Partyflock
 
Forumonderwerp · 1082986
 
FF korte intro ben negen maanden bezig met fl studio, vooral met technisch gezien een beetje alles aan elkaar mixen, daarna met de juiste effecten de juiste fx genereren en nu ben ik bezig met geluidsoptimalisatie. Ik hoor reacties en merk ook aan mijn mixen dat t een beetje 'hol'klinkt. Alsof je t van veraf hoort. Hier volgt een mp3 waarin dit duidelijk te horen is: http://soundcloud.com/boy-d-1/projofinal2 (boeit me ff weinig of je t een scheitnummer vind).

Probleem: in de external mixer input kan ik stereo niet selecteren, evenals output.

Ik gebruik asio4all software en krijg alleen maar 'gemengde opname' aangeklikt. Asio4all V2 - stereo staat er wel, maar is niet aan te klikken. Weet iemand hier een oplossing voor?

Ik heb een acer laptop en als ik in apparaatbeheer kijk zie ik bij 'besturing voor geluid' (enige geluidshardware sectie die ik kan vinden) het volgende:'High Definition Audio-apparaat'
Ik neem aan dat dit mijn geluidskaart is, aangezien er niets anders is.
In de volgende link zie je boven de 'out' die ik bedoel en onder de 'in' http://www.easy-share.com/1908931386/audio.jpg. In de afbeelding zie je ook dat de rest wel oplicht, maar de stereo en mono functie niet.

Mocht iemand nog andere ideeen heeft hoe dit kan komen of hoe ik geluid kan optimaliseren, hoor ik die graag. (ik kloot niet tot weinig met de EQ in de mixer, missch vaker doen ofzo?)
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 8 januari 2010 om 11:28:
Over elk kanaal zitten een fruity filter


Dat dat ik al te horen ja, zet die eens uit voor de gein.



Uitspraak van verwijderd op vrijdag 8 januari 2010 om 11:28:
Daarnaast de kickbass: nr1 blood driver nr 2 (vanaf ca 75 sec) camel phat 3, kombinat, buzz effect, multiband compressor, fabfilter timeless. Bij geluidje crush stereo + blood overdrive.


Das echt heel veel.
Probeer eens je fx en processors te leren kennen, ik wed dat je dan met veel minder al het gewenste resultaat kan bereiken.
Artiest Darkon
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 8 januari 2010 om 11:35:
FL heeft de neiging gauw alles op te blazen waardoor het dus niet meer klinkt.
Uit eigen ervaring.
Maar goed...na 5 jaar FL intensief te hebben gebruikt zal ik wel uit mijn nek lullen of niet?


Ligt er aan welke plugins je gebruikt... en hoe jij er mee omgaat natuurlijk, tis mss ook kwestie van onkunde om je geluid zo te kunnen verneuken:P

heb ff geluisterd.. zorg er iig voor dat de lage frequenties van je bass de boel niet overstemd of heb je mss perongeluk reverb aan ofzo?
Als ik jouw was zou ik al die fruityloops plugins allemaal weggooien en zoek je ff kwaliteit plugins op scheelt je al een heleboel.
Verder gewoon blijven oefenen en vergelijken met wat materiaal wat uitgebracht is.
laatste aanpassing
Dit is idd wazig, ik heb niks aan de instellingen gedaan van FL Studio XL Producer edition.

Bij mij klinkt het dus zo:


Nummer geef ik binnenkort vrij onder de naam Mu-Ill/Mu:Ill, doet er niet toe.
Uitspraak van Demanufacturer op zaterdag 9 januari 2010 om 00:04:
wel héél herkenbaar die synth


Sytrus :)
Heb hem btw anders laten klinken nu.
goed zo
presets ALTIJD helemaal aanpassen en vervormen!

als je presets gebruikt zal je werk gewoon niet origineel klinken, al istie nog zo ingewikkeld of geniaal.
Pas 'm in sytrus zelf helemaal aan :)
Uitspraak van Demanufacturer op zaterdag 9 januari 2010 om 00:42:
presets ALTIJD helemaal aanpassen en vervormen!


idd (h)
Uitspraak van Demanufacturer op zaterdag 9 januari 2010 om 00:42:
als je presets gebruikt zal je werk gewoon niet origineel klinken, al istie nog zo ingewikkeld of geniaal.


