Partyflock
 

Verslag van Nightmare Outdoor, 8 mei 2010

door , gepubliceerd op
Nightmare Outdoor
14 mei 2010
FeestNightmare Outdoor · Lost in the forest
Datumzaterdag 8 mei 2010
WinactieNightmare Outdoor actiegesloten
LocatieLuttenberger
Event: Nightmare Outdoor 2010 – Lost In The Forest
Organization: UDC en Mid-town
Date: Saturday 8 May 2010
Time: 12:00 – 23:00
Location: Luttenberger, Hellendoorn ,The Netherlands

Nightmare. Al jarenlang een begrip in de hardcore scene. Met vele indoor edities en sinds een aantal jaar outdoor edities heeft het festival inmiddels wereldwijd naam en faam gemaakt.

Ik heb dit feest van een hele andere kant meegemaakt dan menig bezoeker. De organisatie Mid-town heeft, in overleg met haar partner UDC, aan mij gevraagd om te werken tijdens Nightmare. Zonder twijfel heb ik hier natuurlijk meteen “Ja!” op gezegd. Door mijn ervaring als runner op andere events had ik natuurlijk al een en ander meegemaakt. Tijdens Nightmare zou ik de functie van stagemanager op mij nemen. Een uitdagende en spannende ervaring! Dit verslag is vrijwillig geschreven, maar uiteraard wel in overleg met beide organisaties.

De weken voor het evenement waren beide organisaties al druk bezig met de vele voorbereidingen voor het evenement. De video interviews die online staan, de interviews in het magazine, de Twitter berichten. Door dit soort werkzaamheden in de aanloop naar Nightmare begon het steeds meer te kriebelen. Ik dacht: “Laat het nou maar snel 8 mei zijn!”

Het evenement begon zaterdag om 12:00 uur, maar voor de laatste briefing en het ontmoeten van collega’s werd geacht om 11:00 uur aanwezig te zijn. Die maat van mij ging samen met wat andere vrienden en die waren zo vriendelijk om mij daar al om 11 uur te droppen. Het werd uiteindelijk iets later dan 11 uur, want soms wil een TomTom ook niet bepaald meewerken. Dan kan je nog zo’n mooie routebeschrijving hebben… soms wil het echt niet…

Eenmaal op het terrein aangekomen (het was toen al half 12) “afscheid” genomen van het clubje (zij konden immers niet backstage) en bij de balie snel mijn benodigde spullen (bandjes, portofoon, checklist) gehaald en al snel kwam ik bekende collega’s tegen. In het kort een snelle briefing gehad en op naar mijn stage. Onderweg daar na toe kwam ik al verschillende DJ’s tegen, waaronder ook degene die als opening gepland stond op “mijn” stage. Rond kwart voor 12 waren we met de gehele crew (de artiest, de geluidstechnicus en lichttechnicus, een VJ en mijzelf) aanwezig en waren we klaar om te beginnen. Het uitzicht in de tent (het wordt vanzelf wel duidelijk welke stage ik bedoel ;)) was om kippenvel van te krijgen. Beeld je maar eens in als straks de hele tent vol staat! Een mooie gedachte op dat moment.

12 uur. Het moment was aangebroken. De eerste gasten kwamen op het terrein en zoals menig bezoeker in het begin van een event doet, gingen zij het terrein verkennen en daarna op zoek naar een voor hun geschikte openingsact. Uiteraard kwamen er bij ons ook gasten binnen en de sfeer die er ontstond was meteen prettig. De mensen die er waren gingen dan ook meteen goed los op de sounds die uit de boxers knalden! En het geluid. tja, dat was om half 1 al hard!

Met een live-act op het programma en een onbekende afsluitingsact, waren er veel belangrijke dingen om door te spreken met de technici (want ik ben immers niet zo technisch). Zijn alle benodigdheden aanwezig? Is er genoeg stroom? Zijn alle kabels aangesloten? Dit en natuurlijk nog veel meer dingen zijn goed om te vaak te checken, dan niet.

Waar de artiesten ondertussen hun plaatjes draaiden, de tent goed vol stond en jullie goed los gingen, waren er nog genoeg dingen om te regelen en in de gaten te houden. Wanneer komt de volgende artiest? In overleg met de runner bepalen of hij er al is, of hij zelf naar de stage komt of onder begeleiding. Zijn alle artiesten voorzien in hun behoeftes wat betrekt eten en drinken? Ondertussen controleren of alle audio apparatuur nog goed loopt.

