Allereerst bedankt voor je (kritische) reactie. Je hebt in ieder geval je ervaringen geuit zodat wij daar ook wat mee kunnen en lering kunnen trekken voor een volgende editie.
Wij zijn ook niet helemaal tevreden over het verloop van de avond. De show, decoratie, het publiek, sfeer en de dj’s waren wel fantastisch maar logistiek waren er een aantal problemen.
Het grote probleem van deze editie zat hem in met name de drukte in de gangen.
De gangen in de Rai zijn altijd al een aandachtspunt geweest. De eerste Innercity in 1999 bracht ook al enorme opstoppingen. Een jaar later zijn we toen overgaan naar het systeem van eenrichtingsverkeer wat toen goed werkte en tot vorig jaar redelijk goed is gegaan. Aangezien ik mij altijd bezig hou met de logistiek voel ik mij ook geroepen om hierover tekst en uitleg te geven.
Ik zal deze puntsgewijs behandelen:
1. Je zult al snel denken dat de extra drukte komt doordat wij teveel tickets hebben verkocht maar dat is dus niet het geval geweest. We hadden rekening gehouden met het feit dat bijna iedereen gebruik zou maken van de mogelijkheid om iemand mee te nemen. Dat was dus niet de reden dat het zo druk was in de gangen. Wel zijn er achteraf een paar andere oorzaken aan te wijzen.
2. Mensen kwamen veel later dan normaal. Bij de vorige edities van Innercity is het altijd, als we om 21:00 uur open gaan, gelijk druk. Dit blijft dan de hele avond redelijk gelijkmatig binnenkomen tot circa 01:30. Dit jaar hadden we echter om 22:30 pas 15% van alle bezoekers binnen terwijl dit vorig jaar ruim 30% was.
Dit betekent dat je in de komende 3 uur ongeveer nog 85% van de bezoekers moet krijgen. Mensen die allemaal gecontroleerd moeten worden op hun ticket, hun jas moeten ophangen, gevisiteerd moeten worden én door de smalle gangen van de RAI gaan lopen op weg naar 1 van de muziekzalen.
3. Route-aanduiding werkte te goed. We hadden dit jaar extra grote borden gemaakt om duidelijk aan te geven welke kant de mensen moesten lopen om in een bepaalde hal te komen. Deze borden verwezen bijna allemaal naar dezelfde gang (de passage) die dus ook helemaal vast kwam te staan. Er was ook nog een andere gang om van het ene deel van het complex naar de andere kant te komen. Deze gang langs het congres werd echter nauwelijks gebruikt terwijl dit vorig jaar de drukste gang was. Mensen volgden dus massaal de aangeven route.
4. De indeling van zalen was niet goed verdeeld. De RAI bestaat uit 2 gedeeltes namelijk het Hollandcomplex en het Europacomplex met daartussen een 3-tal looproutes.
Vorig jaar hadden we in het Hollandcomplex de main, techno, trance en urbanzaal. De zaal met de populaire hardstyle zat toen aan de andere kant van het complex (in het Europacomplex) en zorgde voor een redelijke spreiding van het publiek over de hele RAI. Dit jaar hadden we de hardstyle in een grotere hal geplaatst in het Hollandcomplex in plaats van het Europacomplex. Dit betekende enorm veel extra mensen in het Hollandcomplex. Daarnaast was ook nog eens erg druk bij de trap naar de Ex porn Star ruimte waar mensen moesten wachten om binnen te komen.
Hierdoor werd het te druk bij de roltrappen welke weer uitkomen in de passage met als gevold dat deze vast kwam te staan.
Zoals je ziet in de bovenstaande punten is het dus goed te verklaren waarom het zo extreem druk was in de gang tussen het Europacomplex richting Hollandcomplex (de passage).
Dit neemt niet weg dat wij als organisatie hier niets aan hadden kunnen doen. Zoals je kunt lezen hebben wij niet teveel tickets verkocht (punt 1) en kunnen wij moeilijk de mensen bewegen om eerder te komen (punt 2). Hoe komt het dan dat de bezoekers massaal later kwamen? Een leuk programma op tv? Meer files dan normaal? Een ouder publiek dat later van huis gaat?. De reden daarvoor weten we niet. Wat ik wel weet is dat doordat de bezoekers veel later kwamen we dus veel meer mensen in een korte tijd door de gangen kregen dan de jaren ervoor.
Wat we onszelf wel kwalijk moeten nemen is het feit dat we de route-aanduiding niet goed hebben gedaan. We hadden niet alle mensen die naar het Hollandcomplex wilden via de passage moeten sturen maar dit moeten verdelen over de passage en de gang via het congres. Dan was het aanbod van bezoekers gelijk gespreid over 2 gangen. Daarnaast hadden we ons eerder moeten realiseren dat de indeling van de zalen voor extra drukte in het Hollandcomplex en dus ook in de gangen er naar toe zou kunnen zorgen. We hadden dit, met ruim 12 jaar evaring, beter moeten inschatten en hierop eerder moeten reageren toen we zagen dat het vastliep in de gangen.
Hoop dat je met deze tekst en uitleg enigszins begrijpt hoe het zo is gekomen.
Het spijt me heel erg dat je hierdoor een minder leuke avond hebt gehad dan verwacht.
Ook wij leren nog steeds en zullen het voor de volgende keer beter regelen. Helaas heb jij daar nu niets meer aan. Ik wil je daarom dan ook als compensatie de pocketversie van het ID&T boek aanbieden samen met 2 tickets voor onze nieuwe clubavond vanaf 8 januari elke zaterdagavond in Escape Amsterdam.
Netjes toch

Innercity ik ben volgend jaar weer van de partij. Ook zo een megaconcern als id&t denkt aan de kleintjes gelukkig. Dit is een bevredigende uitleg n.a.v. mijn klacht.