MKII is de klassieke versie, MK5 heeft wat toevoegingen.. Toevallig heb ik gister twee 1210tjes besteld! Voor de mk5 betaal je gauw 100 euro meer, en meestal zijn dat toch allemaal van die extra's waar je nix aan hebt...
Ik heb de besteld bij www.dj-laden.de Super service en alle specs staan er ook duidelijk bij! Je kunt je vraag ook ff mailen naar de Nederlandse medewerker van die tent, dan krijg je echt uitgebreid en goed antwoord!
Succes!
PS: oh, en de prijzen liggen gemiddeld 100 euro per tafel lager dan in Nederland
Ik heb de besteld bij www.dj-laden.de Super service en alle specs staan er ook duidelijk bij! Je kunt je vraag ook ff mailen naar de Nederlandse medewerker van die tent, dan krijg je echt uitgebreid en goed antwoord!
Succes!
PS: oh, en de prijzen liggen gemiddeld 100 euro per tafel lager dan in Nederland
laatste aanpassing
MK5 heeft bijvoorbeeld geen klikje in de pitch rond het 0 punt wat veeeeeeeel fijner is. Ook zitten er leuke lampjes op (waar je geen reet aan hebt) en is de power switch verzonken in dat rondje zodat je hem niet zomaar aan en uit kan zetten als je er toevallig langsschaaft met je arm ofzow .... Ook zit er een quartz knop op zodat je meteen terug kan gaan naar het 0 punt vann de pitch.
Verder issie gewoon hetzelfde maar deze extra dingetjes kunnen de moeite waard zijn een MK5 aan te schaffen
Verder issie gewoon hetzelfde maar deze extra dingetjes kunnen de moeite waard zijn een MK5 aan te schaffen
laatste aanpassing
En het lullige is dat de MK5 gewoon gelijk is aan de M3D maar dan met een ledje in het target light en een anti skating die tot 6 gaat.
Technics is dus erg goed in het minimaliseren van nieuwe features en het maximaliseren van het de dj een poot uit draaien met telkens een nieuwe versie.
Motor, arm en zijn al 25 jaar hetzelfde. Als je dus een MKII beroerder vind draaien dan een MK5 zit dat tussen je oren. (en wees blij dat er wat tussen zit anders was het nog veel beroerder geweest
)
Technics is dus erg goed in het minimaliseren van nieuwe features en het maximaliseren van het de dj een poot uit draaien met telkens een nieuwe versie.
Motor, arm en zijn al 25 jaar hetzelfde. Als je dus een MKII beroerder vind draaien dan een MK5 zit dat tussen je oren. (en wees blij dat er wat tussen zit anders was het nog veel beroerder geweest
reind..kweet dat jij de dj stuff man bent. Maar kan me heel goed herinneren dat op de site van technics stond dat die versies na de mk2 een verbeterde motor hadden. Wel dezelfde, maar iets verbeterd.
En dat antiskating, kzet m meestal net zo zwaar als mn gewichtje. Maar als ik een poging doe om te scratchen zet ik m op 0. Of dit goed is?? Kzou het niet weten, maar ook ooit ergens gelezen
En dat antiskating, kzet m meestal net zo zwaar als mn gewichtje. Maar als ik een poging doe om te scratchen zet ik m op 0. Of dit goed is?? Kzou het niet weten, maar ook ooit ergens gelezen
reind..kweet dat jij de dj stuff man bent. Maar kan me heel goed herinneren dat op de site van technics stond dat die versies na de mk2 een verbeterde motor hadden. Wel dezelfde, maar iets verbeterd.
En dat antiskating, kzet m meestal net zo zwaar als mn gewichtje. Maar als ik een poging doe om te scratchen zet ik m op 0. Of dit goed is?? Kzou het niet weten, maar ook ooit ergens gelezen
En dat antiskating, kzet m meestal net zo zwaar als mn gewichtje. Maar als ik een poging doe om te scratchen zet ik m op 0. Of dit goed is?? Kzou het niet weten, maar ook ooit ergens gelezen
Pure marketingpraat. Wat is er vernieuwd aan de nieuwe omo kleurwas? Waarschijnlijk geen ene moer maar het verkoopt.
De motor is al 25 jaar ongewijzigd in de SL1200 en die zal waarschijnlijk ook wel nooit wijzigen. Reden daarvan is namelijk dat technics gewoon niet meer de kennis heeft wat betreft het draaitafel bouwen die men 25 jaar geleden had.
