Partyflock
 
Forumonderwerp · 1075845
 
De GP2 Series, waarvan GP2 de afkorting is, is een vorm van autosport die is geïntroduceerd in 2005, volgend uit een lange discussie over de 'kweekvijver' van de Formule 1, de Formule 3000. Dit 'format' was bedacht door Bernie Ecclestone en Flavio Briatore.

Om het voor teams gelijk te houden en om het een perfecte training de Formule 1 te laten zijn, hebben allen teams in de GP2 een gelijke chassis, gelijke motoren en gelijke banden, zodat het alleen maar draait om de stuurmanskunst.

Kampioenen
2005 Nico Rosberg ART Grand Prix
2006 Lewis Hamilton ART Grand Prix
2007 Timo Glock iSport International
2008 Giorgio Pantano Racing Engineering
2009 Nico Hulkenberg ART Grand Prix

GP2 Asia Series
Er is ook een Asië versie van de GP2, sinds de winter van 2007/2008. De eerste kampioen was de fransman Romain Grosjean met het ART Grand Prix team. Kamui Kobayashi won met het DAMS team de 2e GP2 Asia Series Kampioenschap.

Kampioenen
2007/2008 Romain Grosjean ART Grand Prix
2008/2009 Kamui Kobayashi DAMS
laatste aanpassing
 
Maldonado verwacht om titel te kunnen strijden

Pastor Maldonado denkt dat hij dit seizoen zeker om de titel kan strijden in de GP2. De Venezolaan eindigde alle drie de testdagen in Frankrijk bovenaan en was ook in Barcelona veelvuldig voorin te vinden. Die resultaten stellen hem dan ook bijzonder optimistisch.

"Het ging zeker niet slecht", vertelde Maldonado aan GPUpdate.net. "In Barcelona werkten we met nieuwe banden van Bridgestone, waardoor de balans wat anders was dan op Paul Ricard. We hebben hard gewerkt om de afstelling te verbeteren en de auto voelt nu erg goed aan. De competitie is echter heel sterk, wat je kan zien aan de gereden tijden. Die lagen erg dicht bij elkaar."

De ervaren coureur was dan wel de dominante factor tijdens de testsessies, hij rekent zich nog niet rijk. "Het is nog te vroeg om iets te zeggen, want dit is zo'n zwaar kampioenschap. We moeten de eerste race maar afwachten", zei hij. "Ik denk wel dat we het goed zullen doen. Ik heb de ervaring en het team is erg goed. Bovendien heb ik in het verleden al met deze mensen gewerkt, toen het nog Piquet GP heette."

"Op Paul Ricard ging het goed, in Barcelona ging het goed, dus wie weet!", besloot hij.


Mag ook wel, hoort ondertussen bij het meubilair lol
 
Bird bovenaan na eerste training Barcelona

Sam Bird heeft de snelste tijd gereden in de eerste GP2-training van het nieuwe seizoen. Op het Circuit de Catalunya was de Brit van ART met 1.28.511 de rapste, voor Charles Pic en Sergio Perez. Ho-Pin Tung werd tiende, Giedo van der Garde zeventiende.

Het was een incidentloze sessie in Barcelona. Alleen Jerome d'Ambrosio had een probleem, zijn DAMS viel al na twee ronden stil. Bird stond eigenlijk vanaf het begin van de sessie bovenaan en bleef daar ook staan. Met Ho-Pin Tung en Giedo van der Garde op de plaatsen tien en zeventien valt de Nederlandse inbreng nog wat tegen, maar de heren hebben alle kansen om daar in de kwalificatie wat aan te doen.1 S. Bird ART Grand Prix 1:28.511 16
2 C. Pic Arden International 1:28.969 14
3 S. Perez Addax 1:28.795 15
4 J. Bianchi ART Grand Prix 1:28.846 14
5 O. Turvey iSport International 1:28.915 14
6 D. Clos Racing Engineering 1:29.078 14
7 D. Valsecchi iSport International 1:29.104 14
8 G. Ricci DPR 1:29.163 14
9 J. Kral Super Nova International 1:29.321 12
10 H. Tung DAMS 1:29.360 17
11 C. Vietoris Racing Engineering 1:29.508 15
12 M. Herck DPR 1:29.701 15
13 F. Leimer Ocean Racing Technology 1:29.760 16
14 A. Valerio Coloni Motorsport 1:29.764 13
15 L. Razia Rapax 1:29.851 11
16 M. Ericsson Super Nova International 1:29.862 16
17 G. van der Garde Addax 1:29.932 14
18 A. Zaugg Trident Racing 1:29.967 15
19 P. Maldonado Rapax 1:29.998 15
20 J. Cecotto Jr. Trident Racing 1:30.049 16
21 M. Chilton Ocean Racing Technology 1:30.226 16
22 R. Gonzalez Arden International 1:30.852 14
23 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport 1:31.302 15
24 J. d`Ambrosio DAMS 1:33.820 2


Bianchi pakt eerste pole van het seizoen

Jules Bianchi laat er geen gras over groeien. In zijn eerste GP2-race in de Main Series pakte de Fransman gelijk pole-position. Hij deed dat voor Sergio Perez en Sam Bird. Giedo van der Garde werd dertiende, Ho-Pin Tung eindigde op de 22ste plaats.

Dat ART het leuk zou doen was sowieso wel duidelijk, maar dat het team met twee rookies gelijk op de eerste en derde plaats zou staan is ongetwijfeld voor hen zelf ook een verrassing. Bianchi was de enige coureur in de 1.27 en alleen Sergio Perez in de Barwa Addax kon de heren splitten. Christian Vietoris werd vierde, voor Oliver Turvey en Charles Pic.

Giedo van der Garde kon vooralsnog geen potten breken op het Circuit de Catalunya. De Nederlander moest genoegen nemen met de dertiende plaats. Ho-pin Tung zal nog minder blij zijn, hij ziet slechts twee man in de spiegel op de grid, zaterdag.