Klopt, echt een uitgebreide plugin, ik dig hem héél erg :D
Uitspraak van Demanufacturer op zaterdag 9 januari 2010 om 00:42:
Pas 'm in sytrus zelf helemaal aan


Cool, je werk op myspace klinkt erg brute :)
 
Uitspraak van Donn045 op vrijdag 8 januari 2010 om 23:26:
Dit is idd wazig, ik heb niks aan de instellingen gedaan van FL Studio XL Producer edition.

Bij mij klinkt het dus zo:


Nummer geef ik binnenkort vrij onder de naam Mu-Ill/Mu:Ill, doet er niet toe.


Wist geloof ik niet dat jij ook aan t produceren bent geslagen
klink wel aardig man :D
Uitspraak van Donn045 op zaterdag 9 januari 2010 om 00:56:
Cool, je werk op myspace klinkt erg brute


thnx man :bier:
is ook allemaal in FL gedaan ;p (en nog wat andere VST's enzo)

t geluid op myspace is niet zo heel goed, op http://soundcloud.com/demanufacturer is t geluid een stukkie beter :)
laatste aanpassing
Artiest Ravix
Uitspraak van verwijderd op woensdag 6 januari 2010 om 20:42:
Ik gebruik asio4all software


Drivers van je geluidskaart gebruiken
ASIO4ALL is een oplossing voor als je geluidskaart geen ASIO heeft
Maar Als je Geluidskaart geen ASIO Driver heeft is dit uiteraard om een goede reden
Over het algemeen raad ik je dan aan om een degelijke Audio interface aan te schaffen (Motu, RME, Echo, Presonus, Focusrite, TC Electronic, Yamaha en Steinberg hebben altijd zeer Degelijke ASIO Drivers bij hun Audio Interface)
dat zou in ieder geval eventueel gekloot met I/O settings verhelpen

verders is het gewoon werken aan je mix

Ik raar trouwens ook af om op een laptop te werken aangezien deze meestal gebouwd zijn op energie besparing (In verband met de Accu ect)
een desktop PC kun je veel meer uit halen en is ook beter uit te berijden met DSP-kaarten en andere benodigde hardware
 
Ik doe t idd op de laptop, maar heb momenteel ook geen ruimte om een pc goed te kunnen stationeren. Ik kijk momenteel al uit naar een ASIO geluidskaart (Y)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 06:54:
Ik doe t idd op de laptop, maar heb momenteel ook geen ruimte om een pc goed te kunnen stationeren. Ik kijk momenteel al uit naar een ASIO geluidskaart (Y)


Meestal zijn de geluidskaarten die in een Laptop zitten echt waardeloos
een externe unit is bij gebruik van laptop wel aan te raden
en als je laptop een firewire aansluiting heeft is het aan te raden die te gebruiken voor je audio interface
Zet een hoofdtelefoon op om het geluid goed te kunnen horen wat je maakt , het geeft je geen diepte maar wel een betere inzicht hoe het klinkt .
En afmixen gewoon op de labtop speakers .
Of op andere speakers met een phone jack - tulp kabel .
Je hebt teveel ge-eqed :D en je distortion veelste hard laten oversturen :D
Vooral door het EQen in het laag druk je je hoge freq. weg .
laatste aanpassing
 
Uitspraak van 003 RACK + op dinsdag 12 januari 2010 om 12:30:
Zet een hoofdtelefoon op om het geluid goed te kunnen horen wat je maakt , het geeft je geen diepte maar wel een betere inzicht hoe het klinkt .
En afmixen gewoon op de labtop speakers


:O
anders help je hem nog verder de verkeerde kant op. afmixen op laptopspeakers...:lol:


Uitspraak van Darkon op vrijdag 8 januari 2010 om 19:58:
Ligt er aan welke plugins je gebruikt... en hoe jij er mee omgaat natuurlijk, tis mss ook kwestie van onkunde om je geluid zo te kunnen verneuken


nee fl is gewoon ruk
ik werk nu met een andere DAW en ik kan alles opentrekken zonder dat het geluid opgeblazen of verneukt word.
ligt echt aan fl studio.

Maar goed...probeer eerst de volgorde van je plugins juist te krijgen. Zet bijvoorbeeld niet een harde reverb vooraan en dan pas de eq, compressor etc.
En mix alles op frequentie af zodat alles overvloeid in elkaar. Doe dit dus niet op je laptopspeakers!
voorbeeld: Laat geen synths door de frequenties van je bass/kick lopen...anders krijg je vervorming. Tenzij het zo bedoeld is natuutlijk.
 
