Partyflock

Forumonderwerp · 1026083

Waarschuw beheerder
Spreekuur partydrugs van Brijder

* Gepubliceerd op 25 augustus 2008, 18:49
* Laatst bijgewerkt op 25 augustus 2008, 18:53

alkmaar -

Xtc, GHB en andere partydrugs kunnen jaren later nog medische klachten tot gevolg hebben. Over die klachten is weinig bekend. Brijder Verslavingszorg start in Alkmaar, Haarlem en Den Haag een wekelijks spreekuur.

Lichtflitsen. Irritatie. Dingen horen die er niet zijn. Deze klachten kunnen optreden na gebruik van xtc. Soms nog jaren na dato en het kan al optreden na één keer xtc slikken. ,,Wij hebben dit patroon inmiddels herkend, door de vele vragen die we van drugsgebruikers hebben gekregen'', zegt Gerard Alderliefste, verslavingsarts bij Brijder Verslavingszorg.

Over langdurige bijwerkingen van xtc en GHB is nog niet veel bekend. Voor cocaïne en speed ligt dat anders, maar wetenschappelijk onderzoek naar de nieuwe generatie drugs vindt nog maar mondjesmaat plaats.

De meeste klachten kunnen worden behandeld. Bijvoorbeeld door antidepressiva. ,,Wij weten inmiddels welke soorten het beste werken'', zegt Alderliefste.

Het wekelijks spreekuur wordt vergoed door zorgverzekeraars. Aanmelden kan via 023-5307400.

Bron

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Right. Hoe bedoel je ik wil mensen aan de anti depressivia helpen zeg?

Bedenk al eens hoe stom dat klinkt! Een middel waarvan je (zegt men) van je depressiviteit afkomt gebruiken tegen de symptomen die je van drugs gebruik zou krijgen. Zwaar overdreven stukje lijkt me :no:

*edit, in het hele artikel staat dat na 3 tot 6 maanden anti depressivia slikken de klachten volledig zijn verholpen
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 29 augustus 2008 om 22:31:
Die depressie heeft (meestal) een oorzaak.

Klopt, maar anti-depressiva houdt je in een bepaalde vorm van roes, dus het is nooit objectief te bepalen wanneer het met de patient daadwerkelijk beter gaat, dat is namelijk pas betrouwbaar te bepalen wanneer de periode van ontwenning verdwenen is....

Bekend is dat na het stoppen met een A-D kuur de depressie tijdelijk ( varierend tussen 6 weken tot 1 jaar) wederom aanwezig kan zijn.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 augustus 2008 om 08:32:
*edit, in het hele artikel staat dat na 3 tot 6 maanden anti depressivia slikken de klachten volledig zijn verholpen

Wat een bullshit zeg :rot:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 29 augustus 2008 om 22:02:
Maar kan je niet bedenken dat het ontzettend frustrerend is om opgesloten te worden, onder medicatie gehouden te worden en je leven van je wordt afgepakt omdat de psychiater dit vind? En als jij jezelf gewoon goed voelt, hoogstens een beetje excentriek, waarom zou je dan toch onder de duim gehouden moeten worden?

maar dat is idd een horrorscenario!
bedoel: je bent er nog altijd zelf bij, en als je idd helemaal gezond ben (lichamelijk, als geestelijk) vraag ik me sws al af wat je bij een psychiater doet/wilt? en mocht hij je medicijnen voorschrijven, kun je ook aangeven dat je dit liever niet hebt ... bedoel, hij duwt ze niet door je strot!

en "zomaar" gezonde mensen opsluiten & plat spuiten ... ik kan me niet voorstellen dat dat in NL gebeurd! vaak is een opname toch "vrijwillig", in hoeverre je dit vrijwillig kan noemen omdat je dus niet vrijwillig om de depressie hebt gevraagd!

gedwongen opsluiting is vaak enkel in gevallen waarbij de rechter/justitie in het spel is ... maar hoe gezond is de persoon in kwestie dan?

