TIM: de officiële biografie van Avicii

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
TIM: de officiële biografie van Avicii
4 december 2021
ArtiestAvicii Site
Tim Bergling, bij het grote publiek ook bekend als Avicii, heeft menig hart met zijn muziek veroverd. Onder andere zijn plaat 'Levels' werd letterlijk en figuurlijk overal gedraaid op deze aardbol. Hij begon op zijn 16de al met platen remixen en deze te posten op muziek fora, wat destijds leidde tot zijn eerste platencontract. Dit is ook de reden dat Laidback Luke en Avicii elkaar vrij vroeg hebben leren kennen, doordat Tim diverse platen postte op het forum van Luke en zodoende feedback kreeg van hem. 'Levels' zorgde voor de grote internationale doorbraak en ook zijn eerste album 'True' name de wereld over. Nadien volgde nog een tweede album genaamd 'Stories.' Zoals al langer bekend kampte Avicii met psychische problemen, waaronder extreme stress en angsten, wat er toe leidde dat hij stopte met touren in 2016. Op 20 april 2018 heeft Avicii zich van zijn leven beroofd in Oman. Nadien was de gehele wereld in shock en kwam er meer aandacht voor de mentale gezondheid van artiesten.

Het boek
Nu ongeveer drie jaar na zijn overleden, hebben we de biografie van Avicii in handen. Deze is zorgvuldig samengesteld door Måns Mosesson door het lezen van Tim zijn aantekeningen, interview met vrienden, familie, collega's om zo een zo gedetailleerd mogelijk beeld te geven van het leven van Avicii. Het boek leest zeer makkelijk weg en is voorzien van foto's uit zowel de jongere jaren, maar ook het 'slopende dj leven' van Avicii. Een opgave van jewelste ook voor een geprezen en gewaardeerd onderzoeksjournalist als Måns Mosesson, maar ook voor Tim zijn ouders. Het is een indringende en tegelijk confronterende kijk in het leven van één van de artiesten die zijn stempel op de muziek(geschiedenis) heeft gedrukt.

Dit boek is een must-have voor eigenlijk iedereen. Gewoon gaan kopen en gaan lezen!

Score: 90/100