Partyflock

Forumonderwerp · 1111725
2 volgers · 7968x bekeken
Waarschuw beheerder
+1-4
(Zat te twijfelen of het onder Actueel of Computers moest):

[img width=840 height=390 cacheid=0011a009002f24922f99409e1a02bdc678]http://www.powned.tv/images/fotos/FTDinterface_gr.jpg[/img]

Gebruikers van FTD mogen de database niet meer gebruiken om elkaar te wijzen op illegaal geupload auteursrechtelijk materiaal op Usenet.
Dat heeft de de rechtbank in Haarlem vandaag besloten, na een rechtszaak die FTD zelf aanspande, weet 3voor12.

FTD werd al geruime tijd aangeklaagd door stichting Brein en wilde eindelijk wel eens zelf weten of het platform wel rechtmatig bezig was.
Dat blijkt dus niet zo te zijn, volgens de rechter. Als FTD doorgaat, moet het Brein 15.000 per dag betalen, met een maximum van 300.000 euro.

De uitspraak is op zijn minst opvallend te noemen, omdat op de site en in het programma van FTD helemaal geen bestanden te downloaden zijn.
De enige mogelijkheid die FTD biedt is het wijzen op bestanden. Hier wordt zelfs niet eens naartoe gelinkt.

Bron: PowNed
laatste aanpassing

Artiest K-Libra
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 23 februari 2011 om 18:35:
wordt helemaal gek van die spotned
heb nou al een paar keer dingen gedownload
waar een password op zit,

FAIL :D

weet waar je je dingen vandaan haalt. er zijn een hele hoop reguliere spotters / posters en namen van groepen posters waarvan je weet dat je ze kan vertrouwen. pak die posts en je zit 99 vd 100x goed.

bij binsearch.info geven ze aan of er ergens een password op zit. dit kan je wellicht helpen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 22 februari 2011 om 11:37:
Uitspraak van Nexus.. op maandag 21 februari 2011 om 18:54:
Bradje

held, net als dvdernie

Ik haalde mijn series altijd via die Isaac naar binnen. die gaat er ook mee stoppen.
hopen dat anderen het overnemen. en dat die Tokke en Suurtje maar lekker mogen blijven vertalen :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
gewoon dc++ gebruiken anders?

Vond je paar jaar terug al shit mee die met Soulseek zelfs nog niet lukte.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 23 februari 2011 om 19:16:
FAIL

weet waar je je dingen vandaan haalt. er zijn een hele hoop reguliere spotters / posters en namen van groepen posters waarvan je weet dat je ze kan vertrouwen. pak die posts en je zit 99 vd 100x goed.

bij binsearch.info geven ze aan of er ergens een password op zit. dit kan je wellicht helpen.

Rot op, ik heb dat niet getypt :[

Waarschuw beheerder
Laatste dag vandaag :cry: :cry: :cry:

Artiest {SHOWLIST artist 15447, 56716}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 23 februari 2011 om 19:18:
en dat die Tokke en Suurtje maar lekker mogen blijven vertalen

idd :lol: druk bezig altijd hun

Waarschuw beheerder
donateur
denk dat als spotnet een dreigmail van brein krijgt ze ook wel snel uit de lucht zijn.

Waarschuw beheerder
Ligt eraan... Hoe lang zou BREIN bezig zijn geweest FTD uit de lucht te kunnen krijgen?

En als spotnet straks weer uit de lucht is komt er wel weer een nieuw progje 8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op maandag 28 februari 2011 om 18:35:
denk dat als spotnet een dreigmail van brein krijgt ze ook wel snel uit de lucht zijn.

spotnet zegt zelf safe te zijn voor brein... 8)

keer tussen de voordelen gelezen van spotnet
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Downloadparadijs FTD is door de rechter deze week een zware klap toegebracht. Maar de opvolger staat al weer klaar: Spotnet. ‘Brein kan dit programma niet stopzetten.’

De meer dan 400.000 leden van usenetplatform FTD zijn in de rouw. Via deze community konden ze jarenlang met speels gemak films, muziek, games en software vinden op usenet – ook wel newsnet genoemd (zie kader). Maar eergisteren maakte de rechter een einde aan dit downloadparadijs. Binnen een maand moet FTD alle verwijzingen (‘spots’) naar auteursrechtelijk beschermd materiaal verwijderen, waarmee het platform zijn bestaansrecht verliest.

Het is het zoveelste succes van Stichting Brein, dat opkomt voor de belangen van auteursrechthebbenden. Want zonder FTD is het een stuk lastiger om de bestanden te vinden die een usenetgebruiker zoekt.

