Focus On - Argy

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Focus On - Argy
7 juni 2008
ArtiestArgy
De jonge Argyris Theofilis (geboren in 1985) uit Rhodos (Griekenland) had al vanaf het eerste moment dat hij in aanraking kwam met het nachtleven de droom om DJ te worden. Tijdens een bezoek aan de Berlijnse Panama-bar vond Argy een nieuwe inspiratiebron, een dansvloer waar hij voor wilde produceren. Dit deed hij niet onverdienstelijk, zijn debut ‘Love Dose’ (PFR060) op Poker Flat werd lovend ontvangen. Hierna volgde nog enkele succesvolle releases op Poker Flat, Raum muzik, Liebe*Detail Spezial en Cocoon recordings. Uiteindelijk bood Poker Flat Argy de kans om na Guido Schneider het volgende ‘Focus On’ album te produceren en mixen. ‘Focus On: Argy’ is hiervan het resultaat. Het bevat onder andere zes exclusieve tracks die het resultaat zijn van samenwerking met artiesten als Solomun, The Mole, Sydenham, DJ Gregory, Maral Salmassi en Bayoga.

Op het album staan ook enkele remixen, de openingstrack is er één van. Zonder intro begint Argy gelijk met zijn ‘Legendary bonus beats remix’ van Jerome Sydenham’s Ebian (1). Wat de naam al doet vermoeden, dit nummer zet gelijk goed de toon. Naast een continu loopje komt er een scala aan basslijnen, filtereffecten en hihats voorbij met een verfrissend en uptempo resultaat. ‘In the mist’ (3), geproduceerd in samenwerking met Sydenham, is een diepe hypnotische track met krachtige strings die doen denken aan oude releases op Sydenham’s label Ibadan. Langzaamaan mixt Argy de monsterlijk diepe basslijn van ‘Love dose’ (4) erin. Deze track heeft nog steeds niet aan kracht afgenomen; de vage geluiden en vreemde vocalen zetten in samenspel met de basslijn nog steeds iedere zaal op zijn kop. Halverwege zit de drive er goed in en alsof het nog niet genoeg is, met ‘Cantstandlovegetaway’ (6 ) doet Argy er nog een stapje bovenop. Samen met The Mole produceerde hij deze groovy dansvloer killer, stilzitten is geen optie meer! Na de tribal track ‘Our drums/Under no illusion’ (7) en ‘Anemone’ (8) presenteert Argy zijn volgende meesterwerk. Als een bezettenen laat hij de delays los op Ryo Murakami’s ‘Down the sky’ (9) met een perfecte remix als resultaat. Naarmate het einde in zicht komt trakteert Argy ons nog op zijn succesvolle Cocoon release ‘Unrealiable virgin’ (10). Dit nummer zal vele bekend in de oren klinken. Helaas heeft deze track niet dat tijdloze geluid zoals ‘Love dose’.

Argy weet op succesvolle wijze de ‘Focus on’ reeks voort te zetten omdat hij genoeg productionele kwaliteiten in huis heeft. Het merendeel van de tracks staat als een huis en zijn duidelijk bedoeld voor de dansvloer. Poker Flat mag zich gelukkig prijzen een dergelijk talent in huis gehaald te hebben. Maar waar Guido Schneider de nummers samensmolt tot één geheel kiest Argy ervoor om wat meer rechttoe rechtaan te mixen. Hierdoor bevat de CD weinig tracks en is het mixtechnisch niet erg interessant. Ook de opening is eigenlijk om te janken, welke CD bevat tegenwoordig geen knappe intro meer? Qua opbouw zit de power en climax voornamelijk in het eerste deel van de mix omdat Argy deze trend niet voort zet. Met ‘Focus on’ heeft Argy zich in ieder geval op de kaart gezet en we kunnen hopelijk nog veel sterke techhouse producties van hem verwachten. Het is te hopen dat Poker Flat niet weer zo lang wacht met de nieuwe ‘Focus on’ CD. Als ik alvast een verzoekje mag indienen, ‘Focus on: Dan Berkson & James What’ zou niet misstaan.

1. Jerome Sydenham, Texu, Romantic Couch - Ebian (Argy’s Legendary Bonus Beats)
  2. Argy - The Storm
  3. Argy & Sydenham - In the Mist