Partyflock
 

Motor - Man Made Machine

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Motor - Man Made Machine
OrganisatieCLR Site
ArtiestMotor
LabelCLRX
Genre: electro
Na 'Klunk', 'Unhuman' en 'Metal Machine' is 'Man Made Machine' alweer het vierde studioalbum van Motor, het Amerikaans/Franse duo bestaande uit Bryan Barton en Olivier Grasset. 'Man Made Machine' komt op 17 april uit op CLRX, een nieuw sublabel van Chris Liebing's befaamde CLR (Create Learn Realize) label. 'Man Made Machine' is tevens de eerste release die op CLRX uitgebracht wordt.

Wat brengt het elf tracks, en slechts 41 minuten, durende album ons? Eigenlijk borduurt het verder op de sound die we kennen van Motor hun eerdere albums. Vuige electro en pakkende synth-pop dus. In december van het vorige jaar bracht men reeds de eerste single van het album uit, inclusief officiële videoclip. Het betreft de titeltrack van het album, voorzien van vocals door Martin L. Gore van Depeche Mode. Het nummer heeft een aantal luisterbeurten nodig om goed op waarde geschat te kunnen worden, maar is wat ons betreft een geslaagde keuze om als eerste single uit te brengen. Al spreekt het nummer ons overigens meer aan zonder dat we de clip erbij zien. Nummers die een beetje dezelfde lijn (electro- en synth-pop) volgen zijn 'Messed Up' en 'Pleasure In Heaven', beiden zeer 'verantwoorde' vocale nummers.

Wat ons betreft mag het echter allemaal wel iets steviger en rauwer, en gelukkig worden we met bijvoorbeeld 'Control' op onze wenken bediend. De doorlopende beat - een beetje als een mars en met een dreigende toon - pakt je van begin af aan beet. Ook 'Autonome' doet vrij 'zwaar' aan, maar is tegelijkertijd een stuk trager en kent een dieper geluid. Verder slaan de dikke basslines en de pakkende vocals van 'Hyper Lust' (feat. Billie Ray Martin) absoluut aan, maar waarom duurt deze track maar 2 minuten en 48 seconden? Zonde! Toch staan er ook een aantal minder tracks op het album, zoals het nietszeggende 'Autographic' en 'The Knife', evenals het zeurderige 'In The Dark'. Gelukkig volgen er op het einde van het album met 'Hello' en 'Between The Night' nog wel twee erg sterke producties. 'Hello' kent een lekkere flow, pakkende vocals en een spannend tintje, daar waar de lekkere drive van het afsluitende 'Between The Night' het tot het meest energieke nummer van het album maakt.

In vergelijking met hun eerdere albums, klinkt 'Man Made Machine' net even wat gelikter en tegelijkertijd wat minder rauw. Een aantal producties kent (daardoor) zeker hitpotentie, daar waar het tevens productioneel gezien hun beste album tot nu toe is. Echt vernieuwend is de sound van het album echter niet. Daarentegen moet je iets wat goed is ook niet teveel veranderen en 'goed' is Motor natuurlijk al vele jaren. Waar we echter niet over te spreken zijn is de speelduur van 41 minuten. Waarom duren een aantal tracks niet wat langer en waarom zet men niet een aantal extra tracks op het album? Erg spijtig! Maar al met al scoort ook dit album weer een ruime voldoende en biedt het de nodige fijne producties voor zowel de liefhebber van de meer mainstream (vocale) electro ('Messed Up', 'Man Made Machine', 'Hello') als de liefhebber van het wat stevigere en rauwere werk ('Hyper Lust', 'Control', 'Automne').

Score: 80/100


www.wearemotor.com
www.myspace.com/motor66
www.facebook.com/wearemotor
soundcloud.com/wearemotor

Tracklist

  1. Messed Up
  2. Hyper Lust (feat. Billie Ray Martin)
  3. Man Made Machine (feat. Martin L. Gore)
  4. Control
  5. Pleasure In Heaven (feat. Gary Numan)
  6. Automne
  7. Autographic
  8. The Knife (feat. Douglas McCarthy)
  9. Hello (feat. Reni Lane)
  10. In The Dark
  11. Between The Night

5 opmerkingen

De single man made machine was mijn eerste aanraking met Motor, en die beviel al vrij slecht, maar dit album maakt mij duidelijk dat het echt helemaal niets voor mij is.

Alsof ieder liedje niet weet wat het wil zijn, daarom alles tegelijk probeert te zijn en daardoor uiteindelijk niets meer dan een schreeuwerige bende is die een ongelofelijk hoog "hitjes" gehalte heeft.

En ik houd toch echt wel van zo'n beetje alle elektronische muziek. Maar dit, nee dit ligt me gewoon echt totaal niet.
 
Heerlijk!

Ook die samenwerkingen met Martin Gore van Depeche! en Douglas McCarthy van Nitzer Ebb! :)
laatste aanpassing
Vind het eigenlijk wel jammer als ze nu qua sound gelikter zijn, want juist die rauwheid maakten van Klunk en Unhuman bijzonder sterke albums. Bryan Black is overigens ook lekker bezig als Black Asteroid op CLR
 
ik ben er ook niet helemaal weg van maar inderdaad
Uitspraak van actief op vrijdag 13 april 2012 om 13:59:
die samenwerkingen met Martin Gore van Depeche! en Douglas McCarthy van Nitzer Ebb!


is wel weer humor