Voor iedereen die het toen heeft mee gekregen!
Ik heb weer een mailtje gehad...
Eerst mailtje:
Beste Joyce,
De voorgaande jaren verliep het busvervoer van jou groep naar Kastellaun over het algemeen redelijk goed.
De chauffeurs klaagden wel eens wat over extreme vervuiling maar er waren tenminste geen vernielingen.
Dit jaar echter is de situatie volledig anders en erg teleurstellend.
Tijdens de héénreis waren er voor de chauffeur al problemen met één of meerdere passagiers welke een glazen pot (koffie) voor de achterband hebben gegooid.
Ik begrijp dat hier al enige nare woorden over zijn gevallen.
Tijdens de héénreis zijn er twee armleuningen van de stoelen vernield.
Tijdens de terugreis is de deksel van het toilet vernield alsmede een kunststof kap van het keukenblok in de bus.
Overeenkomstig de algemene voorwaarden is de opdrachtgever van het busvervoer verantwoordelijk voor de gevolgen van vernielingen in de touringcar.
Onze monteur heeft deze morgen de schades geïnventariseerd en een opstelling gemaakt van de kosten welke gemaakt moeten worden om alles weer te herstellen.
De kosten zijn als volgt te specificeren:
- aankoop nieuwe onderdelen voor stoelen, toilet en keukenblok € 393,50
- garage-uren om alles te herstellen 4 uren ad. € 39,00 = € 156,00
- totale kosten voor het herstel bedragen derhalve € 549,60
- BTW over dit bedrag van 19% € 104,40
- derhalve een totaal schadebedrag van € 654,00
Helaas zijn wij genoodzaakt om jou, als opdrachtgever, hiervoor aansprakelijk te stellen.
Wij verzoeken je derhalve om het betreffende bedrag van € 654,00 binnen 2 weken over te maken op onze bank- of girorekening.
Wij betreuren dat wij deze stap moeten nemen doch wij zijn van mening dat deze schade wel degelijk vergoed moet worden.
Wij zien je reactie met belangstelling tegemoet en verblijven,
Met vriendelijke groten,
TRIOMF TOURS
Herman Vernooy
Mijn reactie:
Geachte heer Vernooy,
Ik schrik eigenlijk best wel van uw e-mail.
Tijdens de heenreis is er iets kapot gegaan en de buschauffeur heeft gezegd dat dit 6 euro kostte. (dit was dus de koffiepot) Ik heb helemaal niets gehoord over een koffiepot die voor de achterband van de bus is gegooid en ook niet dat hier nare woorden over gevallen zijn. De buschauffeur had dit met mij kunnen bespreken en dit is niet gebeurd. Ik heb mij van te voren nog voorgesteld als opdrachtgever voor de reis.
Toen wij aan waren gekomen in Kastellaun heb ik met nog 3 anderen geholpen al het vuil in vuilniszakken te stoppen. Ook heb ik het een en ander doorgenomen met de buschauffeur, maar hij heeft mij helemaal niks gemeld over het voorval met de koffiepot. Naar mijn inziens had hij dit wel moeten doen. Dat ik toen nog niet op de hoogte gebracht ben van de kapotte armleuningen kan ik begrijpen, dit hebben jullie natuurlijk pas vastgesteld toen de chauffeur weer terug in Nederland was. Wat ik wel raar vind, is dat de buschauffeur hier op de terugweg helemaal niks over gezegd heeft of het heeft laten zien, dan had ik een bewijs gehad. Ook hadden er dan maatregelen genomen kunnen worden.
Ik vraag mij af wat er precies kapot is gegaan aan het keukenblok, aangezien ik er naast zat en mijn vriendin de sleutel van de koelbox had en drankjes heeft verkocht en er verder niemand bij het keukenblok in de buurt is geweest. Mijn vriendin heeft ook niet gezien dat er iets kapot was aan het keukenblok en heeft de sleutel netjes teruggegeven aan de chauffeur.
Zou u mij kunnen vertellen om welke armleuningen het gaat? Ik weet wie waar heeft gezeten tijdden de heen- en terugreis, dus op die manier kan ik porberen te achterhalen wie het geweest zijn. Verder wil ik u graag vragen mij foto's op te sturen van de vernielingen als bewijsmateriaal.
Het zou handiger geweest zijn als de chauffeur op de heen- en terugreis de bus met mij nagelopen zou hebben, ook in verband met eerdere ervaringen zoals u beschrijft. Wij hadden dan samen vast kunnen stellen dat alles in de bus compleet was en goed werkte en aan de hand daarvan kon dan achteraf vastgesteld worden wat er precies tijdens onze busreis kapot is gegaan. Op deze manier weet ik natuurlijk niet voor 100% zeker of er bijvoorbeeld niet al armleuningen waren die niet goed werkten voordat wij vertrokken. Van een van de mede-passagiers heb ik begrepen dat de armleuning van zijn stoel al kapot was bij aanvang in de bus op de heenreis, ik zou het erg vervelend vinden als jullie mij laten opdraaien voor dingen die stuk zijn en waar wij verder niks mee te maken hebben gehad. Verder stond het hele gangpad vol met tassen/koffers, de buschauffeur liet dit toe. Hierdoor was het erg lastig lopen als je bijvoorbeeld even naar de wc moest. Dit zou mede een oorzaak kunnen zijn van de kapotte armleuningen en naar mijn inziens zijn wij hier dan niet voor 100% verantwoordelijk voor, maar ligt de verantwoordelijkheid ook deels bij de buschauffeur.
Bedankt voor het melden van de vernielingen en ik zie uw reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Joyce Zomer
Extra nagemaild: 2 leuningen aan de rechterkant waren al kapot. 1 voor het keukenblok en 1 na het keukenblok..
Nu eindelijk na 1 week wachten krijg ik de volgende reactie:
Wat betreft de schades het volgende.Van de héénreis meldde wij twee vernielde armleuningen.Eén daarvan was kennelijk al defect, want dat was er één van diegene welke jij gemeld hebt.De tweede beschadigde armleuning zit aan de linkerkant van de bus, deze zullen we dus moeten vernieuwen.
Verder hebben we de schade van het bovendeel van de toiletdeur bij een lokale meubelmaker kunnen laten repareren. Het is er wel niet mooier op geworden maar het functioneert weer.
Voor de deksel van de koelkast hebben we echter een nieuwe moeten bestellen en moeten monteren.
De totale schade welke resteert is nu een bedrag van € 392,00 excl. 19% btw, derhalve een totaalbedrag van € 466,48 inclusief BTW. We zijn derhalve genoodzaakt om jou voor dit bedrag aansprakelijk te stellen.
Met vriendelijke groet, Herman Vernooy Triomf Tours BV