anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
28 augustus 2011
ArtiestenFedde le Grand Site
Markus Schulz Site
LabelArmada Music
LocatieSpace Site
We hebben de zomer inmiddels achter ons gelaten en de herfst is weer aangebroken. In Nederland zijn we afgelopen seizoen bepaald niet verwend met zon en hoge temperaturen, maar op het Spaanse partyeiland Ibiza was het vanzelfsprekend wel gewoon weer raak. Echter ook op Ibiza komt aan al het goede een einde en staan de closing party's inmiddels voor deur. Wie nog eens herinneringen wil ophalen aan de afgelopen zomer kan de foto's of video erbij pakken, maar ook bijvoorbeeld een Ibiza compilatie opzetten. Dat laatste deden we met de 'Be at Space' release, samengesteld en gemixt door Fedde Le Grand en Markus Schulz.

Het legendarische Space in Playa d'en Bossa behoeft natuurlijk geen introductie. Een bezoek aan Ibiza is niet compleet zonder een avondje doorgebracht te hebben in deze discotheek. Afgelopen seizoen waren Fedde Le Grand (FLG) en Markus Schulz graag geziene gasten in de club. Schulz draaide er liefst zeven maal een set, daar waar FLG er zelfs een residency had met zijn 'Takeover' feesten.

De eerste mix komt voor rekening van Fedde Le Grand, onze landgenoot die heel de wereld over reist maar eigenlijk maar erg weinig in ons eigen land te zien is. Wellicht is dat ook de reden dat zijn stijl wat anders is dan we hier gewend zijn. Zijn mix van house en techhouse wordt gedomineerd door een ietwat ingetogen sound, maar kent wel de nodige groovy en funky tunes. Voor fijne melodieën of gevoelige vocals hoeven we in ieder geval niet bij FLG te zijn. Het maakt zijn mix helaas soms tot een wat saaie en vooral ook kale aangelegenheid. Gelukkig zijn er toch een aantal positieve uitschieters te bespeuren, zoals het pakkende 'Back' van Stefano Noferini. Met zijn drive en doorlopende beat is dit een kenmerkende track voor deze Italiaan. Ook het opbouwende en groovy 'Grunge' van Deniz Koyu ligt lekker in het gehoor, daar waar ook het hierop volgende 'Tung!' (ook afkomstig van Koyu) het afgelopen seizoen goed gedaan heeft op het Spaanse eiland. Na een overwegend vlakke mix, eindigt de eerste cd gelukkig toch wat 'voller' en pakkender, onder andere door de bijdrage van TV Rock & Hook N Sling feat. Rudy en Fedde's uitstekende eigen productie (in samenwerking met Patric La Funk) 'Autosave'.

De tweede cd dan, gemixt door de Amerikaanse Duitser Markus Schulz, welke een bekend geluid laat horen. De sets van Schulz (van dit jaar) kenmerken zich door energieke en overweldigende trance producties (denk bijvoorbeeld maar aan zijn vele 'Big Room Reconstructions'), hier en daar afgewisseld met wat progressive en techno invloeden. In vergelijking met de eerste mix is deze tweede cd in ieder geval een stuk levendiger. Wel kent de mix de nodige platen die we al (veel) vaker hebben gehoord in Schulz zijn sets van dit jaar, zoals de Big Room Reconstruction van 'Caress 2 Impress' (Aerofoil) en 'Rotunda'; Schulz zijn eigen productie in samenwerking met Jochen Miller. Kwalitatief gezien blijven dit overigens nog wel sterke producties. Gelukkig treffen we ook genoeg nieuwe(re) tracks aan, zoals het stuwende en knallende 'No Man's Land' van Klauss Goulart, het stoere 'FYC' van Max Graham en wederom een Big Room Reconstruction, deze keer van Phunk Investigaton's 'DNA Extractor'. Laatstgenoemde track is groots opgezet, kent de nodige techno invloeden en bouwt uitstekend op naar een climax. Ook Rex Mundi, een van Schulz zijn favoriete producers, mag natuurlijk niet ontbreken. Deze keer treffen we hem met 'Interstate of Lightning', een knallende productie met een snerpende melodie. Afsluiten doen we met het sfeervolle 'Saints', van Schulz zijn Dakota alias.

