestaat niet meer
Benetton - Opgericht in 1986, verkocht in 2001 - Bestaat niet meer
Minardi - Opgericht in 1985, verkocht in 2005 - Bestaat niet meer
Sauber - Opgericht in 1993, verkocht in 2006 - Bestaat niet meer
Stewart - Opgericht in 1997, verkocht in 1999 - Bestaat niet meer
Tyrrell - Opgericht in 1970, verkocht in 1998 - Bestaat niet meer

Dus de FIA moet buigen voor teams die net pas een paar jaar actief zijn in de Formule 1? Terwijl het zelf al 60 jaar, welliswaar discutabel, de sport in goede banen heeft weten te leiden? Een lachertje die FOTA, niets meer en niets minder. Het heeft slechts 2 teams in zich die recht van spreken hebben, Ferrari en McLaren. De rest moet eerst maar eens wat voor de sport gaan betekenen voordat ze eisen stellen. Als fan van Williams vind ik het alleen maar geweldig dat "mijn" team niet meer bij die kleuterschool zit.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 21:39:
Ja maar jij komt de hele tijd met bronnen die totaal niet objectief zijn.

Kom in heel dit machtsspel eens met meningen die niet subjectief zijn:)?

Waarschuw beheerder
donateur
Who cares, dat zijn wel de teams die de F1 maken en als de FIA denkt dat de kijkcijfers hetzelfde blijven als topteams als McLaren, Ferrari, BMW etc vertrekken :lol:. Je hebt hier tenminste al 1 kijker die afhaakt. Misschien gaat het een jaar goed, daarna zal het langzaam afsterven daar zijn wel zoveel voorbeelden van. En dan zal 40 miljoen nog veel zijn om bij elkaar te schrapen, welke grote internationale sponsor heeft nou belang bij een naam als Campos :lol:

Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 21:40:
Dus de FIA moet buigen voor teams die net pas een paar jaar actief zijn in de Formule 1? Terwijl het zelf al 60 jaar, welliswaar discutabel, de sport in goede banen heeft weten te leiden? Een lachertje die FOTA, niets meer en niets minder. Het heeft slechts 2 teams in zich die recht van spreken hebben, Ferrari en McLaren. De rest moet eerst maar eens wat voor de sport gaan betekenen voordat ze eisen stellen. Als fan van Williams vind ik het alleen maar geweldig dat "mijn" team niet meer bij die kleuterschool zit.

Nee de teams moeten buigen voor Max Mosley die als dictator de sport in zijn eentje wil gaan beheersen, laat me toch niet lachen man zet dat privateers brilletje eens af man.

The FIA has told the Formula One Teams' Association (FOTA) that it finds its attempts to take over the regulations of F1 and get control of commercial rights as unacceptable, as it explained why it will not back down on a budget cap.

:aai:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 21:49:
En dan zal 40 miljoen nog veel zijn om bij elkaar te schrapen, welke grote internationale sponsor heeft nou belang bij een naam als Campos

Als Campos door de afhakers ineens op het podium kan rijden tegenover miljoenen tv kijkers, dan is er menig sponsor nog echt geinteresseerd :)
Jij bent echt van mening dat teams en sponsoren de Formule 1 maken. Teams komen en teams gaan, evenals sponsoren. Vroeger waren er geen eens sponsoren en toen was de Formule 1 al attractief genoeg om te gaan kijken.
We leven in een tijd van commercie, maar vergeet niet dat de FIA de Formule 1 jaren lang gezond kan houden. Als het rotte vlees er maar uitgesneden wordt, de FOTA dus.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 21:49:
Nee de teams moeten buigen voor Max Mosley die als dictator de sport in zijn eentje wil gaan beheersen, laat me toch niet lachen man zet dat privateers brilletje eens af man.

Mosley staat enkel voor de beslissingen die de FIA maakt, niet die Mosley zelf maakt. Die macht heeft hij zelf niet eens. Regels bedenken laat hij al sinds jaar en dag, Ballestre destijds al, over aan een denktank.
Zet jij die fabrieksbril eens af:)
Is het je nog niet duidelijk dat als ze iets in de Formule 1 willen, is het wel de macht over aspecten waar de FIA niets toelaat. Groot gelijk hebben ze daar in Parijs, de fabrikanten dreigen toch alleen maar, laat eerst maar eens zien dat ze het menen. Ik denk echt dat de teams nog steeds bluffen, net als de FIA overigens:)
Het loopt allemaal met een sisser af, maar wel een sisser die naar de hand van de FIA is.
En al bluffen de teams niet, dan kan ik mijn privateers brilletje op houden, want dan zien we tenminste weer teams die er zitten om het racen, en niet om de exposure en om marktaandeel te verwerven.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op dinsdag 16 juni 2009 om 22:01:
Jij bent echt van mening dat teams en sponsoren de Formule 1 maken.

