door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
9 april 2013
OrganisatieCLR Site
ArtiestenAdam X Site
Traversable Wormhole
LabelCLR
C(reate) L(earn) R(ealize) Recordings staat bekend om zijn kwalitatief goede uitgaves. Menig artiest (Tommy Four Seven, Monolog, Brian Sanhaji, Moby, Speedy J en Alex Bau) heeft al eens een album of EP uitgebracht op het label van Chris Liebing. Ook deze keer komt het label weer voor de dag met een dijk van een cd. "Traversable Wormhole volume 6-10" gemixt door Adam X. Deze dj is een veelzijdig man en een ouwe rot in het vak. Al sinds begin jaren 90 actief en met Frankie Bones één van de grondleggers van de Amerikaanse technoscene aan de East-coast. Samen organiseerden ze de beruchte Storm-Rave Warehouse parties (1991) waar toen nog beginnende dj's en artiesten als Sven Vath, Richie Hawtin en Damon Wild hun kunsten mochten vertonen. In 1995 richte hij zijn welbekende Sonic Groove Record Label op waar onder andere artiesten als Kevin Saunderson, Dave Clarke en Oliver Lieb hun platen op uitbrachten. Naast het organiseren van feesten en het runnen van zijn eigen label houdt Adam zich natuurlijk ook bezig met het produceren van tracks.

Één van zijn aliassen is Traversable Wormhole. Dit project heeft hij in volledige anonimiteit opgestart, omdat hij in principe muziek wilde uitbrengen die hij in zijn favoriete club wilde (laten) horen, zonder dat mensen wisten wie er nu daadwerkelijk achter zat. Tot de 5e plaat lukte het hem om volledig anoniem te blijven. Echter een kleine opmerking tegen Chris Liebing, nadat die zich lovend had uitgelaten over de onbekende artiest op Twitter, verried Adam. Chris bleef daarop net zo lang doorzagen tot Adam uiteindelijk toegaf, dat hij de maker was van de razend populaire T.W.-serie. Het resultaat daarvan was, dat er op CLR een hele serie remix-Ep's uitkwamen. Daarnaast werden ook de eerste Traversable Wormhole 1-5 mix en een extra door Chris Liebing gemixte cd van de reeds uitgebrachte remixen uitgebracht. Nu zijn we 3 jaar en 5 EP's verder en wederom zijn deze platen (10 tracks) gebundeld op een mix-cd. Adam X heeft zelf de regie in handen genomen om ons luisteraars mee te nemen in zijn sci-fi wereld vol golvende synths en hypnotiserende beats. Als we de tracklist bekijken komen we er niet onderuit te denken dat Adam zich flink heeft laten beïnvloeden door films en series als Donnie Darko, Startrek en andere science fiction films. Hoe vager de titel hoe beter. Aan de andere kant weerspiegelt het wel weer de sfeer die de muziek uitdraagt. Geen happy toegankelijke deuntjes maar diepe, lang gerekte sferische geluiden die komen en gaan, vervormen en veranderen in intensiteit en toonhoogte. Zie het als een reis door tijd en ruimte, Traversable: "To travel or pass across, over, or through a Wormhole: "A 'shortcut' through spacetime.".

De 5 delen (10 tracks) zijn niet in chronologische volgorde in de mix geplaatst. Als eerste worden we langzaam meegezogen door "Centauri Dreams" met z'n rustige bassline, vibrerende synthesizer en heerlijk echoënde percussie. De donkere geluiden doen denken aan een werkplaats of machinekamer. Steeds meer geluiden komen op en verdwijnen net zo makkelijk weer. "Negative Energy Density" begint hierna wat minimaler, maar bouwt wellicht op naar een nog duisterder track. De beat als een hartslag, onheilspellende beepjes en straf geroffel op metallic drums geven de hangende dreiging mooi weer. Het mixwerk is ook dik in orde. Iedere track wordt strak en naadloos in gemixt in de volgende. Zo ook "Four Dimensional Manifold", een track die langzaam aanzwelt, alsof je naast een startende X-Wing staat in een winderige hangar, waar ook nog één en ander gerepareerd wordt.
Op 4 vinden we een iets intensere track genaamd "Present Hypersurface". Een mechanische electric boogie-achtige bassline houdt je constant in beweging. Donkere waarschuwende hoorns en industriële ruis vullen deze track en dat combineert weer goed met de lucht aflaat uit "Sublimal Warp Drive". De drums doen hier trouwens wat Afrikaans aan. Net alsof je midden in de Savannah opeens voor een onbekende metalen buitenaardse stad staat.
Deze mix blijft maar door gaan. We zijn over de helft en de sfeer is er niet minder drukkend op geworden, ondanks dat "Worldline" minder intens begint als zijn voorgangers. De heldere synthesizer die zo nu en dan gedurende deze track opkomt is dan ook een welkome variatie. Verder valt het op dat Adam graag speelt met de toonhoogte van zijn hi-hats in deze track. Tijdens "Universal Time" wordt de bassline steeds indringerder in combinatie met de heldere percussie. De rustige kick van de voorgaande track transformeert langzaam in een stompend monster voor op de dansvloer, hypnotiserend en hard als een sloophamer. Dit is een track die het best tot z'n recht komt in een betonnen bak, zoals we ze hebben in die oude kraakpanden waar zo nu en dan feesten gegeven worden. De heldere bijgeluiden geven deze track nog meer contrast. (Vergelijk deze maar eens met Ballpark van Joey Beltram) Met "Eternalism" nemen we even gas terug. Metallic percussie, echoënde synths en een monotoon door pompende bassline zorgen voor een rustigere flow, waaruit je je maar moeilijk los kan maken als ze je eenmaal te pakken heeft. Je moet gewoon meebewegen met de muziek. Tijdens "The Wormhole Nexus" verandert de bassdrum weer in een hardere variant en zwelt de industriële gehooroverlast van een buitenaardse mijnkolonie weer eens goed aan. Het is de opmaak voor de laatste intense plaat van deze mix, "Paradoxical Consequences". Een drukkere bassline en zeer veel repetitieve geluiden vormen een laatste muur van geluid.

Het is dan wel geen minimal techno, standaard 'four to the floor' en raggen is het ook niet. Sommige tracks zijn zeer geschikt voor de dansvloer, andere maken je compleet gek als je ze met een koptelefoon op met je ogen dicht luistert. De minder intense tracks zijn uitermate geschikt om een set mee te openen of om even gas terug te nemen waarna je als dj weer op kan bouwen naar het volgende hoogtepunt in je mix. Dit is zeker geen standaard materiaal wat je zo even in je set inpast. Je zit continu in een spiraal van geluiden en indrukken dankzij de vele bijgeluiden. Verder is het een heerlijke mix om je avondje mee te beginnen voor het stappen, of juist om nog even heerlijk mee na te spacen op de terugweg naar huis. Hoe je het ook wendt of keert, Adam X heeft ook deze keer weer een tiental geniale tracks bij elkaar gefabriceerd.

Score: 88/100

1. Centauri Dreams (TW vol7)
  2. Negative Energy Density (TW vol8)