Moby - Wait For Me

Artiest | Moby |
Met een “Do It Yourself” houding ging de Amerikaanse veganist Moby aan de slag in zijn thuisstudio. Het resultaat: “Wait For Me” een album dat dezelfde muzikale onafhankelijkheid moet uitstralen als zijn tien jaar oude album “Play”. Of het net zo’n geslaagd album is, oordeel zelf.
Genre's: Ambient, Downtempo, Electronica Van de ‘Early Rave’ en ‘Acid House’ eind jaren tachtig, begin jaren negentig, tot de ‘Blues’, ‘Pop’, en ‘Indie’ fusies van vandaag de dag. Het pispaaltje van de muziekindustrie ‘Richard Melville Hall’, beter bekend als ‘Moby’, heeft zich de afgelopen jaren in vreemde muzikale bochten gewrongen. Het tien jaar oude album ‘Play’ (1999) heeft daarbij ongetwijfeld de meeste indruk achtergelaten. Met de albums daaropvolgend leek de kleine Amerikaanse veganist vast te lopen in een muzikale impasse. Zijn gladde meezingers als “Lift Me Up” (2005) kwamen lang niet zo overtuigend over als zijn eerdere releases. Met zijn negende studioalbum ‘Wait For Me’ zet ‘Moby’ gelukkig voor het eerst in tien jaar weer een stap in de richting van muzikale onafhankelijkheid. Hij nam onlangs afscheid van het grote Britse platenlabel; ‘Mute Records’, nam ‘Wait For Me’ thuis in een slaapkamer vol apparatuur op en bracht de plaat vervolgens in eigen beheer uit op zijn eigen ‘Little Idiot’ label. Het resultaat, eindelijk weer een plaat die bijna net zo goed is als de tien jaar oude succesplaat ‘Play’. Op het zestien tracks tellende album wordt heel voorzichtig de trukendoos van ‘Play’ nog een keer geopend, maar wel eentje die tien jaar ouder en wijzer is. Op het prachtige ‘Pale Horses’ (#2), die overigens vorige maand op een gelijknamige EP verscheen met nog mooiere Gui Boratto en Apparat remixen, hoor je heldere strijksecties vergezeld door een zingende en jammerende vrouwenstem. Een typische Moby plaat die samen met ‘Shot In The Back Of The Head’ (#3) één van de hoogtepunten op het album is. ‘Shot In The Back Of The Head’ (#3) was de eerste single die verscheen en was voor de fans gratis te downloaden vanaf zijn site. Het is tevens de track dat de grootste hitfactor bevat. Opvallend aan deze track is de prachtige stereomix. Gitaren rechts, drums links, en andere zuivere gitaren die het gat opvullen. Voor deze track is er door niemand minder dan ‘David Lynch’ (bekend van Mulholland Drive) een mooie maar duistere videoclip gemaakt, die zeker het bekijken waard is. Met ’Mistake’ (#7) verwijst Moby nog even terug naar zijn rockverleden. Bijna zeurderig zingt hij “Don’t Let Me Make The Same Mistake Again” Zou hij zijn excuses aan zijn fans aanbieden voor de “fouten” die hij in de afgelopen jaren gemaakt heeft? Of is het een excuus voor de veel te vaak terugkerende synthetisch klinkende violen? Op deze track brengt Moby zijn zangtalenten ten gehore en hangt hij ook nog even de gitaarvirtuoos uit. Dit is het soort liedje dat direct herkenbaar is als een typische Moby plaat. De grootste hoogtepunten op de CD zijn toch wel de tracks ‘Wait For Me’ (#12) die naast prachtige zang een bijna hypnotiseerde pianoloop bevat en ‘Isolate’ (#16) dat toch wel de meest opvallende track op het album is. Een rustgevend stukje gitaarspel, met ergens rechtsachter een goed uitgebalanceerde