1 J. Bianchi ART Grand Prix 1:27.727
2 S. Perez Addax 1:28.011
3 S. Bird ART Grand Prix 1:28.241
4 C. Vietoris Racing Engineering 1:28.254
5 O. Turvey iSport International 1:28.298
6 C. Pic Arden International 1:28.300
7 D. Clos Racing Engineering 1:28.372
8 M. Ericsson Super Nova International 1:28.376
9 P. Maldonado Rapax 1:28.670
10 D. Valsecchi iSport International 1:28.714
11 F. Leimer Ocean Racing Technology 1:28.723
12 G. Ricci DPR 1:28.969
13 G. van der Garde Addax 1:29.000
14 L. Razia Rapax 1:29.065
15 J. Cecotto Jr. Trident Racing 1:29.129
16 J. d`Ambrosio DAMS 1:29.238
17 A. Valerio Coloni Motorsport 1:29.271
18 J. Kral Super Nova International 1:29.382
19 M. Chilton Ocean Racing Technology 1:29.437
20 M. Herck DPR 1:29.500
21 A. Zaugg Trident Racing 1:29.518
22 H. Tung DAMS 1:29.519
23 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport 1:29.912
24 R. Gonzalez Arden International 1:30.209


 
Pic wint eerste hoofdrace van het seizoen

Charles Pic heeft de allereerste race van het nieuwe GP2-seizoen gewonnen. De Fransman kwam na de pitstops aan de leiding te liggen en stond deze niet meer af. Giacomo Ricci en Dani Clos completeerden het podium. Giedo van der Garde kreeg twee straffen van de wedstrijdleiding en finishte in de achterhoede.

Jules Bianchi vertrok van pole, maar kwam zeer slecht weg bij de start. De Fransman werd voor de eerste bocht nog voorbij gereden door Sam Bird en Christian Vietoris, die van de tweede rij waren vertrokken. Die twee botsten echter tegen elkaar in de eerste bocht en ook Bianchi raakte betrokken bij dat incident. Voor Vietoris en Bianchi was het meteen einde verhaal. Bird kon wel door, maar moest naar de pits.

Door de malaise vooraan kwam Serio Perez op kop te liggen. Charles Pic lag tweede en Giacomo Ricci derde. Dat bleef zo tot aan de pitstops. Daar ging het fout voor de teamgenoot van Van der Garde. De monteurs slaagden er niet in om zijn rechter achterwiel vlot te vervangen, waardoor Perez zou terugvallen naar de vierde plaats. Pic kreeg zo de leiding in de schoot geworpen, en Ricci en Clos, die eerder Pastor Maldonado voorbij was gegaan, promoveerden naar de tweede en derde plek. Veel gebeurde er daarna niet meer op het circuit van Barcelona. Alleen Bird maakte er nog een leuke show van, door zich vanuit de achterhoede weer een weg naar boven te knokken. De Brit zou uiteindelijk als negende aan de finish komen.

Van der Garde kende een onfortuinlijk begin van zijn seizoen. De Nederlander had zich als dertiende gekwalificeerd voor de eerste race, maar kreeg na afloop van de kwalificatie nog drie startplaatsen straf omdat hij een andere coureur zou hebben gehinderd. Van der Garde kende wel een goede start (iets te goed, zou later blijken) en wist binnen een ronde al negen plekken goed te maken. Maar daarna kreeg hij een straf omdat hij voor de start te laat de pitstraat zou hebben verlaten en even later moest hij nog een keer door de pitstraat, voor een valse start. Hierdoor zat er voor de Addax-coureur zaterdag niet meer in dan de twintigste en laatste plaats.

De tweede race op Barcelona begint zondag om 10.35 uur.

1 C. Pic Arden International 57:54.177
2 G. Ricci DPR + 1.489
3 D. Clos Racing Engineering + 4.209
4 S. Perez Addax + 5.111
5 O. Turvey iSport International + 18.339
6 P. Maldonado Rapax + 30.211
7 L. Razia Rapax + 30.588
8 F. Leimer Ocean Racing Technology + 34.231
9 S. Bird ART Grand Prix + 35.961
10 D. Valsecchi iSport International + 44.064
11 M. Ericsson Super Nova International + 50.352
12 J. Kral Super Nova International + 51.682
13 H. Tung DAMS + 53.450
14 A. Valerio Coloni Motorsport + 59.837
15 R. Gonzalez Arden International + 1:05.180
16 A. Zaugg Trident Racing + 1:06.394
17 M. Herck DPR + 1:06.589
18 M. Chilton Ocean Racing Technology + 1:11.572
19 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport + 1:16.292
20 G. van der Garde Addax + 1:17.173
Niet gefinisht
21 J. d`Ambrosio DAMS + 0 ronden
22 J. Cecotto Jr. Trident Racing + 0 ronden
23 J. Bianchi ART Grand Prix + 0 ronden
24 C. Vietoris Racing Engineering + 0 ronden


 
ART Grand Prix bevestigt Formule 1-plannen

ART Grand Prix heeft zich aangemeld voor het Formule 1-seizoen 2011. Dit heeft Frederic Vasseur, die samen met Nicolas Todt (zoon van FIA-president Jean Todt) eigenaar is van het GP2-team, bevestigd tegenover het Franse blad Auto Hebdo.

"We hebben ons bij de FIA ingeschreven voor het seizoen 2011", liet Vasseur weten. "De aanmelding moest voor 15 april bij de FIA binnen zijn en op 1 juli zullen we een antwoord krijgen van de internationale autosportbond. Maar daarvoor zullen we al druk bezig zijn om het technische en financiële plaatje op orde te krijgen."

ART Grand Prix is ook actief in de GP2 Asia Series en de Formule 3 Euroseries. Nico Rosberg, Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg werden GP2-kampioen met het dit team. In de Europese Formule 3 is ART Grand Prix al jaren het sterkste team.