Dat komt doordat veel mensen die materiaal op usenet zetten dat een andere naam geven. Wie dan via een algemene zoekmachine voor usenet zoals Binsearch.org zoekt naar de film New Kids Turbo, vindt misschien helemaal niks. Maar wie op FTD kijkt, ziet daar bijvoorbeeld de bestandsnaam ‘turbokinderen’ en heeft wel succes. En gegarandeerde kwaliteit.

Nu dit systeem inbreuk op auteursrechten zo gemakkelijk maakt en een centrale database vormt, heeft de rechter het verboden. Hetzelfde lot waren torrentplatforms Mininova en The Pirate Bay beschoren om min of meer dezelfde redenen. Zonder overigens een einde te maken aan het gebruik van torrents.

Ook voor FTD’ers hoeft de rouwperiode niet lang niet te duren. Een slimme programmeur heeft namelijk software ontwikkeld die de rol van het platform overneemt. Dat programma heet Spotnet en is volgens de maker, die zichzelf op internet Drazix noemt, al zo’n 100.000 keer gedownload. Na de verloren rechtszaak is de kans groot dat het daar niet bij blijft: 400.000 gebruikers gaan immers op zoek naar een alternatief.

Volgens Drazix is Spotnet veilig voor het juridisch geweld van Brein. Hij wil niet met zijn naam in de krant. Per e-mail beantwoordt de programmeur onze vragen.

Waarom is Spotnet volgens u onaantastbaar?

‘Omdat er geen centrale server is die de spots (verwijzingen naar films etc.) bijhoudt. Alles staat op usenet, en wordt continu gespiegeld door duizend verschillende servers (zelfs door Google Groups). Usenet bestaat al net zo lang als internet bestaat, dus het wordt lastig voor Brein om wereldwijd usenet te verbieden.’

Waarom heeft u Spotnet ontwikkeld?

‘FTD had de volgende nadelen: een centrale database, een account was verplicht, je kunt er niet mee downloaden, geen broncode beschikbaar en ingewikkeld voor beginners. Om niet te hoeven beginnen met een lege ?database, worden alle spots uit FTD automatisch overgekopieerd, maar eigenlijk is Spotnet geheel onafhankelijk. Als FTD stopt met functioneren, blijft Spotnet gewoon werken.’

Al last gehad van Brein?

‘Nee, maar stel dat Brein me weet te vinden: ik kan het programma niet stopzetten, of uit de lucht halen, dus ik kan weinig voor ze betekenen.’

Brein kan Spotnet overladen met nep-spots. Dan wordt het onbruikbaar.

‘Onzin. Elke spot en reactie zijn voorzien van een (cryptografische) ‘digitale handtekening’. Om het programma te kunnen overladen met nep-spots heeft Brein eerst een sleutel nodig om geldige handtekeningen te genereren. En deze sleutel ga ik ze niet geven ;)

Die sleutel word automatisch toegevoegd als je via het programma spot, de database (geautomatiseerd) in korte tijd overspoelen met duizenden ‘valse’ spots (door simpelweg zelf usenet berichten in het juiste formaat te uploaden) is dus niet mogelijk. Handmatig valse spots toevoegen wel, maar dat kan iedereen (niet alleen Brein) doen. Dit gaat echter te traag om in korte tijd de database vol te kunnen spammen.’

Zijn usenetproviders - nodig om met Spotnet te downloaden - het volgende doelwit als de software niet is aan te pakken?

‘Wellicht. Maar stel dat Brein alle Nederlandse usenetproviders verbiedt, dan nemen mensen een abonnement op een buitenlandse. Bovendien kan Brein usenetproviders helemaal niet verbieden, vanwege een wetsartikel dat zegt dat ‘dienstverleners van de informatiemaatschappij’ niet aansprakelijk zijn voor informatie die ze doorgeven.’

Waarschuw beheerder
ga m maar is ff installeren morgen hoorde dat er problemen waren met eweka accounts?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mitchell b) op maandag 28 februari 2011 om 19:39:
hoorde dat er problemen waren met eweka accounts?

i.c.m spotnet of sws?

vandeweek nog eweka gebruikt en deed t prima
maar had t wel via FTD binnen gehaald

sws powernews b)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mitchell b) op maandag 28 februari 2011 om 19:39:
ga m maar is ff installeren morgen hoorde dat er problemen waren met eweka accounts?

Ik heb er iig geen problemen mee.. Download ook met Eweka..

maar er zijn wel meerdere versies van spotnet trouwens, misschien heeft de ene versie er meer problemen mee dan de ander?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van THP op maandag 28 februari 2011 om 19:43:

Niks mis mee!