Door voor Fedde Le Grand en Markus Schulz te kiezen, kent deze compilatie een goede variatie in stijlen. Op de eerste cd treffen we voornamelijk house en techhouse met een funky en groovy twist, op de tweede cd energieke trance, met hier en daar wat progressive en techno invloeden. Qua opbouw is dit dan ook een goede keuze. Toch zijn we over de mix van Fedde Le Grand niet bijster enthousiast. Deze mist wat pit en doet nogal vlak en kaal aan, maar wellicht dat de echte FLG fan hier wél goed mee uit de voeten kan. Onze voorkeur gaat in ieder geval uit naar Markus Schulz zijn mix, ondanks dat deze een aantal oude platen kent. Wie de sfeer van Space Ibiza (deels) in huis wil halen, is bij deze compilatie in ieder geval aan het juiste adres.

CD1 - Mixed by Fedde Le Grand
  1. John Acquaviva, Alex D'Elia, Nihil Young feat. Dan Diamond - Good Music
  2. DJ Tonio - Get The Funk (Olivier Giacomotto Remix)
  3. Olivier Giacomotto - Zoomanity
  4. Fedde Le Grand - Metrum (Manuel La Mare Remix)
  5. Stefano Noferini - Back
  6. Dave Spoon & Patric la Funk - 7.20
  7. Deniz Koyu - Grunge
  8. Deniz Koyu - Tung!
  9. TV ROCK & Hook N Sling feat. Rudy - Diamonds In The Sky
  10. Fedde Le Grand & Patric la Funk - Autosave
  11. Fedde Le Grand vs Sultan & Ned Shepard feat. Mitch Crown - Running
  12. Fedde Le Grand - Control Room
CD2 - Mixed by Markus Schulz
  1. Mr. Pit - Fugu (Intro Mix)
  2. KhoMha - 507
  3. Klauss Goulart - No Man's Land
  4. Beat Service - Outsider
  5. Max Graham - FYC
  6. Aerofoil – Vortex
  7. Phunk Investigation - DNA Extractor (Markus Schulz Big Room Reconstruction)
  8. Skytech - Intensity
  9. Max Freegrant - Olya (KhoMha Remix)
  10. Mike Foyle presents Statica - Shades Of Red (Club Reconstruction)
  11. Rex Mundi - Interstate of Lightning
  12. Aerofoil - Caress 2 Impress (Markus Schulz Big Room Reconstruction)
  13. Markus Schulz & Jochen Miller - Rotunda
  14. Wippenberg - U R (Markus Schulz Big Room Reconstruction)
  15. Who.Is - Cryptanalysis
  16. Markus Schulz presents Dakota - Saints

12 opmerkingen

Twee leuke cd's, maar die van Schulz springt eruit! Die van Fedde is een beetje te standaard.

Score van 70 is daarom ook meer dan terecht.
Uitspraak van Eldorado op zondag 25 september 2011 om 16:20:
Die van Fedde is een beetje te standaard.

Mee eens. Hij komt er wat mij betreft té gemakkelijk mee weg.

Die van Markus is hierin stukken beter.
Heb de cd gekocht voor de mix van Schulz en heb tot nu toe alleen deze cd geluisterd. :-)

Voor de Markus Schulz fans echt een aanrader. Heb je hem dit jaar mee gemaakt in de Space, dan zou ik de cd zeker aanschaffen. Heerlijke tracks (Y)

Cd 2 krijgt van mij een 8,5 als beoordeling :D
Artiest {SHOWLIST artist 66688, 115763}
Aerofoil, lekker bezig! (y)
Artiest {SHOWLIST artist 62105, 11259}
Schulz rulez :)
ik ben een aantal jaren geleden erg onder de indruk geweest van de eerste cd van het album Toronto van Schulz. Maar als ik nu weer deze cd luister en hoor tracks als 12 en 13 voorbij komen die klinken alsof twee inspiratieloze prutsers op een "my first keyboard" zitten te klungelen, dan houdt het bij mij meteen al op. Wat een verschrikkelijk slechte trance van het platste niveau! Snap niet dat deze kerel dit soort platen op een compilatie zet of zelf produceert terwijl Toronto klonk als een goeie In search of sunrise compilatie!
Uitspraak van Raggie76 op maandag 26 september 2011 om 15:18:
Wat een verschrikkelijk slechte trance van het platste niveau!

Vind het ook bagger.