Maldonado snelste in vrije training Monaco

Pastor Maldonado heeft de snelste tijd laten noteren tijdens de oefensessie in Monaco. De Venezolaan was met een tijd van 1.20.476 veruit de snelste. Giedo van der Garde kwam tot tot de zesde tijd, Ho-Pin Tung was zeventiende.

Maldonado had meteen vanaf het begin van de training al een goed tempo te pakken en hoefde de eerste positie in de tijdenlijst alleen even kort af te staan aan Dani Clos en Sergio Perez. Met zijn tijd van 1.20.476 was Maldonado uiteindelijk vier tienden sneller dan Perez, die de tweede tijd op de klokken bracht. Christian Vietoris was nog geen tiende langzamer dan de Mexicaan en was goed voor de derde tijd.

Problemen waren er voor Scuderia Coloni-coureur Vladimir Arabadzhiev. De Bulgaar gleed met zijn wagen tegen de vangrail bij St. Devote en moest zijn wagen vervolgens stilzetten met een kapotte ophanging. Max Chilton had eveneens een momentje in de eerste bocht. De Brit schoot rechtdoor, maar hij kon zijn weg vervolgen.

1 P. Maldonado Rapax 1:20.476 19
2 S. Perez Addax 1:20.917 17
3 C. Vietoris Racing Engineering 1:20.999 19
4 D. Clos Racing Engineering 1:21.272 18
5 D. Valsecchi iSport International 1:21.531 19
6 G. van der Garde Addax 1:21.540 19
7 J. Bianchi ART Grand Prix 1:22.036 22
8 L. Razia Rapax 1:22.096 20
9 O. Turvey iSport International 1:22.132 19
10 F. Leimer Ocean Racing Technology 1:22.164 20
11 A. Valerio Coloni Motorsport 1:22.165 22
12 J. d`Ambrosio DAMS 1:22.288 20
13 M. Herck DPR 1:22.327 22
14 J. Cecotto Jr. Trident Racing 1:22.399 21
15 S. Bird ART Grand Prix 1:22.503 22
16 M. Chilton Ocean Racing Technology 1:22.576 19
17 H. Tung DAMS 1:22.578 21
18 G. Ricci DPR 1:22.622 18
19 M. Ericsson Super Nova International 1:23.059 20
20 C. Pic Arden International 1:23.246 19
21 J. Kral Super Nova International 1:23.657 21
22 R. Gonzalez Arden International 1:23.907 16
23 A. Zaugg Trident Racing 1:24.249 14
24 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport 1:24.770 13


Clos pakt eerste pole in chaotische kwalificatie

Dani Clos heeft een mooie plek uitgekozen om zijn eerste pole-position te pakken. De Spanjaard, in Barcelona nog podiumklant, was nipt sneller dan Sergio Perez op een opdrogende baan in Monte Carlo. De kwalificatie stond bol van de gele vlaggen, wat onder andere slecht nieuws was voor Giedo van der Garde.In eerste instantie leek Pastor Maldonado op de pole af te stevenen, maar de man uit Venezuela zou zichzelf niet zijn als hij niet weer eens flink zijn eigen glazen in zou gooien. Nadat hij zijn snelste tijd had gereden, klapte hij direct in de muur bij St. Dévote, waarna de gele vlaggen ervoor zorgden dat niemand meer harder kon gaan. Davide Valsecchi kwam daar net iets te laat achter en gleed van schrik in de Rapax, maar beide heren kwamen met de schrik vrij.

Clos en Perez waren toen al bezig met hun laatste snelle ronde en werden dus niet gehinderd door het gezwaaide geel in de eerste bocht. De winnaars van Barcelona konden weinig beginnen en eindigden in het achterveld, terwijl Giedo van der Garde vaak uitstekende sectortijden liet zien, maar geen probleemloze ronde kon rijden. Ho-Pin Tung had ook weinig plezier in de kwalificatie en werd veertiende.

1 D. Clos Racing Engineering 1:37.572
2 S. Perez Addax 1:37.605
3 P. Maldonado Rapax 1:38.512
4 A. Valerio Coloni Motorsport 1:38.901
5 F. Leimer Ocean Racing Technology 1:39.072
6 J. Bianchi ART Grand Prix 1:39.146
7 D. Valsecchi iSport International 1:39.255
8 J. d`Ambrosio DAMS 1:39.363
9 C. Vietoris Racing Engineering 1:39.413
10 L. Razia Rapax 1:39.544
11 S. Bird ART Grand Prix 1:39.638
12 G. van der Garde Addax 1:39.812
13 M. Ericsson Super Nova International 1:39.826
14 H. Tung DAMS 1:39.926
15 A. Zaugg Trident Racing 1:40.237
16 M. Chilton Ocean Racing Technology 1:40.495
17 G. Ricci DPR 1:40.520
18 C. Pic Arden International 1:40.767
19 R. Gonzalez Arden International 1:40.881
20 J. Kral Super Nova International 1:40.973
21 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport 1:41.733
22 M. Herck DPR 1:42.039
23 J. Cecotto Jr. Trident Racing 1:43.090
24 O. Turvey iSport International 1:43.595


 
Perez wint eerste GP2-race in Monaco in stijl

Sergio Perez heeft in Monaco zijn eerste GP2-race gewonnen. De Mexicaan, gestart vanaf de eerste rij, nam de leiding bij de start en zou de eerste plaats hierna niet meer afstaan. Pastor Maldonado werd tweede, de van pole gestarte Dani Clos eindigde op de derde plaats. Giedo van der Garde werd zesde, Ho-Pin Tung crashte uit de race.

In Monaco mag pole-position dan het halve werk zijn, als je je start verprutst heb je er nog niks aan. Dani Clos kwam weg alsof er een anker aan zijn Racing Engineering hing, waardoor Sergio Perez en Pastor Maldonado hem nog voor St. Dévote voorbij waren. Verder naar achteren klapte Max Chilton vrij spectaculair op de iSport van Oliver Turvey, maar dat was niet eens reden tot een safety car.