Ik kan me heugen dat er ergens op internet een frequentielijst rondslingert met een hoe gebruik ik frequentie faq. Weet iemand nog zoiets te vinden
 
Artiest System
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 13:48:
Ik kan me heugen dat er ergens op internet een frequentielijst rondslingert met een hoe gebruik ik frequentie faq. Weet iemand nog zoiets te vinden


Je moet dat artikel eens lezen, kut! Jij denkt weer dat je er met een lijstje makkelijk vanaf komt zeker!
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 12 januari 2010 om 14:23:
Jij denkt weer dat je er met een lijstje makkelijk vanaf komt zeker!


het is wel handig om er bij te hebben als referentie
Volgens mij komt die uit een van de uitgaves van Computer Music of Electronic Musician
 
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 12 januari 2010 om 14:23:
Je moet dat artikel eens lezen, kut! Jij denkt weer dat je er met een lijstje makkelijk vanaf komt zeker!


Ga ik zeker doen. Maar denk niet dat ik er makkelijk af ben met een lijstje, want dan moet ik nog de werking in de prakrtijk uitvinden maar
Uitspraak van Ravix op dinsdag 12 januari 2010 om 15:51:
het is wel handig om er bij te hebben als referentie


maar goed je moet een gegeven paard nie in de bek kijken
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 13:34:
anders help je hem nog verder de verkeerde kant op. afmixen op laptopspeakers


Ja als je niks anders hebt zul je toch ergens moeten beginnen :D kan ook zeggen dat ie op tv speakers moet gaan afmixen :D ik bedoel als het op die speakers goed klinkt , moet het eigenlijk overal goed op klinken :D zulke kleine ... speakers , shit :D
Tenminste werkt alleen als je er iets vanaf weet , dan heb je al een goede referentie punt . :D Wat je kunt doen voordat je begint .
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 17:07:
Maar denk niet dat ik er makkelijk af ben met een lijstje, want dan moet ik nog de werking in de prakrtijk uitvinden maar


Als je de theorie eenmaal begrijpt kan dat lijstje handig zijn ja. Anders niet.
Artiest {SHOWLIST artist 3627, 73598}
Uitspraak van 003 RACK + op dinsdag 12 januari 2010 om 17:58:
kan ook zeggen dat ie op tv speakers moet gaan afmixen


Ja, gooi de PSI's maar in de prullenbak.

@Bubba: Ik neem aan dat je in Fruity wel samplepacks hebt met goede geluiden? Probeer daar in de eerste instantie eens een track mee te bouwen, en ga niet meteen aan allerlei effecten zitten rommelen. Als ik het zo hoor (je 2e trackje), ligt het probleem ergens bij de grondbeginselen, namelijk het afstemmen van het volume per spoor. Ga gewoon eerst lekker muziek bouwen zonder je dingen af te vragen over compressie, spectrumveld, stereoveld en al dat. Met al die moderne software heb je ontzettend veel tools tot je beschikking, en op fora wordt je alle hoeken van de studio/masterings suitte door getrapt, maar een beginner heeft daar niks aan. Als je goede sounds hebt kun je ook zonder EQ, laat staan compressie, een track bouwen die heel aardig klinkt. Al die andere kennis vergaar je gedurende de tijd wel. Vaak is dat een proces van jaren. Staar je niet blind op al die tools omdat ze er nu eenmaal bij zitten.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van nano.strike op dinsdag 12 januari 2010 om 18:33:
@Bubba: Ik neem aan dat je in Fruity wel samplepacks hebt met goede geluiden? Probeer daar in de eerste instantie eens een track mee te bouwen, en ga niet meteen aan allerlei effecten zitten rommelen. Als ik het zo hoor (je 2e trackje), ligt het probleem ergens bij de grondbeginselen, namelijk het afstemmen van het volume per spoor. Ga gewoon eerst lekker muziek bouwen zonder je dingen af te vragen over compressie, spectrumveld, stereoveld en al dat. Met al die moderne software heb je ontzettend veel tools tot je beschikking, en op fora wordt je alle hoeken van de studio/masterings suitte door getrapt, maar een beginner heeft daar niks aan. Als je goede sounds hebt kun je ook zonder EQ, laat staan compressie, een track bouwen die heel aardig klinkt. Al die andere kennis vergaar je gedurende de tijd wel. Vaak is dat een proces van jaren. Staar je niet blind op al die tools omdat ze er nu eenmaal bij zitten.


