29 september 2013
OrganisatieCocoon Site
ArtiestenIlario Alicante
Alejandro Mosso
LabelsAstral Music
Cocoon Recordings
Het Cocoon label van EDM-icoon Sven Vath staat altijd garant voor kwaliteit. Al jaren lang staat Sven aan de top van de scene en zo ook zijn eigen label. We hebben nu de Cocoon Ibiza compilatie van dit jaar in handen genaamd, 'Cocoon In The Mix'. De Italiaan Ilario Alicante neemt de eerste schijf voor zijn rekening en de tweede schijf is voor de Argentijn Alejandro Mosso.

Ilario Alicante
De Italiaanse Alicante is altijd al een deel van de Cocoon familie geweest, maar toch ging er bij mij niet direct een belletje rinkelen. Zijn mix start met een deep house plaat 'Amaze' van Terekke en stoomt vrolijk door naar de wat zwaardere track van ' Go For What Hurts' van Henrik Berggvist. Een warm maar rauwe start van deze mix. Alicante is fan van een diepe bass om een soort spanning op te bouwen, wat vooral te merken is in de eerste helft van zijn muzikale schilderij. Op het moment dat we aankomen bij 'Semipresent' van Cosmin TRG en langzaam aan overmixen naar Trus'Me's 'Somebody' en vervolgens naar 'When Things Are Difficult' van Henrik Schwarz, gebeuren er muzikale dingen. Grote solide drums die subliem overlopen in de prachtige melodie van de eerder genoemde plaat van Henrik Schwarz. Dit is zoals het hoort. Sublieme muzikaliteit. In de platenkeuze van Ilario hoor je diverse elementen terug. We gaan van house, naar minimal house om vervolgens een vleugje techno daarbij te doen. Alles verloopt uitstekend en past prima bij elkaar. We eindigen met een mashup van Omar S 'It's Money in the D' en Parris Mitchell 'Follow Me Ghetto'.

Alejandro Mosso
De Zuid Amerikaan Mosso brengt ons de nodige eigen tracks waarmee hij zijn eigen unieke sound ten toon spreidt. Net als bij Ilario Alicante, ben ik ook niet bekend met het werk van Mosso, dus we gaan er onbevooroordeeld in. Mosso start met 'Selva', wat een echte minimal (tech)house plaat is, die bestaat uit een gelaagde opbouw. Echter het heeft wel een lekker tempo. De rest van de mix gaat eigenlijk op dezelfde voet verder, hoog tempo rollende minimal (tech)house. Op de melodische track 'Tupungato' en het meer acid georiënteerde 'Nightwalker' wordt deze mix een beetje eentonig. Dit is het gevaar als je alleen maar eigen producties ten gehore brengt. Desalniettemin is dit een aardige verzameling tracks.

Zowel Ilario Alicante als Alejandro Mosso waren nieuw voor mij, maar beide hebben een goede 'eerste' indruk achter gelaten. Een diverse mix van Ilario Alicante en een vol eigen werk van Alejandro Mosso. Laatstgenoemde komt wellicht bij een volgende mixcd beter uit de verf.

Ilario Alicante
  1. Terekke – Amaze
  2. Henrik Bergqvist – Go for what hurts
  3. A Sagittariun – The Circle Stops Somewhere (MD2 MELLO MIX)
  4. Ryan Elliot – Still Steppin
  5. Head High – Keep on Talking
  6. Dj Qu – Undescribed2 (She's blank)
  7. Cosmin TRG – Semipresent
  8. Trus'me – Somebody
  9. Henrik Schwarz – When Things Are Difficult
  10. Parris Mitchel – Near My Eyes (Cassy Remix)
  11. Ritzi Lee – Reverse Processed
  12. Benjamin Damage – 010x
  13. Mathew Jonson – 911, How Can I Help You?
  14. Omar S / Parris Mitchell – It's Money in the D / Follow me Ghetto (Acid) Accapella
Alejandro Mosso
  1. Alejandro Mosso – Selva
  2. Alejandro Mosso – Yguasu
  3. Alejandro Mosso – Aconcagua
  4. Alejandro Mosso – Tupungato
  5. Christian Sol – Kids At Work (Alejandro Mosso Remix)
  6. Alejandro Mosso – Unreleased
  7. Alejandro Mosso – Nightwalker
  8. Alejandro Mosso – Grinding Love
  9. Alejandro Mosso – Cashmere

Jammer na de twee top cd's van afgelopen jaren de "Cocoon Heroes" serie, helaas een ander concept.
Matige release inderdaad. Van Cocoon verwacht je toonaangevende muziek, dit klinkt echter "mediocre at best", redelijk inspiratieloos zelfs bij vlagen.. Jammer. Hoop dat Vath met de Sound Of The 14th Season kan laten zien dat het merk Cocoon nog relevant is dezer dagen..