Die kwam halverwege de race alsnog, toen Ho-Pin Tung bij de zwembadchicane zijn lijn niet helemaal lekker had en machteloos de muur in klapte. De DAMS moest opgeruimd worden en de Mercedes SLS voerde het veld een tijdje aan. Sam Bird was toen al uit de running, de Brit lag op de zesde plaats toen een mislukte pitstop hem ver terug wierp. Toen het veld weer los mocht bouwde Perez zijn voorsprong op Maldonado uit en was de race eigenlijk gereden.

Giedo van der Garde startte de race als elfde en was misschien wel de enige coureur die een succesvolle inhaalactie wist te plaatsen. In de havenchicane passeerde hij Jerome d'Ambrosio voor de zevende plaats en toen Bird terugviel werd dat P6. Dat betekent dat de Nederlander de tweede race vanaf de derde plaats mag starten.

1 S. Perez Addax 1:00:32.223
2 P. Maldonado Rapax + 0.617
3 D. Clos Racing Engineering + 10.688
4 J. Bianchi ART Grand Prix + 12.117
5 A. Valerio Coloni Motorsport + 14.117
6 G. van der Garde Addax + 17.337
7 L. Razia Rapax + 35.967
8 J. d`Ambrosio DAMS + 37.403
9 J. Cecotto Jr. Trident Racing + 46.635
10 R. Gonzalez Arden International + 53.055
11 C. Pic Arden International + 53.977
12 M. Ericsson Super Nova International + 54.913
13 J. Kral Super Nova International + 57.571
14 C. Vietoris Racing Engineering + 58.636
15 S. Bird ART Grand Prix + 59.160
16 O. Turvey iSport International + 59.942
17 M. Herck DPR + 63.008
18 G. Ricci DPR + 63.419
Niet gefinisht
19 D. Valsecchi iSport International + 21 ronden
20 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport + 23 ronden
21 H. Tung DAMS + 29 ronden
22 F. Leimer Ocean Racing Technology + 42 ronden
23 A. Zaugg Trident Racing + 42 ronden
24 M. Chilton Ocean Racing Technology + 42 ronden


laatste aanpassing
 
Van der Garde rijdt tweede tijd in Turkse training

Giedo van der Garde is sterk aan het Turkse weekend begonnen. De Nederlander was met een tijd van 1.36.079 maar vijf honderdsten van een seconde langzamer dan de Italiaan Davide Valsecchi, die de snelste tijd reed op Istanbul Park.

Van der Garde stak in goede vorm in de eerste training in Istanbul. Gedurende het grootste deel van de sessie voerde de Nederlander de tijdenlijst aan, totdat Valsecchi in zijn allerlaatste ronde zes honderdsten van zijn tijd afsnoepte. De sessie verliep zonder drama, alleen Giacomo Ricci ging even achterstevoren in de chicane. Hij liet zijn motor afslaan en moest toestaan hoe de marshalls zijn auto wegduwden.

De kwalificatie begint om 15.00 uur.

1 D. Valsecchi iSport International 1:36.021 14
2 G. van der Garde Addax 1:36.079 14
3 M. Herck DPR 1:36.166 13
4 S. Bird ART Grand Prix 1:36.234 14
5 S. Perez Addax 1:36.270 14
6 D. Clos Racing Engineering 1:36.277 7
7 C. Vietoris Racing Engineering 1:36.341 13
8 A. Zaugg Trident Racing 1:36.461 15
9 L. Razia Rapax 1:36.467 15
10 G. Ricci DPR 1:36.484 8
11 M. Ericsson Super Nova International 1:36.546 15
12 P. Maldonado Rapax 1:36.565 15
13 O. Turvey iSport International 1:36.567 16
14 A. Valerio Coloni Motorsport 1:36.780 16
15 J. Bianchi ART Grand Prix 1:36.781 14
16 C. Pic Arden International 1:36.912 14
17 J. d`Ambrosio DAMS 1:37.354 14
18 J. Cecotto Jr. Trident Racing 1:37.467 16
19 H. Tung DAMS 1:37.496 17
20 J. Kral Super Nova International 1:37.593 15
21 M. Chilton Ocean Racing Technology 1:37.603 15
22 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport 1:37.695 17
23 F. Leimer Ocean Racing Technology 1:37.832 16
24 R. Gonzalez Arden International 1:38.114 14


Valsecchi verovert pole-position op Istanbul Park

Davide Valsecchi heeft zich naar de pole-position gekwalificeerd in Turkije. De Italiaan was met een tijd van 1.34.860 een honderdste van een seconde sneller dan Pastor Maldonado, die de tweede tijd reed. Giedo van der Garde werd tijdens een van zijn snelle ronden opgehouden en zal zaterdag als zesde starten.

Aanvankelijk leek Maldonado onderweg naar de eerste startplek. De Venezolaan stond lange tijd bovenaan en wist zijn snelste tijd bij het vallen van de vlag zelfs nog iets te verbeteren, maar enkele seconden daarna kwam Valsecchi over de eindstreep in een tijd die een honderdste van een seconde beter was. Oliver Turvey en Sergio Perez gingen naar de derde en de vierde tijd. Sam Bird reed de vijfde tijd en staat zaterdag dus naast Giedo van der Garde op de derde startrij. Ho-Pin Tung was de langzaamste coureur in de kwalificatie en hij start zaterdag dus van achteraan.

De eerste GP2-race begint zaterdag om 14.40 uur.