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 29 augustus 2008 om 21:53:
Iedere psychiater heeft zijn persoonlijke mening over wat de precieze symptomen zijn van bepaalde zogenoemde "hersenziekten".

omdat het hier over anti-depressiva gaat, kijk ik enkel naar de ziekte depressief ... en dit kan veroorzaakt worden door een klein defect in je hoofd, waardoor je te snel serotonine afbreekt, en dat is wel degelijk bewezen! :yes:
kun je ook een btje vergelijken met het hebben van een langzame of juist snelle stofwisseling ... het menselijk lichaam is uniek, en geen één hetzelfde!

wel is het zo dat er niet in je hoofd gekeken kan worden wat je depressie veroorzaakt, vaak wordt er door gesprekken getracht te achterhalen wat de oorzaak kan zijn.
en wil je zelf ook medicijnen erbij gebruiken (wat een psych altijd zal adviseren, maar niet zal opleggen), dan ga je een traject in waarbij je meerdere AD's uit probeerd o.b.v. de psych daar er veel verschillende soorten AD's zijn (o.a. serotonineheropnameremmers).

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 29 augustus 2008 om 22:40:
maar anti-depressiva houdt je in een bepaalde vorm van roes

klopt!
je gevoel wordt afgevlakt; zo zijn de pieken minder hoog, en de dalen minder diep! :yes:

AD in combi met (cognitieve) therapie, structuur in je dag, genoeg slaap, buitenlucht & goede voeding zijn het best om een depressie te behandelen. en ben je zover opgeknapt dat je het weer zonder de AD wil doen, moet je dit juist afbouwen ... vaak blijft het dan goed gaan!

feit blijft wel: als je eenmaal een depressie hebt gehad, blijf je er gevoelig voor! maar als je therapie hebt gevolgd herken je je valkuilen, en kun je een evt. depressie vroegtijdig signaleren.

trouwens, er zijn ook genoeg AD's die niet verslavend zijn!

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van melodiii. op vrijdag 29 augustus 2008 om 23:34:
AD in combi met (cognitieve) therapie, structuur in je dag, genoeg slaap, buitenlucht & goede voeding zijn het best om een depressie te behandelen.

En toch ben ik het met het deel A-D niet eens in dit stukje
want een cognitieve therapie (vooral gericht op schema en modi) vraagt van je om te focussen op je gevoel om van daaruit verder te werken...
Dat wordt een stuk lastiger met A-D aangezien het zo exrteem afvlakt.

Maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik persoonlijk tegen demp-middelen ben en meer heil zie in het aanpakken van de kern met de daarbij behorende oplossing.

trouwens, er zijn ook genoeg AD's die niet verslavend zijn!

Klopt, het middel zelf werkt dan niet verslavend, maar het is persoongebonden in hoeverre je er psychisch afhankelijk van wordt.
Mensen die niet met gevoel en emoties om kunnen gaan zullen sneller geneigd zijn verslaafd te raken bijvoorbeeld.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 29 augustus 2008 om 22:31:
Die depressie heeft (meestal) een oorzaak. Als je die oorzaak aanpakt, dan kan er wat veranderen. Anders niet.

En anti depressivia verhelpt niets. Dus kan het ook nooit goed zijn ;)
maar dat is idd een horrorscenario!
bedoel: je bent er nog altijd zelf bij, en als je idd helemaal gezond ben (lichamelijk, als geestelijk) vraag ik me sws al af wat je bij een psychiater doet/wilt? en mocht hij je medicijnen voorschrijven, kun je ook aangeven dat je dit liever niet hebt ... bedoel, hij duwt ze niet door je strot!

en "zomaar" gezonde mensen opsluiten & plat spuiten ... ik kan me niet voorstellen dat dat in NL gebeurd! vaak is een opname toch "vrijwillig", in hoeverre je dit vrijwillig kan noemen omdat je dus niet vrijwillig om de depressie hebt gevraagd!

gedwongen opsluiting is vaak enkel in gevallen waarbij de rechter/justitie in het spel is ... maar hoe gezond is de persoon in kwestie dan?

Naja, veel mensen geloven natuurlijk heilig het woord van de psychiater/dokter. En als deze zegt: U heeft die en die medicatie nodig. Dan ga je er wss van uit dat dit juist is toch :)

En daar komt bij, een psych gaat op zoek naar iets wat mis kan zijn met jou. Want hij gaat er vanuit dat er iets is omdat je naar hem toe komt. Dus ze willen ook graag wat vinden... :o

Moet nu weg de rest reply ik straks wel ff b)