Petar Dundov - Sailing Of The Grid

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
Petar Dundov - Sailing Of The Grid
8 september 2013
ArtiestPetar Dundov Site
Genre: ambient, techno
Als iemand een ervaren producer genoemd mag worden, dan is het Petar Dundov wel. Al sinds 1989 is deze Kroaat actief als producer en uiteraard in een wat latere fase kwam daar ook nog het dj'en bij. Peter Dundov heeft vele successen op zijn naam en in het (vrij) recente verleden toverde hij toppers uit zijn hoed die vele clubs hypnotiseerden zoals "Oasis" en "Distant Shores". Toevalligerwijs zijn dit tracks die ook onderdeel uitmaakten van de tracklistings van de albums 'Escapements' (2008) en 'Ideas For The Pond' (2012). Zijn meest recente wapenfeit is het album 'Sailing Of The Grid'.

Een ieder die bekend is met de producties van Petar Dundov weet dat zijn albums relatief weinig tracks telt en de speelduur tegen de tachtig minuten aanloopt. Op dit uit acht tracks bestaande album borduurt Petar Dundov voort op het gevoel dat hij heeft neer weten te zetten op zijn twee eerdere albums. Al zijn tracks zitten weer boordevol subtiele elementen waar de fijnproevers zonder meer enthousiast van zullen worden. De openingstrack "Enter The Vortex" is het typische voorbeeld van prachtige subtiele ambient zoals weinig producers dat uit hun mouw kunnen schudden.

Petar Dundov staat bij technoliefhebbers bekend als producer die subtiliteit hoog in het vaandel heeft staan en dat laat hij horen met prachtige tracks als "Yesterday Is Tomorrow", "Moving", "White Spring" en bijzonder de bijzonder diepgravende titeltrack "Sailing Of The Grid." De resterende tracks die binnen het ambient genre vallen, weten vooral "Sur La Mer Avec Mon Ami" en "Spheres" de aandacht te trekken. Deze producties zou je hogere wiskunde binnen de muzikale wereld mogen noemen.

De technowereld heeft er weer een parel bijgekregen in de vorm van Petar Dundov's 'Sailing Of The Grid'. Dit album is een passend vervolg op de twee eerdere album die ook vele lovende kritieken kregen. 'Sailing Of The Grid' is geen album met bombastische techno, maar juist een album waarin subtiliteit de boventoon voert.

Score: 82/100

dundov.bandpage.com
soundcloud.com/petardundov