1 D. Valsecchi iSport International 1:34.860
2 P. Maldonado Rapax 1:34.875
3 O. Turvey iSport International 1:35.135
4 S. Perez Addax 1:35.194
5 S. Bird ART Grand Prix 1:35.267
6 G. van der Garde Addax 1:35.348
7 D. Clos Racing Engineering 1:35.364
8 C. Pic Arden International 1:35.411
9 A. Valerio Coloni Motorsport 1:35.491
10 L. Razia Rapax 1:35.527
11 C. Vietoris Racing Engineering 1:35.664
12 J. Bianchi ART Grand Prix 1:35.676
13 G. Ricci DPR 1:35.750
14 M. Herck DPR 1:35.762
15 M. Chilton Ocean Racing Technology 1:35.842
16 J. d`Ambrosio DAMS 1:35.926
17 J. Kral Super Nova International 1:35.955
18 A. Zaugg Trident Racing 1:35.957
19 M. Ericsson Super Nova International 1:35.973
20 J. Cecotto Jr. Trident Racing 1:36.047
21 F. Leimer Ocean Racing Technology 1:36.167
22 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport 1:36.564
23 R. Gonzalez Arden International 1:36.628
24 H. Tung DAMS 1:36.663


Maldonado pakt eerste overwinning van het seizoen

Pastor Maldonado heeft in Turkije zijn eerste overwinning van het seizoen behaald. De Venezolaan pakte bij de start de leiding in de race en reed vervolgens dominant naar de zege. De tweede plaats was voor Davide Valsecchi, Sam Bird werd derde. Giedo van der Garde finishte op de vijfde positie.

Valsecchi startte van pole-position op Istanbul Park, maar de Italiaan kwam slecht weg en verloor de leiding aan Maldonado, die meteen een gaatje wist te slaan. De start verliep verder rustig, maar in de tweede ronde ging het mis tijdens een Frans onderonsje. Jules Bianchi probeerde Charles Pic in te halen, maar de Arden-coureur gooide de deur dicht waardoor beiden uit de race crashten.

Vanaf de zevende ronde begonnen de pitstops en twee ronden later kwamen Valsecchi en Perez tegelijk binnen. De Mexicaan was wat sneller klaar en veroverde de tweede positie, terwijl Valsecchi naar de derde plaats zakte. Van der Garde kwam na zijn pitstop vlak voor Oliver Turvey de baan op en wist zo zijn vijfde positie vast te houden. Turvey kwam op zijn beurt onder druk te staan van Dani Clos, en maakte toen de fout meerdere keren van lijn te veranderen. Het leverde hem een drive through-penalty op. Alsof dat nog niet erg genoeg was, reed hij te hard door de pitstraat, en kon hij nog een keer binnenkomen.

Later in de race speelde Christian Vietoris, de teamgenoot van Clos, een hoofdrol. De Duitser was in gevecht met Giacomo Ricci en tikte hem in de 25e ronde aan, waarna de Italiaan spinde. Ricci viel daardoor terug naar de twintigste plaats en niet veel later gaf hij ook op in de pitstraat. Vooraan had Valsecchi de tweede plaats heroverd van Perez, die na de pitstops duidelijk een minder tempo reed en ook flink onder druk stond van Sam Bird. In de 29e ronde lukte het Bird om Perez, die na het passeren van de finishvlag zelfs stil zou vallen, te passeren.

Maldonado won behoorlijk eenvoudig, voor Valsecchi, Bird en Perez, die in de laatste twee ronden nog onder druk stond van teamgenoot Van der Garde. Luiz Razia behaalde een knappe zesde plaats. De Braziliaan was de laatste coureur die binnen was gekomen voor een pitstop, en dat betaalde zich uit met een resultaat in de punten. Michael Herck eindigde na een sterke race en mooie inhaalactie op Clos als zevende, terwijl de Spanjaard ook nog een positie verloor aan Vietoris en met een negende plek buiten de punten finishte.

De overwinning van Maldonado brengt de Rapax-rijder naar de leiding in het kampioenschap. Hij heeft nu 26 punten, vier meer dan Perez.

De sprintrace start zondag om 10.25 uur Nederlandse tijd.


1 P. Maldonado Rapax 52:33.219
2 D. Valsecchi iSport International + 19.531
3 S. Bird ART Grand Prix + 23.327
4 G. van der Garde Addax + 26.129
5 L. Razia Rapax + 26.746
6 M. Herck DPR + 30.444
7 C. Vietoris Racing Engineering + 36.719
8 D. Clos Racing Engineering + 41.469
9 M. Chilton Ocean Racing Technology + 48.582
10 J. d`Ambrosio DAMS + 49.848
11 H. Tung DAMS + 50.315
12 J. Cecotto Jr. Trident Racing + 55.996
13 F. Leimer Ocean Racing Technology + 1:06.801
14 O. Turvey iSport International + 1:08.392
15 J. Kral Super Nova International + 1:22.464
16 R. Gonzalez Arden International + 1:23.789
Niet gefinisht
17 A. Valerio Coloni Motorsport + 3 ronden
18 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport + 5 ronden
19 A. Zaugg Trident Racing + 5 ronden
20 G. Ricci DPR + 7 ronden
21 M. Ericsson Super Nova International + 21 ronden
22 C. Pic Arden International + 31 ronden
23 J. Bianchi ART Grand Prix + 31 ronden
24 S. Perez Addax + 32 ronden


Perez gediskwalificeerd, Van der Garde wint plaats

Giedo van der Garde is een positie opgeschoven in de uitslag van de hoofdrace in Turkije. De auto van teamgenoot Sergio Perez bleek bij de technische keuring na de race te licht te zijn, waardoor de Mexicaan uit de uitslag is geschrapt. Van der Garde is nu niet vijfde, maar vierde geworden.

De diskwalificatie van Perez is ook goed nieuws voor Dani Clos. De Spanjaard was na een sterke beginfase afgegleden naar een negende plek, buiten de punten. Nu is hij echter opgeschoven naar de achtste plaats, en dat levert hem ook meteen de pole-position op voor de sprintrace van zondag. Hij zal op de eerste rij gezelschap krijgen van teamgenoot Christian Vietoris.


Clos pakt overwinning in sprintrace Turkije

Dani Clos heeft in Turkije zijn eerste overwinning in de GP2 weten te winnen. De Spanjaard vertrok van pole-position op het circuit van Istanbul en had alleen concurrentie van teamgenoot Christian Vietoris, tot deze uitviel. Luiz Razia finishte als tweede, terwijl Giedo van der Garde zijn belofte waarmaakte en op het podium eindigde.

