Is niet waar, ieder geval bij Kruidvat niet.
Ze hebben een aangepaste garantieregeling!
Maakt geen flikker uit, de wet gaat ALTIJD boven welke regeling dan ook. Meer mag je altijd afspreken, maar een kortere periode dan 2 jaar komt een winkelier niet onderuit! Ook al teken je als consument bv. een contract waarin je je garantie in zijn geheel opgeeft voor een fikse korting, dan nog is dat niet rechtsgeldig en zal de winkelier je volledige garantie moeten geven als je problemen hebt met dat ding binnen 2 jaar. Dit geldt overigens alleen voor produkten in de EU gekocht na mei (?) 2002, toen is deze europese richtlijn in NL in wet omgezet.

Bederfelijke goederen, levende have en producten met een korte levensduur (zoals bv. scheermesjes) uitgesloten uiteraard.
de bron:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&numdoc=31999L0044&lg=NL
(17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;
en..
(22) Overwegende dat de partijen niet in onderlinge overeenstemming mogen voorzien in afstand of beperking van de rechten van de consument omdat dit de wettelijke bescherming zou uithollen;