Partyflock

Forumonderwerp · 1086648

Waarschuw beheerder
+21-1
De risico's voor gehoorschade heb ik altijd weggewimpeld met de gedachte 'het zal allemaal wel meevallen' en 'als ik minder goed ga horen dan kom daar wel achter als ik ergens in de 60 ben'. Van die gedachten kom ik nu dus al terug en ik ben pas 23.

Ik heb in het verleden door het bezoeken van diverse concerten en feestjes nooit merkbare blijvende gehoorschade opgelopen. Ik merkte wel dat mijn oren na een feest of concert wel eens 'suisden', maar dit suizen was meestal de volgende morgen gewoon weer verdwenen. Ik maakte me dus nergens zorgen over..

Maar op een bewuste zondagmorgen na een feest in november werd ik wakker met een suis in mijn oren die tot op de dag van vandaag niet meer uit mijn hoofd is weggegaan. En geloof me, dat is niet fijn. Om het feest compleet te maken ben ik ik er toen ook achter gekomen dat ik sindsdien overgevoelig voor hoge tonen was geworden. Het geluid van klaterend bestek of gillende kinderen gaat bij mij tegenwoordig door merg en been.

Achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik nooit (op maat gemaakte) oordoppen aangeschaft heb voor het bezoeken van muziekevenementen (ook al had ik er wel over nagedacht maar nooit de stap gezet), maar als je -zoals ik- eenmaal geconfronteerd wordt met de consequenties is het gewoon al te laat. Ik hoop dat de mensen die dit lezen op dit gebied even wat beter na zullen denken dan ikzelf.. En neem van mij aan, het tijdelijke genot van het beluisteren van harde muziek boven de schadegrens weegt niet op tegen de risico's voor de mogelijke gevolgen ervan. Eigenlijk zou iedereen die nog geen gehoordschade opgelopen heeft eens een weekje moeten ervaren hoe het is om met een continue piep in je hoofd en overgevoelige oren door het leven te gaan. Reken maar dat je je mening ten op zichte van het luisteren van harde muziek dan bij gaat stellen..

Hier een topic over (op maat gemaakte) gehoorbeschermers. En Hier een ouder topic waarin feestgangers hun ervaringen omtrent opgelopen Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis (overgevoeligheid) beschrijven.

Neem deze waarschuwing alstjeblieft niet lichtvoetig op en neem gewoon NU passende voorzorgsmaatregelen als je plannen hebt om in de toekomst naar harde feesten te gaan. Wees gewoon slimmer dan ik voordat het ook voor jou een kwestie van achteraf praten is..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
hier helaas het zelfde geval, wel een zachte piep, sinds n paar maanden, maar wel stom, want dit gaat echt niet meer weg.....
Waarschuw beheerder
Ik ben vandaag naar de KNO-arts geweest. Net zoals m'n huisarts zag hij niks bijzonders in m'n oor. Hij zei dat 1 knal vaak niet meteen tot blijvende gehoorbeschadiging leidt, ook gezien m'n leeftijd. Verder zei hij dat het in de meeste gevallen vanzelf overgaat, het kan wel maanden duren voordat het weer helemaal is hersteld.
In maart een hoortest, dan kunnen ze zien of er blijvende schade is. Ik hoop natuurlijk dat ik daar niet heen hoef en dat het dan is genezen:)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Laatst naar Schoonenberg geweest om me op maat gemaakte oordopjes te laten maken. Dit ging nog niet omdat mijn oor (deels) ingetrokken was en het onrustig was volgens de audicien.
Vandaag naar de huisarts geweest en die constateerde hetzelfde, maar zag ook nog een gat in mijn trommelvlies :| Hij heeft me meteen doorverwezen naar de KNO arts. Was wel even schrikken zeg! Hopelijk valt het allemaal mee.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 februari 2012 om 19:05:
maar zag ook nog een gat in mijn trommelvlies

Mag ik vragen hoe dit komt...voor zover je dat kan weten natuurlijk?
Vriend van mij had dit een jaar geleden ook, die had een klap op z'n oor gekregen en daar bleek
achteraf dus ook een gaatje in z'n trommelvlies te zitten.
Dit is overigens wel helemaal met rust hersteld.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 februari 2012 om 21:27:
Mag ik vragen hoe dit komt...voor zover je dat kan weten natuurlijk?

Geen idee..

Waarschuw beheerder
:lol: tsja dan houdt het op

Waarschuw beheerder
donateur
8)
Morgen even bellen om een afspraak te maken met de KNO arts. Laat wel weten hoe het is gegaan!