Een probleem waar we automatisch tegen aan liepen was het feit hoe we het entertainment (jullie zullen vast wel de danseressen hebben gezien) op het podium kregen. Er was een mogelijkheid om onder de boxen door te kruipen, maar met alle kabels en veiligheidsoverwegingen, werd besloten om dit niet te doen. Dus hup, snel via de portofoon in overleg met mensen van productie hoe we dat gingen aanpakken. Er is toen besloten om aan een kant van het podium de golfplaten weg te halen zodat het entertainment, camerapersoneel en fotografen er makkelijker bij konden en nog mooiere plaatjes konden schieten!

Alle artiesten die op de stage moesten draaien waren keurig op tijd binnen, waardoor ik gelukkig niet te maken had met probleem qua draaitijden of het oplossen van te laat komen of afwezigheid. Alles liep zeg maar volgens het draaiboek, jeuj!

Maar de spannendste en leukste ervaring was misschien toch wel het feit dat de stage bijna een half uur langer open is geweest dan qua tijd ingepland was. Als bezoeker vind je het niet erg om te genieten van de sounds en heb je misschien amper door wat er achter de schermen plaats vind. Maar voor dat half uurtje langer ben je wel in overleg met de productie, de crew, de artiest(en) en met je runner. Vele gesprekken via de portofoon en met de artiesten. Als je dan uiteindelijk beseft dat de stage langer open gaat dan gepland voelt dat onwaarschijnlijk… maar wel geweldig!

De set, die werd omschreven als de “irriteer” set mocht nog wat langer doorgaan en daardoor kregen de artiesten de mogelijkheid om dié plaat te draaien die ze nog wilde. De laatste plaat herinner ik me dan nog alsof ik er nog sta. Geweldige afsluiter!
Toen kwam het moment wat eigenlijk niemand kon tegenhouden. Het event stopt namelijk ook een keer…helaas! Toen de laatste plaat klaar was en de artiest zijn praatje had gedaan (ja, hij moest gewoon een praatje houden :)) was het voor deze stage klaar. De bezoekers zochten voor het laatste uurtje hun heil ergens anders en ondertussen was de technici al begonnen met afbouwen.

Een afsluitingspraatje met de nog aanwezige artiesten en gasten was het laatste wapenfeit van mij voor deze dag. Voor mij zat mijn werk er op en kon ik bij de productie mijn spullen inleveren. Na het inleveren (nou ja, van het lopen van de stage naar de productie heb ik ongeveer al half uur over gedaan. Je komt overal bekende tegen en collega’s/artiesten, dus veel praatjes gemaakt) van de spullen en alles afgetekend etc. was het tijd voor bier! Nee, tijdens het werk drink ik niet :)
Snel wat bier en bier en bier gehaald, even snel een hapje eten erbij en toen wou ik zeg maar als bezoeker nog even feesten. Dit kwam er niet echt van, zoals je zult begrijpen. Overal bekende, overal praatjes. Op zoek naar het magazine, die moest ik natuurlijk hebben!

Al bij al was dit voor mijn de dag in het kort (kort? ). Een hele mooie ervaring om het evenement ook eens van de andere kant mee te mogen maken. Het evenement zelf heb ik dus amper meegemaakt, omdat ik voornamelijk op de stage heb gestaan en ondertussen bezig was met dingen regelen. De dingen die heb gezien en gehoord zitten nog steeds in mijn hoofd en vormen een mooie herinnering.

Om dit verslag gepast af te sluiten heb ik nog een quizvraagje voor jullie ;) Maar uhm… de winnaar krijgt alleen niets, haha! Heb je al een idee over welke stage ik het heb gehad?

UDC en Mid-town: bedankt!

Op 4 december 2010 zijn we er weer! Nightmare Indoor 2010! Gewoon als bezoeker of als crew? Ik heb geen idee. ;)
Website Nightmare Outdoor
Website UDC
Website Mid-town

4 opmerkingen

Divine Sanctuary;) Leuk verslag
 
Joooooost, leuk verslag..;p
groetjes je ex-mid-town-collegea :roflol:
Goed verslag.
Nice om daar te werken.