Waarschuw beheerder
Krijg het alleen met die filters niet helemaal voor mekaar.. Alles aangevinkt of niet, en dan nog staat de hele rambam door mekaar :S Zwaar irritant..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van THP op maandag 28 februari 2011 om 19:43:
i.c.m spotnet of sws?

maar had t wel via FTD binnen gehaald

sws powernews b)

las dat die minder spots laadt ofzo wanneer je eweka gebruikt.. zal morgen is ff checken

Waarschuw beheerder
Eweka en spotnet
Het kan voorkomen dat met Eweka niet alle spots gevonden worden. Dit kan verholpen worden door het ip adres (http://www.eweka.nl/readers/) van je Eweka server in te vullen ipv de hostname. Dit kan je doen in de servers.xml
Doe dit als volgt:
1. Ga op zoek naar je servers.xml bestand
2. Open het servers.xml bestand in kladblok
3. Verander het serveradres achter Server Type="Headers" van "textreader.eweka.nl" naar bijvoorbeeld 81.171.88.253

Ja daar snap ik nog geen reet van 8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 19:57:
Ja daar snap ik nog geen reet van 8)

duidelijker kan t niet vriend :d

Waarschuw beheerder
Iemand? :P

waar vind ik dat servers xml bestand or whatever? :|

Waarschuw beheerder
Uitspraak van THP op maandag 28 februari 2011 om 20:02:
vriend

:cry:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 19:57:
Ga op zoek naar je servers.xml bestand

staat ergens op je pc
dan rechtermuis en openen met... kladblok

ergens in dat bestand staat dan 'textreader.eweka.nl' en dat haal je weg en zet je het ip van eweka neer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 20:03:
:cry:

vriendin klinkt niet zo straat als vriend jwt :$

Waarschuw beheerder
Aight!

Waarschuw beheerder
wtf is het ip adres van Eweka? :$
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 20:09:
wtf is het ip adres van Eweka? :$

81.171.40.2

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Thanks, maar ken dat xml bestand ofzo nog niet vinden 8)
Waarschuw beheerder
welke windows heb je?
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb ook akelig weinig spots op spotnet.

:\ 't XML bestand is op mijn pc ook niet te vinden.
Waarschuw beheerder
UPDATE
filters.xml bewerken toegevoegd (verzoek)

Het probleem oplossen van het niet of zeer traag binnenhalen van reacties bij een spot in Spotnet
en de oplossing die daar bij wordt gegeven: servers.xml aanpassen met de juiste gegevens levert ook
weer de nodige vragen op zoals: waar kan ik het servers.xml vinden van Spotnet?

Dit programma is gemaakt voor het bestand "servers.xml" zonder al teveel handelingen te bewerken en te beveiligen tegen overschrijven door spotnet

Tevens kun je backups maken van je server instellingen.
Een backup maken van filters.xml en eventueel bewerken in kladblok.

Info:
Spotnet Filters en Servers-xml editor
Simpel programma om Spotnet filters.xml en servers.xml bestanden te bewerken.

Spotnet Servers-xml editor werkt alleen als je de administrator rechten hebt van de
computer, zonder deze rechten werkt dit programma (deels) niet.
Maak altijd eerst een back-up van het servers-xml bestand!(Backup servers.xml)
(Terug zetten doe je met: Restore servers.xml)
Opmerking: het bewerken van het Servers.xml bestand is niet gevaarlijk!

Servers-xml bewerken:
Spotnet afsluiten
Klik op de button: "Bestandsattributen bekijken" deze moet alleen "Archive" (+A) weergeven,
wanneer "read-only" (+R) wordt weergegeven klik op de button: "Server.xml Alleen-Lezen" (-R)
klik daarna op de button: "servers.xml openen in kladblok"
Vul de gewenste server gegevens in, bewaar / save de veranderingen of
klik op sluiten bij de vraag Kladblok: Wilt u de wijzigingen opslaan? Kies ja

Beveilig het "Servers-xml" 'bestand tegen het overschrijven van Spotnet
klik op de button "Server.xml Alleen-Lezen" (+R)'

Wijzigingen kunnen ongedaan worden gemaakt door het bewerken van het servers-xml.
Klik op de button "servers.xml openen in kladblok" (vergeet niet eerst het Server.xml weer beschrijfbaar te maken (Server.xml Alleen-Lezen (-R))
of klik op de button: "Restore servers.xml

filters.xml bewerken:
Spotnet afsluiten
Maak eerst een backup!
klik daarna op de button: "filters.xml openen in kladblok"
Vul de gewenste gegevens in, bewaar / save de veranderingen of
klik op sluiten bij de vraag Kladblok: Wilt u de wijzigingen opslaan? Kies ja

Waarschuw beheerder
Uitspraak van THP op maandag 28 februari 2011 om 20:28:
welke windows heb je?