bias-ruis begint deze laatste track, maar het is de geweldig gearrangeerde beat die zo naadloos in de piano, violen en synths lijkt te passen. Werkelijk een track om je helemaal in te verliezen. Al met al kunnen we na het beluisteren van de nieuwe Moby plaat concluderen dat het een treurig album is die de kwaliteit van zijn tien jaar oude album ‘Play’ bij lange na niet haalt. Helaas is het zelfs geen geweldig album te noemen. ‘Wait For Me’ is het beste te beschrijven als een interessante plaat, waarbij de koptelefoon eigenlijk de ideale luisterpositie is om de perfecte stereomix goed tot zijn recht te laten komen. Op deze manier hoor je de soms adembenemende tracks zoals ze zijn bedoeld. Deze credits zijn helaas niet aan Moby toebedeeld want de man achter deze superbe stereomix is niemand minder dan Ken Thomas, (beter bekend als één van de producers achter Sigor Rós) welke Moby hielp met het afmixen van het album. Toch zal deze samenwerking er niet voor zorgen dat dit album alle records verbreekt. ‘Wait For Me’ is zo gearrangeerd dat je het van het begin tot het einde zou moeten beluisteren. In deze single georiënteerde muziekindustrie, is een album waarbij alle nummers één geheel vormen bijna zeldzaam geworden. Verwacht alleen geen nieuwe ‘Play’. Verwacht een plaat die in de buurt komt. ‘Wait For Me’ is een rustig en bescheiden plaat die bijna onopgemerkt langs je heen gaat als je er geen aandacht aan zou besteden. Score: 68/100
www.moby.com
www.myspace.com/moby
www.moby.com
www.myspace.com/moby
Tracklist
- Division (01:56)
- Pale Horses (03:36)
- Shot In The Back Of The Head (03:15)
- Study War (04:17)
- Walk With Me (04:00)
- Stock Radio (00:55)
- Mistake (03:46)
- Scream Pilots (02:48)
- JLTF-1 (01:26)
- JLTF (04:39)
- A Seated Night (03:23)
- Wait For Me (04:13)
- Hope Is Gone (03:30)
- Ghost Return (02:38)
- Slow Light (04.00)
- Isolate (03:27)
31 opmerkingen
donateur
Goed geschreven recensie denk ik, met kennis van zaken. Toch vind ik sommige dingen niet helemaal met elkaar rijmen, zoals bijvoorbeeld de uitspraken en bijvoorbeeld. Ik vind het ook niet fair om dit album zo strak langs de 'Play' meetlat te leggen. Beide albums staan gewoon opzich zichzelf en zijn niet met elkaar te vergelijken. 'Play' was gewoon een erg sterk album, maar bovendien ook meer commercieel gericht. Dit is meer een luisteralbum met minder hitpotentie. Bovendien heeft hij in de tussentijd natuurlijk nog meer albums uitgebracht die ook wat van 'Play' afweken. Ik ben het met je eens dat het geen wereldschokkende cd is, maar een score van 75/00 zou ik hem persoonlijk zeker wel geven.
Het resultaat, eindelijk weer een plaat die (bijna) net zo goed is als de tien jaar oude succesplaat ‘Play’.
Al met al kunnen we na het beluisteren van de nieuwe Moby plaat concluderen dat het een treurig album is die de kwaliteit van zijn tien jaar oude album ‘Play’ bij lange na niet haalt. Helaas is het zelfs geen geweldig album te noemen.
Ben het ook wel eens met Iguana_
Zeker geen slecht album, heel anders als de vorige albums, dat is wel zeker! Moby was trouwens te gek gisteren op Tomorrowland (DJ set) en in de Melkweg was ik er gelukkig ook bij! Blijft toch een held die Moby!
Nog ff een filmpje van Moby's DJ set in België: 



