Snow Ghosts - A Small Murmuration

Snow Ghosts - A Small Murmuration
17 oktober 2013
ArtiestSnow Ghosts Site
De naam Snow Ghosts roept iets kouds en kils op, maar ook iets dat tegelijkertijd natuurlijk klinkt. Pakken we de tracklist erbij van dit debuutalbum, dan wordt de stemming er niet vrolijker op. Titels als ''Hunted'', ''Murder Cries'' en ''And The World Was Gone'' hebben vanzelfsprekend een duistere lading. Bij het zien van de naam Snow Ghosts gingen er geen lampjes branden, maar onderzoek wees uit dat als we het duo uit elkaar trekken, we al een stuk meer weten. De mannelijke helft, Ross Tones, opereert onder de naam Throwing Snow. Onder dit alias runt hij de labels Left Blank en A Future Without en verder heeft hij werk verricht voor onder andere Bonobo en Atoms For Peace. Zij gaat door het leven als Hannah Cartwright, beter bekend als Augustus Ghost. Ze was zangeres van de band Masakichi en leende eerder dit jaar haar stem voor ''Whistling In The Dark'', een relaxte dubstep plaat geproduceerd door Phaeleh. Samen presenteren de twee Britten nu hun eerste album, dat de titel ''A Small Murmuration'' heeft meegekregen.

A small murmuration
Als het schijfje in de cd-speler verdwijnt is het eerste nummer dat we horen ''The Hunted''. Zoals de titel al doet vermoeden is het een donkere track met een angstaanjagende sfeer. Direct valt de mooie stem van Hannah Cartwright op, die langzaam verdwijnt in een aanzwellende orkaan van noisegeluiden. Het vocale geluid van de zangeres komt ook mooi naar voren tijdens ''Murder Cries'', één van de absolute toppers op dit album. Het is een experimentele plaat, waarbij het klinkt alsof dubstep en (uptempo) house keihard in botsing komen. Het resultaat is een onwijs sfeervolle track die bruist van de energie, maar die tegelijkertijd ook iets rustgevends heeft. In combinatie met de ietwat vreemde clip (zie onderaan de pagina) maakt dit nummer zowaar nog meer indruk. Na dit spektakel kan je als luisteraar even naar adem happen tijdens ''Secret Garden'', een kalme productie met een uiterst relaxte sfeer. Vervolgens worden we weer de diepte ingezogen met ''Covenant'', een hele duistere, dubstep-achtige, plaat met een bizarre sfeer. De mystieke vocalen van de Britse zangeres Blue Daisy hebben ook een mooi aandeel in deze toffe productie.

''Gallows String'' klinkt vervolgens weer een stuk luchtiger, mede door de wat opgewekte sfeer en de heerlijke uitgerekte strings. Wederom kan er eventjes naar adem worden gehapt, ditmaal tijdens een rustig stuk dat gerust als ballad bestempeld kan worden. ''Time Listens'' is een mooi nummer met kalm gitaarspel en op de achtergrond vredige klanken. Erg lekker zo tussendoor. Ook ''Untangle Me'' en ''Ropery'' zijn trage, meeslepende nummers die barsten van de emotie en sfeer. Totdat er ineens een gekke tempoversnelling invliegt tijdens de laatstgenoemde track. Een welkome afwisseling die weer voor wat opschudding zorgt. De stem van Hannah Cartwright klinkt overigens nog altijd erg goed, maar begint inmiddels wel wat te vervelen. Dat is zonde, want als je een nummer als ''And The World Was Gone'' los luistert is het echt een schitterend nummer, met een overweldigende opbouw en een heerlijke grimmige sfeer. De laatste plaat heet ''In The Deep'', een prima afsluiter met een mysterieuze bromtoon en dito sfeer.

Grootse nummers
Het Britse duo Snow Ghosts is een erg mooi project. Snow Throwing en Augustus Ghost hebben een prima eigen geluid, waarin experimenten niet worden geschuwd. Trage, meespelende beats voeren de boventoon op ''A Small Murmuration'', maar met wat hele voorzichtige knipoogjes richting genres als dubstep en zelfs metal is dit een interessant album geworden. Na een tijdje is de formule van de nummers wel redelijk bekend, maar dankzij tracks als ''Murder Cries'', ''Covenant'' en ''And The World Was Gone'' is het een meer dan prima debuutalbum.

1. The Hunted
  2. Murder Cries
  3. Secret Garden