Heb je wel gelijk in, maar vaak gebruik ik de plugins niet alleen voor effecten, maar om de sound zelf en overgangen te maken. Wat jij zegt heb ik een aardige tijd gedaan, maar ik vond het geluid telkens (behalve in fl 3.4 omdat je daar in het gebruikersmenu 4 effecten had waarmee je echt dikke melodietjes kon creeeren) niet helemaal het. Zoiezo maak je best dikke kicks met een paar effecten eroverheen. Maar de EQ in de mixer kan al genoeg zijn. Maar ik denk dat ik te weinig sample, waardoor ie m kort gezegd flipt met teveel effecten. Maar ik heb fl 3.4 weer dus ga daar weer eens mee kutten. Bedankt voor je tip
laatste aanpassing
Artiest Biomek
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 20:06:
Heb je wel gelijk in, maar vaak gebruik ik de plugins niet alleen voor effecten, maar om de sound zelf en overgangen te maken. Wat jij zegt heb ik een aardige tijd gedaan, maar ik vond het geluid telkens (behalve in fl 3.4 omdat je daar in het gebruikersmenu 4 effecten had waarmee je echt dikke melodietjes kon creeeren) niet helemaal het. Zoiezo maak je best dikke kicks met een paar effecten eroverheen. Maar de EQ in de mixer kan al genoeg zijn. Maar ik denk dat ik te weinig sample, waardoor ie m kort gezegd flipt met teveel effecten. Maar ik heb fl 3.4 weer dus ga daar weer eens mee kutten. Bedankt voor je tip


Het draait niet alleen om "dikke kicks".
Maar dat paatje waar je t over had: http://renegademinds.com/Portals/0/GDT/Remove-Instruments/Interactive-Frequency-Chart.png

Best handig. Na 1 keer toegepast te hebben dan weet je t wel. Tenminste, dit was bij mij zo.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Biomek op dinsdag 12 januari 2010 om 20:32:
Het draait niet alleen om "dikke kicks".


Helemaal waar, maar bij mij speelt het wel een grote rol. geen goede kick is gewoon ruk
ik denk dat je je gewoon moet verdiepen in eq etc. zoals hierboven ook al aangegeven wordt, want de geluidskwaliteit van fruityloops is niet optimaal, maar er zijn zat mensen die er wel professioneel klinkende tracks uit kunnen halen.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 20:35:
Helemaal waar, maar bij mij speelt het wel een grote rol. geen goede kick is gewoon ruk


Tja maar een kick is zo'n beetje het makkelijkst van het hele nummer. Bij jou is die kick niet zo'n probleem. De rest juist wel. Dus daar moet je aan werken.
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 12 januari 2010 om 21:07:
Tja maar een kick is zo'n beetje het makkelijkst van het hele nummer


hmm simpele angerfist hardcorekick ja... wil je wat originelers succes met pielen! daar ben je wel even zoet mee.


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 13:34:
ik werk nu met een andere DAW en ik kan alles opentrekken zonder dat het geluid opgeblazen of verneukt word.
ligt echt aan fl studio.


zit je altijd tegen het rode aan? gewoon zorgen voor wat headroom. Maargoed tot nu toe vind ik het wel lekker om zo te werken.
Kan later altijd nog even de overstap maken, het principe blijft wel hetzelfde.. waar werk je nu mee dan?
 
Uitspraak van Darkon op dinsdag 12 januari 2010 om 23:25:
hmm simpele angerfist hardcorekick ja


Ja dus? Werkt toch?

Uitspraak van Darkon op dinsdag 12 januari 2010 om 23:25:
wil je wat originelers succes met pielen!


Hij kan beter eens leren hoe je een track goed opbouwt. Dat pielen komt daarna wel.
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 januari 2010 om 12:45:
Hij kan beter eens leren hoe je een track goed opbouwt. Dat pielen komt daarna wel.


dat is wel het belangrijkste idd, heb je gelijk in :yes:
Ik heb deze ook een keer hier op PF gevonden
gigantische lap tekst i know, maar zéér informatief, mijn producties zijn er ook op vooruit gegaan :)
ik raad je aan deze te kopiëren naar een .txt file in kladblok, zodat je m vaker kan door lezen.



