Richard Durand - Always The Sun
7 juni 2009
Artiest | Richard Durand |
Zijn grootste wapenfeiten zijn remixen. Ik noem een “Lethal industry”, “Flight 643” en “Break my fall” van Tiësto, “In and out of love” van Armin van Buuren en de zeer succesvolle klappers “The fall” van Way Out West en “Madagascar” van Art of Trance. Om zijn eigen muzikale richting op plaat vast te leggen brengt hij zijn artiestenalbum “Always The Sun” uit. Terwijl uit een Black Hole doorgaans geen streepje zonlicht meer ontsnapt.
Met “Submerge” en “Weep” zette hij belangrijke wapenfeiten neer in zijn lijstje eigen producties, maar het zijn toch vooral een aantal succesvolle remixen waar Richard Durand zijn bekendheid aan ontleent. “Lethal industry”, “Flight 643” en “Break my fall” van Tiësto, “Pulverturm 2.0” van Niels van Gogh, “In and out of love” van Armin van Buuren zijn bekende voorbeelden. Maar de twee grootste klappers (en beiden worden nog steeds heel veel gedraaid) zijn “The fall” van Way Out West en “Madagascar” van Art of Trance. Recentelijk schopt Richard Durand kont met een Essential Mix op BBC radio 1, een alsmaar dikker wordende DJ-agenda, plus de City Moves theme song “The cube”. Om zijn eigen muzikale richting op plaat vast te leggen brengt hij zijn artiestenalbum “Always The Sun” uit. Terwijl uit een Black Hole doorgaans geen streepje zonlicht meer ontsnapt.
Zonnebril
Openingstrack “Divine” is een sterk begin van het album. Een zeer stevige sound die de aandacht direct grijpt en vasthoudt. Sowieso houdt dit album de aandacht goed vast dankzij het feit dat de tracks gemixt zijn en er dus geen stiltes vallen. Pluspunt! Met een strakke overgang gaan we naar de titelsong “Always the sun”. Beetje melancholisch aandoende plaat en ook de zang van Simon beurt me niet echt op. “Papillon” is een mooie plaat met een sterke opbouw, absoluut. Maar wat een schandalige rip-off van “Orange Theme” van Cygnus X is dit zeg! Of zit ik ernaast? “Into something” is de eerste single van dit album en is een nummer dat naast hitpotentie ook clubpotentie heeft. Het daarop volgende “Ancient garden” is een fantastisch diepe plaat, echt geweldig! Deze kan zo in een Coldharbour set van Markus Schulz gestopt worden, om maar eens een kwaliteitskeurmerk af te geven. Hierna horen we de stem van Simon Binkenborn weer en die is zoveel prettiger dan zoëven. “No way home” is een heerlijke plaat met ook nog eens een fantastische break erin. Toptune!
Zonnebrand
Met “The cube” (City Moves themesong) duiken Richard Durand (echte naam Richard van Schooneveld) en Jeremy Banks (met wie hij alle tracks van dit album produceerde) wat meer de electrohoek in, maar het blijft trancy. “Slow geisha” is dat laatste niet meer en bevindt zich tussen electro en techno. Voordat er definitief van het trancepad wordt afgeweken grijpt Carol van Dyk in. Zij serveert (dit woord gebruik ik niet voor niets en ik ben benieuwd wie snapt waarom) haar prachtstem in een mooie duistere tranceplaat. Met “Mouseville” bereikt dit album mijn persoonlijke hoogtepunt. Van dit soort volle producties met voortrazende drive, indringende synths en stuwende bass word ik gelukkig!
Zonnesteek
Bij “The trigger” lijkt de zon even achter een wolkje geschoven, de track doet wat kil en industrieel aan. De technoplaat “Silver key” gaat nog een stapje verder, niet echt mijn ding. “Chaos” en “Dr. Gorgo” zijn techtrance beukers van jewelste. Van die platen die op een trancefeest in het allerlaatste uurtje van zes tot zeven voorbij komen. Of je bent al weg omdat je het mooi vindt geweest, of je stuitert nog even door omdat dit precies is wat je op dit tijdstip horen wilt. En zo kun je dit album thuis beluisteren tot en met “Mouseville”, of je pakt het stevige toetje nog even mee.
