Defected in the House - Miami '10

anoniem gepubliceerd op , waardering: 83/100
Defected in the House - Miami '10
25 april 2010
ArtiestRiva Starr Site
LabelDefected Records
Zijn ‘Starr’ is momenteel snel rijzende, hij draait op steeds meer feesten over de gehele wereld en hij vuurt momenteel een enorme lading producties en remixen op ons af. We hebben het over het Italiaanse talent Riva Starr, die zijn naam ontleend heeft aan voormalig Italiaans stervoetballer Gianni Riva. Riva Starr, wiens echte naam Stefano Miele luidt, kreeg de eer de jaarlijkse Defected compilatie rondom de Winter Music Conference in Miami samen te stellen en te mixen.

De eerste cd opent gelijk met een remix van Riva Starr zelf, hij nam namelijk ‘Tear Down The Walls’ van Arthur Baker feat. Nona Hendrix & Ladonna onder handen. Deze track swingt lekker en zet hiermee gelijk de spreekwoordelijke toon voor het vervolg van de mix. De cd swingt namelijk van begin af aan de pan uit en Riva Starr weet dit geluid, met bijkomend zomerse tintje, (bijna) de hele mix vast te houden. Complimenten daarvoor. Liefst vier andere remixen volgen er nog van de hand van de Italiaan, waaronder die van twee klappers van het afgelopen jaar, ‘Enjoy Music’ van Reboot en Dennis Ferrer’s ‘Hey Hey’. Aan Riva Starr de lastige taak om van deze veelgedraaide nummers een verfrissende remix af te leveren, die zijn eigen kenmerken en geluid kent. Riva slaagt hier zeer behoorlijk in. Bij andere tracks voegt hij regelmatig een vocal (accapella) toe aan een bestaande plaat. Door deze mashup ontstaat zodoende als het ware een nieuwe track. Een van de betere mashups van deze compilatie is die van ‘Sweep The Floor’ van onze eigen Joris Voorn, met de vocals van Hardrive’s ‘Deep Inside’. Op een verfijnde manier weet Riva Starr beide tracks met elkaar te doen samensmelten. Het einde van de mix heeft hij gereserveerd voor een aantal minimal- en technoplaten. Zo is daar upcoming man Ramon Tapia die met ‘This Groove’ de naam van de track eer aan doet, lekkere groovy techno dus. Ook 2000 and One treffen tenslotte nog aan, al behoort ‘Spanish Fly’ niet tot de beste nummers uit zijn repertoire. Klein puntje van kritiek is dat Riva met de laatste platen wel erg terug gaat in tempo en de mix daardoor ook deels inboet aan levendigheid.

Dat Riva Starr ook zelf nummers kan produceren bewijst hij met de opener op de tweede cd. ‘I Was Drunk’ is een erg pakkend nummer met een heerlijke vibe. Deze tweede mix kent overigens zeer veel latin- en tribalinvloeden en Riva heeft de tracklist dan ook met zorg samengesteld en de juiste platen uitgezocht die tezamen een mooi geheel vormen. Puik werk. Ook hier weer een paar remixen van nummers die afgelopen jaar erg veel gedraaid zijn, zoals de Riva Starr Mojito Remix van ‘La Mezcla’ en de Gel Abril Remix van ‘Sinfonia Della Notte’. In vergelijking met het origineel bouwt eerstgenoemde beter op en weet de track goed de spanning vast te houden, daar waar Gel Abril zijn remix ten opzichte van het origineel een meer minimalistischer pad kiest maar daarbij wel een funky geluid laat horen. Verder kunnen we lekker schudden met de billen en heupen op de MastikSoul Remix van ‘Dama S Salon’ van Gregory & Sidney Samson. Een nummer dat een simpele melodie kent maar enorm pakkend is. Tegenwoordig is het haast onmogelijk om een housecompilatie te vinden waar geen nummer op staat van Steve Angello. Ditmaal zijn het zelfs twee nummers, ‘Valodja’ en ‘La Candela Viva’. Het is met name ‘La Candela Vida’ dat er bovenuitsteekt met zijn fijne trompetmelodie. Aangevuld met de lekkere percussie van ‘Underground Limbo’, het fijne gitaarspel van ‘El Gitarro’ en wederom een prima track van Reboot (‘El Loco’) kunnen we stellen dat ook deze tweede cd meer dan de moeite waard is.

‘Defected in the House - Miami ‘10’ is een uitstekende compilatie geworden. Riva Starr geeft hiermee een mooi visitekaartje af en toont zijn kwaliteiten op meerdere vlakken. Zijn platenkeus, het mixwerk en zijn kwaliteiten in de studio (zowel de remixes als zijn eigen producties), het is allemaal dik orde. De Winter Music Conference mag dan inmiddels alweer achter ons liggen, met deze release kunnen we nog wel even voort!