Als men bij Technics nu een draaitafel vanaf de grond op zou moeten bouwen en de SL zou moeten vergeten dan werd het een complete ramp.
Alles na de SL1200MKII is niets anders dan hun eigen fouten oplossen zoals instabiliteit rond het 0 punt, quartz lock die de gemiddelde dj dood irriteerd, anti skating meer dan 3 gram, pop up led in plaats van gloeilampje, detachable kabel (hebben ze dat ondertussen al op de MK5?) .
Lullige bij Technics is alleen dat ze extra geld vragen voor een product waar na 25 jaar eindelijk is alle fouten uit zijn, maar nu alweer zo verouderd is dat het best wel schandalig is er zoveel voor te vragen.
Wat betreft je anti skating ->
Tijdens het mixen op hetzelfde aantal grammen als je naaldgewicht (en als je naald gewicht 4 is en je hebt een SL zet je hem dus gewoon op 3
).
Tijdens het scratchen zet je hem op 0 want dan wil je geen foute dwarsdruk compensatie hebben die aan je arm loopt te rukken als het ware tijdens een achteruitgaande beweging.
Tijdens het mixen op hetzelfde aantal grammen als je naaldgewicht (en als je naald gewicht 4 is en je hebt een SL zet je hem dus gewoon op 3
Tijdens het scratchen zet je hem op 0 want dan wil je geen foute dwarsdruk compensatie hebben die aan je arm loopt te rukken als het ware tijdens een achteruitgaande beweging.
Eik zijn het wel klotige afzetter.
Tsja je kunt het van meerdere kanten bekijken. De SL is en blijft een goede draaitafel. Voor goed spul leg je geld neer.
Ik zou persoonlijk alleen zeggen, jongens we halen de MKII er it en zetten de MK5 en M5G voor de prijs van de MKII op de markt.
Na 25 jaar zitten er echt geen resarch en devlopment kosten meer aan een SL. Of ze moeten research doen naar het ledje in plaats van het gloeilampje in de target light
laatste aanpassing
Ik heb altijd gewoon gedraaid met de anti-skating op 0. Is dat erg? Nooit ergens last van gehad eigenlijk...
En is het nou wel of niet mogelijk om bij de 1210 de pitch dmv een schroefje of knopje of iets van 8% naar 16% te verzetten? Ik meen dat ik dat ooit ergens gelezen had... maar da zou ook bij een andere draaitafel kunnen zijn hoor...
En is het nou wel of niet mogelijk om bij de 1210 de pitch dmv een schroefje of knopje of iets van 8% naar 16% te verzetten? Ik meen dat ik dat ooit ergens gelezen had... maar da zou ook bij een andere draaitafel kunnen zijn hoor...
Ik heb altijd gewoon gedraaid met de anti-skating op 0. Is dat erg? Nooit ergens last van gehad eigenlijk...
En is het nou wel of niet mogelijk om bij de 1210 de pitch dmv een schroefje of knopje of iets van 8% naar 16% te verzetten? Ik meen dat ik dat ooit ergens gelezen had... maar da zou ook bij een andere draaitafel kunnen zijn hoor...
En is het nou wel of niet mogelijk om bij de 1210 de pitch dmv een schroefje of knopje of iets van 8% naar 16% te verzetten? Ik meen dat ik dat ooit ergens gelezen had... maar da zou ook bij een andere draaitafel kunnen zijn hoor...
Nee tis niet erg maar zet hem vanaf nu af aan maar gewoon op 3 dan.
Wat betreft de pitch..... nee het kan niet met de SL1200MKII.
Je kunt de pitch wel iets op schroeven maar niet naar de door jou genoemde 16%
Op internet staan veel tutorials over het vergroten van de pitch range en deze zijn in 99 van de 100 gevallen fout. Wat je dan namelijk doet met die tutorials is niets anders dan het 0 punt verschuiven en dat is iets wat je juist niet wilt want dan ben je voorzien van 2 zero points op je SL. 1 ergens op de fader en natuurlijk niet te vergeten wanneer ie in de quartz lock valt.
Niet zomaar aan je SL gaan prutsen dus want het loopt vaak verkeerd af waarna mensen weer bij mij komen met de vraag of ik ze weer in oude staat wil herstellen.
Daarnaast verlies je bij het opschroeven van de pitch ook een stukje gemak cq nauwkeurigheid want je krijgt een groter bereik op dezelfde faderlengte.