In ieder geval een heerlijke chille afsluiter is de ‘unplugged’ versie van “No way home”. De prachtige acoustische gitaar en emotionele zanglijn zijn het meebrullen waard!
Zonclusie
Een lekkere cd, die prettig als een set wegluistert doordat de tracks aan elkaar gemixt zijn. Een aangename afwisseling in muziekstijlen, zonder dat een geluidenallegaartje ontstaan is. Aanstekelijke luisterliedjes plus dik dansbare clubtracks. Mooi artwork. En geluidstechnisch ook nog eens een zeer heldere productie. Kortom: met dit album van Richard Durand valt niet te G-spotten!
Score: 75/100
www.richarddurand.com
www.myspace.com/richarddurand
www.blackholerecordings.com
Zonnebril
Openingstrack “Divine” is een sterk begin van het album. Een zeer stevige sound die de aandacht direct grijpt en vasthoudt. Sowieso houdt dit album de aandacht goed vast dankzij het feit dat de tracks gemixt zijn en er dus geen stiltes vallen. Pluspunt! Met een strakke overgang gaan we naar de titelsong “Always the sun”. Beetje melancholisch aandoende plaat en ook de zang van Simon beurt me niet echt op. “Papillon” is een mooie plaat met een sterke opbouw, absoluut. Maar wat een schandalige rip-off van “Orange Theme” van Cygnus X is dit zeg! Of zit ik ernaast? “Into something” is de eerste single van dit album en is een nummer dat naast hitpotentie ook clubpotentie heeft. Het daarop volgende “Ancient garden” is een fantastisch diepe plaat, echt geweldig! Deze kan zo in een Coldharbour set van Markus Schulz gestopt worden, om maar eens een kwaliteitskeurmerk af te geven. Hierna horen we de stem van Simon Binkenborn weer en die is zoveel prettiger dan zoëven. “No way home” is een heerlijke plaat met ook nog eens een fantastische break erin. Toptune!
Zonnebrand
Met “The cube” (City Moves themesong) duiken Richard Durand (echte naam Richard van Schooneveld) en Jeremy Banks (met wie hij alle tracks van dit album produceerde) wat meer de electrohoek in, maar het blijft trancy. “Slow geisha” is dat laatste niet meer en bevindt zich tussen electro en techno. Voordat er definitief van het trancepad wordt afgeweken grijpt Carol van Dyk in. Zij serveert (dit woord gebruik ik niet voor niets en ik ben benieuwd wie snapt waarom) haar prachtstem in een mooie duistere tranceplaat. Met “Mouseville” bereikt dit album mijn persoonlijke hoogtepunt. Van dit soort volle producties met voortrazende drive, indringende synths en stuwende bass word ik gelukkig!
Zonnesteek
Bij “The trigger” lijkt de zon even achter een wolkje geschoven, de track doet wat kil en industrieel aan. De technoplaat “Silver key” gaat nog een stapje verder, niet echt mijn ding. “Chaos” en “Dr. Gorgo” zijn techtrance beukers van jewelste. Van die platen die op een trancefeest in het allerlaatste uurtje van zes tot zeven voorbij komen. Of je bent al weg omdat je het mooi vindt geweest, of je stuitert nog even door omdat dit precies is wat je op dit tijdstip horen wilt. En zo kun je dit album thuis beluisteren tot en met “Mouseville”, of je pakt het stevige toetje nog even mee.
In ieder geval een heerlijke chille afsluiter is de ‘unplugged’ versie van “No way home”. De prachtige acoustische gitaar en emotionele zanglijn zijn het meebrullen waard!
Zonclusie
Een lekkere cd, die prettig als een set wegluistert doordat de tracks aan elkaar gemixt zijn. Een aangename afwisseling in muziekstijlen, zonder dat een geluidenallegaartje ontstaan is. Aanstekelijke luisterliedjes plus dik dansbare clubtracks. Mooi artwork. En geluidstechnisch ook nog eens een zeer heldere productie. Kortom: met dit album van Richard Durand valt niet te G-spotten!