• 01. Arthur Baker feat. Nona Hendrix & Ladonna ‘Tear Down The Walls’ (Riva Starr Dub)
  • Da Mongoloids ‘Spark Da Meth’ (Accapella)
  • 02. Crookers feat. Roisin Murphy ‘Royal T’ (Riva Starr Dub)
    03. Joris Voorn ‘Sweep The Floor’
  • Hardrive ‘Deep Inside’ (Accapella)
  • 04. Markus Homm, Mihai Popoviciu, Jay Bliss ‘Bis Co’
  • MD X-Spress ‘God Made Me Phunky’ (Accapella)
  • - Dennis Ferrer feat. Daniele ‘Church Lady’ (Thommy Davis & DJ Spen Bom Bom Bom Tool)
    05. Sandy Huner ‘Rare Tap’ (2000 and One Cut)
  • Johnny Corporate ‘Sunday Shoutin’’ (Accapella)
  • 06. Reboot ‘Enjoy Music’ (Riva Starr Dub)
    07. Shlomi Aber & Kenny Larkin ‘Sketches’ (Shlomi Aber Version)
  • Gel Abril ‘Spells of Yoruba’ (Accapella)
  • 08. Dennis Ferrer ‘Hey Hey’ (Riva Starr Paradise Garage Remix)
    09. DJ Madskillz ‘Surface’
    10. Lake & Lys ‘La Tromba’ (Riva Starr Remix)
    11. Ramon Tapia ‘This Groove’ (Original Mix)
    12. 2000 and One ‘Spanish Fly’
    13. Logic ‘The Final Frontier’ (The Groove)
  • Logic ‘The Warning’ (Accapella)
  • 01. Riva Starr feat. Nôze ‘I Was Drunk’ (Original Mix)
  • Dennis Ferrer ‘Sinfonia Della Notte’ (Accapella)
  • 02. DJ Gregory & Sidney Samson feat. Dama s ‘Dama s Salon’ (MastikSoul Remix)
    03. Michel Cleis feat. Totó La Momposina ‘La Mezcla’ (Riva Starr Mojito Remix)
    04. Ronald Christoph ‘Underground Limbo’
    05. Basti Grub ‘El Gitarrro’ (M.in Remix)
    06. River Ocean feat. India ‘Love & Happiness (Yemaya Y Ochùn)’ (Michel Cleis ‘Floreo’ Remix)
    07. Riva Starr ‘Maria’ (Dub)
    08. Steve Angello & AN21 ‘Valodja’
    09. Thomas Schumacher ‘Yara’
    10. Steve Angello ‘La Candela Viva’
    11. Die Vögel ‘Blaue Moschee’
    12. Dennis Ferrer ‘Sinfonia Della Notte’ (Gel Abril Remix)
    13. Rodriguez Jr. ‘Piña Colada’
    14. Reboot ‘El Loco’
    15. SiS ‘Nu Wim De Wa’
    16. Nick Curly ‘Pujante’
  • Timo Maas & Santos feat. The African Children’s Choir ‘Mutant Africa’

6 opmerkingen

Erg veel house, weinig soul. Vond het erg tegenvallen. Gewoon niet warm.
Vind de score te hoog. De moeilijkheidsgraad van de accapella's ligt niet al te hoog. Vond Defected London vele male beter, maar krijg een lagere score. Hoe de intro van CD 2 tot stand komt vind ik ook armzalig.
Dikke CD, alhoewel hij inderdaad geen echte Defected sfeer heeft.. veel techhouse tracks dat je over het algemeen niet verwacht van Defected in the house, dan hoop je toch meer op barbara tucker, simon dunmore, chocolate puma etc
Is dit een tweede compilatie naast de defected most rated miami 2010 hier eerder gerecenseerd? In welk licht moet ik beide albums zien?

Uitspraak van Spenk op maandag 26 april 2010 om 12:34:
In welk licht moet ik beide albums zien?

Deze cd is de reguliere compilatie die Defected elk jaar uitbrengt ten tijde van de WMC.

De andere cd (Most Rated 2010) is wellicht een soort extraatje, want voorheen is deze nog nooit uitgebracht.
Op die cd staan andere, ongemixte nummers, daar waar deze cd altijd gemixt is :)
Als je deze cd luistert zonder te weten wat het is, dan zou ik nooit Defected hebben verondersteld. Vind die techhouse persoonlijk wel fijn, maar t is wel veel spul van afgelopen zomer (en daarvoor). Het is wel een lekker zomers cd'tje, dat dan weer wel.