laatste aanpassing
donateur
ik vind het persoonlijk een mooi album, bij vlagen best meeslepend ook... 80/100 voor mij =)
... die remixes, Gui Boratto Remix is wel leuk, maar die Apparat, yam yam!
prima recensie lijkt mij al ben ik het er niet helemaal mee eens met de beoordeling. Ikzelf heb inmiddels het album ook geluisterd (goh, wie zou die nou aan mij hebben gegeven?
) en ik moet zeggen dat ik het album nog niet eens zo slecht vind. Het is zeker geen 'Play', maar 'Play' is veel meer een cominatie van uptempo en ambient en juist die goede combinatie heeft hij hij op 'Wait for me' weggelaten. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar de tracks die op het album staan zijn zeker niet slecht.
En daarnaast vind ik dat hij op '18' (het album dat na Play uitkwam) hij ook heel erg op het 'Play' succes teerde cq. voorboorduurde. Ik geef 'Wait for me' 80/100.



laatste aanpassing
Eigenlijk zegt de recensent dat het album wél goed is, maar niet zo goed als Play. En dat het commericieel misschien niet interessant is. En dat Moby geen credits krijgt voor het afmixwerk (stond jij ernaast toen Ken Thomas/Moby het werk verdeelden?). Al die dingen bij elkaar hebben niks met de inhoud van het album te maken maar leiden wel naar de lage beoordeling. Raar. En "we" kunnen niks concluderen, dat doe jij
Dus hou het bescheiden en zeg "ik concludeer". Volgende recensie beter 


Het is geen slecht album, maar het is ook zeker geen goed album - lees: niet zijn beste album. Ik had schijnbaar de haakjes bij (bijna) moeten weglaten in de eerste alinea, zodat men begreep waar ik naar toe wilde. Ik zal mijn mening proberen toe te lichten.. De platen na 'Play' zorgden ervoor, zoals ik dat beschrijf in mijn recensie, dat hij muzikaal gezien leek vast te lopen, iets dat ook zeker terug te horen is in die releases. Deze plaat is zeker wel beter dan die releases, maar op een vier-tal tracks na, is het eenige bijzondere aan deze hele CD, de afmix door Ken Thomas.
Als ik kijk naar zijn producties en het uiteindelijke resultaat op 'Wait For Me', dan komt het niet meer dan middelmatig op mij over. Hij heeft het zichzelf met deze plaat veelste gemakkelijk gemaakt.
Want laten we allemaal nou eens eerlijk zijn....We weten dat hij veel beter kan!
Als ik kijk naar zijn producties en het uiteindelijke resultaat op 'Wait For Me', dan komt het niet meer dan middelmatig op mij over. Hij heeft het zichzelf met deze plaat veelste gemakkelijk gemaakt.
Want laten we allemaal nou eens eerlijk zijn....We weten dat hij veel beter kan!
laatste aanpassing
Leuke review, op wat tegenstrijdigheden na.
Maakt me wel benieuwd naar het album
Maakt me wel benieuwd naar het album
laatste aanpassing door een beheerder
En daarnaast vind ik dat hij op 'Hotel' (het album dat na Play uitkwam) hij ook heel erg op het 'Play' succes teerde cq. voorboorduurde. Ik geef 'Wait for me' 80/100
Thomas is wel degelijk de producer van Sigur Rós

Uitspraak van MIND MATTER op maandag 27 juli 2009 om 22:02:Leuke review, op wat tegenstrijdigheden na.
Maakt me wel benieuwd naar het album
Uitspraak van Dancemania op maandag 27 juli 2009 om 15:07:Nog ff een filmpje van Moby's DJ set in België:

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 augustus 2009 om 13:32:Bah, al die vervelende zeurende handjes in de lucht

Beetje moeilijk album.
Heb hem op mijn werk beluisterd, en daar komt hij totaal niet tot zijn recht als zijnde 'lekker muziekje op de achtergrond'. Volgens mij is het een prima cd voor een regenachtige zondagmiddag met een grote kop koffie of thee in de vensterbank, naar buiten starend. Het klinkt zeker niet verkeerd, al denk ik dat dit echt een cd is waar je zin in moet hebben. Opbeurend is het in ieder geval niet echt.
Heb hem op mijn werk beluisterd, en daar komt hij totaal niet tot zijn recht als zijnde 'lekker muziekje op de achtergrond'. Volgens mij is het een prima cd voor een regenachtige zondagmiddag met een grote kop koffie of thee in de vensterbank, naar buiten starend. Het klinkt zeker niet verkeerd, al denk ik dat dit echt een cd is waar je zin in moet hebben. Opbeurend is het in ieder geval niet echt.
Uitspraak van Dancemania op maandag 27 juli 2009 om 15:07:Moby was trouwens te gek gisteren op Tomorrowland

laatste aanpassing