Je bent gewoon naif als je denkt dat de F1 nog toekomst heeft zonder teams als Ferrari en McLaren. Zoiets gaat heel langzaam het eerste jaar zullen mensen nog blijven kijken, daarna sterft het langzaam af. Kijk bijvoorbeeld eens naar het aantal fans wat die 2 alleen al hebben, dan heb je nog Alonso die nog een grote schaar heeft. Als die niet meer meedoen geloof me dan is er voor die teams ook geen toekomst meer, mensen zullen langzaam afhaken. En dan kom je weer met teams komen teams gaan, alleen dan heb je het over teams zoals Jordan maar niet teams als McLaren en Ferrari de FIA en jij zijn gewoon naif omdat te denken. Dat is als een voetbalcompetitie zonder Ajax, AZ, Twente, PSV geen hol aan, maargoed jij mag je mening hebben weet haast wel zeker dat de F1 het niet red zonder die teams. Of denk jij dat TV bedrijven nog net zoveel geld gaan neerleggen voor die licenties, of sponsoren? Iedereen wil zich meten aan Ferrari doen die niet mee, dan is de F1 op sterven na dood.
En die andere klasse die er komt misschien ook wel, beste is gewoon om er samen uit te komen aangezien niemand zit te wachten op 2 klasses.

Het zielige van de FIA is ook dat de FOTA net doet of ze gewoon door willen gaan op dit niveau, terwijl er al een aantal goede voorstellen zijn gedaan. Zoals meer geld voor de constructeurs, maar daar is volgens de FIA niet over te paten :lol:. Wordt echt behoorlijk moe van dit hele verhaal en gezeur.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 23:46:
Je bent gewoon naif als je denkt dat de F1 nog toekomst heeft zonder teams als Ferrari en McLaren

dat zijn de teams mt de grootste aanhang. Welke echter voor meer dan de helft uit gloriehunters zal bestaan. Leuk voorbeeldje is het massale rood van Ferrari en het blauw van Renault wat er in 2006 op Spa rondliep wat vervangen was in 2007 door het zilver van Alonso en Hamilton.
Die fans blijven de grootste groep, of er nou wel of geen Ferrari of McLaren aan de start staat. Ja die teams zijn ontzettend belangrijk, dat valt niet te ontkennen. Maar de Formule 1 is meer dan enkel die twee teams.

En dan kom je weer met teams komen teams gaan, alleen dan heb je het over teams zoals Jordan maar niet teams als McLaren en Ferrari de FIA en jij zijn gewoon naif omdat te denken.

Toch is het zo, Ferrari weet zelf ook wel dat het haar sporen in de Formule 1 heeft vedient en daarom zie ik ze sowieso al nooit weggaan. En McLaren al helemaal niet aangezien dat Mercedes zich unaniem uitgesproken heeft voor verdere deelname aan de Formule 1 onder de (aangepaste) regels voor 2010. Die nu dus zijn afgeschoten door de FIA, maar daarmee is Mercedes wel het eerste merk en McLaren het enige team wat zich op de vlakte heeft gehouden en zich uitgesproken heeft voor een persoonlijke voorkeur om te blijven.
En ja ik heb het over teams als Jordan, ik heb het over teams als Tyrrell, Prost en Lola. Teams die in hun land van herkomst een gote naam waren, en toch besloten hebben de Formule 1 te verlaten. Die miljoenen fans die ze hadden zijn niet weggegaan, de gele petjes van Jordan zijn ingeruilt voor rode, blauwe en zilveren petjes. Zo makkelijk is het :)

Of denk jij dat TV bedrijven nog net zoveel geld gaan neerleggen voor die licenties, of sponsoren?

Al zou de waarde van de FOrmule 1 met 60% dalen, dan zou het altijd nog 1000% meer waard blijven dan een nieuw op te zetten klasse. Simpelweg omdat de exposure, de naam en het product Formule 1 zo groot is. Dat sponsoren er geld voor neer zullen blijven leggen. Ook al is het minder dan voorheen, marktwerking van een product noemt men zoiets.

beste is gewoon om er samen uit te komen aangezien niemand zit te wachten op 2 klasses.

Zijn we het in ieder geval daar over eens ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Tja ik ben er van overtuigd dat een nieuwe klasse voor die teams, binnen no-time op hetzelfde niveau zit als op de F1. Misschien zal het zelfs nog mensen aanspreken die nooit Formule 1 hebben gekeken, iets nieuws waar alle grote namen aan meedoen is interessanter dan een klasse die al zo lang bestaat en waar alle grootjes uit zijn gestapt.

"We want to drive for the best teams and race against the best drivers. If it's not the FIA Formula One World Championship, so be it."

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
The FIA remains committed to finding solutions for Formula One and has always been ready to accept reasonable compromise whilst retaining the overall principle that it will continue to lead and regulate the sport for the benefit of all stakeholders. Formula One will have a full grid in 2010 with a single set of regulations. It is essential that these include clear and precise financial regulations.