20 Hz and below - impossible to detect, remove as it only adds unnecessary energy to the total sound, thereby most probably holding down the overall volume of the track
60 Hz and below - sub bass (feel only)
80(-100) Hz - feel AND hear bass
100-120 Hz - the "club sound system punch" resides here
200 Hz and below - bottom
250 Hz - notch filter here can add thump to a kick drum
150-400 Hz - boxiness
200 Hz-1.5 KHz - punch, fatness, impact
800 Hz-4 KHz - edge, clarity, harshness, defines timbre
4500 Hz - exteremly tiring to the ears, add a slight notch here
5-7 KHz - de-essing is done here
4-9 KHz - brightness, presence, definition, sibilance, high frequency distortion
6-15 KHz - air and presence
9-15 KHz - adding will give sparkle, shimmer, bring out details - cutting will smooth out harshness and darken the mix

60Hz with a Q of 1.4 -- Add fullness to kicks.
100Hz with a Q of 1.0 -- Add fullness to snare
200Hz - 250Hz with a Q of 1.4 -- Adds wood to snares
3Khz with a Q of 1.4 -- Adds atack to snare.
5Khz with a Q of 2.8 -- Adds attack to Kicks
7Khz with a Q of 2.8 -- Adds Sharpness to snares and percussion
10Khz with a Q of 1.0 -- Adds brightness to hats and cymbals


Courtesy of pollen (from the snare nerd thread):fatness at 120-240Hz
boing at 400Hz
crispness at 5kHz
snap at 10kHz

Voice: presence (5 kHz), sibilance (7.5 - 10 kHz), boominess (200 - 240 kHz), fullness (120 Hz)
Electric Guitar: fullness (240 Hz), bite (2.5 kHz), air / sizzle (8 kHz)
Bass Guitar: bottom (60 - 80 Hz), attack (700 - 1000 Hz), string noise (2.5 kHz)
Snare Drum: fatness (240 Hz), crispness (5 kHz)
Kick Drum: bottom (60 - 80 Hz), slap (4 kHz)
Hi Hat & Cymbals: sizzle (7.5 - 10 kHz), clank (200 Hz)
Toms: attack (5 kHz), fullness (120 - 240 Hz)
Acoustic Guitar: harshness / bite (2 kHz), boominess (120 - 200 Hz), cut (7 - 10 kHz)

Cut below 80Hz to remove rumble
Boost between 80 -125 Hz for bass
Boost between 3 - 5kHz to get the slap
PROCESSING> Compression 4:1/6:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)

Snaredrum:
EQ> Boost above 2kHz for that crisp edge
Cut at 1kHz to get rid of the sharp peak
Boost at 125Hz for a full snare sound
Cut at 80Hz to remove rumble
PROCESSING> Compression 4:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)

Hi-Hatz:
EQ> Boost above 5kHz for sharp sparkle
Cut at 1kHz to remove jangling
PROCESSING> Compression use high ratio for high energy feel
Reverb: Looser than Bass n Snare allow the hats and especially the Rides to ring a little

BASS:>
Compressed, EQ'd with a full bottom end and some mids
50Hz
Boost: To thicken up bass drums and sub-bass parts.
Cut: Below this frequency on all vocal tracks. This should reduce the effect of any microphone 'pops'.

70-100Hz
Boost: For bass lines and bass drums.
Cut: For vocals.
General: Be wary of boosting the bass of too many tracks. Low frequency sounds are particularly vulnerable to phase cancellation between sounds of similar frequency. This can result in a net 'cut of the bass frequencies.

200-400Hz
Boost: To add warmth to vocals or to thicken a guitar sound.
Cut: To bring more clarity to vocals or to thin cymbals and higher frequency percussion.
Boost or Cut: to control the 'woody' sound of a snare.

400-800Hz
Boost: To add warmth to toms.
Boost or Cut: To control bass clarity, or to thicken or thin guitar sounds.
General: In can be worthwhile applying cut to some of the instruments in the mix to bring more clarity to the bass within the overall mix.

800Hz-1KHz
Boost: To thicken vocal tracks. At 1 KHz apply boost to add a knock to a bass drum.

1-3KHz
Boost: To make a piano more aggressive. Applying boost between 1KHz and 5KHz will also make guitars and basslines more cutting.
Cut: Apply cut between 2 KHz and 3KHz to smooth a harsh sounding vocal part.
General: This frequency range is often used to make instruments stand out in a mix.

3-6KHz
Boost: For a more 'plucked' sounding bass part. Apply boost at around 6KHz to add some definition to vocal parts and distorted guitars.
Cut: Apply cut at about 3KHz to remove the hard edge of piercing vocals. Apply cut between 5KHZ and 6KHz to dull down some parts in a mix.

6-10KHz
Boost: To sweeten vocals. The higher the frequency you boost the more 'airy/breathy' the result will be. Also boost to add definition to the sound of acoustic guitars or to add edge to synth sounds or strings or to enhance the sound of a variety of percussion sounds. For example boost this range to:

Bring out cymbals.
Add ring to a snare.
Add edge to a bass drum.