Slechts 23 rijders gingen van start in de sprintrace op Istanbul Park. Charles Pic, die op zaterdag nog landgenoot Jules Bianchi uit de race reed, had een voedselvergiftiging opgelopen. De Fransman kon daardoor niet van start gaan op zondagochtend.

Van der Garde deed wel mee en kwam erg sterk weg bij de start, maar Luiz Razia verdedigde erg goed, waardoor het de Nederlander niet lukte de derde plaats van de Braziliaan af te pakken. Vooraan behield polesitter Clos de leiding, voor teamgenoot Vietoris. Achterin ging het mis met Marcus Ericsson, die door Vladimir Arabadzhiev uit de race werd gereden.

Clos en Vietoris gingen comfortabel aan de leiding en leken op weg naar een dubbelzege, tot de Duitser in de tiende ronde een probleem kreeg en stil kwam te vallen. Zijn teamgenoot hield het wel vol tot de finish en won de race, voor Razia.

Van der Garde werd derde, maar had het niet makkelijk. Acht ronden voor het einde van de race kwam hij onder flinke druk van Davide Valsecchi en Michael Herck te staan. Twee ronden later lukte het Valsecchi zelfs om de Nederlander te passeren, maar deze heroverde zijn positie meteen. De resterende ronden hield hij zijn hoofd koel en finishte hij als derde, voor Valsecchi, die Herck al vroeg in de race had gepasseerd.

Pastor Maldonado, de racewinnaar van zaterdag, slaagde er niet in voorbij de Roemeen te komen. Het laatste punt ging zo naar de Venezolaan, terwijl Sam Bird met een zevende plek net buiten de boot viel. Sergio Perez kende nog een bijzonder sterke race. De Mexicaan moest achteraan starten na een diskwalificatie op zaterdag, maar vocht zich naar voren om uiteindelijk als zevende over de finish te komen en zo net geen punten te scoren.

Het Formule 1-veld reist nu eerst naar Canada, waardoor de GP2-coureurs een maand rusten hebben. In het laatste weekend van juni zullen ze weer in actie komen, in Valencia.

1 D. Clos Racing Engineering 37:25.211
2 L. Razia Rapax + 8.870
3 G. van der Garde Addax + 12.996
4 D. Valsecchi iSport International + 13.479
5 M. Herck DPR + 14.503
6 P. Maldonado Rapax + 19.118
7 S. Perez Addax + 20.080
8 J. d`Ambrosio DAMS + 20.488
9 H. Tung DAMS + 23.868
10 S. Bird ART Grand Prix + 29.560
11 M. Chilton Ocean Racing Technology + 31.666
12 J. Cecotto Jr. Trident Racing + 36.159
13 J. Bianchi ART Grand Prix + 40.549
14 J. Kral Super Nova International + 40.525
15 F. Leimer Ocean Racing Technology + 48.444
16 R. Gonzalez Arden International + 48.682
17 G. Ricci DPR + 49.061
18 O. Turvey iSport International + 1 ronden
19 A. Valerio Coloni Motorsport + 2 ronden
Niet gefinisht
20 A. Zaugg Trident Racing + 6 ronden
21 C. Vietoris Racing Engineering + 14 ronden
22 M. Ericsson Super Nova International + 18 ronden
23 V. Arabadzhiev Coloni Motorsport + 20 ronden
24 C. Pic Arden International + 23 ronden


 
Nieuwe GP2 teams moeten voortaan beide series doen

Als het aan GP2-baas Bruno Michel ligt, moeten alle nieuwe GP2 teams voortaan zowel aan de GP2 Main Series als aan de GP2 Asia Series deelnemen. Dit bevestigde Michel tegenover het Britse Autosport.

De GP2 teams worden telkens gekozen voor een periode van drie jaar, waarna de inschrijvingslijst weer open wordt gesteld. Eind dit jaar eindigt de huidige cyclus van drie jaar en het selectieproces voor de GP2 teams voor de seizoenen 2011-2013 is dan ook al in volle gang. Een nieuwe voorwaarde voor deelname aan het competitieve kampioenschap is dus dat de teams zowel in de GP2 Main Series, die in het voorprogramma van de Formule 1 verreden wordt, als de GP2 Asia Series, het officieuze winterkampioenschap, moeten rijden.

“Teams zullen allebei de series moeten doen”, zei Michel. “We zullen precies dezelfde teams voor de Asia Series, als voor de Main Series selecteren. Dus de situatie van Meritus, het enige team dat alleen de Asia Series deed, zal niet langer bestaan.”

Het Maleisische Meritus, normaal actief in Formule BMW Azië en Formule V6 Azië, deed afgelopen winter mee in de GP2 Asia Series en wist daar zelfs een race te winnen, zonder aan de Main Series deel te nemen. Andersom heeft het GP2 Main Series kampioenschapsteam van 2008 Racing Engineering nog nooit in de Asia Series gereden.

Dit betekent echter nog niet dat deze teams bij voorbaat al worden uitgesloten voor de nieuwe inschrijving. “Meritus zal wel overwogen worden met de andere aanmeldingen om te zien of het een inschrijving krijgt voor zowel de Asia, als de Main Series”, aldus Michel.

Wanneer de definitieve inschrijvingslijst voor 2011 gepubliceerd zal worden is nog niet bekend.
 
Pirelli wordt ook onder GP2-auto's geschroefd

Na de Formule 1 zal ook de GP2 volgend jaar met Pirelli-banden aan de start verschijnen. De Italiaanse fabrikant heeft een overeenkomst bereikt met de opstapklasse en zal in ieder geval tot en met 2013 de GP2 van rubber voorzien.