Waarschuw beheerder
En al nieuws inmiddels?
Mijn bevindingen met hoorapparaatjes zijn uitermate positief!:)

Waarschuw beheerder
donateur
Heb van te voren ook een testje moeten ondergaan, bleek dat ik 30db minder hoorde aan mijn rechteroor :| (al waren de resultaten stukken beter bij de tweede test). Daardoor was de meest waarschijnlijke oorzaak dat ik vocht achter mijn trommelvlies heb zitten. Was wel even schrikken zeg! Diagnose is dus totaal anders dan de huisarts dus :S Oorzaak was schijnbaar een verkoudheid wat niet goed behandeld was? :S

Heb nu een neusspray meegekregen en een kuur van 2 weken (bijna mee klaar). Als dat niet helpt krijg ik buisjes in mijn trommelvlies..

Stel ik krijg die buisjes, is het dan wel mogelijk om op maat gemaakte oordoppen te laten aanmeten?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Donnow...heb nooit buisjes gehad vroeger(of nu).
Zou je bij de audicien na kunnen vragen?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 januari 2012 om 14:42:
Soms als ik het erg druk heb en veel aan m'n hoofd, wordt ie zelfs ff duidelijker...is stressgerelateerd in veel
gevallen

Hier nog 1, maar valt goed mee te leven, gewoon niet op letten en andere dingen gaan doen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 3 maart 2012 om 17:08:
Heb van te voren ook een testje moeten ondergaan

Wat voor testen zijn dat, ik zo een ouderwetse hoortest gedaan dat je moet drukken als je piepje hoort, maar wat heb je hieraan??

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nicky37 op zondag 4 maart 2012 om 15:26:
ik zo een ouderwetse hoortest gedaan dat je moet drukken als je piepje hoort

Dat was vroeger ja ;)
Als je tegenwoordig gaat (audioloog) krijg je diverse testen. Deze link zegt er iets meer over http://www.oorzaken.nl
Daar kun je een keuze maken en wat meer info vinden :)

Waarschuw beheerder
donateur
Ik kreeg een hoofdtelefoon opgezet en moest op een knopje drukken wanneer ik een piepje hoorde (hier hoorde je wel ruis doorheen).

Waarschuw beheerder
Dat is een toondrempelaudiogram. Soms met maskering aan een oor.
Het op een knopje drukken is puur om aan te geven of je een geluid/toon hoort ja of nee.
Dat kan dus ook met ja-knikken en/of je vinger opsteken :lol:

Heb je ook een spraakaudiogram gehad dan?

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 4 maart 2012 om 17:40:
Heb je ook een spraakaudiogram gehad dan?

Nee, dat niet :)

Waarschuw beheerder
Ok, misschien was dat niet nodig. Tis te hopen dat je er met buisjes vanaf komt:)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 4 maart 2012 om 19:07:
Tis te hopen dat je er met buisjes vanaf komt

Vandaag had ik dus weer een afspraak bij de KNO arts. Van te voren weer een toonaudiogram-hoortest ondergaan, met ruis. Soms dacht ik een piepje te horen, bleek het ruis te zijn.. Daardoor werd er gedacht dat ik met een bepaald ritme op de knop zat te drukken :S (was allemaal moeilijk door de piep in mijn rechteroor)
Vervolgens werd er een andere toon ingesteld, dit kon ik dus beter onderscheiden van de ruis, maar de testresultaten waren nog steeds niet al te denderend.. Ik kreeg ook nog een test achter mijn oor (aan het rechteroor), wederom hoorde ik alles prima (ook toen er ruis bij kwam).

Het was inmiddels duidelijk: ik kreeg een buisje in mijn trommelvlies. Dit zou het probleem meteen moeten verhelpen. Eerst werd mijn oor verdoofd (moest ongeveer 20 minuten wachten). Daarna moest ik op mijn rug gaan liggen en werd deze vloeistof eruit gezogen. Wat een vreselijk geluid was dat zeg. :( Daarna kon het buisje geplaatst worden. Voelde het lichtelijk, maar deed geen pijn! Rondom het buisje zat nog rommel van een eerdere verkoudheid, hebben ze dat ook zo goed als mogelijk weggezogen. Weer dat vreselijke geluid :(

Toen was ik klaar en ik moet zeggen: ik hoorde meteen stukken beter! De KNO arts zei dat mijn gehoor alleen nog maar zou toenemen. Blij dat ik was! :D Nu moet ik twee weken oppassen met water (douchen moet met een vettig watje). Na die twee weken laat ik me sowieso op maat gemaakte oordoppen aanmaken! Dit ook nagevraagd. :)

Niet genoeg informatie? 8) Check http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/trommelvliesbuisjes!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 6 maart 2012 om 17:13:
Het was inmiddels duidelijk

Dat kan dus ook idd oorsuizen veroorzaken.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 6 maart 2012 om 17:13:
ik moet zeggen: ik hoorde meteen stukken beter! De KNO arts zei dat mijn gehoor alleen nog maar zou toenemen

Dat is goed nieuws:) hopen dat je er zo vanaf bent!
Waarschuw beheerder
Op maat gemaakte oordoppen is toch wel het beste?