Score: 75/100
www.richarddurand.com
www.myspace.com/richarddurand
www.blackholerecordings.com
Tracklist
- Divine (4:59)
- Always The Sun (5:40)
- Papillon (5:40)
- Into Something (5:40)
- Ancient Garden (4:48)
- No Way Home (5:32)
- The Cube (4:21)
- Slow Geisha (4:13)
- City Never Sleeps (4:59)
- Mouseville (5:41)
- The Trigger (4:34)
- Silver Key (5:27)
- Chaos (4:49)
- Dr. Gorgo (4:21)
- No Way Home (Unplugged) (3:56)
24 opmerkingen
Uitspraak van Adri op woensdag 10 juni 2009 om 15:26:
Bettie Serveert
Honderd punten voor jou Adri!
Wat ga je ermee doen?
Met de 100 punten of mijn nieuwsgierigheid? Optie 1: punten inruilen voor een kado bij Wehkamp. Optie 2: nog even wat tracks luisteren en dan naar de MediaMarkt
Ik heb een hoop livesets van Richard waardoor ik toch iets meer beukwerk verwacht had op het album.
Dus ik sluit me aan bij Jan:
En Papillon vind ik echt een heerlijk nummer en de overeenkomst met the Orange Theme vind ik toch wat vergezocht.
Dus ik sluit me aan bij Jan:
Heerlijke CD voor in de auto..
Om los te gaan heb ik toch wat 'meer' nodig..
En Papillon vind ik echt een heerlijk nummer en de overeenkomst met the Orange Theme vind ik toch wat vergezocht.
Ik weet het niet met deze man.... Op de een of andere manier raak ik niet zwaar onder de indruk van 'm.
Vreselijk aardige vent (heb 'm eens geïnterviewd voor een locale omroep), maar ik ben gewoon nog niet overtuigd.
Misschien dat als ik deze cd nog eens een paar keer beluister dat het anders wordt, maar ik vind het zo jammer dat ie voor het overgrote deel bekend is van (vaak vette) remixen van al heel vette platen. Het zou mooi zijn als ie op eigen kracht weer eens een klapper zou produceren (want daar is ie zeker toe in staat).
Vreselijk aardige vent (heb 'm eens geïnterviewd voor een locale omroep), maar ik ben gewoon nog niet overtuigd.
Misschien dat als ik deze cd nog eens een paar keer beluister dat het anders wordt, maar ik vind het zo jammer dat ie voor het overgrote deel bekend is van (vaak vette) remixen van al heel vette platen. Het zou mooi zijn als ie op eigen kracht weer eens een klapper zou produceren (want daar is ie zeker toe in staat).
laatste aanpassing
Maar wat een schandalige rip-off van “Orange Theme” van Cygnus X is dit zeg!
Moest Orange Theme nu origineel zijn zou ik zeggen dat het er wel een beetje op lijkt, maar zij hebben de kaas ook ergens anders gehaald.
Ik vind het album echt mega geweldig klinken, alleen, der is geen enkel nummer dat me echt iets doet..
Uitspraak van Kristof Van den Berghe op zaterdag 13 juni 2009 om 01:23:Ik vind het album echt mega geweldig klinken, alleen, der is geen enkel nummer dat me echt iets doet..
Precies! Ik mis tracks a la Sweep And Repeat, Submerge en Ledged Up...
favoriete cd van dit moment!
Wat een ophef over deze CD. Luister goed naar elk nummer en je hoort dat het ergens van gepikt is. De G-spott sound is ook nog steeds duidelijk hoorbaar. Zijn sets als DJ vindt ik zeeeer matig aangezien deze man alleen maar dingen van zichzelf draait op een avond die niemand eigenlijk kent. Het album klinkt ook alsof het "even snel" gemaakt moest worden. Staat vol met ripp-off's en heeft qua sound niet echt een hoog niveau. maargoed. is mijn mening.
Ik weet het niet met deze man.... Op de een of andere manier raak ik niet zwaar onder de indruk van 'm.
Vreselijk aardige vent (heb 'm eens geïnterviewd voor een locale omroep), maar ik ben gewoon nog niet overtuigd.
Misschien dat als ik deze cd nog eens een paar keer beluister dat het anders wordt, maar ik vind het zo jammer dat ie voor het overgrote deel bekend is van (vaak vette) remixen van al heel vette platen. Het zou mooi zijn als ie op eigen kracht weer eens een klapper zou produceren (want daar is ie zeker toe in staat).
Ben ik ook zeeeeeeker mee eens. Hij lift continue mee op producties van anderen door Bootleg's of remixen..Kom maar eens met een eigen dikke productie.. eens kijken of ie daar het ook me redt.