anoniem gepubliceerd op , waardering: 90/100
Ryan Davis - Particles of Bliss
1 juni 2012
ArtiestRyan Davis
LabelTraum Schallplatten
Genre: tech house
Ryan Davis (echte naam Sebastian Waack) is een Duitse dj/producer, met de Duitse hoofdstad Berlijn (inmiddels) als thuisbasis. In 2006 kwam zijn eerste productie uit, 'Transformer' genaamd en werd uitgebracht op Klang Gymnastik. De plaat werd goed ontvangen en sindsdien heeft Davis verscheidene releases uitgebracht op labels als Manual Music en Areal Recordings. Inmiddels zijn Davis zijn tracks terug te vinden in de cd-mappen van aansprekende namen als John Digweed, Sasha, Hernan Cattaneo en Stephan Bodzin. In 2011 sloot hij zich aan bij het bekende Traum Schallplatten, en op dit Duitse label verschijnt ook zijn debuutalbum 'Particles of Bliss'.

Het album 'Particles of Bliss' staat vol melodieuze techhouse, aangevuld met een vleugje minimal en progressive. Het album kent elf producties, welke tot op heden nog niet zijn uitgebracht ('previously unreleased') en stuk voor stuk enorm warm en sfeervol aandoen. Deze warme klanken horen we gelijk al terug in de openingstrack 'The Enchanted Garden', welke als een soort van intro beschouwd kan worden en waarbij pianospel een nadrukkelijk rol speelt. De hierop volgende producties 'Where the Right Things Are' en 'Beluga' zijn twee fijne clubgerichte techhouse tracks, welke doen denken aan het werk van Traum collega Dominik Eulberg. Ryan Davis zal ongetwijfeld ideeën en inspiratie opgedaan hebben van Eulberg, maar in onze optiek weet hij zijn gerespecteerde landgenoot zelfs te overtreffen! Naast Dominik Eulberg, is Ryan Davis zijn stijl overigens ook wel te vergelijken met Gui Boratto zijn producties. Dit is dan ook de sound welke 'Particles of Bliss' kenmerkt, uitgezonderd van 'Break the Night with Colors' en 'Head in the Clouds', welke wat abstracter en meer experimenteel van aard zijn.

Met het levendige 'The Field' en het sfeervolle 'Aquarius' zet Ryan Davis de melodieuze sound uitstekend door. Ook dit zijn wederom zeer sterke techhouse producties, zowel geschikt voor in de club als om thuis bij te ontspannen. 'Entangled Lives' is vervolgens wat donkerder van aard, kent lekkere basslines en een mysterieus en spannend tintje. Ook 'Eyes Wide Open' kent pakkende basslines en doet bovendien wat 'steviger' aan, en is daarmee een goede track voor op de dansvloer. Tussendoor horen we nog het kalme en warme 'When Rain Drops Soft', wat ons betreft het meest sfeervolle en mooie nummer van het album. Afsluiter is de downtempo track 'Dragonheart', een neerslachtig maar erg pakkende productie met vocals van Ryan Davis zelf.

Na de eerste keer beluisteren was gelijk al duidelijk dat 'Particles of Bliss' een heerlijk album is, dat bulkt van de kwaliteit. Dit gevoel is alleen maar toegenomen na meerdere luisterbeurten. Ryan Davis zijn producties steken zeer sterk in elkaar en liggen erg lekker in het gehoor. Bovendien zijn ze zowel geschikt voor in de club als om thuis te beluisteren. We verwachten dat het album hiermee een brede doelgroep zal aanspreken. 'Particles of Bliss' is een uitmuntend debuut van Davis en een album dat enorm melodieus, warm en sfeervol aandoet. Wat ons betreft ontvangt het album nu al een nominatie voor de titel 'album van het jaar'!

Score: 90/100

soundcloud.com/ryan-davis

1. The Enchanted Garden