Partyflock
 
Forumonderwerp · 1117331
Hoe ziet het schema voor hardcore nummers in het algemeen eruit?
Ik weet niet hoe, want bij mij lijkt het of op trance of hardstyle of op iets wat niet op hardcore lijkt maar toch ook weer wel, qua opbouw - qlimax - afbouw? etc
De geluiden op zich zijn goed maar ik weet niet hoe het in mekaar steekt zeg maar de lengtes etc, ik ben op zoek naar een schema dat ik als hulpmiddel kan gebruiken, op google zoeken is het niet te vinden.
Ik zoek niet een nr van iemand anders, want ik wil me eigen nr maken maar gewoon een rode draad, een schema of wat dan ook in het algemeen als hulpmiddel zodat ik daarop kan gaan gaan nadenken, want ik heb iets waar als ik geen hulpmiddel heb het niet kan overzien (geestelijke aandoening)
En drm vraag ik iemands hulp.

thx
 
Intro (4-8 bars)
A (8-16 bars) Verse
B (8-16 Bars) Chorus
A (8-16 Bars) Verse 2
B (8-16 Bars) Chorus 2
C (break) 2-16 bars
A (8-16 Bars) Verse 3
B (8-16 Bars) Chorus 3
E (ending)
8)
 
Je zegt dat je niet een nr van iemand anders zoekt, maar als je een standaard schema zoekt dan zijn die altijd afgeleid van anderen hun nummers. Als niemand het gebruikte, zou het immers geen standaard schema zijn.

Wat ik zelf heb gedaan is gewoon mijn eigen schema maken, die gebruik ik altijd. Ik heb er twee: 1 voor als ik met drums begin, eentje voor als ik met een synth oid begin. Maar als je zeker weten mixbare (met andere nummerS) shit wilt maken dan moet je toch de muziek van anderen gaan luisteren. Maak het bv na. Ook al maak je het simplistisch na, zonder al teveel poespas, dan geeft het je toch een idee van hoe zoiets eruit ziet. Daarnaast weet je meteen welke sounds er precies in zon track zitten
 
Je moet sowieso al geen "standaard" dingen willen maken.
Beter maak je gewoon wat je zelf leuk vind en tevens nog origineel is.
Anders kan je net zo goed geen muziek maken :/
Artiest {SHOWLIST artist 11802, 16036}
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 juni 2011 om 18:41:
Beter maak je gewoon wat je zelf leuk vind en tevens nog origineel is


Hoe leert iemand gitaar spelen?
Door vaak al bestaande stukken na te spelen ;)
 
En dat geld dus niet voor het produceren, hierin leer je dingen door ZELF aan de slag te gaan. Zeker als het om je mix gaat.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 juni 2011 om 23:30:
Zeker als het om je mix gaat.


Daar gaat het in dit geval niet over ;)
hier gaat het om de opbouw. En dan is het toch wel handig om een opbouw na te maken of te vergelijken... anders krijg je een track a la Zanzibar - Horror on mind... kan me niet voor stellen dat je zo'n opbouw wilt.
 
Haha, die track is echt geniaal

(kijk m reacties :roflol: http://www.youtube.com/all_comments?v=6Yu_RuDQVXI Je ziet ook direct wie hier naar luisteren)

En true, je hebt ergens gelijk, maartoch moet je er gewoon feeling voor hebben. Een std is er niet ;)
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 02:38:
Je ziet ook direct wie hier naar luisteren


Giebel het gele by'tje en de honingzoete strooplikkers :lol:
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 02:38:
Een std is er niet


Heb je een zeker een punt...
 
Artiest Hard-Tex
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 02:38:
(kijk m reacties :roflol: http://www.youtube.com/all_comments?v=6Yu_RuDQVXI Je ziet ook direct wie hier naar luisteren)


:lol:

Wat is dit voor een vlut track zeg. Fuck...
 
Oke compositie is klote maar die sounds zijn wel erg dik
ja maar ja de bedoeling is nie om na te apen, de bedoeling is er van te leren. En zo mijn eigen schema's te creeren.
Ik luister elke dag hardcore maar ik ken zo een nr nie verwerken naar een schema voor me eigen, opbouw vergelijken gaat nie, want dan zit ik van oow die vind ik vet en en die en die, dan wordt het te druk in me hoofd, gillend gek wordt ik dan dusja vandaar..
Okeej ik zal het is proberen, mr ballen breker.
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 11:57:
Oke compositie is klote maar die sounds zijn wel erg dik


Dat kan je niet menen:lol:
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 02:38:
http://www.youtube.com/all_comments?v=6Yu_RuDQVXI


Zoiets heb ik in 1999 ook met m'n 538 music maker gemaakt (Y)
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 14:02:
Dat kan je niet menen:lol:


Nee ik lieg. wat maakt t uit dat ik t op 1 hand kan tellen
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 17:51:
Nee ik lieg. wat maakt t uit dat ik t op 1 hand kan tellen


Nahja, dan zal het wel aan mij liggen. Maar die track zuigt echt ballen brekers:jaja:
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 18:59:
Maar die track zuigt echt ballen brekers:jaja:


Ja ik moet je er wel gelijk in geven.
Er is niet echt een opbouw, afbouw of eigenlijk een goed patroon op zich. maar ik denk zelf dat het goed had kunnen zijn, want die kick en die synth vind ik best oke
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 juni 2011 om 02:18:
Intro (4-8 bars)
A (8-16 bars) Verse
B (8-16 Bars) Chorus
A (8-16 Bars) Verse 2
B (8-16 Bars) Chorus 2
C (break) 2-16 bars
A (8-16 Bars) Verse 3
B (8-16 Bars) Chorus 3
E (ending)


:lol:
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 juni 2011 om 09:26:
Je zegt dat je niet een nr van iemand anders zoekt, maar als je een standaard schema zoekt dan zijn die altijd afgeleid van anderen hun nummers.


