Partyflock
 

Gore Tech - From The Earth To The Skyscrapers

door , gepubliceerd op , waardering: 85/100
Gore Tech - From The Earth To The Skyscrapers
ArtiestGore Tech
Genre: breakcore, drum & bass, dubstep
drum & bass, dubstep
Tijdens de laatste editie van Prspct XL was er een hoop moois te ontdekken in de Maassilo. Voor uw recensent vond het onbetwiste hoogtepunt plaats in de kelder van deze industriële locatie. Na al enkele muzikale hoogstandjes gehoord te hebben, verscheen er om 05.00 een woest uitziende man op het podium. De man zelf kwam al rauw over, maar zijn set was zowaar nog rauwer. Ronduit vernietigend zelfs. Een keiharde en energieke mashup van breakcore, dubstep, drum and bass en metal werd werkelijk uit de speakers geblazen. Zijn naam: Gore Tech, een Engelsman die eerder dit jaar al hoge ogen gooide met zijn ''Machine Throne''EP op Adnoiseam. Het album is inmiddels al enige tijd uit, maar Gore Tech verdient het simpelweg om nog eventjes in de spotlight te staan.

Gebroken dubstep en Engelse smerigheid
De man uit Manchester was voor zijn Gore Tech-tijd al aardig wat jaren actief. Onder de naam Terrorhate heeft George Flett in het vorige decennium ook al een album en enkele losse tracks uitgebracht. Onder zijn nieuwste alias is hij sinds eind 2011 aan het werk, wat onder meer resulteerde in releases op Ad Noiseam en Peace Off. Een breakcore talent om in de gaten te houden dus. Na namen als FFF en Rotator presenteert de Brit nu op het Japanse label Murder Channel Records zijn eerste schijfje. De eerste track die langskomt, ''EightPointNine'', zijn de overblijfselen van het dubstep nummer ''8.9'', oorspronkelijk van Balkansky en Loop Stepwalker. Gore Tech heeft de boel eens flink gebroken en voorzien van een laag gruwelijk dikke kicks. Een soort gebroken dubstep, maar dan met een ongekende hoeveelheid energie die vrijkomt. Ook ''Encryption'' bevat deze elementen, maar de Engelsman schakelt nog even een tandje bij. Meer breaks, meer kicks, meer energie en meer tempowisselingen. Het is Engelse smerigheid ten top die bovendien op heerlijke wijze wordt aangevuld met opzwepende vocalen. Dan luiden de kerkklokken in de verte voor de volgende slooppartij: ''War Pig''. Het origineel van Black Sabbath is al door menig producer door de muzikale blender gehaald, maar dit is misschien wel één van de beste remixen tot nu toe. Als het geluid van de klokken eenmaal langzaam wegsterft, zwellen de gebroken drum and bass sounds in de verte aan. Je voelt al gewoon dat het dik gaat worden en Gore Tech stelt niet teleur. Een heuse orkaan aan geluidsgeweld barst los. Wat vooral ook opvalt is hoe heerlijk de schreeuwende gitaren uit het origineel zijn verwerkt in deze plaat.

We kunnen dan eventjes een paar tellen rustig naar ademhappen terwijl de noodklokken en de stem van Ozzy Osbourne rustig wegebben. Daarna gaat de Brit weer vrolijk verder waar hij gebleven was; flink gebroken dubstep met een zalige drive, waarbij met enige regelmaat het gaspedaal flink wordt ingetrapt. Wat ook op begint te vallen is de opbouw van de tracks. Telkens begint het vrij kalm, terwijl richting het einde werkelijk de chaos compleet is en alle remmen worden los gegooid. Zo ook bij een nummers als ''TheDamager'', die lijkt te beginnen als een rustige breakbeat met bekende samples van ''Renegade Master''. Al vrij snel gaat de Engelse sloopmeneer tekeer als een bezetene en vliegen de opgefokte kicks uit de speakers. Het leuke aan deze track is dat er nog veel meer bekende samples langskomen, zoals de beroemde quote ''Ghetto Blaster Karen Finley. En dat terwijl alle overige geluiden lekker opgefokt blijven klinken. ''Heretic'' is het enige nummer dat al was uitgebracht. Nog altijd is het een heerlijk energiek nummer, tot de nok toe gevuld met ratelende snares en keiharde kicks. Daarna maken we een klein dancehall uitstapje naar de 90's; Beenie Man's ''Dancehall Queen'' is omgebouwd tot ''Dancehall Massacre''. Vooral de vocalen 'Mash up the place like dynamite!'' komen natuurlijk schitterend uit de verf in een knettergekke mashup als deze. Het klinkt misschien wat fout, maar stiekem is het retevet. Voor de laatste track kiest de Brit ervoor om alle remmen los te gooien. Zijn remix van ''Antigoon'' (origineel door DJ Skull Vomit) is een onwijs energieke ramplaat bomvol met krijsende vocalen, schreeuwende gitaren, brute kicks en bovendien epische tempo wisselingen. Wát een plaat zeg!

Breakcore held in wording
De mensen die erbij waren in de Maassilo zullen beamen dat de Engelsman een held is. Hoe hij zelf opging in de muziek en mee kwam springen tijdens het laatste nummer, dat is voor iedereen tof om te zien. Maar niet alleen voor het oog is het genieten geblazen bij een optreden van Gore Tech, want ook de oren worden enorm verwend. De man uit Manchester heeft een heerlijke eigen stijl, waarbij breakcore, dubstep, metal en drum and bass op een gruwelijk dikke manier worden gecombineerd. Op 'From The Earth To The Skyscrapers' laat hij dat perfect horen, al is het met veertig minuten speeltijd misschien wat aan de korte kant. Maar hé, dat is natuurlijk muggenziften. Verder kan er alleen nog maar worden gezegd dat deze man in de gaten moet worden gehouden. De heer Flett heeft namelijk de potentie om uit te groeien tot een echte held!

Score: 85/100

www.goretechmusic.com
www.adnoiseam.net

Tracklist

  1. EightPointNine
  2. Encryption
  3. War Pig Rmx
  4. Ghost Warfare
  5. TheDamager
  6. Heretic
  7. Dancehall Massacre
  8. Antigoon (Gut Sucking Sluts Mix)

4 opmerkingen

Previews zijn heel fijn :k
Deze man kan er wat van ja.
Meer boeken dus!
Heretic echt een dikke plaat!
Artiest {SHOWLIST artist 65701, 129028, 75193, 65637}
Idd toffe cd. Alleen jammer dat 2 nummers al op andere (gratis) releases stonden en dat de hoeveelheid originele content daarmee wel erg klein is.