Pitch opschoeven kan dus op 2 manieren. de verantwoorde en goede (die niemand kent want dan ga je met een multimeter + schroevendraaier aan de slag en moet de SL uit elkaar) of op de manier die fout is en dat is schroeven aan de VR301 potmeter die op de print zit en waar pitch naast staat maar voor iets anders is als wat veel mensen denken.
Ow en er is 1 mod waarbij je het correctie gedrag van een SL kunt verbeteren (zoals dat na de MKII is gedaan bij de M3D en MK5 + M5G) en dat is deze mod -> http://www.aboutdj.nl/content/view/28/41/
Relatief makkelijk uit te voeren.
Hmmm, da's jammer dat dat niet gemakkelijk kan met de pitch! Ik wil em niet open halen, dat is me te veel risico met mijn 2 linker handen 
Dat wordt dan maar gewoon langzamer draaien... Heb ik trouwens altijd al zo veel mogelijk rekening mee proberen te houden, toen ik mijn Gemini's nog had.. Die gaan tot +10%, maar het stukje tussen +8 en +10 heb ik zo weinig mogelijk proberen te gebruiken altijd, omdat ik het dan niet gewend zou zijn, als ik naar Technics over zou stappen.. Komt blijkbaar dus goed uit dat ik dat gedaan heb!
Ik zal mijn anti-skating wel eens gaan verzetten dan. Maar ik vraag me af wat dat nou precies voor verschil maakt? Merk je enig verschil tijdens het mixen, of is het gewoon beter voor de draaitafels?
Dat wordt dan maar gewoon langzamer draaien... Heb ik trouwens altijd al zo veel mogelijk rekening mee proberen te houden, toen ik mijn Gemini's nog had.. Die gaan tot +10%, maar het stukje tussen +8 en +10 heb ik zo weinig mogelijk proberen te gebruiken altijd, omdat ik het dan niet gewend zou zijn, als ik naar Technics over zou stappen.. Komt blijkbaar dus goed uit dat ik dat gedaan heb!
Ik zal mijn anti-skating wel eens gaan verzetten dan. Maar ik vraag me af wat dat nou precies voor verschil maakt? Merk je enig verschil tijdens het mixen, of is het gewoon beter voor de draaitafels?
laatste aanpassing
uuhm sorry hoor, maar hetgeen wat je net omschrijft is juist WEL de manier om een mk2 op te voeren naar + -
15,zoveel %
heb dit zelf al vrij vaak gedaan en ook nagemeten (nee niet met stroboscooprand) door de bpm's te gaan tellen via de computer (stukje audio opnemen op aantal pitch standen)
de computer telde meteen de aantal bpm's en dan is het een
simpel rekensommetje hoeveel % de opgepichte stukjes opnames schelen met de 0 % opname
op max gepitchd kwam ik uit op 15,875456 % ofzo hehe
dus dat klopte aardig
15,zoveel %
heb dit zelf al vrij vaak gedaan en ook nagemeten (nee niet met stroboscooprand) door de bpm's te gaan tellen via de computer (stukje audio opnemen op aantal pitch standen)
de computer telde meteen de aantal bpm's en dan is het een
simpel rekensommetje hoeveel % de opgepichte stukjes opnames schelen met de 0 % opname
op max gepitchd kwam ik uit op 15,875456 % ofzo hehe
dus dat klopte aardig
geheel op eigen risico natuurlijk!
je haalt de draaiplateau eraf en schroeft de plastic kap die eronder zit eraf. er zijn in die plastic kap wel gaten
gemaakt voor zowel de pitch draaiknop en de start/stopknop gedrag, maar tot nu toe ben ik geen sl tegen gekomen waar die precies boven de potmeters zaten dus die kap moet er eerst ff af.
in de rechterboven hoek van de printplaat zit dan een (blauwe) potmeter waar pitch bij staat. als er een blauwe dop opzit wijst die meestal naar boven met een hoekje of een tekentje. (soms zit er een blauw dopje op en soms ook niet, vreemd genoeg)
die potmeterje kan je met een schroevendraaiertje 1/3e naar rechts draaien. dan een milimeter terug (IK vind dat die dan iets stabieler blijft) en je pitch is opgevoerd.
bedenk ff wel dat je dit maar 1 keer moet doen want precies terugzetten naar 8% lukt meestal niet meer daarna.