7

Duidelijk verhaal hierboven :lol: 8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 21:56:
7

C - programdata - spotnet
Waarschuw beheerder
wss ook ff verborgen mappen weergeven aanzetten
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 17:39:
Laatste dag vandaag :cry: :cry: :cry:

Waarschuw beheerder
dit heb ik in mn kladblok nu:

<Spotnet>
<Server Type="Headers" Server="textnews.eweka.nl" Username="xxxx" Password="xxxx==" Port="119" SSL="0" Connections="1" />
<Server Type="Downloads" Server="newsreader123.eweka.nl" Username="xxxx" Password="xxxx==" Port="119" SSL="0" Connections="3" />
<Server Type="Uploads" Server="upload.eweka.nl" Username="xxxx" Password="xxxx==" Port="119" SSL="0" Connections="1" />
</Spotnet>

Wat moet ik nou precies veranderen? Voordat ik t verkeerd doe :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
pb ;)

en pas t ff aan want je naam en ww staan nu openbaar
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Oké, maar zit nog ff op die website en daar zie ik dus dit staan:

<Spotnet>
<Server Type="Headers" Server="81.171.88.253" Username="xxxxx" Password="xxxxxxxxxxxx===" Port="119" SSL="0" Connections="1" />
<Server Type="Downloads" Server="81.171.88.253" Username="xxxxx" Password="xxxxxxxxxx===" Port="119" SSL="0" Connections="11" />
<Server Type="Uploads" Server="81.171.88.253" Username="xxxxx" Password="xxxxxxxxxx===" Port="119" SSL="0" Connections="1" />
</Spotnet>

Die heeft zeg maar gewoon achter alle servers dat ip adres ingevuld.. Dus alles met eweka eruit en vervangen door het ip adres? :D
Waarschuw beheerder
donateur
Nog 40 minuten :cry:

Waarschuw beheerder
Nah, heb het maar ff zo ingevoerd als hierboven.. Ben benieuwd :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 23:10:
Dus alles met eweka eruit en vervangen door het ip adres? :D

volgens die eerste omschrijving niet

maar anders probeer je eerst alleen hostname in ip te veranderen en als dat niet voldoende is alles

en anders weet ik het ook niet :p gebruik geen spotnet

Waarschuw beheerder
Nou probeer ik in te loggen en vraagt hij om gegevens.. Bij adres stond dus dat ip adres van eweka.. Maar die pakte ie niet, moest ik eerst eweka aanklikken, en nou staat er bij adres dus: newsreader123.eweka.nl

Als ik dat aanklik blijft alles toch gewoon hetzelfde dan? :S
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van THP op maandag 28 februari 2011 om 23:13:
gebruik geen spotnet

Why not??? :o

Waarschuw beheerder
Uitspraak van THP op maandag 28 februari 2011 om 23:13:
maar anders probeer je eerst alleen hostname in ip te veranderen

Wat is de hostname?

Ik ben echt zó'n leek he :lol:

Waarschuw beheerder
Hij doet nog steeds geen spots toevoegen :S
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 23:17:
Wat is de hostname?

wat je volgens die eerste beschrijving als enige hoefde aan te passen
of serveradres, ben nou zelf ff in de war door die beschrijving :$

Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 23:01:
Server="textnews.eweka.nl

dat stukje bedoelde ik iig :p

Uitspraak van FAKE op maandag 28 februari 2011 om 23:14:
Why not??? :o

zit op besloten forum waar ik alles viavia doorgelinkt krijg, mis qua aanmeldingen en info niks t.o.v FTD b)
en nog wat andere forums die voor iedereen toegankelijk zijn

moet nog s zin maken om te te verdiepen in spotnet
en als ik dat gezeik zo lees heb ik daar voorlopig geen zin in :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 23:19:
Hij doet nog steeds geen spots toevoegen :S

ken helaas niet meekijken omdat ik t niet heb zelf
kan alleen maar helpen a.d.h.v die omschrijving hier 8)

word denk ik dan ff wachten tot een spotnetgebruiker met verstand hier reageerd

Waarschuw beheerder
Snap het al, thp, dat ip adres was verkeerd ouwe.

Tis 81.171.64.101

Waarschuw beheerder
Niet dat dat wat veranderd... nog een keer proberen :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 februari 2011 om 23:14:
.. Maar die pakte ie niet, moest ik eerst eweka aanklikken, en nou staat er bij adres dus: newsreader123.eweka.nl

newsreader van Eweka is newsreader109.eweka.nl :)
laatste aanpassing