Preach - Transatlantic

anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
Preach - Transatlantic
22 september 2007
ArtiestPreach
Dj, Labelmanager en producer; DJ Preach heeft in relatief korte periode zijn naam gemaakt en zijn carrière van de grond gekregen. Geboren in Canada begon Philippe Babin (oftewel Preach) met draaien in grote Canadese clubs als de Sona en Aria. Daar trok hij de aandacht van grote namen als Tiësto, Carl Cox, Paul van Dyk en Marco V. Beseffend dat er meer mogelijk was met zijn carrière, besloot Preach zijn muzikale hart te volgen en in 2005 de grote stap te maken over de Atlantische Oceaan richting Breclav, Tsjechië. In Europa begon hij onder andere te werken aan zijn artiestenalbum ‘Transatlantic’, welke na anderhalf jaar studiowerk onlangs verschenen is.

We vangen het album aan met ‘Universe’, een pakkende tech-trancer die goed de spanning weet te creëren. Een prima begin derhalve. Met de stevige basslines van ‘Broken inside’ wordt het tempo wat opgeschroefd maar desalniettemin kan het nummer ons niet echt behoren. Het doet eentonig en gezapig aan, zonde na de juist sterke eerste track. Dat Preach voor een brede opzet van zijn album heeft gekozen blijkt onder andere uit ‘Flying blue’ (3). Dit nummer, met zang van Saskia Lie-Atjam, is veel rustiger van aard. Een prima zomers ‘chill’ nummer. Ook ‘Love like water’ is behoorlijk ‘downtempo’ maar blijft niet hangen.

De pit komt er weer wat meer in met ‘It’s a crime 2007’ (5). Een opzwepend nummer dat lekker begint maar daarna helaas in hetzelfde geluid blijft hangen en daardoor wat langdradig wordt. Met het door acid verweven ‘Somewhere between the stars’ gaat het weer de goede kant op. Een lekker zweverig nummer met een mooie melodie. Ook ‘Heaven’ (7) en ‘Dark shadows’ (8 ) zijn nummers die er mogen zijn. Twee uplifting tech-trancers waar men moeilijk op stil kan blijven zitten. Zo horen we het graag. Groot is echter de overgang naar ‘Needin’ you around’, een pop/rocknummer dat niet had gehoeven.

Met ‘Hunger’ (10) gaan we gelukkig weer de elektronische kant op. Dit naar progressive neigende nummer, met de vrijwel constante zang van zangeres Ali, ligt lekker in het gehoor maar overtuigd toch niet echt. Dan is de titeltrack van het album uit beter hout gesneden. ‘Transatlantic’ bouwt de spanning goed op met duistere, lage basslines. Hoewel het nummer iets te eentonig is, doet dit sfeervolle en krachtige nummer toch lekker aan. We laten het gemiddelde ‘Memories’ (12) voor wat het is en sluiten af met ‘Burning house’, een prima opzwepend acid-techno nummer, dat lekker losgaat en zo een waardige afsluiter van het album vormt.

‘Transatlantic’ is een erg wisselvallig album geworden. De variatie aan stijlen is opzich een pluspunt maar pakt met wisselend succes uit. ‘Needing you around’ is gewoon een misser te noemen en ook de ‘downtempo’ nummers weten niet te overtuigen. Naast een aantal andere ‘gemiddelde’ tracks staan er desalniettemin ook de nodige sterke nummers op het album, die aantonen dat Preach het toch zeker wel in de vingers heeft. De tech-trancenummers als ‘Universe’, ‘Heaven’ en ‘Dark shadows’ steken er wat dat betreft bovenuit. Ook de titeltrack en de acid-nummers mogen er zijn. Al met al dus een aardig album met een aantal uitschieters maar ook de nodige tegenvallers.

1. Universe
  2. Broken Inside
  3. Flying Blue (feat. Saskia Lie-Atjam)
  4. Love Like Water (feat. Tracy Saxby)
  5. It’s A Crime 2007
  6. Somewhere Between The Stars
  7. Heaven
  8. Dark Shadows
  9. Needin’ You Around (feat. Ray Elmington)
  10. Hunger (feat. Ali)
  11. Transatlantic
  12. Memories (feat. Fla)
  13. Burning House

9 opmerkingen

Werkzaam bij I-Vents
Artiest {SHOWLIST artist 118631, 88239, 58739, 73184}
ik had helaas meer van dit album verwacht. kende al veel nummers van hem (waarvan een aantal van dit album) maar de rest kon me helaas niet zo boeien.

ik zou het 65punten geven.

wel een mooi geschreven stuk ;)
Vond de techno die hij een aantal jaar terug draaide leuker, maar denk wel dat Preach de juiste weg is ingeslagen door zich meer op techtrance te richten.
Door die rmx van een paar jaar geleden voor Marco V associeer ik hem altijd met Marco V en vindt hun stijlen ook wel op elkaar lijken.
Aanschaffen :jaja:
Met de stevige basslines van ‘Broken inside’ wordt het tempo wat opgeschroefd maar desalniettemin kan het nummer ons niet echt behoren. Het doet eentonig en gezapig aan,

vind dit nou juist een lekkere plaat
jammer dat hij bij Blackhole zit nu!
Uitspraak van de tapijtlegger op dinsdag 25 september 2007 om 17:59:

vind dit nou juist een lekkere plaat

idd wat een heerlijke plaat is dat :respect:
Broken inside goeie plaat
Eindelijk eens tijd gehad om dit album eens goed te beluisteren. Eigenlijk staan er een paar matige tracks op, een paar middelmatige en een paar die er hoog bovenuit steken: Universe, Memories, Broken Inside en Dark Shadows.