Mark Broom - Acid House

Mark Broom - Acid House
19 september 2010
ArtiestMark Broom Site
Mark Broom, afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, gooide met zijn Detroit-doorspekte album “Angie Is A Shoplifter” hoge ogen in 1996. Sindsdien volgde een groot aantal kwalitatieve releases en remixes op onder andere Soma, Cocoon, het Amsterdamse 100% Pure en zijn eigen label Pure Plastic. Met meer dan 20 jaar ervaring en gigs over de hele wereld heeft deze veteraan op z’n zachtst gezegd zijn strepen wel verdiend. Vandaar ook dat ondergetekende enorm heeft uitgekeken naar Broom’s nieuwe album ‘Acid House’, dat begin augustus is uitgebracht op Saved Records, het label van Nic Fanciulli en Andy Chatterley. Met de titel ‘Acid House’ slaat Broom de plank overigens volledig mis, aangezien geen van de nummers veel raakvlakken vertoond met de muziekstroming uit de jaren ’80.

De eerste cd bestaat uit vijftien ongemixte tracks, allen met een duur van rond de vijf minuten. Deze DJ-friendly aanpak zal door velen erg dankbaar worden ontvangen. Voor de simpele luisteraars onder ons is het echter misschien een beetje teveel van het goede.

De binnenkomer is ‘Gap’, waarin naast pompende vierkwartsmaten ook soulvolle, disco-achtige samples en vocals zijn opgenomen. Ook het tweede nummer ‘Lemon’, evenals ‘If You’ en ‘Can’t Wait’ (dat is gebaseerd op het hitje van 100% feat. Jennifer John) zijn in dezelfde trant. De cd bevat verder ook een aantal iets duistere tunes zoals een nieuwe remix van ‘Raincheck’, ‘260’ en ‘Loose Ends’, waarbij de kenmerkende stijl van Broom naar voren komt. Daarnaast geven tracks als ‘Don’t Tell It’, ‘Jerk Out’ en ‘Fire’ met minimal- en house-invloeden de cd voldoende variatie voor een goed eindresultaat.

Op de volgende cd mixt Mark Broom dezelfde nummers van de eerste CD aan elkaar, alleen dan in een iets andere volgorde. Hier word ik persoonlijk een stuk blijer van, simpelweg omdat het een stuk fijner luistert dan alleen maar losstaande tracks. Er is ook meer opbouw op deze cd te vinden en dat Mark Broom alles feilloos aan elkaar mixt, is natuurlijk niks nieuws voor degenen die deze routinier wel eens in het echt hebben mogen aanschouwen. In iets meer dan 78 minuten komen alle tracks voorbij, waarbij Broom een aantal (niet irritante) effecten gebruikt. Het geheel is zoals verwacht een knallende en pompende mix waar dankzij veel variatie en goede studio-skills niks op af te dingen valt.

‘Acid House’ is, ondanks het feit dat de naam weinig met de inhoud te maken heeft, een redelijk sterk album geworden. De afwisseling tussen de verschillende tracks is erg fijn, van house met een vleugje soul en disco, tot duistere en diepe techno. Desondanks zijn alle nummers erg dancefloor oriented, waarmee DJ’s vooral uit de voeten kunnen met CD1 (vanwege de losse tracks) en luisteraars kunnen genieten van een solide mix op CD2.

1. Mark Broom - Gap
  2. Mark Broom - Lemon
  3. Mark Broom - Don't Tell It