10-16KHz
Boost: To make vocals more 'airy' or for crisp cymbals and percussion. Also boost this frequency to add sparkle to pads, but only if the frequency is present in the original sound, otherwise you will just be adding hiss to the recording.




Specific Instruments


Vocals

General:
Roll off below 60Hz using a High Pass Filter. This range is unlikely to contain anything useful, so you may as well reduce the noise the track contributes to the mix.

Treat Harsh Vocals:
To soften vocals apply cut in a narrow bandwidth somewhere in the 2.5KHz to 4KHz range.

Get An Open Sound:
Apply a gentle boost above 6KHz using a shelving filter.

Get Brightness, Not Harshness:
Apply a gentle boost using a wide-band Bandpass Filter above 6KHz. Use the Sweep control to sweep the frequencies to get it right.

Get Smoothness:
Apply some cut in a narrow band in the 1KHz to 2KHz range.

Bring Out The Bass:
Apply some boost in a reasonably narrow band somewhere in the 200Hz to 600Hz range.

Radio Vocal Effect:
Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.

Telephone Effect:
Apply lots of compression pre EQ, and a little analogue distortion by turning up the input gain. Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.


Hi-Hats

Get Definition:
Roll off everything below 600Hz using a High Pass Filter.

Get Sizzle:
Apply boost at 10KHz using a Band Pass Filter. Adjust the bandwidth to get the sound right.

Treat Clangy Hats:
Apply some cut between 1KHz and 4KHz.


Bass Drum

General:
Apply a little cut at 300Hz and some boost between 40Hz and 80Hz.

Control The Attack:
Apply boost or cut around 4KHz to 6KHz.

Treat Muddiness:
Apply cut somewhere in the 100Hz to 500Hz range.


Guitar

Treat Unclear Vocals:
Apply some cut to the guitar between 1KHz and 5KHz to bring the vocals to the front of the mix.

General:
Apply a little boost between 100Hz and 250Hz and again between 10KHz and 12KHz.


Acoustic Guitar

Add Sparkle:
Try some gentle boost at 10KHz using a Band Pass Filter with a medium bandwidth.

General:
Try applying some mid-range cut to the rhythm section to make vocals and other instruments more clearly heard.


kick>> bottom depth at 60 - 80 Hz, slap attack at 2.5Hz

snare>> fatness at 240HZ, crispness at 5 KHz

hi hats/cymbals>> clank or gong sound at 200 Hz, shimmer at 7.5 kHz - 12 kHz

rack toms>> fullness at 240 Hz, attack at 5 kHz

floor toms>> fullness at 80 - 120 Hz, attack at 5 kHz

horns>> fullness at 120 - 240 Hz, shrill at 5 - 7.5 kHz

strings>> fullness at 240 Hz, scratchiness at 7.5 - 10 kHz

conga/bongo>> resonance at 200 - 240 Hz, slap at 5 kHz

vocals>> fullness at 120 Hz, boominess at 200 - 240 Hz, presence at 5 kHz, sibilance at 7.5 - 10 kHz
 
Hier is een simpelere:

0-9 (0-50Hz) - "Mud"
15-20 (60-80Hz) - Boom in bass
24-39 (100-200Hz) - Boom in non-bass instruments
9-44 (50-250Hz) - Bass. Reduce in pretty much everything except kick and bassline to make the bass clear.
39-52 (200-400Hz) - "Warmth" in vocals and percussion.
52-60 (400-600Hz) - Clarity for bass
68-72 (800-1000Hz) - Clarity for vocals.
72-94 (1000-3000Hz) - General clarity and definition. Don't overboost.
94-108 (3000-6000Hz) - Vocal presence
108-114 (6000-8000Hz) - Sibilance
116-121 (10000-11000Hz) - Sharpness on high percussion
108-116 (6000-10000Hz) - "Air"
 
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 januari 2010 om 12:45:
Ja dus? Werkt toch?


Ik wil toch wel een beetje origineel zijn
Uitspraak van Demanufacturer op woensdag 13 januari 2010 om 15:17:
Ik heb deze ook een keer hier op PF gevonden
gigantische lap tekst i know, maar zéér informatief, mijn producties zijn er ook op vooruit gegaan :)
ik raad je aan deze te kopiëren naar een .txt file in kladblok, zodat je m vaker kan door lezen.