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dave.B op maandag 12 maart 2012 om 20:53:

Klopt! Enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn, maar dat zijn je oren ook ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 12 maart 2012 om 21:20:
Klopt! Enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn, maar dat zijn je oren ook

Precies ja! Maar hoor je echt veel minder met oordoppen in etc? Heb ook eens iets gehoord dat je beter hoort wat iemand zegt enz

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dave.B op maandag 12 maart 2012 om 20:53:

Ik kan uit ervaring spreken dat dit echt het beste werkt :)

Uitspraak van verwijderd op maandag 12 maart 2012 om 21:20:
is dat ze vrij prijzig zijn

Tsja...wat is prijzig? Goedkoop is anders idd, maar als je op termijn nog waarde hecht aan je oren is
het zeker een goede investering ;)

Uitspraak van Dave.B op maandag 12 maart 2012 om 21:55:
Maar hoor je echt veel minder met oordoppen in etc

Nee juist niet. Ik hoor de muziek vele malen mooier en beter. De klanken zijn beter afgestemd/helderder!

Uitspraak van Dave.B op maandag 12 maart 2012 om 21:55:
Heb ook eens iets gehoord dat je beter hoort wat iemand zegt enz

Dat is sowieso een feit :yes:
Enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je zelf ook zachter terug gaat praten :lol:
Maar dat merk je vanzelf aan de andere persoon als ie je niet hoort...beetje harder praten dan :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 maart 2012 om 07:46:
Dat is sowieso een feit
:yes:

als het geluid niet hard staat wel ja :lol:
Waarschuw beheerder
@lovebug, bedankt man. Ik moet echt eens snel kijken voor oordoppen.
Snap niet waarom ik eigenlijk zoveel waarde aan die dingen hecht, is er ook iets te krijgen voor je neus?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dave.B op woensdag 14 maart 2012 om 15:57:
Snap niet waarom ik eigenlijk zoveel waarde aan die dingen hecht

Daar kom je achter als je minder/slecht hoort of last hebt van ruis en/of een pieptoon.

Waarschuw beheerder
lovebug, bedankt man.

Doe maar vrouwtje ;)
is er ook iets te krijgen voor je neus?

Uhm...minder snuiven 8) ??
Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 maart 2012 om 16:07:
Daar kom je achter als je minder/slecht hoort of last hebt van ruis en/of een pieptoon

Dat is zo, beter was het als je het kunt voorkomen....maar het is de realiteit jammergenoeg.
Heb in de toekomst een paar feestjes in de planning, komt geheid de overbekende vraag; wat heb jij in je oren? ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Het valt mij wel op hoeveel mensen zonder oordoppen rondlopen op een feest. Het aantal is bijna schrikbarend!

Ik geef zelf eerlijk toe dat ik hier eerst ook nooit over na heb gedacht, maar toen ik dus last kreeg van de eerder genoemde klachten, ging ik me erin verdiepen. Gelukkig is het bij mij met een sisser afgelopen (hoop ik dan). Maar voor sommige mensen is het dan al te laat..

Ik vind dat er meer informatie moet worden gegeven op feestjes!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 maart 2012 om 20:34:
Het valt mij wel op hoeveel mensen zonder oordoppen rondlopen op een feest. Het aantal is bijna schrikbarend!

ik zie bijna nooit iemand zonder doppen.
ik schrik er zeker niet van.
Vroeger was ik zelf ook zo dom.
Totdat je het ondervindt.
Eerder ga je niet aan je oren denken
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Psychonaut op donderdag 15 maart 2012 om 09:56:

:lol:

Bijna ieder feest lachen mensen me uit met me oordoppen...ik lach ze dan nog harder uit :D
Waarschuw beheerder
Misschien zie ik 10 mensen met oordoppen over de hele dag.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Psychonaut op donderdag 15 maart 2012 om 09:56:

Uitspraak van Psychonaut op donderdag 15 maart 2012 om 13:56:
Misschien zie ik 10 mensen met oordoppen over de hele dag

Uhm??