"Ik ben erg blij dat we Pirelli als bandenleverancier hebben voor de komende seizoenen", aldus GP2-baas Bruno Michel. "Na hun deal in de Formule 1, was het logisch om ook met ons een overeenkoms te bereiken. Het delen van de bandenfabrikant betekent dat ze nog meer ervaring gaan opdoen. Ik kijk er naar uit om met hen een mooie band op te bouwen."

Pirelli levert momenteel al banden aan de GP3-series.
 
Perez leidt de dans in vrije training Valencia

Sergio Perez heeft de snelste tijd laten noteren tijdens de vrije training in Valencia. De teamgenoot van Giedo van der Garde deed 1.46.670 over een ronde over het stratencircuit. Pastor Maldonado was tweede, Davide Valsecchi derde.

Giedo van der Garde reed de tiende tijd en was met 1.47.677 bijna precies een seconde langzamer dan zijn Mexicaanse teamgenoot. Ho-Pin Tung was goed voor de dertiende tijd. Problemen waren er voor Dani Clos, die door technische problemen de eerste bocht niet eens haalde, en Sam Bird, die zijn achtervleugel verloor nadat hij met de achterkant van zijn ART Grand Prix-wagen de bandenstapels bij de dertiende bocht had geraakt. Het incident van Bird was reden voor een code rood.

De kwalificatie begint om 15.55 uur.

1. Sergio Perez Addax 01:46.670
2. Pastor Maldonado Rapax 01:46.915
3. Davide Valsecchi iSport International 01:47.219
4. Christian Vietoris Racing Engineering 01:47.319
5. Jules Bianchi ART Grand Prix 01:47.447
6. Charles Pic Arden International 01:47.524
7. Jerome d` Ambrosio DAMS 01:47.542
8. Luiz Razia Rapax 01:47.649
9. Giacomo Ricci DPR 01:47.664
10. Giedo van der Garde Addax 01:47.677
11. Alberto Valerio Coloni Motorsport 01:47.771
12. Oliver Turvey iSport International 01:47.833
13. Ho-Pin Tung DAMS 01:47.834
14. Adrian Zaugg Trident Racing 01:47.859
15. Michael Herck DPR 01:48.230
16. Marcus Ericsson Super Nova International 01:48.463
17. Johnny Cecotto Jr. Trident Racing 01:48.607
18. Josef Kral Super Nova International 01:48.677
19. Max Chilton Ocean Racing Technology 01:47.752
20. Rodolfo Gonzalez Arden International 01:48.805
21. Vladimir Arabadzhiev Coloni Motorsport 01:49.048
22. Fabio Leimer Ocean Racing Technology 01:49.073
23. Sam Bird ART Grand Prix 01:56.475
24. Dani Clos Racing Engineering 00:00.000

Sergio Perez pakt pole-position in Valencia

Sergio Perez heeft de snelste tijd gereden tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace in Valencia. De pole-position leek lange tijd naar Pastor Maldonado te gaan, maar vlak voor het vallen van de vlag wist Perez nog naar een tijd van 1.45.557 te gaan. Giedo van der Garde werd vijfde op het Spaanse stratencircuit.

Op een bloedheet circuit van Valencia moest Perez diep gaan om tot de snelste tijd te komen. De Mexicaan, die ook snelste was in de training, was uiteindelijk maar een tiende sneller dan Maldonado. Van der Garde kan voorlopig nog niet tippen aan de snelheid van zijn teamgenoot bij Barwa Addax, maar een vijfde plaats op de grid biedt nog wel perspectief voor de hoofdrace op zaterdag.

1. Sergio Perez Addax 01:45.337
2. Pastor Maldonado Rapax 01:45.462
3. Jules Bianchi ART Grand Prix 01:45.658
4. Davide Valsecchi iSport International 01:45.898
5. Giedo van der Garde Addax 01:45.995
6. Michael Herck DPR 01:46.117
7. Charles Pic Arden International 01:46.171
8. Christian Vietoris Racing Engineering 01:46.263
9. Giacomo Ricci DPR 01:46.358
10. Sam Bird ART Grand Prix 01:46.362
11. Dani Clos Racing Engineering 01:46.478
12. Johnny Cecotto Jr. Trident Racing 01:46.504
13. Alberto Valerio Coloni Motorsport 01:46.508
14. Luiz Razia Rapax 01:46.518
15. Adrian Zaugg Trident Racing 01:46.532
16. Oliver Turvey iSport International 01:46.633
17. Josef Kral Super Nova International 01:46.709
18. Jerome d` Ambrosio DAMS 01:46.743
19. Marcus Ericsson Super Nova International 01:46.756
20. Ho-Pin Tung DAMS 01:46.780
21. Vladimir Arabadzhiev Coloni Motorsport 01:46.868
22. Rodolfo Gonzalez Arden International 01:46.953
23. Fabio Leimer Ocean Racing Technology 01:47.011
24. Max Chilton Ocean Racing Technology 01:47.054

Maldonado wint hoofdrace in straten Valencia

Pastor Maldonado is de eerste coureur die er dit seizoen in is geslaagd om twee races te winnen. De Venezolaan was in Valencia de sterkste en won de hoofdrace voor Jules Bianchi en Sam Bird, nadat Davide Valsecchi polesitter Sergio Perez in de rondte had gedwongen. Giedo van der Garde eindigde met een vierde plek net buiten het podium.

De pole-position was voor Perez, die bij de start ook de leiding behield, voor Maldonado, Bianchi en Valsecchi. Van der Garde verloor twee posities en kwam na de eerste ronde als zevende door. Achterin het veld ging het door drie verschillende startcrashes mis: bij de eerste waren Oliver Turvey, Ho-Pin Tung en Max Chilton de slachtoffers, terwijl Luiz Razia en Giacomo Ricci door Josef Kral uit de race werden gereden. Johnny Cecotto zorgde voor de derde crash, maar elimineerde daarbij alleen zichzelf.