(Y) thanks :D
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 januari 2010 om 15:21:
Hier is een simpelere:


Iets overzichtelijker
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 januari 2010 om 16:25:
Ik wil toch wel een beetje origineel zijn


Ja dat moet je ook vooral doen, NADAT je begrijpt hoe je een track opbouwt.
hier nog een laatste chart

THE MAGIC CHART

40 CYCLES
Reduce to increase overtones and recognition and tighter sound of kick drum. Shelf equalization.

64 CYCLES
Increase to add more fullness to kick drum (fundamental, 1st harmonic). Peak equalization with a Q of about 1.3.

72 CYCLES
Increase to add fullness to bass. Peak equalization with a Q of about 1.3.

100 CYCLES
Increase for fullness to floor toms. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Increase for warmer sound of piano and horns. Peak equalization with a Q of about 1.0 for piano, and 1.3 for horns.
Increase for warmer sound of strings. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Reduce to decrease boominess of vocals. Peak equalization with a Q of about 1.0.

120 CYCLES
Reduce to increase clarity on all instruments except, kick, bass, toms and other low-end related instruments. Shelf equalization.

128 CYCLES
Increase for harder sound, clarity and punch to kick drum (2nd harmonic, 1st overtone). Peak equalization with a Q of about 1.3.

200 CYCLES
Increase to add fullness to snare, guitars, and vocals. Peak equalization with a Q of about 1.3 for snare and guitars, and 1.0 for vocals.
Reduce to decrease gong sound of cymbals. Peak equalization with a Q of about 1.0.

240 CYCLES
Reduce to decrease muddiness of vocals. Peak equalization with a Q of 1.0.
Reduce to decrease sustaining sound of bass. Peak equalization with a Q of 2.0.

300 CYCLES
Reduce to decrease muddiness of mid-range instruments. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Reduce on kick drum for clarity of mid-range instruments such as vocals and pads. Peak equalization with a Q of about 1.0.

500 CYCLES
Reduce to decrease cardboard sound. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Reduce to decrease ambience on cymbals. Peak equalization with a Q of about 1.0.

600 CYCLES
Reduce on kick drum for clarity of lead vocals body. Peak equalization of 1.0.
Increase to add guts/ body to lead vocal. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Trick: reduce on all backing track instruments to achieve clarity, and put lead vocal solid on top of the backing track (instruments).

740 CYCLES
Reduce on snare to increase clarity of over-heads, hi-hats and cymbals. Peak equalization with a Q of about 1.0.

900 CYCLES
Increase for clarity and punch of bass. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Reduce to remove cheap sound of guitars. Peak equalization with a Q of about 1.3.

1,000 CYCLES
Increase for body of keyboards/ synthesizers. Peak equalization with a Q of about 1.3.

1,500 CYCLES
Increase for clarity and pluck of bass. Peak equalization with a Q of about 1.3.

2,500 CYCLES
Increase for attack of snare. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Increase for more attack of electric and acoustic guitar. Peak equalization with a Q of about 1.3.

3,000 CYCLES
Increase for more clarity and harshness of lead vocals. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Increase for more attack on low piano parts. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Reduce to increase breathy, soft -sound on background vocals. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Reduce to increase overtones of bass, and clarity of other instruments. Shelf equalization.
Trick: reduce on all backing track instruments to achieve clarity, and put lead vocal solid on top of the backing track (instruments).

4,000 CYCLES
Increase for attack of kick drum. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Reduce to decrease harshness of electric guitars (rock guitars). Peak equalization with a Q of about 1.0.

5,000 CYCLES
Increase for presence of vocals. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Increase for attack of toms. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Increase for attack of piano and (acoustic) guitars. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Reduce to make instruments appear more distant. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Reduce to remove cheap digital sound of reverbs and other digital effects. Shelf equalization.

7,000 CYCLES
Increase to add sharpness/ bite on synthesizers. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Increase to add sharpness to piano. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Increase to add sharpness to guitars. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Increase for dull singer. Peak equalization with a Q of about 1.3.
Reduce for less "S" sound on vocals. Peak equalization with a Q of about 2.0.

10,000 CYCLES
Increase for air on vocals. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Increase on overall stereo mix (2TR) to add air and brighten up the final mix. Shelf equalization.

14,000 CYCLES
Increase to make sampled synthesizers sound more analogue. Peak equalization with a Q of about 1.0
Increase for air on cymbals, strings, and flutes. Peak equalization with a Q of about 1.3.

