John Daly - Sunburst

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
John Daly - Sunburst
16 mei 2012
ArtiestJohn Daly
De Ierse DJ/producer John Daly bracht de afgelopen (pak 'm beet) vijf jaar een vracht aan singles uit via labels als Plak Records, Wave Music en zijn eigen label Feel Music. Hij oogstte daar in relatief korte tijd een flinke bak aan respect mee. Drumpoet Community, het Zwitserse sublabel van/samenwerkingsverband met Compost Records, heeft Daly al een aantal jaren op de radar, getuige de diverse 12" releases voor het label. "Sunburst", zijn eerste volwaardige album voor Drumpoet Community (vervolg op debuutalbum "Sea & Sky" uit 2009), staat bol van de zonnige deep-house met hier en daar een disco-injectie, de nodige retro invloeden (early house van eind jaren '80 en dito 'tech' kruiden), een lepelpuntje dub en wat ambient-alike settings (lees: warme synthpads). Verwacht het type muziek dat ook goed zou passen binnen de catalogi van min of meer gelijkende labels als Freerange Records (label van Jimpster) en Innervisions.

Housemuziek met een emotionele lading
De tien van "Sunburst" zijn zonder uitzondering van een grote klasse. Muziek met warmte, (binnen genoemde marges) veel variatie, diepgang en met hoorbaar enthousiasme vervaardigt. Een album dat zal aanslaan bij liefhebbers van uiteenlopende namen als bijvoorbeeld Âme, Mr. C (denk aan het geluid op zijn "Change" album uit 2002) en Robert Owens (diens early works uit de 80's). De bijdragen op "Sunburst" grijpen veelvuldig terug naar het verleden, maar dat zorgt anno 2012 voor geen enkel obstakel. Het afsluitende "Daybreak" doet me op de één of andere manier een beetje denken aan de uit 1989 stammende A Guy Called Gerald klassieker "Emotion Electric". "Daybreak" is zonder enkele twijfel 'a piece of Balearic brilliance'. Verfijnt, zonnig, ingetogen (wat betreft breakbeat/percussie) en met opzichtige flirt naar vervlogen tijden op partyeiland Ibiza. "Sunburst" biedt uiteindelijk een tracklist waarvan meer dan de helft van het materiaal positief opvalt en aan te merken valt als highlight. Da's een prestatie op zich. Daarnaast is het album zowel geschikt voor thuisbeluistering als voor op de (intiemere) dansvloer. Eén ding is zeker: "Sunburst" biedt genoeg muzikaal voer voor de komende KM5 Ibiza compilatie. Benieuwd of de samensteller van deze belangrijke compilatiereeks John Daly's muziek opgemerkt heeft.

soundcloud.com/john-daly

1. Sunburst
  2. Release