Rihanna – ANTI (Deluxe version)

Rihanna – ANTI (Deluxe version)
24 februari 2016
ArtiestRihanna Site
Genre: pop, r&b
Geen plaatjesdraaiende artiest dit keer en bij Rihanna denk je in eerste instantie niet direct aan EDM, maar ze is wel een trendsetter en haar muziek is wel degelijk dansbaar! Van uitgelaten met de handjes in de lucht tot smerig en intiem tegen dat smakelijke hapje aan.

Dit nieuwe, achtste, album van Rihanna was lang verwacht. Het is het eerste album na het ongekend succesvolle album 'Unapologetic' uit 2012. Toen de release datum uiteindelijk dichterbij kwam, werd het album gelekt op muziekdienst Tidal. Zelf twijfel ik bij muziekreleases nog wel eens aan de term 'lek'. Het levert immers behoorlijk wat pers op. Hoe het ook zij: ANTI is een feit. En er zijn twee versies uitgebracht: een standaard en de deluxe versie die drie extra nummers bevat.

Solo is maar alleen
Rihanna mag dan solo naar voren treden, schrijven, produceren en muziekmaken doet zij allerminst alleen. Voor ANTI werkte ze dan ook samen met een flinke lijst namen. Meeste bekend voor het publiek is natuurlijk Aubrey Graham. Die kennen we beter als Drake. Ook een in het oog springende naam is Abel Tesfaye oftewel the Weeknd ('Woo'). Daarnaast veel namen die vooral op de achtergrond een belangrijke rol hebben gespeeld: Robert Shea Taylor die samenwerkte met Ne-Yo en Chris Brown en een executive producer was voor Beyoncé. Ook Grammy-winnaar James Fauntleroy en Jeff Bhasker, die werkte met toppers uiteenlopend van Jay Z en Kanye West tot Bruno Mars en Taylor Swift, vinden we terug in de credits. Belangrijkste contributer is ongetwijfeld Kuk Harrell. Hij werkte eerder met onder meer Beyoncé, Justin Bieber, Chris Brown en al veelvuldig Rihanna. Hij won bijvoorbeeld een Grammy voor 'Only Girl In The World'. Op ANTI staat bij slechts vier nummers zijn naam niet als (mede)producer ('Work', 'Same ol' mistakes', 'Love on the Brain' en 'Higher').

Luisterbeurt
Nu we de 'aftiteling' gehad hebben, kunnen we gaan luisteren. Wat opvalt na een eerste luisterbeurt is dat er geen echt verhaal in de plaat zit. Het zijn losse nummers, waarschijnlijk, bedoeld om één voor één uit te brengen als single. Dat is bij veel dance-albums toch anders. Die kennen vaak toch wat meer samenhang en opbouw. Al is met de geboorte van 'EDM' dit steeds minder het geval.

Ik word een beetje heen en weer geslingerd tussen genieten en balen, tussen leuke nummers en aparte experimenten. 'Pose' bijvoorbeeld, is voor mij een raadsel; It's all over the place'. Het past wel bij Rihanna, maar ik kan er niet zoveel mee. Van 'Love on the brain' en 'Higher' kan ik zelfs alleen maar zeggen: doe maar niet. De zang lijkt meer op schreeuwen en muzikaal wijkt de stijl nogal af van wat je verwacht van Rihanna. Vooral 'Higher' lijkt opgenomen tijdens een fikse verkoudheid. Of het is de bedoeling dat het een jankerige klaagzang is door iemand die de hoge noten niet haalt.

Een paar nummers zijn echt Rihanna wat mij betreft. Zo zijn 'Consideration', 'Work' en 'Desperado' lekkere edgy nummers die het beste bij de opvallende zangeres en haar specifieke stemgeluid passen.
'Never ending' en 'Close to you' zijn wat mij betreft de fijnste nummers op het album. Het meest muzikaal en ze maken het meeste los. Het zijn, al dan niet toevallig, twee echte balads. Daarnaast blijft 'Never ending' door het fijne deuntje aardig in je hoofd zitten. Sowieso kunnen we RiRi op deze schijf niet uitbundig noemen. Verwacht geen explosieve dansvloerkrakers.

PRO of ANTI?
Het imago van mevrouw Rihanna zit misschien een beetje de muziek in de weg. Alle, al dan niet op waarheid berustende, verhalen, roddels en achterklap leiden af van de muziek. ANTI is een leuk album. De tijd zal leren of er veel tophits op deze schijf staan, ik waag het te betwijfelen.

1. Consideration
  2. James Joint
  3. Kiss It Better