Dat is wat de FOTA (onder andere) wilde, dus vandaar dat er nog geen officieel sttement naar buiten is gekomen?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fortuna op woensdag 17 juni 2009 om 00:01:
Al zou de waarde van de FOrmule 1 met 60% dalen, dan zou het altijd nog 1000% meer waard blijven dan een nieuw op te zetten klasse. Simpelweg omdat de exposure, de naam en het product Formule 1 zo groot is. Dat sponsoren er geld voor neer zullen blijven leggen. Ook al is het minder dan voorheen, marktwerking van een product noemt men zoiets.

Helaas wordt de waarde van de Formule 1 bepaald door fabrikanten en landen welke de F1 races willen hebben. Eccelstone heeft vorig jaar al geroepen dat hij ook de stekker uit het circuit kan trekken en alles los van de FIA kan organiseren. Alle rechten liggen bij Ecclestone, als Ferrari, Mclaren, Red bull, Brawn & Renault overgaan, dan zal Ecclestone de eerste zijn die gezellig mee gaat. Je denkt toch niet dat een Melbourne nog steeds 26 miljoen neer legt voor een F1 race zonder Ferrari, Mclaren etc. en zonder rijders als Alonso, Vettel etc.

lees dit artikel nog maar eens, van vorig jaar.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/08/gerucht-ecclestone-wil-fia-lozen

Het formule 1 circus is ongeveer 5 miljard waard, aangezien 50% van de aandelen voor 2,2 miljard dollar verkocht zijn. (door Ecclestone aan een investeringmaatschappij). De waarde van deze aandelen worden voor 60% bepaald door autofabrikanten. Een nieuwe raceklassen met de grote zou dus direct betekenen dat er meer geld omgaat in een nieuwe raceklasse, dan in de Formule 1.

Ben benieuwd wie de langste adem gaat hebben..ik gok de FOTA. Die staan op de grid, de FIA zorgt er alleen voor dat er een grid gevuld is. Met namen als Campos & bijbehorende rijders, gaat mijn tv toch niet aan op de zondag. Ik wil gewoon de beste coureurs zien, en deze rijden dan niet in de F1.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 17 juni 2009 om 19:00:
Helaas wordt de waarde van de Formule 1 bepaald door fabrikanten en landen welke de F1 races willen hebben.

Nee hoor, de marktwaarde van de Formule 1 wordt bepaald aan het aantal kijkers en de eventuele dekking van het product Formule 1. Dit is dus vrijwel over de gehele wereld. Vandaar dat Ecclestone erop gebrand is om weer naar Noord Amerika en Zuid Afrika te gaan.

Alle rechten liggen bij Ecclestone

De naamsrechten zoals copyright en wereldwijde naamsregistratie liggen wel bij Slecc, enkel het recht om het tijdens een evenement toe te passen niet. Die ligt bij de FIA ;) Vandaar dat Ecclestone ook niet zonder de FIA kan, want dan heb je naamsrechten die over de hele wereld gelden, maar dan mag je ze niet toepassen.

Je denkt toch niet dat een Melbourne nog steeds 26 miljoen neer legt voor een F1 race

Jawel :)
Circuits halen de Formule 1 om op het circuit te rijden. Niet een team of een paar rijders.
Dat er minder inkomsten zullen zijn, dat is een ander verhaal, maar Ecclestone zal er absoluut geen oor voor hebben om zich daar druk over te gaan maken.
Zie Duitsland na het vertrek van Schumacher. Nu vangt Vettel het deels op. Maar nog steeds blijven de verkopen achter in vergelijking met de glorietijden 1995 tot en met 1998 toen het een uitverkocht huis was op Hockenheim EN op de Nurburgring.

lees dit artikel nog maar eens, van vorig jaar.

FIA-baas en ouwe snoeperd Max Mosley

Een erg betrouwbaar artikel dus(Y)

Waarschuw beheerder
donateur
Lola heeft niet langer ambitie om deel te nemen aan de Formule 1 in 2010. Die aankondiging komt er nadat het team er niet in slaagde om op de eerste versie van de deelnemerslijst voor komend seizoen te raken. Lola maakte daarom bekend dat het zich terugtrekt.

"Lola F1 Team Ltd heeft vandaag de FIA laten weten dat het team besloten heeft om de inschrijving voor het wereldkampioenschap F1 in 2010 in te trekken," luidde een aankondiging van het team.

"Er zijn veel financiële investeringen gebeurd om de wagen voor het kampioenschap in 2010 te produceren, en de FIA heeft Lola F1 Team gevraagd om zich nog klaar te houden voor een mogelijke intrede in de sport in de toekomst."

"Lola F1 Team heeft de FIA bedankt om de inschrijving voor het wereldkampioenschap F1 voor 2010 te te onderzoeken," aldus de verklaring van Lola.

Voor dat soort teams moeten de grote buigen :lol:.

Waarschuw beheerder
ik heb het trouwens opgegeven om al jullie gebekvecht te lezen hier :p