je haalt de draaiplateau eraf en schroeft de plastic kap die eronder zit eraf. er zijn in die plastic kap wel gaten
gemaakt voor zowel de pitch draaiknop en de start/stopknop gedrag, maar tot nu toe ben ik geen sl tegen gekomen waar die precies boven de potmeters zaten dus die kap moet er eerst ff af.
in de rechterboven hoek van de printplaat zit dan een (blauwe) potmeter waar pitch bij staat. als er een blauwe dop opzit wijst die meestal naar boven met een hoekje of een tekentje. (soms zit er een blauw dopje op en soms ook niet, vreemd genoeg)
die potmeterje kan je met een schroevendraaiertje 1/3e naar rechts draaien. dan een milimeter terug (IK vind dat die dan iets stabieler blijft) en je pitch is opgevoerd.
bedenk ff wel dat je dit maar 1 keer moet doen want precies terugzetten naar 8% lukt meestal niet meer daarna.
en daarnaast vergt het ook zeker enige oefening voordat je ze net zo strak hebt als op +- 8% want je moet een aardig stuk nauwkeuriger gaan pitchen.
daarom vind ik die nieuwe technics model ook zo een verbetering waar gewoon 2 knopjes opzit onder de pitch-schuif waarmee jezelf kan bepalen op welke stand je gaat pitchen. ze werken ook stukje stabieler (of is dat omdat ze nog nieuw zijn
)
deze dus (sl 1200 m5g)

daarom vind ik die nieuwe technics model ook zo een verbetering waar gewoon 2 knopjes opzit onder de pitch-schuif waarmee jezelf kan bepalen op welke stand je gaat pitchen. ze werken ook stukje stabieler (of is dat omdat ze nog nieuw zijn
deze dus (sl 1200 m5g)

laatste aanpassing
uuhm sorry hoor, maar hetgeen wat je net omschrijft is juist WEL de manier om een mk2 op te voeren naar + -
15,zoveel %
heb dit zelf al vrij vaak gedaan en ook nagemeten (nee niet met stroboscooprand) door de bpm's te gaan tellen via de computer (stukje audio opnemen op aantal pitch standen)
de computer telde meteen de aantal bpm's en dan is het een
simpel rekensommetje hoeveel % de opgepichte stukjes opnames schelen met de 0 % opname
15,zoveel %
heb dit zelf al vrij vaak gedaan en ook nagemeten (nee niet met stroboscooprand) door de bpm's te gaan tellen via de computer (stukje audio opnemen op aantal pitch standen)
de computer telde meteen de aantal bpm's en dan is het een
simpel rekensommetje hoeveel % de opgepichte stukjes opnames schelen met de 0 % opname

PITCH GAIN CONTROL ADJUST:
Pitchfader op "0"% zeten en meten met een multimeter op pin 5 en 6 van de losgekoppelde pitchfader connector (weerstandsmeting). potmeter VR302 (gain) op de pitchfader ass'y afstellen tot je 2,7 Kohm meet op je mutimeter.
0% PITCH CONTROL ADJUST:
Pitchfader op "0"% zeten en meten met een multimeter op testpunt TP27 (onderste pennetje is GND/massa) met een frequentie meter en VR301 afregelen tot er een frequentie van 262,08 kHz af te lezen is.
BRAKE ADJUST:
Rommelen met VR201 tot de platter stil staat bij het remmen met platter, slipmat en plaat.
Zo hoort het allemaal...... (eergister nog uitgevoerd bij mijn opknap SL en die werkt weer zoals het hoort)
Ik moet zulke dingen ook niet uit mijn hoofd proberen te doen want dan gaat het fout.
Daarom heb ik ook maar een service manual besteld want anders zou mijn SL nooit goed hebben gelopen.
VR302 is dus voor het pitch bereik. VR301 om het 0 punt af te stellen.
Komt rechtstreeks uit de service manual van Technics zelf. Dus dat kan 2 dingen betekenen...... of jij hebt het fout? Of Technics heeft het fout. (en ik weet wie het goed heeft en dat ben jij niet
Hier vind je de VR302 potmeter ->

Hier de VR301 ->

Als iemand het anders wil doen..... prima. Zo staat het allemaal beschreven in de service manual die ik van Technics heb en zo hoort het dus ook
laatste aanpassing
gaat die reset knop niet naar de kloote als ik m'n mk5's oppitch
Nope want die reset knop is niets anders als een schakelaar voor de quartz lock. Zodra je de reset knop indrukt bypast ie de fader en stuurt ie de draaitafel aan over het kristal.