De realiteit is wel dat min. 90% van de aanwezigen geen oordoppen/gehoorbescherming draagt.
Je zou voor de grap eens een piep op moeten zetten en daar de hele dag naar luisteren...dan ga je heel snel
om doppen 8)
Maar het komt natuurlijk niet alleen van muziek hè, das flauwekul. Maar het zou wel verstandig zijn
om daar iig bescherming te dragen:)

Ik heb nu 2 mnd mijn hoorapparaatjes en kan zeggen dat het ook een positief effect heeft op mijn T!
De toon blijft gelijk tot zwak aanwezig en ik stoor mij er veel minder aan. Hij is minder aanwezig.
De klachten met H zijn ook minder geworden. Het oor wordt aan het werk gezet en alles komt 'gedoseerd'
binnen dus is veel beter te doen.
Leuk vind ik het nog steeds niet, maar als je van niks komt kan het alleen maar beter worden.
Ik ben dan wel 1 van de 'gelukkigen' die 3 aandoeningen tegelijk heeft ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 maart 2012 om 19:14:

sarcasme :P

Waarschuw beheerder
Toch die smileys hè :x
Waarschuw beheerder
ik heb meestal oordopjes in (y)
Waarschuw beheerder
Zie steeds meer mensen met oordoppen in op feestjes, laatst zelf ook een paar aangeschaft!

Waarschuw beheerder
(y) goed bezig!
Waarschuw beheerder
donateur
Hoe gaat het met de mensen die het al een poosje nu hebben hier? Is er nog iets gewijzigd of blijft het gewoon op hetzelfde niveau?
Ben ik wel erg benieuwd naar, bij mij is het hetzelfde gebleven.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van opie | optjenkere op zaterdag 24 maart 2012 om 10:53:
Hoe gaat het met de mensen die het al een poosje nu hebben hier?

Is minder geworden nadat ik gestopt ben met roken.
Alleen vandaag begon ik vanuit het niets op mn hardste ruis te letten in bed.
Dus nu hoor ik die ruis weer. Effe afleiding zoeken strks :p
Waarschuw beheerder
donateur
Aah ja snap ik :)
Stoppen met roken is altijd goed

Waarschuw beheerder
Uitspraak van opie | optjenkere op zaterdag 24 maart 2012 om 10:53:
Hoe gaat het met de mensen die het al een poosje nu hebben hier? Is er nog iets gewijzigd of blijft het gewoon op hetzelfde niveau?
Ben ik wel erg benieuwd naar, bij mij is het hetzelfde gebleven.

ik ben nu ruim een jaar onderweg, loop inmiddels bij acupunctuur ervoor, maar nog geen succes gehad tot nu toe:no:

kan er wel beter mee omgaan inmiddels :jaja:

Waarschuw beheerder
^ zie boven 8)
|

Waarschuw beheerder
donateur
Oke, eindelijk mijn oordoppen ontvangen. Heb voor 15dB gekozen, maar ik twijfel nu toch nog tussen 15dB en 25dB.. Wat raden jullie aan?

Ik weet namelijk niet hoe hard het geluid normaal gesproken staat? Op de site van bijvoorbeeld de Heineken Music Hall stond dat ze niet harder mogen dan 105dB. Gemiddelde zal dan tussen de 90 en de 100 liggen?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 april 2012 om 19:05:
25dB is soms al te weinig

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Want? :)
Waarschuw beheerder
Kom je vanzelf wel achter :P

ja ik heb tinitus dus heb standaard na een feest ruis. ook met -25dB.
maar soms dan hoor je het ook wel.

de muziek is op veel feesten 105dB of hoger en - 25 = 80 of net wat meer is nog steeds schade.
oordoppen zijn ook net als condooms niet 100% safe ;)

[img width=353 height=255 cacheid=0000690b0000c4021e86e1e41a02d084d5]http://www.groovetrackers.com/img/archive/IMG000000819.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
donateur
Wow, dat lijstje is wel even schrikken zeg..

Bedankt voor het advies! Ga dan toch voor 25dB!

Waarschuw beheerder
En dan te bedenken dat het vaak 120 db is :dood:

Waarschuw beheerder
+3-1
B 1 0 0
Waarschuw beheerder
Status update: Ik ben bij Schoonenberg langsgeweest, gelijk oortjes op maat laten maken.
€120,- +€10 voor als ik ze zou verliezen of ze zijn toch niet helemaal goed.
Duur geintje