Fabio Leimer, Adrian Zaugg, Jerome d'Ambrosio en Rodolfo Gonzalez hadden bij deze incidenten schade opgelopen, maar konden wel doorrijden naar de pitstraat. Voor D'Ambrosio en Gonzalez was het daar alsnog einde oefening, maar Leimer en Zaugg konden door, al zouden ze geen rol van betekenis meer spelen in de race.

De safety car kwam vanwege de incidenten op de baan en bij de herstart, na drie ronden, zat Maldonado duidelijk niet op te letten: de Venezolaan verloor twee posities aan Bianchi en Valsecchi. Een ronde later lukte het Bianchi om raceleider Perez te passeren, iets wat Valsecchi ook meteen probeerde. De Italiaan raakte echter de achterkant van de Addax-bolide, waarna Perez spinde en veel posities verloor. Valsecchi zou hiervoor nog een drive through-penalty krijgen.

Door alle incidenten voor hem, en wat inhaalacties, had Van der Garde plots uitzicht op een podiumplaats. Bij de pitstops verloor hij echter een positie aan Bird, waardoor hij uiteindelijk vierde zou worden, achter de Brit. De strijd om de eerste plek was al voor de pitstops in het voordeel van Maldonado beslecht, na een fout van Bianchi in de laatste bocht. Na de pitstops wist Maldonado zijn voorsprong nog uit te breiden en zijn tweede overwinning van het jaar te boeken.

Dani Clos eindigde op de vijfde plaats, voor Charles Pic, die niet zijn sterkste race reed. Marcus Ericsson eindigde de race op een zevende plek en pakte daarmee eindelijk zijn fel begeerde eerste punten. Het laatste punt was voor Michael Herck, die daarmee ook de pole-position voor race 2 pakte.

De sprintrace start zondag om 10.35 uur.

 
Eerste GP2-zege voor Ericsson in Valencia

Marcus Ericsson heeft een goed weekend een vervolg gegeven met een overwinning in de sprintrace in Valencia. De Zweed pakte na een goede start de leiding en hield de eveneens sterk gestarte Giedo van der Garde de rest van de race comfortabel achter zich, waardoor de Nederlander genoegen moest nemen met een tweede plaats. Michael Herck eindigde als derde.

Net als de hoofdrace werd de sprintrace gekenmerkt door enkele startcrashes. Alberto Valerio reed in de achterkant van Sergio Perez, die daarna spinde en een bezoek aan de pitstraat kon brengen, terwijl voor Valerio de race voorbij was. Jules Bianchi kreeg ook een auto in zijn achterkant, nadat Christian Vietoris tegen hem aan was gereden en zichzelf daarbij ook lanceerde. Tegelijkertijd raakte Johnny Cecotto de auto van Fabio Leimer, die vervolgens tegen Giacomo Ricci opreed. Cecotto kon door na de incidenten, evenals Adrian Zaugg, die in al het gedrang ook wat schade had opgelopen. De overige coureurs die bij de incidenten betrokken waren, vielen uit.

Vooraan was polesitter Herck de leiding in de race al vrij snel kwijtgeraakt, nadat hij met veel wielspin was vertrokken. Ericsson kwam hem al meteen voorbij, enkele bochten later volgde ook Van der Garde. Charles Pic lag vierde na de openingsfase, voor Dani Clos en Pastor Maldonado, de winnaar van de race op zaterdag.

In de derde ronde ging het mis, toen Josef Kral achterop de auto van Rodolfo Gonzalez knalde. Net als zoveel andere coureurs werd de Tsjech daarbij gelanceerd, en hij draaide daarbij bijna 360 graden om zijn as, voor hij op zijn achtervleugel landde en de muur in vloog. De ambulance kwam erbij, omdat hij klaagde over pijn in zijn rug, maar hij lijkt verder geen ernstige verwondingen te hebben. De dokters bevestigden tijdens de race al dat de Super Nova-coureur nog goed kon bewegen.

De safety car kwam vanwege de crash maar liefst zes ronden op de baan, en dit zorgde voor zoveel tijdsverlies, dat de oorspronkelijk geplande 24 ronden niet zouden worden gehaald, en de race vroegtijdig werd afgevlagd. Ericsson zorgde ervoor dat Super Nova ondanks het drama van Kral toch wat te juichen had door de race te winnen.

Van der Garde wist het gat met de Zweed de hele tijd onder de seconde te houden, maar moest in de eindfase toch iets meer afstand te nemen, en werd tweede, voor Herck. Maldonado eindigde als vierde, nadat hij in de ronde na de herstart Pic en Clos had weten te passeren. De vijfde plaats ging zo naar Pic, terwijl Davide Valsecchi zesde werd, nadat ook hij Clos had ingehaald.

De volgende races zijn over twee weken, in Silverstone.

1. Marcus Ericsson Super Nova International 45:33.442
2. Giedo van der Garde Addax +0.833
3. Michael Herck DPR +5.120
4. Pastor Maldonado Rapax +5.292
5. Charles Pic Arden International +9.233
6. Davide Valsecchi iSport International +17.778
7. Dani Clos Racing Engineering +18.315
8. Jerome d` Ambrosio DAMS +18.910
9. Vladimir Arabadzhiev Coloni Motorsport +21.318
10. Sam Bird ART Grand Prix +23.831
11. Max Chilton Ocean Racing Technology +25.997
12. Oliver Turvey iSport International +30.387
13. Ho-Pin Tung DAMS +32.713
14. Johnny Cecotto Jr. Trident Racing +33.394
15. Adrian Zaugg Trident Racing +1 Ronde
16. Sergio Perez Addax +1 Ronde
Niet gefinisht
17. Luiz Razia Rapax +7 Ronden
18. Rodolfo Gonzalez Arden International +0.021
19. Josef Kral Super Nova International +0.021
20. Jules Bianchi ART Grand Prix +0.022
21. Alberto Valerio Coloni Motorsport +0.022
22. Christian Vietoris Racing Engineering +0.022
23. Fabio Leimer Ocean Racing Technology +0.022
24. Giacomo Ricci DPR +0.022