Zet je de reset knop uit dan word de pitch geregeld via een RC occilator.
SL zit zo simpel in elkaar
Nog ff een vraagje!
Ik heb vandeweek dus twee 1210tjes binnen gehad met Concorde Pro naalden! GVD wat draait dat ineens lekker! Beter als die Gemini 500 II'tjes
Maar nu zit ik weer met een klein probleempje! Bij veel platen springt mijn naald van de 1e groef af als ik een beetje op en neer beweeg om em in de maat erin te gooien... Ik heb de naalddruk bijna op maximaal staan! Ook scratchen gaat niet al te lekker, met technics moet je best snel en lomp kunnen scratchen zonder dat de naald eraf vliegt toch? De profs lukt het ook, dus dat moet mij gvd ook lukken
De anti-skating staat op 2,5 of 3 ofzo en de hoogte van de toonarm ook op zoiets...
Doe ik nou iets fout? Bij mijn Gemini's had ik dat probleem namelijk haast nooit... En die paar keer dat ik ergens heb gedraaid, was dat ook altijd met Technics uiteraard, en toen had ik ook vaak last van dat webspringen van de naald. Ik dacht altijd dat dat eraan lag dat dat ouwe bakken waren, maar met mijn spiksplinternieuwe draaitafels en element is dat GVD dus ook het geval!
Ik heb vandeweek dus twee 1210tjes binnen gehad met Concorde Pro naalden! GVD wat draait dat ineens lekker! Beter als die Gemini 500 II'tjes
Maar nu zit ik weer met een klein probleempje! Bij veel platen springt mijn naald van de 1e groef af als ik een beetje op en neer beweeg om em in de maat erin te gooien... Ik heb de naalddruk bijna op maximaal staan! Ook scratchen gaat niet al te lekker, met technics moet je best snel en lomp kunnen scratchen zonder dat de naald eraf vliegt toch? De profs lukt het ook, dus dat moet mij gvd ook lukken
De anti-skating staat op 2,5 of 3 ofzo en de hoogte van de toonarm ook op zoiets...
Doe ik nou iets fout? Bij mijn Gemini's had ik dat probleem namelijk haast nooit... En die paar keer dat ik ergens heb gedraaid, was dat ook altijd met Technics uiteraard, en toen had ik ook vaak last van dat webspringen van de naald. Ik dacht altijd dat dat eraan lag dat dat ouwe bakken waren, maar met mijn spiksplinternieuwe draaitafels en element is dat GVD dus ook het geval!
laatste aanpassing
Stel je arm eerst maar is af volgens deze tutorial -> http://www.aboutdj.nl/content/view/32/41/
Hoogte insteling van je arm op 3 zetten.
Contragewicht 4 gram
Anti skating 3 (maximaal dus)
En nee met een SL kun je ook niet raggen. Raggen doe je maar op je vriendin of iets dergelijks maar je dj gear behandel je met zorg
Hoogte insteling van je arm op 3 zetten.
Contragewicht 4 gram
Anti skating 3 (maximaal dus)
En nee met een SL kun je ook niet raggen. Raggen doe je maar op je vriendin of iets dergelijks maar je dj gear behandel je met zorg
dus als ik t goed begrijp is t gewoon die technics opendraaien en dat ene schroefje een stukkie verdraaien
Volgens mij is die tutorial toch echt duidelijk genoeg....... leg anders maar is uit waar je hem niet meer snapt!
De VR302 die op de print zit is de pitch gain. Als je die open draait neemt het bereik toe. Hoeveel hangt af van jezelf en in hoeverre je de potmeter open draaid.
Daarna stel je met potmeter VR301 het 0 punt opnieuw af als dat verschoven is.
Als je trouwens na het lezen van de tutorial iets niet snapt contact dan gewoon Rob Nijhuis. Adres staat bij mij op de site onder draaitafel reparatie....
Rob Nijhuis kan alles met een SL, led mods, pitch mods, quartzlock mod met een druk knop allá de M3D, spuiten van je complete deckplate en tonearm blablablabla.
Die gozer weet echt waar ie mee bezig is en zijn prijzen zijn goed, vandaar dat ie ook bij mij op de site staat.
Achterlijke beunhazen die teveel vragen voor een simpele klus zijn er al meer dan genoeg namelijk