16,000 CYCLES
Increase for air on vocals. Peak equalization with a Q of about 1.0.
Leuke Vraag
De Q waardes op die Lijst zijn wel leuk
Maar op basis van welke EQ zijn die ...
aangezien er zat zijn die met andere waardes werken
om even een voorbeeld te noemen:
Waves heeft EQ's die een Q waarden tot 100 aan kunnen
terwijl anderen die een lagere Q waarden gebruiken even stijl zijn op 40
ik denk overal een +/- teken voor hehe
per geluid liggen die waardes idd gewoon anders
maar als ik ongerveer in die buurt EQ dan vind ik vanzelf wel de juiste instelling :)
voor muziek en geluid bestaan er ook geen regels.. alleen smaak
 
Uitspraak van Darkon op vrijdag 15 januari 2010 om 08:48:
voor muziek en geluid bestaan er ook geen regels.. alleen smaak


Da's dus gewoon onzin. Voor muziek bestaan wel regels, maar je hoeft je daar in principe niet aan te houden. Dat wil niet zomaar zeggen dat je gewoon met je elleboog over het klavier (of over de mengtafel) kan rollen en dat muziek kan noemen.
Ooh niet , wat dan van de Josti Band ? Noemen ze toch ook muziek :D
laatste aanpassing
hoe slecht dat ook mag zijn, in principe is het wel muziek
hele slechte, maar toch muziek
Uitspraak van Darkon op vrijdag 15 januari 2010 om 08:48:
voor muziek en geluid bestaan er ook geen regels.. alleen smaak


voor muziek bestaan geen regels, voor geluid wel

in principe kun je binnen muziek alles doen wat je wilt, maar we zijn genetisch geprogrammeerd om bepaalde tonen te verkiezen boven andere.


Uitspraak van Ravix op donderdag 14 januari 2010 om 22:17:
De Q waardes op die Lijst zijn wel leuk
Maar op basis van welke EQ zijn die ...
aangezien er zat zijn die met andere waardes werken
om even een voorbeeld te noemen:
Waves heeft EQ's die een Q waarden tot 100 aan kunnen
terwijl anderen die een lagere Q waarden gebruiken even stijl zijn op 40


ik geloof dat waves EQ extreem precies kan zijn voor chirurgisch eqen.
een q van 1.3 is 1.3 bij elke eq..... alleen de ene eq heeft een wat andere afloop dan de andere eq

(dit is oa. het verschil tussen Neve en SSL eq's

en increase=+ (boosten)
en decrease=- ( dippen)
 
Uitspraak van MIND MATTER op vrijdag 15 januari 2010 om 18:41:
voor muziek bestaan geen regels


Nou, dan moeten ze al die conservatoria maar snel opdoeken!
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 15 januari 2010 om 19:08:
Nou, dan moeten ze al die conservatoria maar snel opdoeken!


je snapt best wat ik bedoel ;)
 
Uitspraak van MIND MATTER op vrijdag 15 januari 2010 om 19:44:
je snapt best wat ik bedoel ;)


Jij snapt ook wel wat ik bedoel. Er zijn wel regels. Als die er niet zouden zijn zou er ook nooit iets vals kunnen klinken.
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 15 januari 2010 om 21:08:
Jij snapt ook wel wat ik bedoel. Er zijn wel regels. Als die er niet zouden zijn zou er ook nooit iets vals kunnen klinken.


Dat zijn nog steeds geen regels want jij vind dat het vals klinkt, dat is jouw mening.
Net als met kunst, de 1 vind 3 strepen op een witte doek kunst en de ander vind het een mislukte barcode.

Als je ooit bent begonnen met produceren, dan was jouw muziek van toen ook wss niet van hoogstaande kwaliteit als dat van nu.
maar je noemde het wel muziek ongeacht de richtlijnen... in jouw woorden "regels" die je daarna nog geleerd hebt.
 
Uitspraak van Darkon op zaterdag 16 januari 2010 om 00:51:
want jij vind dat het vals klinkt, dat is jouw mening.


Nee, dat is geen mening. Vals is vals. Als je dat niet hoort, ben je toon doof.
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 16 januari 2010 om 02:11:
Nee, dat is geen mening. Vals is vals. Als je dat niet hoort, ben je toon doof


klopt, maar sommige mensen vinden dat weer juist mooi (andere toondoven ;) )
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 16 januari 2010 om 02:11:
Nee, dat is geen mening. Vals is vals. Als je dat niet hoort, ben je toon doof.


als ik met 2 pannen tegen elkaar aan sla en een ander met een lepel zit te tikken op zijn hoofd. Terwijl de hond mee zit te janken.
dan is dat toch muziek ofniet?:p

maar laten we maar is weer ontopic gaan:P
laatste aanpassing