Het gaat slecht met dansend Nederland. Het aantal partygangers is in 2008 met een derde gekelderd, en dat bezorgt dj’s, organistoren en labelbazen grijze haren. „Iedereen heeft er last van”, zegt labelbaas Dick Leijen van 1Management, die ook een positief gevolg ziet. „De markt is zichzelf op dit moment aan het reguleren. De kwalitatief betere feesten blijven over.”
Er hangen donkerex wolken boven het dancelandschap. De dance-industrie die jarenlang een miljoenmarkt was waarvan veel organisatoren een graantje wilden meepikken, kampt met een keldering van bezoekersaantallen. Een derde van de bezoekers blijft thuis, zo bleek uit het jaarrapport van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), met als gevolg dat de feesten lang niet meer uitverkopen. "De feestjesmarkt is nu echt ingestort. Het aantal feesten is enorm teruggelopen. Vooral de housefeesten zijn nu minder in trek", concludeert dj Roog die naast zijn dj- en producerswerk ook zelf een clubavond organiseert. Er heerst een 'crisis'-stemming onder het publiek, dat bewuster geld uitgeeft. "Zij gaan niet meer wekelijks naar een club of discotheek, maar kiezen bewuster voor dat ene leuke feestje." Er zijn nog geen exacte cijfers bekend, maar Rogier Van Bueren, zoals dj Roog in het dagelijks leven heet, schat in dat het komende jaar zo'n dertig tot veertig procent minder feesten worden georganiseerd.
Voor labelbaas Dick Leijen komt de malaise niet als een donderslag bij heldere hemel. Sterker nog: het zat er een tijdje aan te komen. "De afgelopen jaren heeft de dancemuziek een enorme explosie meegemaakt. De markt leek in 2007 nog alles aan te kunnen. De feesten waren altijd uitverkocht en organisatoren schroefden de frequentie op. Ook werden de feesten steeds groter", vertelt de labelbaas
http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2009/03/feestjesmarkt_stort_in.html
Er hangen donkerex wolken boven het dancelandschap. De dance-industrie die jarenlang een miljoenmarkt was waarvan veel organisatoren een graantje wilden meepikken, kampt met een keldering van bezoekersaantallen. Een derde van de bezoekers blijft thuis, zo bleek uit het jaarrapport van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), met als gevolg dat de feesten lang niet meer uitverkopen. "De feestjesmarkt is nu echt ingestort. Het aantal feesten is enorm teruggelopen. Vooral de housefeesten zijn nu minder in trek", concludeert dj Roog die naast zijn dj- en producerswerk ook zelf een clubavond organiseert. Er heerst een 'crisis'-stemming onder het publiek, dat bewuster geld uitgeeft. "Zij gaan niet meer wekelijks naar een club of discotheek, maar kiezen bewuster voor dat ene leuke feestje." Er zijn nog geen exacte cijfers bekend, maar Rogier Van Bueren, zoals dj Roog in het dagelijks leven heet, schat in dat het komende jaar zo'n dertig tot veertig procent minder feesten worden georganiseerd.
Voor labelbaas Dick Leijen komt de malaise niet als een donderslag bij heldere hemel. Sterker nog: het zat er een tijdje aan te komen. "De afgelopen jaren heeft de dancemuziek een enorme explosie meegemaakt. De markt leek in 2007 nog alles aan te kunnen. De feesten waren altijd uitverkocht en organisatoren schroefden de frequentie op. Ook werden de feesten steeds groter", vertelt de labelbaas
http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2009/03/feestjesmarkt_stort_in.html