door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Ensemble Du Verre - The Light Gets In
2 februari 2014
ArtiestEnsemble Du Verre
LabelCompost Records
Genre: downtempo, jazz
Over Ensemble Du Verre is niet ongelooflijk veel bekend, maar toch draaien ze al tien jaar mee in de muziekwereld. 'The Light Gets In' is in al die jaren al hun vijfde studioalbum, maar buiten hun albums zijn er bitter weinig releases van hen terug te vinden. Wel beloven ze nog steeds in hetzelfde straatje te blijven waar iedereen hen wel van kent. Ensemble Du Verre staat hoofdzakelijk voor downtempo, steeds met vocalen en dit alles overgoten met een vettige soul- en jazz bijklank. Dit is bijna lounge van de bovenste plank, maar toch nog net dat tikkeltje dieper dan lounge.

Bij 'The Light Gets In' is dat niet anders. De titels zijn allemaal zeer beperkt in uitleg en/of betekenis, maar de muziek spreekt des te meer voor zich. Wie zich niet kan vinden in het genre bij het beluisteren van het openingsnummer kan de rest al snel voor gezien houden. Alles blijft zowat bij hetzelfde zonder al teveel uitspattingen. Rechtlijnig en standvastig in het straatje waar ze zich thuis voelen. Laat de vocalen weg en je hebt nog steeds prachtige muziek. Dat is iets wat niet vaak kan gezegd worden bij electronische muziek. Een keuze voor zanglijnen is gewaagd, maar de stem die hier gebruikt wordt, brengt de muziek naar een volledig ander niveau. Niet hoger of beter, maar het transcendeert de muziek naar een veel ouder tijdperk met hedendaagse samples en synths. Het is evenwel geen nieuwe trend. Ook andere artiesten als Lady Lynn gaan deze kant uit en heel erg vaak zijn de lounge elementen met jazzy invloeden van de partij. Dat is ook hier het geval.

Zoals eerder al gezegd zet "Cracks" de toon voor de rest van het album, maar naarmate het album vordert stijgt de kwaliteit van de tracks wel. "Dare" is de eerste echt geslaagde plaat met een prachtig huwelijk tussen de rauwe soul/jazz stem en de electronic samples van de hedendaagse ambient en lounge. "Light" gaat zelfs nog een stap verder. Het voegt klassieke instrumenten samen met hedendaagse computergeluiden. Als het gaat om nu-jazz, kan dit wel tellen. "Light" is een schoolvoorbeeld van waar jazz in de 21ste eeuw naartoe kan gaan. Ook daarna komen alleen maar kwaliteitsvolle klanken naar boven. Vanaf "Choose" komt het belang van de teksten wat meer naar boven en wordt de ultieme mix tussen klassiekere instrumenten en contemporary computersounds nog beter in de verf gezet.

Ensemble Du Verre heeft met 'The Light Gets In' een juweeltje neergezet. Het doet wegdromen in koude en kille wintertijden, maar kan je ook doen mijmeren in zonnigere omstandigheden. Wat is net uniek aan deze release? De algehele visie van Ensemble Du Verre op muziek en het huwelijk tussen verschillende era's en stijlen. Het gaat niet puur om modern jazz of jazzlounge, maar gaat veel dieper dan dat. Dit is bijna een herbeleving van jazz hoe het was in het begin van de 20ste eeuw, gezien door de ogen van dit millennium. Ensemble Du Verre… geef ons meer van dat!

Score: 87/100

1. Cracks (03:22)
  2. Snow (04:25)