Tuurlijk niet dit is gewoon gebaseerd op muziek theorie.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 juni 2011 om 23:30:
En dat geld dus niet voor het produceren, hierin leer je dingen door ZELF aan de slag te gaan. Zeker als het om je mix gaat.


ook bullshit, je leert door ervaren en herkenning, waarna je pas zelf aan de slag gaat. Muziek was er nooit geweest/ontwikkeld als we niet van uit dat ene basisprincipe werken :)
Zo ontstaan ook weer nieuwe stijlen.

maar ontopic
Veel luisteren en een logica proberen te vinden, waarom juist iets doen op die plek.
Ik heb bijv. er veel opgestoken door dat ik zelf plaatjes draai en mix, je legt als het waren 2 tracks naast elkaar. Dan begin je op den duur vanzelf logica er in te zien :)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 20:32:
want die kick en die synth vind ik best oke


mag je vinden, maar ze zijn het niet. simpele sample pack kick. en synths vind ik echt ruk..
hoe kan het dat die track 100.000+ keer is beluisterd en er 250 mensen voor stemmen en maar 25 tegen :|
Uitspraak van Galactik Shell op zondag 5 juni 2011 om 13:23:
ja maar ja de bedoeling is nie om na te apen, de bedoeling is er van te leren. En zo mijn eigen schema's te creeren.


pak eens een track die je vet vind en open deze in audition, soundforge, wavelab, of wat voor editor je ook gebruikt.
ga nu aan de hand van de waveform die je ziet bouwen in je sequencer. tel evt uit hoeveel bars de intro is etc.
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
veel logischer is het importeren van een track in je sequencer :p
kies een track die je vet vind zodat je er ook naar kunt blijven luisteren (open deze op een audio spoor)
daaronder ga je op instrument sporen blokjes tekenen
zoom in en laat steeds een stukje van 16 of 32 tellen herhalen (4 kan ook als het te snel gaat)
check m.b.v. een bpm counter (in Virtual DJ zit er bv. 1) welk tempo je moet nemen zodat alles ook synchroon loopt (kun je daarna gewoon aanpassen naar je eigen smaak)
als je de hele track hebt afgewerkt zie je een arrangement voor je
dat is dan een manier van hoe een track is opgebouwd etc.
neem dat als basis en ga dan overal je eigen ding van maken
de geluiden zijn dat sowieso al (of je moet expliciet iets hebben nagemaakt) maar ik bedoel dus het verplaatsen en toevoegen van blokjes etc.
als je zo een aantal tracks hebt gemaakt kun je het op een gegeven moment ook zonder hulpmiddel
vrijwel alle artiesten geven - ALS ze al gedetailleerde feedback geven - dit als 1 v.d. eerste tips

het volgende komt vaak voor maar hangt ook af v.d. richting die je op wil gaan ..
de lengte v.d. gemiddelde hardcore track zit rond de 5 minuten
tracks met een uitgebreide break gaan sneller richting de 6 en tracks die gewoon door rammen naar de 4
hoe hoger het tempo hoe korter de track en hoe lager het tempo hoe langer de track
maar nogmaals .. het is een richtlijn
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 juni 2011 om 21:51:
Ik heb bijv. er veel opgestoken door dat ik zelf plaatjes draai en mix, je legt als het waren 2 tracks naast


:yes:

en ook:
Uitspraak van Dynamike op maandag 6 juni 2011 om 21:39:
l logischer is het importeren van een track in je sequencer :p


dat dus....

Verder bestaan standaard dancetracks altijd uit een intro (om te mixen als dj) van 32 maten, hoewel ik tegenwoordig ook veel tracks tegenkom met 'maar' 16 maten intro.
daarna vaak een blokje van 8 of 16 maten opbouwende sounds zonder kick, dan vaak 16 tot 24 maten raggen (om het ff zo te zeggen, het stukje met scheurgeluiden en kicks) Dan eventueel een variatie op dat stuk met van 16 maten, een break van 16 maten. een climax van 16 tot 24 maten en dan weer een outro van 32 maten.
denk dat je het nog iets makkelijker kunt beschrijven :p
een maat is (in dit geval) 4/4 = 4 tellen en een standaard thema 32 tellen (8x4)
het klopt idd dat dancetracks zo zijn opgebouwd
voorbeeld van een mainstream hardcore track >
intro opbouw = 2x32 of 3x32 (deze zie je de laatste tijd steeds vaker) of 4x32
intro 'met kick' = 2x32 of 4x32
break + toewerken naar climax = 6x32 (of minder natuurlijk)
climax 1 = 2x32 of 3x32 of 4x32
korte break = 1x32 of 2x32
climax 2 = 2x32
outro 'met kick' = 2x32 of 4x32
outro einde = 2x32
en dan heb je idd nog tracks die iets meer afwijken door hier en daar 16 of 8 tellen tussen te gooien
euhm....huh?!

AL ik even jouw totaal aantal maten neem kom ik op 760 maten (met de laagste aantallen die je neerzet). Lijkt me wat veel aangezien je dan uitkomt op een track van ongeveer 12 minuten.
haha :roflol: je haalt maten en tellen door elkaar ;)
niet moeilijk doen als het makkelijk kan!
Uitspraak van Dynamike op dinsdag 7 juni 2011 om 16:43:
haha :roflol: je haalt maten en tellen door elkaar ;)
niet moeilijk doen als het makkelijk kan!


ah oke je bedoelde tellen. :lol:

Ik denk altijd in blokjes van 8 maten, dat is ook gangbaar in de dancemuziek.